Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 620
Offentligt
1749652_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 31. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 31. marts 2017
kl. 11.00
vær. 2-133
Erik Christensen (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Jan E. Jørgensen (V), Søren Egge Rasmussen (EL),
Rasmus Nordqvist (ALT) og Holger K. Nielsen (SF).
kulturminister Mette Bock og miljø- og fødevareminister Esben Lunde
Larsen.
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 3530 (udenrigsanliggender) den 3. april 2017
EUU alm. del (16)
bilag 522 (kommenteret dagsorden)
Kulturministeren
oplyste, at hun ville forelægge rådsmødet om udenrigsanliggender på
vegne af udenrigsministeren. Alle punkter var til orientering.
1. Syrien
Politisk drøftelse/Rådskonklusioner
JOIN (2017) 0011
Rådsmøde 3530
bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (16)
bilag 394 (udvalgsmødereferat side 563,
senest behandlet i EUU 13/1-17)
Kulturministeren:
På rådsmødet ventes medlemslandene at vedtage en ny strategi for
Syrien. Strategiens formål er at få defineret, hvordan EU kan spille en stærkere rolle for at
fremme en meget mere holdbar politisk løsning på konflikten. Det må siges at være en stor
opgave. Det overordnede mål er nu et få etableret et demokratisk, inklusivt og stabilt Sy-
rien. Støtte til den politiske transitionsproces og FN-forhandlingerne står meget centralt i
strategien, og det gør det også i regeringens syrienspolitik. Det fremhæves også, at EU
bør arbejde for at fremme demokrati, menneskerettigheder og ytringsfrihed igennem de
syriske civilsamfundsorganisationer.
Derudover kommer strategien til at lægge vægt på, at EU fortsat skal spille en central hu-
manitær rolle for at afhjælpe den meget alvorlige humanitære krisen i Syrien og dets na-
bolande. Der er mange gode elementer i strategien. Danmark prioriteter er i meget høj grad
afspejlet, og her er det særlig vigtigt, at europæisk enighed om nødvendigheden af en po-
litisk transition bliver bekræftet.
Syrienskonferencen i Bruxelles den 4.-5. april ventes også at blive drøftet på rådsmødet.
Konferencen afholdes af EU sammen med FN, Storbritannien, Tyskland, Norge, Kuwait og
Qatar. Konferencen er dels en opfølgning på donorkonferencen i London i 2016, hvor det
internationale samfund gav et samlet økonomisk tilsagn på 12 mia. dollars til Syrien og
896
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
dets nabolande. Konferencen til derudover fokusere på de politiske aspekter af syriens-
konflikten. Man forventer et særligt fokus på mulighederne for at skabe resultater i de poli-
tiske forhandlinger i FN-regi.
Konferencen finder sted på et meget vigtigt tidspunkt. FN har genoptaget det politiske for-
handlingsspor, og der er tilsyneladende skabt enighed om rammerne for det videre forløb.
Samtidig må vi desværre konstatere, at situationen på jorden i Syrien fortsat er meget al-
vorlig. Våbenhvilen fra december er under enormt pres til stor skade for civilbefolkningen.
Der er behov for, at det internationale samfund sender et stærkt fælles budskab om, at der
kun kan være en politisk løsning på konflikten.
Til syrienskonferencen vil vi fra dansk side understrege, at Danmark siden konfliktens be-
gyndelse har været en meget stor donor. Vi placerer os blandt de største mål i forhold til
vores indbyggertal. For Danmark er det vigtigt med den størst mulige sammenhæng imel-
lem den akutte humanitære hjælp til Syrien og den mere langsigtede udviklingsbistand og
indsats. Behovet for hurtigt at skabe økonomisk vækst og job og dermed give både flygt-
ninge og den trængte lokalbefolkning muligheder for en bedre fremtid på den korte bane
snarere end i det fjerne står meget centralt
også i de danske prioriteringer. Sidste år
bidrog Danmark samlet set med 525 mio. kr. i humanitær støtte til syrienskonflikten, og
udviklingsministeren overvejer netop nu, hvordan vi skal bidrage i forbindelse med bru-
xelleskonferencen.
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at den amerikanske udenrigsminister, Rex Tillerson,
havde åbnet op for, at Assad kunne have en fremtid i Syrien. Selv havde han ad flere
omgange talt med forskellige danske udenrigsministre om, at et Syrien uden en rolle til
Assad ville være dybt problematisk. Regeringen havde tilsyneladende ikke været enig i det
standpunkt, men udmeldingen fra den amerikanske udenrigsminister måtte medføre en
drøftelse og en form for justering af den danske holdning.
Rasmus Nordqvist
bad ministeren uddybe, hvordan EU ville agere i spørgsmålet om at
ansvarliggøre for overtrædelsen af menneskerettigheder og international lov. Hvilke tiltag
ville EU gennemføre? Skal man sikre en politisk transition og en fremtidig fred, er det vigtigt,
at de ansvarlige stilles til ansvar.
Kulturministeren
kunne godt forstå spørgsmålet om Assads fremtid, for i de år, der var
gået, havde der været forskellige holdninger
også internationalt. Den danske holdning
var p.t., at den ikke så Assad som en del af en langsigtet løsning, men at man måtte se i
øjnene, at han kunne være en del af løsningen på den korte bane. Der kan være tale om
en overgangsperiode, hvor man måtte handle diplomatisk for netop at nå frem til den lang-
sigtede løsning på situationen i Syrien.
Ministeren svarede Rasmus Nordqvist, at den danske position var velkendt: Hvis man over-
træder international lov, skal man retsforfølges. Hvordan og hvornår var umuligt at sige.
Rasmus Nordqvist
kendte den danske position og var enig i den, men retsforfølgelse
kræver beviser. Der havde været en del diskussioner om, hvordan man skulle indsamle
897
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
beviser, og han havde gerne set det mere nævnt i samlenotatet, at indsamlingen af beviser
indgår som en del af strategien, så man kan retsforfølge, når den tid kommer.
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at der var begået overgreb af andre end Assadregimet,
for krig er en beskidt affære. Kunne ministeren bekræfte, at et retsopgør skal berøre alle
dem, der har begået overgreb? Og mente ministeren, at et retsopgør vil blive bedst funderet
i en international domstol eller i et nationalt efterspil? Et fremtidigt retsopgør ville være
meget komplekst og med mange stridende parter, og han frygtede, at hvis det ikke blev
håndteret meget tæt på borgerne i Syrien, kunne det være med til at hindre konfliktens
bilæggelse, og de etniske og religiøse spændinger ville få lov at bestå.
Holger K. Nielsen
sagde, at det ikke gav mening at tale om retsforfølgelse i Syrien, før der
var noget, der lignede fred.
Kulturministeren
ville ønske, at man var nået dertil, hvor man skulle tage stilling til, hvordan
et retsopgør skulle tilrettelægges, men det var man desværre ikke. Man forventede, at EU
ville bakke op om FN’s ansvarliggørelsesmekanismer, og helt overordnet var det som sagt
regeringens holdning, at man skal stilles til ansvar for forbrydelser. Når man engang skulle
ud i retsopgør om syrienskonflikten, skulle noget foregå i internationalt regi. Fik man opbyg-
get et solidt styre, kunne der måske være typer af retsopgør, der bedst foregår ved de nati-
onale domstole, men det kunne man endnu ikke sige noget om endnu. Danmark, EU og FN
skulle signalere meget tydeligt, at krigsforbrydelser ikke accepteres, og at de ansvarlige skal
stilles til ansvar. Det måtte man forberede
også ved løbende at indsamle dokumentation.
2. Yemen
Politisk drøftelse/ (Evt.) Rådskonklusioner
Rådsmøde 3530
bilag 1 (samlenotat side 5)
EUU alm. del (141)
bilag 436 (udvalgsmødereferat side 587, senest
behandlet i EUU 6/2-15)
Kulturministeren:
Vi ved, at der her vil være en drøftelse af den politiske og humanitære
situation i Yemen. Det, vi hører fra området, er alarmerende. Krisen er yderst alvorlig og
har nu stået på i 2 år. Der er ingen fredskridt i de FN-ledede forhandlinger. Det er altså
vigtigt, at det internationale samfund forsøger at lægge et maksimalt pres på konfliktens
parter for at få dem til at acceptere den fremlagte fredsplan.
Vi må desværre se i øjnene, at FN konstaterede, at krisen i Yemen kan betegnes som den
største humanitære krise i verden. Ikke færre en 18,8 millioner yemenitter har brug for
humanitær bistand, og en reel hungersnød truer. Alle konfliktens parter forsøger desværre
at lægge hindringer i vejen for den humanitære adgang til de mange nødlidende menne-
sker på tværs af landet, og civilbefolkningen mangler helt grundlæggende beskyttelse.
Den humanitære krise i Yemen vækker selvfølgelig stor international bekymring. FN og EU
presser på for at sikre et ophør i kamphandlingerne og en genoptagelse af de FN-ledede
898
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
fredsforhandlinger. FN og EU opfordrer altså konfliktens parter til, at de skal overholde den
humanitære folkeret og give humantær adgang. Det er i virkeligheden nogle helt basale
forhold, der skal sættes ind over for, for at man kan komme det mindste skridt videre i
denne forfærdelige situation.
Rasmus Nordqvist
sagde, at Saudi-Arabien spillede en afgørende rolle for situationen i
Yemen. EU og Danmark kunne via det tætte samarbejde med Saudi-Arabien vælge at køre
en striksere linje over for saudierne og holde dem ansvarlige for deres position i forhand-
lingerne.
Kulturministeren
sagde, at der på mange måder var tale om en stedfortræderkonflikt. Den
slags konflikter var med danske øjne noget af det værste, fordi man ikke ved, hvem man
skal forhandle med, for at finde løsninger. Situationen var, at Iran støttede hutierne, mens
Saudi-Arabien støttede Hadiregeringen, der stod ret stærkt. Fra dansk side havde man
været meget tilbageholdende med at vælge side. Der var mange interessenter og lokale
forhold, der gjorde sig gældende, og de humanitære principper blev krænket af stort set
alle parter i området. Det var altså ikke sort eller hvidt, så regeringen mente, at man i
første omgang skulle fokusere på det mest basale, nemlig at sikre adgang til den humani-
tære bistand og at sørge for, at forhandlingsprocessen kommer på sporet. Man måtte ikke
låse sine positioner fast, så man ikke kan skabe en fremdrift. Hvis ikke man fik skabt ad-
gang til den humanitære bistand, ville man svigte civilbefolkningen.
Rasmus Nordqvist
var helt enig i, at første prioritet var at få hjælp ind til civilbefolk-ningen,
men understregede igen det særlige forhold, som EU har til Saudi-Arabien. Han kunne godt
tænke sig et tydeligere pres på saudierne end det, som han havde læst om i samlenotatet.
Holger K. Nielsen
bemærkede, at da den stedfortrædende minister selv via sit store en-
gagement lagde op til en substansdiskussion, ville han gerne tilføje, at Saudi-Arabien
havde begået deciderede krigsforbrydelser ved at foretage flyangreb mod civile. Han hå-
bede, at den danske regering også var opmærksom på det. Derfor var det ikke rimeligt at
sige, at alle var lige gode om det i den konflikt, og han håbede, at det blev afspejlet i dis-
kussionen i EU.
Kulturministeren
var klar over, at der blev begået krænkelser af international lov og af men-
neskerettighederne, og at det også inkluderede Saudi-Arabien. Holger K. Nielsens konsta-
tering burde derfor være åbenbar for enhver, der interesserede sig det mindste for, hvad der
foregik i området.
3. Libyen
Politisk drøftelse
899
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
Rådsmøde 3530
bilag 1 (samlenotat side 7)
EUU alm. del (16)
bilag 475 (udvalgsmødereferat side 665, senest
behandlet i EUU 3/2-17)
Kulturministeren:
På rådsmødet forventes det, at udenrigsrepræsentanten kort vil afrap-
portere fra det første møde i den såkaldte Libyenkvartet. Kvartetten består af FN, Den Af-
rikanske Union, Ligaen af Arabiske Stater og EU. Det første møde blev afholdt i Cairo den
18. marts 2017. Hensigten med kvartetten er som bekendt at samle det internationale sam-
fund for at udveksle synspunkter og fremme en forhandlet løsning af konflikten. På mødet
var der enighed om, at militær magtanvendelse fra konfliktens parter måtte standse, og at
den FN-forhandlede aftale fra december 2015 må og skal udgøre rammen for forhandlin-
gerne. Både EU og Danmark støtter op om FN’s bestræbelse på at opnå en politisk løsning
på konflikten. EU har allerede annonceret en støttepakke til den libyske samlingsregering
på 120 mio. euro, bl.a. til økonomisk genopretning og migrationsindsatser med henblik på
at bremse ankomster over den centrale middelhavsrute. Fra dansk side støtter man en
aktiv EU-indsats i Libyen.
Afslutningsvis vil jeg nævne, at der i forbindelse med rådsmødet vil være en frokost med
Den Arabiske Ligas sekretær, Ahmed Aboul Gheit.
Kenneth Kristensen Berth
gik ud fra, at udenrigsministeren ville deltage i rådsmødet, og
at han var opmærksom på det vigtige møde med Den Arabiske Liga.
Rasmus Nordqvist
håbede, at EU formåede også at tage de libyske borgeres interesser
i betragtning og ikke kun se på problemerne med flygtninge og migranter fra Libyen. Han
ønskede sig et tydeligere fokus på borgerne i landet.
Kulturministeren
bekræftede, at udenrigsministeren ville deltage i mødet. Hun var indfor-
stået med, at den libyske civilbefolkning lever under alt det, der foregår på højt niveau. Man
måtte støtte via civilsamfundsorganisationer, samtidig med at man på politisk niveau for-
søgte at forhandle løsninger igennem. Man skulle støtte civilsamfundet og de mennesker
på jorden, som led under konflikten, og så man på situationen i et mere overordnet per-
spektiv, kunne man konkludere, at hvis man ikke sørgede for nogenlunde ordnede forhold
for befolkningen, kunne man ikke forvente et mindre flygtningepres.
Rasmus Nordqvist
understregede, at det var vigtigt ikke at fortabe sig i migrationsudfor-
dringen og glemme, at der var en civilbefolkning og en stat, der skulle bygges op.
Kulturministeren
sagde, at det var klart, at både civilbefolkningen og migrationen optog
sindene, og at de to ting var bundet sammen. Derfor var det kompliceret, men det ene skulle
ikke gøre, at man mistede blikket på det andet.
900
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
4. Eventuelt
Der var ingen bemærkninger under eventuelt.
5. Siden sidst
Der var ingen bemærkninger under siden sidst.
901
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
FO
Punkt 2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
2010/13/EU om samordning af visse love og administrative bestemmelser i
medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle medietjenester i betragtning af de
ændrede markedsforhold
KOM (2016) 0287
KOM (2016) 0287
bilag 4 (samlenotat)
KOM (2016) 0287 svar på spm. 1 om, hvilken linje regeringen følger i Rådets
forhandlinger om revision af AVMS-direktivet på arbejdsgruppeniveau, fra
kulturministeren
EUU alm. del (142)
bilag 204 (regeringens høringssvar af 2/10-15 om
audiovisuelle medietjenester)
EU-note (15)
E 50 (EU-note af 2/6-16 om det digitale indre marked: nye
regler for audiovisuelle medier)
EUU alm. del (16)
bilag 522 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (16)
bilag 258 (udvalgsmødereferat side 278 FO,
forhandlingsoplæg forelagt 18/11-16)
Kulturministeren:
Jeg forelægger dette til forhandlingsoplæg, selv om sagen først forven-
tes på dagsordenen på rådsmødet om uddannelse, ungdom, kultur og sport, som finder
sted den 22.-23. maj. Det drejer sig om et forslag til direktiv om ændring af direktivet om
audiovisuelle medietjenester
som også har fået den mundrette forkortelse AVMS-direkti-
vet. Udvalget blev orienteret om forslaget af den tidligere kulturminister på et møde den 18.
november 2016, så det er altså ikke en ny sag.
Formålet med forslaget er at modernisere AVMS-direktivet i lyset af den stadig større sam-
mensmeltning mellem klassisk tv og indhold/tjenester, som bliver udsendt via nettet. I lyset
af nye såkaldte videodelingsplatforme som YouTube, der giver os alle et langt større udbud
af audiovisuelt indhold på nettet, er der behov for at genbesøge rammerne for markedet.
Samtidig lægges der i forslaget op til at bevare AVMS-direktivets grundlæggende formål
om at sikre den frie bevægelighed af audiovisuelle medietjenester i EU, beskytte forbrugere
og fremme kulturel mangfoldighed og mediefrihed.
Lad mig nævne nogle af hovedelementerne i forslaget.
Kommissionen lægger op til mere ens regler for tv og on demand-tjenester som Netflix, der
i dag er underlagt forskellige regler. Det bakker vi fra regeringens side op om. Endvidere
foreslås det for on demand-tjenester at indføre kvoter for europæisk indhold, ligesom der i
dag er regler om andelen af europæisk indhold for traditionelt tv. For tv gælder der et krav
om, at over halvdelen af den sendetid i tv, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder
og konkurrencer, tilstræbes afsat til europæiske programmer. Det er et rammeværk, der
går helt tilbage til begyndelsen af 1990’erne.
Ifølge forslaget skal on demand-tjenester (f.eks. HBO og Netflix) have et minimum på 20
pct. af europæiske film, serier og dokumentarer. Sigtet er at fremme europæiske værker i
forhold til bl.a. amerikanske værker. Det er et godt og relevant formål, og regeringen lægger
902
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
meget vægt på, at danskerne også har adgang til både dansk og europæisk indhold, men
alligevel er forslaget efter regeringens overbevisning ikke et udtryk for en modernisering,
men derimod for et tilbageskridt. Det bør ikke være en opgave for EU at diktere, hvad man
skal udbyde, og hvad man skal se. Det tror vi der er andre, der er bedre til at bestemme.
Regeringen finder, at der bør sendes et klart signal til Bruxelles om, at der er grænser for,
hvad EU bør blande sig i. Der er i øvrigt også grund til at tvivle på, om indholdskvoter
overhovedet hjælper til med at udbrede europæisk indhold på tværs af grænserne i EU.
Set med regeringens øjne må det vigtige være, at der skabes indhold af høj kvalitet. Det er
kvalitet
og ikke kvoter
der er grunden til, at filmen eller dokumentarprogrammet efter-
spørges. Vi finder fra regeringens side, at det er helt andre midler end tvang, der bør foku-
seres på for at styrke europæisk indhold
f.eks. fremme af koproduktioner på tværs af
landegrænserne. Vi tror ærlig talt på, at markedet og en fri efterspørgsel løser problemstil-
lingen. Danskerne ønsker at se dansk og europæisk kvalitetsindhold. Tilsvarende billede
ser man i de andre EU-lande.
Regeringen vil derfor stemme imod det samlede direktivforslag, hvis det indeholder krav
om kvoter på dette område.
Kommissionen lægger også op til mere fleksible regler for reklamer, sponsorering og pro-
duktplacering. Formålet er at give trængte medieudbydere mulighed for at øge deres ind-
tjening
en udfordring, vi også er optaget af herhjemme som følge af den ændrede me-
dievirkelighed. Af hensyn til mediesektorens konkurrenceevne kan regeringen støtte, at
der skabes mere fleksibilitet i forhold til kommerciel kommunikation som produktplacering
og sponsorering. Vi bør også forholde os åbne over for forslaget om at fastholde et samlet
reklameloft på 20 pct. for tv, men lade det være op til tv-stationerne, hvornår reklamer vises
i løbet af dagen. Hvis medieudbyderne ikke levnes disse frihedsgrader, forringes medieud-
byderes muligheder for at sikre sig et indtægtsgrundlag. Det vil bestemt ikke være godt, for
de er i forvejen presset.
Regeringen kan derimod af hensyn til beskyttelse af forbrugerne ikke støtte forslaget om
at tillade flere afbrydelser af film og nyheder, dvs. flere reklamebreaks. Det har været en
klar linje fra dansk side i mange år. Til forskel fra kravet om indførelse af en minimumskvote
på 20 pct. for europæisk indhold forpligter reglerne om reklamebreaks og anden kommer-
ciel kommunikation ikke medlemsstaterne til at sikre, at medieudbyderne an-vender kom-
merciel kommunikation. Disse regler fastlægger derimod minimumskrav, som medlems-
staterne skal sikre opfyldt, når der faktisk anvendes kommerciel kommunikation. Det bety-
der, at vi i Danmark også fremover vil kunne opretholde det nuværende danske forbud mod
reklameafbrydelser.
Jeg vil også gerne pege på, at Kommissionen som noget nyt lægger op til, at der for indhold
på tjenester som YouTube
ligesom for tv
laves regler, der beskytter mindreårige mod
skadeligt indhold, og som beskytter forbrugerne mod tilskyndelse til had. Sådanne regler
kan f.eks. gå ud på at etablere systemer, hvor brugere af f.eks. YouTube i tilfælde af ska-
deligt indhold kan rapportere om dette indhold til udbyderen af platformen (YouTube). Det
er her væsentligt at være opmærksom på forskellen mellem udbydere af tjenester som
903
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
YouTube og andre tjenester. Set i et reguleringsperspektiv er den afgørende forskel, at
udbydere af tjenester som YouTube ikke har et redaktionelt ansvar for det indhold, som
brugerne lægger ind. For tv og video-on demand har udbyderne derimod det klassiske
redaktionelle ansvar for det udbudte reklame- eller programindhold. Man kan derfor ikke
regulere YouTube på samme måde som tv og video on demand-tjenester.
Direktivforslaget har siden nytår været intenst behandlet i Bruxelles på otte møder med
udgangspunkt i et kompromisforslag af 19. december 2016, som det maltesiske formand-
skab har udarbejdet i samarbejde med det tidligere slovakiske formandskab.
I kompromisforslaget fra december er reguleringen af handicappedes tilgængelighed som
et fjerde hovedelement blevet genindsat i AVMS-direktivet. Der er lagt op til en mere am-
bitiøs regulering af tilgængelighedskrav til tv og on demand-tjenester end det, der gælder
for det nuværende direktiv. Det foreslås, at medlemsstaterne forpligtes til at sikre, at udby-
derne sikrer større tilgængelighed til tjenesterne. De nuværende bestemmelser opfordrer
alene medlemsstaterne hertil.
Regeringen bakker op om en sektorspecifik regulering af tilgængelighed til de audiovisuelle
medietjenester, som følge af den særlige samfundsrolle de har, og frem for en horisontal
regulering som i forslaget til tilgængelighedsdirektiv. Dette forslag er også i øjeblikket under
intens drøftelse i Bruxelles.
Rådets behandling af forslaget er på trods af et stort antal møder langt fra afsluttet, og det
er ret svært at se, hvilken tekst medlemslandene i fællesskab kan nå frem til. Forhandlin-
gerne i Rådet er også stadig præget af behov for afklaringer. Det gælder ikke mindst i
relation til udvidelse af anvendelsesområdet til også at gælde YouTube og lignende video-
delingsplatforme, hvor det stadig er uafklaret, hvordan disse platforme reguleres mest hen-
sigtsmæssigt.
Samtidig er der et udtalt ønske i især Kommissionen og formandskabet om at få afsluttet
forhandlingerne hurtigst muligt. For at bringe forhandlingerne videre frem har formandska-
bet udarbejdet nye kompromisforslag om udvalgte temaer om f.eks. ”reklamer og anden
kommerciel kommunikation”, ”definitioner”, ”videodelingsplatforme” m.v.,
uden at det har
skabt væsentlig mere klarhed over, hvilken tekst Rådet ender med at vedtage. Men det er
nok meget godt at have en ret skarp definitionsafklaring, inden man lægger sig endelig fast
på noget.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går på den baggrund ud på, at man fra dansk side:
støtter Kommissionens ambitioner om at styrke det digitale indre marked til gavn for for-
brugere og virksomheder og støtter forslagets formål om at modernisere AVMS-direktivet,
lægger vægt på, at der opnås en rimelig balance mellem hensynet til konkurrenceevne og
hensynene til forbrugerbeskyttelse og kulturel mangfoldighed. Forslagets elementer skal
stå mål med de tilstræbte formål, idet der tages højde for kulturelle forskelle i de enkelte
lande, herunder i forhold til beskyttelse af mindreårige,
904
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
lægger afgørende vægt på, at der ikke indføres krav om kvoter for andelen af europæisk
indhold i on demand-udbyderes programkataloger, men at andre løsninger søges med
henblik på at fremme europæisk film- og tv-produktion og grænseoverskridende udbre-
delse af europæisk audiovisuelt indhold. En eventuel dansk nejstemme afgives så sent
som muligt i forhandlingerne, og først når det står helt klart, at der ikke er mulighed for at
bevæge direktivet i dansk retning,
lægger vægt på, at der indføres en mere fleksibel regulering af produktplacering og spon-
sorering samt for tv mere fleksibilitet med hensyn til, hvornår der kan vises reklamer (dvs.
den daglige reklamesendetid); regeringen kan ikke støtte en mere fleksibel regulering af
afbrydelser af film og nyheder i form af de såkaldte reklamebreaks,
lægger vægt på, at forslaget om udvidelse af direktivets anvendelsesområde til også at
omfatte udbydere af videodelingsplatforme konkretiseres yderligere. Det gælder f.eks. for
implementering af en eventuel samreguleringsordning med henblik på beskyttelse mod
skadeligt indhold og tilskyndelser til had eller forslag til anden ny lovgivning på området.
Eventuelle nye krav til, hvordan udbydere af videodelingsplatforme skal håndtere skadeligt
indhold og tilskyndelser til had, skal være fleksible, afbalancerede og proportionale, for at
undgå, at kravene opstiller unødige barrierer for innovation og vækst i den digitale økonomi;
reguleringen bør ske på den mest hensigtsmæssige måde eksempelvis også via selvregu-
lering,
lægger vægt på, at tilgængelighedskrav til audiovisuelle medietjenester forhandles i regi af
AVMS-direktivet; i den forbindelse støttes målsætningen om at skabe bedre adgang til au-
diovisuelle medietjenester for personer med handicap,
lægger vægt på, at forslagets nationale omkostninger minimeres mest muligt. I den forbin-
delse lægges der vægt på, at forslaget ikke pålægger erhvervslivet eller staten økonomiske
eller administrative byrder, som ikke står mål med de tilstræbte hensyn. Det gælder hensyn
om sikring af den frie bevægelighed af audiovisuelle medietjenester i EU, beskyttelse af
forbrugere
herunder mindreårige
og fremme af kulturel mangfoldighed og mediefrihed,
herunder i forhold til personer med handicap.
Formanden
indskærpede, at forslaget ikke bare havde været til orientering i udvalget den
18. november 2016, men at der også på det tidspunkt var tale om et forhandlingsoplæg
forelagt af den tidligere minister.
Jan E. Jørgensen
støttede forhandlingsoplægget. Også rettet mod Holger K. Nielsen og
Rasmus Nordqvist sagde han, at man var fælles om et ønske om, at EU klarer skærene,
og at man let kunne forestille sig, at kvoter for europæisk indhold kunne få mange EU-
skeptikere til at ryste på hovedet og spørge, hvorfor EU skal blande sig i, hvad der bliver
vist på Netflix. Der var ingen tvivl om, at det betyder noget, hvad man ser af tv, film og
serier, som der er mange gode nordiske eksempler på. Kvoter var bare ikke den rigtige
måde at gå frem på. Og hvad er i øvrigt en europæisk film? Lars
von Triers ”Dogville”
905
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
foregår f.eks. i en fiktiv amerikansk by og har amerikanske skuespillere, men bliver opfattet
som en europæisk, endda dansk film. I modsætning til flow-tv var det sådan, at Netflix bare
kunne købe et parti billige finske film fra 1970’erne og derved opfylde kvoten om 20 pct.
europæisk indhold. Det var ikke sådan, man fik folk til at se europæiske film og serier; det
gjorde man ved at producere noget kvalitet. Han håbede, at alle dem, der gerne ville Euro-
pas bedste, gav deres opbakning til regeringens forhandlingsmandat. Der var selvfølgelig
behov for, at nye tjenester også blev reguleret og for beskyttelse mod skadeligt indhold
etc., men det var ikke den rigtige vej at gå at indføre en kvote på 20 pct. europæisk indhold.
Det levede Netflix i øvrigt allerede op til.
Kenneth Kristensen Berth
sagde, at han ikke var begejstret for EU-regulering på områ-
det, men at forhandlingsoplægget var så væsentligt mere skeptisk end det oplæg, der blev
fremlagt af den tidligere kulturminister, at han kunne tilslutte sig det. Han var ikke ekspert
på området, men havde ikke indtryk af, at YouTube var den primære kanal for pornografi-
ske film. Så hvad var de video on demand-tjenester, der her blev reguleret? Og hvad var
rammerne for indhold? Selve ideen om at beskytte unge mod snavs var fin, men han var
usikker på, om man ramte rigtigt.
Søren Egge Rasmussen
sagde, at Enhedslisten ikke kunne støtte forhandlingsoplægget
på grund af forslagets reklamedel.
Rasmus Nordqvist
var bekymret over det snævre fokus på kvoter, som Jan E. Jørgensen
havde på det meget vigtige direktiv. Det var et fornuftigt direktiv, fordi der er er kommet on
demand-tjenester og videodelingstjenester, der udgør en kæmpe del af navnlig børn og
unges brug af medier. Det var i princippet fornuftigt at diskutere kvoter, men det var ikke
afgørende for Rasmus Nordqvist, mens mange andre elementer forekom ham afgørende.
Det var derfor synd, at regeringen brugte sin afgørende vægt på den del, der handlede om
kvoter, i stedet for delen om reklamebreaks. Det forekom ovenikøbet faktisk ligegyldigt,
fordi Netflix, som man talte mest om, allerede var langt over de 20 pct. europæisk indhold.
Havde man ikke genovervejet, om man skulle tvinge ministeren til at få en ekstra afgørende
vægt, så man også kunne sætte ind over for reklamebreaks, som virkelig var et vigtigt
område? Og havde ministeren til hensigt at udnytte de muligheder, der var for fleksibilitet i
forhold til, hvornår man kan lægge reklamer i løbet af dagen. Hvad var i det hele taget
regeringens planer med direktivet? Rasmus Nordqvist spurgte i øvrigt, om det var skrevet
ind et sted, at der var en tvungen evaluering eller en solnedgangsklausul for direktivet. Han
var med på den forskel, der var p.t. var på on demand-tjenester og videodeling, men det
var nogle flydende grænser, der hele tiden ændrede sig, så ville man arbejde for at få en
mekanisme, der gør, at det ikke skal igennem den sædvanlige procedure, når man skal
ændre på direktivet?
Holger K. Nielsen
sagde til Jan E. Jørgen, at kvoter ikke var en kernesag for Socialistisk
Folkeparti. For ham handlede det mere om forhandlingstaktik. I referatet fra mødet med
den tidligere minister fremgik det, at det ville være dumt at bekæmpe kvoter, hvis andre
lande ønskede dem, og hvis andre elementer var vigtigere at få med. Nu kunne han forstå,
at alt var sat ind på at få kvoter fjernet. Regeringen havde også ændret holdning i forhold
906
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
til produktplacering og var nu mere fleksibelt anlagt. Han kunne også forstå på referatet fra
mødet i november, at regeringen var imod både fleksibilitet for reklamebreaks og produkt-
placering. Så hvad var det nye i forhandlingsoplægget? Han var ikke tilhænger af mere
fleksibilitet i reklameregler, for det ville være at sende et dårligt signal, ikke mindst over for
TV 2, der havde presset meget på. Han ønskede ikke, at TV 2 trak i retning af kanaler som
TV3. Han havde fået bekræftet, at sagen skulle afgøres ved kvalificeret flertal, men hvad
var landenes holdninger? Og stemte man om de enkelte punkter? Eller ville formandskabet
sørge for en tekst, som alle stemmer om til sidst? Kunne Danmark blokere for indførslen af
kvoter og for den større fleksibilitet i forhold til reklameregler?
Kulturministeren
var enig med Jan E. Jørgensen. På Kenneth Kristensen Berths spørgs-
mål om, hvilke tjenester der var omfattet, svarede hun, at man ikke skulle frygte at blive
oversvømmet af et stort udbud af alt muligt. Man tog fat i de tjenester, man kendte, og
tjenester, der udbyder et indhold, som man gerne ville regulere mere. Men Kenneth Kri-
stensen Berth havde da ret i, at der sideløbende med dem udviklede sig en masse andre
ting, så det ville ikke løse alle problemer, at man nu tog fat i de kendte tjenester.
Til Rasmus Nordqvist sagde ministeren, at der var tale om et minimumsdirektiv, og at man
derfor kunne opretholde egne regler for reklamebreaks i Danmark. Om fleksibilitet i forhold
til reklameblokke sagde hun, at det var udbydere, der fik den mulighed. Det handlede om
muligheden for at samle
reklameblokkene; det ville være TV 2’s eget valg.
Til Holger K. Nielsen sagde ministeren, at man på trods af mere fleksible EU-regler for
produktplacering kunne opretholde det danske forbud, og at der formentlig var en generel
enighed i Danmark om at gøre det. Det var det samlede forslag, der skulle tages stilling til,
og hvis der blev lagt op til at indføre kvoter, ville regeringen stemme imod. Det ville ikke
være en blokerende stemme. Det var en kompliceret sag med mange elementer, hvoraf
nogle var gode og andre mindre gode, fordi man gik for langt i, hvad EU skal regulere. Man
kunne vælge at se isoleret på indholdet i direktivet, og man kunne gå ind og proportionali-
tetsvurdere ind.
At regeringen lagde afgørende vægt på kvoter, lå i fin forlængelse af dansk tradition, for da
man regulerede de klassiske tv-stationer i begyndelsen
af 1990’erne, var Danmark også
imod at indføre kvoter. Det var altså ikke en ny dansk position, men en, der blev videreført
i en ny medievirkelighed. De andre lande delte sig i nogen lunde lige store grupper i spørgs-
målet om mere fleksible regler for kommerciel kommunikation: lande, der støtter forsla-
gene, og lande, der ønsker mere restriktive regler. Der var p.t. ikke støtte til forslaget om
at lempe på reglerne for reklamebreaks. Der var en række store lande, der støttede kvoter
for on demand-tjenester og en mindre gruppe, der var imod. Alt tydede altså på, at kvoterne
ville blive indført, og der var oven i købet lande, der ønskede en større kvoteandel for eu-
ropæisk indhold på 30 pct.
Jan E. Jørgensen
fandt det glædeligt, at Socialistisk Folkeparti og Alternativet ikke havde
en meget fast holdning til kvoter, men godt kunne se udfordringen i det. Han så kvoterne
som en bet i et ellers ganske udmærket forslag, der dog også indeholdt andre potentielt
907
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
udfordrende bestemmelser, men dem ville Danmark ikke være tvunget til at indrette sig
efter. Man skulle passe på med at sige, at når Netflix allerede i dag opfylder de 20 pct.
europæisk indhold, var det lige meget, om der blev indført kvoter. Det var ikke et argument,
der gjorde sig mange steder. EU skulle være påpasselig i sin reguleringsiver.
Rasmus Nordqvist
sagde, at Jan E. Jørgsen havde lyttet til det, han sagde: at kvoter ikke
var et afgørende punkt for Alternativet, men ikke, at det var ligegyldigt, om man lovgiver
om dem. Det var det, som den tidligere regering og dens parlamentariske grundlag var
kommet op at toppes om, og derfor var der ikke givet mandat på mødet i november 2016.
På en række møder om direktivet beskæftigede man sig med alle mulige elementer i for-
slaget og var ikke helt forblændet af kvotespørgsmålet. Men det var regeringen, når det var
det eneste sted, den ville sætte foden ned. Der var behov for at EU-regulere et digitalt indre
marked og nogle tjenester, der går på tværs af landegrænser, men det skulle omfatte alle
bestemmelserne i direktivet. Han efterlyste svar på sit spørgsmål om en solnedgangsklau-
sul og sagde, at det ikke var korrekt, som ministeren havde sagt, at det var op til medierne,
om de ville udnytte fleksible regler for reklamebreaks, produktplacering etc. Det var jo op
til Folketinget at beslutte, om man ville implementere lovgivningen. Så ville regeringen tage
initiativ til at udnytte regler for at samle reklameblokkene på andre måder?
Holger K. Nielsen
synes, at regeringen havde kæmpet den forkerte kamp og kunne ikke
støtte forhandlingsoplægget. Han kunne godt have accepteret kampen mod kvoter, hvis
regeringen også havde kæmpet imod liberaliseringen af reklamereglerne, men begge ting
kunne åbenbart ikke lade sig gøre. Det var en forkert strategi.
Kulturministeren
understregede, at regeringen også mente, at det var et vigtigt område
at tage fat i, og at det var vigtigt at opdatere til den nye medievirkelighed. Regeringen var
ikke forblændet af kvoter; der var bare reel politisk uenighed om kvoter, og regeringen
mente ikke, at det var en EU-opgave at indføre kvoter på området. Tog man kvotespørgs-
målet ud, var der en række gode elementer i direktivet, som regeringen syntes var fine at
tage fat i. Der var altså ikke tale om forblændelse, snarere klarsyn. Til Rasmus Nordqvist
sagde ministeren, at hun ikke var bekendt med begrebet solnedgangsklausul i EU-regi,
men oplyste, at der ville være en revision af direktivet om 10 år. Der kunne dog ske meget
i udviklingen på området inden, så måske blev det taget op inden da. Regler for reklamer
ville blive behandlet i medieforhandlingsregi.
Rasmus Nordqvist
syntes, at 10 år var et vanvittigt tidsspænd, når man havde med den
teknologiske udvikling at gøre, og mente, at ministeren skulle advokere for en opdatering
af reglerne på et tidligere tidspunkt. Reklamebreaks og en øget fleksibilitet var for Alterna-
tivet af afgørende betydning for direktivet, men medieforhandlinger eller ej ændrede jo ikke
ved, at regeringen måtte have en holdning til, om det var noget, man ville arbejde på. Han
kunne godt være gået med til, at man lagde afgørende vægt på, at der ikke skulle være
kvoter, men der skulle også have været lagt vægt på andre lige så vigtige dele.
Kulturministeren
ønskede ikke reklamebreaks i film og andre udsendelser, men regerin-
gens tilgang var, at man var positiv over for en større fleksibilitet.
908
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
Formanden
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens forhandlingsoplæg,
idet kun Socialdemokratiet, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Alternativet ikke bakke
op om det. Socialdemokratiet havde meddelt forud for mødet, at de ikke kunne bakke op
om forhandlingsoplægget. Formanden opfordrede ministeren til at komme retur i udvalget,
hvis der var ændringer til direktivet. Det lod til, at der var forskellige holdninger til, hvilke
elementer der skulle lægges vægt på.
909
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
FO
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3529 (landbrug og fiskeri) den 3. april 2017
EUU alm. del (16)
bilag 522 (kommenteret dagsorden)
Miljø- og fødevareministeren
sagde, at der var tale om en kort dagsorden for rådsmø-
det den 3. april. Punkt 1 og 2 var til forhandlingsoplæg.
FO
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om bevarelse
af fiskeressourcerne og beskyttelse af havets økosystemer ved
hjælp af tekniske foranstaltninger, om ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 1967/2006, (EF) nr. 1098/2007, (EF) nr. 1224/2009 og Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1343/2011 og (EU) nr.
1380/2013 og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 894/97,
(EF) nr. 850/98, (EF) nr. 2549/2000, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 812/2004
og (EF) nr. 2187/2005
Tidlig forelæggelse
KOM (2016) 0134
Rådsmøde 3529
bilag 1 (samlenotat side 3)
EUU alm. del (15)
bilag 558 (udvalgsmødereferat side 756,
senest behandlet i EUU 8/4-16)
Miljø- og fødevareministeren:
Det første punkt er forslaget om tekniske bestemmelser,
som bl.a. omfatter fastlæggelse af krav til redskaber og lukkede områder. Forslaget skal
tilpasse de tekniske bestemmelser til fiskerireformen fra 2013.
Der er i dag mere end 30 forordninger med tekniske bestemmelser. Med forslaget bliver
de lagt sammen i en overordnet rammeforordning med en række bestemmelser, som gæl-
der for alle farvande. Det suppleres af regionale bilag, der gælder for de respektive hav-
områder. De regionale bilag vil kunne ændres efterfølgende i en regional proces under
nærmere betingelser. Der er mange spørgsmål, som bedst håndteres regionalt, så det gi-
ver god mening. Jeg vil gennemgå de væsentligste emner i forhandlingerne.
Forslaget bør fremtidssikres, så det er muligt løbende at tilpasse de tekniske bestemmel-
ser. Den nuværende forordning i Nordsøen har snart 20 år på bagen. Det understreger
behovet for at kunne tilpasse løbende. Det kan være i forhold til, at kravet om uændret eller
forbedret selektivitet ved redskabsændringer kan fraviges i tilfælde, hvor dette vil føre til en
forbedring af beskyttelsen af f.eks. havbunden, eller at redskabsændringen også kan be-
grundes med socioøkonomiske forhold under de rette biologiske omstændigheder.
Det er positivt, at det regionale samarbejde styrkes med forslaget. Generelt skal der sikres
et bæredygtigt fiskeri baseret på enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive regler. Der-
for er det godt, at formandskabet har fjernet kravet om, at fangster af fisk under mindste-
målene maksimalt må udgøre 5 pct.
910
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
Vi er principielt imod anvendelse af pulstrawl, men arbejder for, at muligheden for at an-
vende pulstrawl begrænses til syd for 55° nordlige breddegrad i hele Nordsøen, hvilket
svarer til syd for Rømø.
Reglerne om lukkede områder bør forenkles. Revision af lukkede områder bør ske på basis
af videnskabelig rådgivning. Der bør findes en generel løsning på problemstillingen om
tolerancemargin for skøn over mængder i logbogen, for så vidt angår pelagiske og indu-
strielle fangster, som opbevares i løs vægt (bulk). Reguleringen af det rekreative fiskeri bør
overlades til det regionale niveau, når det har en væsentlig betydning. Dette egner sig ikke
til generel regulering på EU-niveau. Det er også vigtigt, at de nye tekniske regler afspejler
udviklingen i ny fiskeriteknologi og fiskemetoder. Medlemslandene bør også fortsat have
mulighed for under visse forudsætninger og for egne fartøjer at kunne fastsætte nationale
regler.
Som I kan høre, er det et forslag med mange hjørner. Der er positive elementer i forslaget,
men det skal fremtidssikres. Helt overordnet bør forslaget afspejle grundforordningen, så
der indbygges mere fleksibilitet. Der skal være mulighed for at tilpasse de tekniske bestem-
melser over tid.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side støtter forslaget, idet
man lægger afgørende vægt på, at forslaget fremtidssikres, ved at der opnås en passende høj
grad af fleksibilitet i mulighederne for at ændre de tekniske regler.
Endvidere vil man fra dansk side arbejder for,
o
o
at fiskeriet er bæredygtigt, og at reglerne er enkle, kontrollerbare og omkost-
ningseffektive samt afspejler udviklingen i ny fiskeriteknologi og fiskemetode,
at kravet om uændret eller forbedret selektivitet i forhold til ændring af de tek-
niske regler kan fraviges i tilfælde, f.eks. hvor dette vil føre til en forbedring af
beskyttelsen af havbunden, at reglerne kan føre til større fleksibilitet i red-
skabsbruget, eller at en ændring også kan begrundes i forbedret økonomi for
fiskerisektoren under de rette biologiske omstændigheder,
at der i forslaget fastlægges en overordnet EU-ramme med generelle princip-
per og strategiske mål, mens de mere tekniske regler udformes på regionalt
niveau,
at der alene fastsættes et kvalitativt mål for de tekniske foranstaltninger,
at muligheden for at anvende pulstrawl begrænses til syd for 55° N i hele Nord-
søen,
at der indarbejdes en løsning af bulkproblematikken,
at det overlades til det regionale niveau at fastsætte, hvilke regler der om nød-
vendigt skal gælde for rekreativt fiskeri, og
at en medlemsstat under visse forudsætninger kan fastsætte nationale regler
om tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskebestande.
o
o
o
o
o
o
Rasmus Nordqvist
henviste til, at regeringen var imod anvendelse af pulstrawl og ville
arbejde for dets anvendelse i et specifikt område. Hvor meget vægt lagde regeringen på
911
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
det i forhandlingerne? Man ville i øvrigt arbejde for, at forbud mod den fysisk-kemiske for-
arbejdning af fisk ophæves på fiskefartøjer, men kunne den form for forarbejdning have
konsekvenser for havmiljøet?
Søren Egge Rasmussen
syntes, at det var positive elementer i forhandlingsoplægget,
men kunne ikke støtte det, idet han mente, at ambitionsniveauet var for lavt og for uklart.
Man burde arbejde mere målrettet for en revision af det grundlæggende regelsæt for EU’s
fiskeripolitik, så man opnår et mere bæredygtigt fiskeri, og så regelsættet i højere grad
svarer til EU’s naturdirektiver. Enhedslisten
undrede sig over, at regeringen ville arbejde
for, at det kvantitative mål om, at fangsten af fisk under mindstemål maksimalt må udgøre
5 pct., ændres til et kvalitativt mål for de tekniske foranstaltninger om at reducere fang-
sterne under mindstemålet mest muligt. Det forekom at være en svækkelse af ambitions-
niveauet, og Enhedslisten opfordrede ministeren til at indtage en mere ambitiøs tilgang til
de fisk, der fanges under mindstemålet.
Miljø- og fødevareministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at det især var i Holland, man
gjorde brug af pulstrawl, men at man fra dansk side var skeptisk over for brugen af det. De
gældende tekniske regler gjorde det muligt for 5 pct. af et EU-lands bundtrawlsflåde at
anvende pulstrawls i den sydlige del af Nordsøen ud for den danske vestkyst. Holland
havde som en del af et pilotprojekt fået mulighed for at udvide anvendelsen til 10 pct., og
den udvidede del af flåden kunne kun fiske med pulstrawl syd for 55° nordlige breddegrad.
Fra dansk side var man skeptisk over for anvendelsen af elektrisk strøm i fiskeriet, da man
var bekymret for teknologiens skade på andre arter end målarterne, og regeringen arbej-
dede for, at grænsen for anvendelsen af pulstrawl generelt blev flyttet ned syd for 55° nord-
lige breddegrad.
Om den fysisk-kemiske bearbejdning sagde han, at det var den danske opfattelse, at det
ikke ville have negative konsekvenser at hæve forbuddet, og tilbød Rasmus Nordqvist at
oversende et notat om sagen, hvis han ønskede det.
Ministeren var ked af, at Enhedslisten mente, at regeringen var for uambitiøs. Teknisk var
det meget vanskeligt at håndtere et kvantitativt mål, og hvad angik den bevaringsmæssige
mindstereferencestørrelse, forholdt det sig sådan, at med introduktion af landingsforpligtel-
sen skulle alle fangster bringes i land. Derfor mente man fra dansk side, at mindstemål
skulle afskaffes, så alle fangster i princippet kunne anvendes til konsum. Fiskerne har et
klart incitament til at indfange de store fisk, som giver den bedste pris, og derfor mente
ministeren ikke, at der var en særlig risiko for, at der ville opstå målrettet fiskeri efter små
fisk. Hvis der viste sig alligevel at være et problem, skulle man løse det, men der så ikke
ud til at være viljen i de andre EU-lande til at drøfte ophævelsen af mindstemålene.
Rasmus Nordqvist
hørte ministeren sige, at pulstrawl var et vigtigt punkt, og han kunne
derfor godt støtte forhandlingsoplægget. Hvis ministeriet havde flere informationer om fy-
sisk-kemisk forarbejdning, ville han meget gerne modtage dem.
912
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
Miljø- og fødevareministeren
bekræftede, at han ville sende oplysninger om kemisk for-
arbejdning.
Formanden
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens forhandlingsoplæg,
idet kun Enhedslisten havde ytret sig imod det.
913
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
FO
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en flerårig
plan for demersale bestande i Nordsøen og fiskeriet efter disse
bestande og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 676/2007
og Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008
Tidlig forelæggelse
KOM (2016) 0493
Rådsmøde 3529
bilag 1 (samlenotat side 11)
EUU alm. del (16)
bilag 209 (udvalgsmødereferat side 235,
senest behandlet i EUU 11/11-16)
Miljø- og fødevareministeren:
Punkt 2 er forslaget om en plan for de demersale bestande
i Nordsøen. Det vil bl.a. sige torsk, kuller, rødspætte, sej, tunge, hvilling og jomfruhummer.
Fiskeriet i Nordsøen er et flerartsfiskeri, og planen finder derfor anvendelse på flere be-
stande.
I udgangspunktet er en flerårig plan et godt instrument for forvaltningen i Nordsøen. Det er
positivt, at kvoterne fastlægges ud fra et interval af værdier for målsætningen om maksimalt
bæredygtigt udbytte (MSY) og ikke som enkelte værdier. Jeg vil gennemgå de væsentligste
emner i forhandlingerne.
Der skal være tilstrækkelig fleksibilitet i fastsættelsen af fiskerimuligheder for databegræn-
sede bestande, hvor der ses en positiv bestandsudvikling. Det gælder f.eks. torsk i Katte-
gat. Den fleksibilitet er der i den nuværende plan for torsk i Nordsøen.
Der bør endvidere henvises til grundforordningens bestemmelser om at kunne inddrage
socioøkonomiske hensyn ved kvotefastsættelsen, hvis denne fleksibilitet er nødvendig.
Reglerne bør endvidere være enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive. Derfor støtter
vi, at fiskeriindsatsreguleringen for torsk afskaffes med den nye flerårige plan. Det gælder
også ordningen for særlige fiskeritilladelser om motoreffektbegrænsning (kW).
Eventuelle særlige foranstaltninger til beskyttelse af de omfattede bestande bør baseres
på videnskabelig rådgivning. Der må også være sammenhæng mellem mål og midler.
Denne plan skal også fremtidssikres. Derfor skal der helt grundlæggende indbygges mere
fleksibilitet i forhold til fastsættelsen af fiskerimulighederne. Det er der dog desværre hver-
ken opbakning til fra andre medlemslande eller fra Kommissionen. Forhåbentlig bliver der
i forhandlingerne med Europa-Parlamentet fundet et bedre kompromis.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side støtter forslaget, idet
man lægger afgørende vægt på,
o
at der opnås tilstrækkelig fleksibilitet til kvotefastsættelsen for databegræn-
sede bestande, hvor der ses en positiv bestandsudvikling, som det f.eks.
gælder torsk i Kattegat, på linje med den gældende plan for torsk i Nordsøen,
914
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
o
at der henvises til grundforordningens bestemmelser om at inddrage socio-
økonomiske hensyn.
Endvidere vil man arbejde for
o
hensigten om fortsat at sikre et bæredygtigt fiskeri og som generelt princip til-
slutte sig, at der fastsættes rammer, der giver mulighed for, at kvoterne i Nord-
søen fastsættes på grundlag af videnskabelig rådgivning og målsætningen om
maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) i henhold til reformen af den fælles fi-
skeripolitik, og
o
at reglerne bliver enkle, kontrollerbare, omkostningseffektive og i tråd med
EU’s kontrolpolitik, herunder
at logbogskrav for fartøjer mellem 8 og 10 meter
udgår,
o
at ordningen om særlige fiskeritilladelser knyttet til begrænsning af fartøjers
motoreffekt (kW) i et relevant område for fiskeri efter torsk afskaffes helt,
o
at de omfattede bestande afgrænses hensigtsmæssigt i forhold til forvaltnings-
områder,
o
at bæredygtig udnyttelse af kvoter fastlægges i form af et målinterval for vær-
dier for målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte og ikke som enkelte
værdier.
Rasmus Nordqvist
mente, at der var valide pointer i høringssvaret fra Foreningen for
Skånsomt Kystfiskeri (FSK). Han så dog ikke foreningens forslag afspejlet i regeringens
forhandlingsoplæg. Hvad skyldtes det? Og hvorfor valgte regeringen at have de socioøko-
nomiske hensyn med i forhandlingsoplægget? Vægten måtte ligge på det meget sårbare
havmiljø, problemer i forhold til biodiversitet etc., og så måtte man klare de socioøkonomi-
ske udfordringer på andre måder.
Søren Egge Rasmussen
støttede ikke regeringens forhandlingsoplæg, idet han mente, at
regeringen burde arbejde mere for, at den flerårige plan for Nordsøen i højere grad sikrer
et bæredygtigt fiskeri i Nordsøen, så man reelt langtidssikrer biodiversitet og fiskeri. En-
hedslisten fandt det positivt, at regeringen støttede arbejdet med en flerårig forvaltnings-
plan for en række fiskebestande i Nordsøen, men den foreslåede plan skulle ændres, så
man sikrer et bæredygtigt fiskeri og biodiversitet, og så den er på linje med intentionerne
bag EU’s fælles fiskeripolitik om et bæredygtigt fiskeri –
miljømæssigt, økonomisk og soci-
alt.
Enhedslisten fandt det rimeligt, at regeringen arbejdede for, at planen indeholder tidsfaste
mål for at genoprette alle kommercielle fiskebestand til niveauer, der ligger over det, der
skulle til for at levere MSY, da det ikke er et sikkert mål i forhold til at genoprette nedfiskede
bestande. I planen skulle der være krav om, at der ikke må fiskes med tryk, som ligger over
det tryk, der maksimalt kan toleres for ikke at gå over bestandenes evne til at kunne gen-
oprettes. Der burde også være krav om at kortlægge fiskebestandenes gydeområder og
områder, hvor der er tegn på, at fiskebestandene ligger på et kritisk lavt niveau for deres
vedvarende opretholdelse. Det er essentielt at identificere de områder for at kunne regulere
fiskeriet henimod et bæredygtigt niveau i Nordsøen. Det skulle sikres, at planen blev bragt
915
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
i overensstemmelse med EU’s fugledirektiv, habitatdirektivet og havstrategidirektivet. I den
forbindelse burde regeringen arbejde for at minimere fiskeriets indvirkning på følsomme
arter og på levesteder i Nordsøen. Endelig skulle forvaltningsplanens formål udvides, så
den også sikrer det skånsomme kystfiskeri.
Miljø- og fødevareministeren
svarede Rasmus Nordqvist, at de socioøkonomiske konse-
kvenser fremgik af grundforordningen, og at regeringen mente, at det der kunne være en-
keltsituationer, hvor det var godt at kunne tage det hensyn. Der havde netop været en
diskussion i forbindelse med fastsættelsen af kvoten i den østlige og vestlige Østersø, hvor
der var en stor reduktion, og ministeren opfattede socioøkonomiske forhold som et vigtigt
redskab. Om de tekniske bestemmelser sagde han, at der skulle tages hensyn til hele øko-
systemet. FSK støttede fiskeripolitikkens målsætning om et bæredygtigt fiskeri og bemær-
kede, at forvaltningsplanens mål burde udvides til også at sikre kystfiskeriet, at kvotere-
striktioner og bevarelsesforanstaltninger burde tage hensyn til kystfiskerne, at choke spe-
cies-problematikken udløste støtte til kystfiskerne, og at kvote top-up fordeles ligeligt. Ud-
kastet til forvaltningsplanen omfattede den flerårige forvaltning og ville ikke have direkte
relevans for kvotetilskrivningsspørgsmålet.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om regeringen havde taget de relevante bekymringer med i
sit forhandlingsmandat.
Miljø- og fødevareministeren
svarede, at det var et nationalt anliggende, og at det derfor
ville blive håndteret som sådan.
Formanden
konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens forhandlingsoplæg,
idet kun Enhedslisten havde ytret sig imod det.
916
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
3. Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om gennemførelse
af forpligtigelsen til at udlægge miljøfokusområder under de direkte betalinger
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3529
bilag 1 (samlenotat side 17)
Miljø- og fødevareministeren:
Punkt 3 er Kommissionens rapport om grønning, der for-
ventes præsenteret på rådsmødet. Grønning af den direkte støtte blev indført med land-
brugsreformen i 2013. Kommissionens rapport har fokus på de såkaldte miljøfokusarealer,
der skal udgøre 5 pct. af omdriftsarealet på bedrifter over 15 hektarer. Kommissionen læg-
ger op til, at kravet om miljøfokusarealer ikke øges fra 5 til 7 pct. Det tager vi til efterretning.
Grundlæggende er det vigtigt at se på de grønne krav, så de gavner miljø og klima bredt.
Derudover skal der også ses på muligheden for forenkling.
4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådet forordning om de finansielle regler
vedrørende Unionens almindelige budget og ændringer af forordning (EU) nr.
2012/2002, Europa-Parlament og Rådets forordninger (EU) nr. 1296/2013, nr.
1301/2013, nr. 1303/2013, nr. 1304/2013, nr. 1305/2013, nr. 1306/2013, nr.
1307/2013, nr. 1308/2013, nr. 1309/2013, nr. 1316/2013, nr. 223/2014, nr. 283/2014,
nr. 652/2014, og Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 541/2014
(landbrugsdelen)
Statusopdatering og udveksling af synspunkter
KOM (2016) 0605
Rådsmøde 3529
bilag 1 (samlenotat side 21)
EUU alm. del (16)
bilag 98 (udvalgsmødereferat side 86,
senest behandlet i EUU 7/10-16)
Miljø- og fødevareministeren:
Punkt 4 er det såkaldte omnibusforslag, der ændrer og
forenkler en række forordninger. På rådsmødet skal landbrugsdelen af forslaget drøftes.
Kommissionen foreslår mindre tilpasninger
bl.a. at gøre definitionen af aktiv landmand
frivillig for medlemslandene. Det arbejdede Danmark for tilbage i 2012, så det er positivt,
hvis det gennemføres. Tilsvarende er der flere områder, hvor vi gerne vil lette de admini-
strative byrder.
Der er andre elementer som øget fleksibilitet og støtte til risikostyring, som vi er mere skep-
tiske overfor. Grundlæggende er det en vanskelig øvelse kun at se på en række mindre
elementer i forordningerne.
Derudover omfatter omnibusforslaget også en større ændring af finansforordningen. Derfor
vil der først senere skulle tages stilling til et samlet kompromisforslag, som forelægges af
finansministeren.
917
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
5. Forslag til Rådets beslutning om den holdning, der skal indtages på Den
Europæiske Unions vegne til et forslag om ændring af bilag III til
Rotterdamkonventionen
Tidlig forelæggelse
KOM (2017) 0073
Rådsmøde 3529
bilag 1 (samlenotat side 30)
Miljø- og fødevareministeren:
Punkt 5 omhandler et forslag om Rotterdamkonventionen.
Konventionen drejer sig om forudgående informeret samtykke ved eksport og import af
farlige kemikalier og pesticider. Det er en tidlig forelæggelse af et forslag om EU’s holdning
til et kommende partsmøde. Den Videnskabelige Komité under konventionen har indstillet
at optage en række nye stoffer i et bilag under konventionen. Der er allerede i dag indført
forbud eller streng regulering af stofferne i EU. Regeringen støtter Kommissionens forslag.
6. Forslag til Rådets afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den
Europæiske Unions vegne til et forslag om ændring af bilag til
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte (POP-stoffer) ved
den ottende partskonference
Tidlig forelæggelse
KOM (2017) 0132
Rådsmøde 3529
bilag 1 (samlenotat side 33)
EUU alm. del (15)
bilag 755 (komitésag af 28/6-16 om decaBDE)
Miljø- og fødevareministeren:
Punkt 6 omhandler et forslag om Stockholmkonventionen.
Det er en tidlig forelæggelse af et forslag om EU’s holdning til et kommende
møde, hvor
en række persistente organiske miljøgifte skal drøftes. Der er allerede i dag indført forbud
eller streng regulering af stofferne i EU. Regeringen støtter Kommissionens forslag.
7. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
8. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
918
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 620: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 31/3-17
31. Europaudvalgsmøde 31/3 2017
Punkt 4. Opfølgning på Europaudvalgets folkehøring i februar 2017
EUU alm. del (16)
bilag 523 (notat om opfølgning på folkehøringen i februar
2017)
Formanden
gentoptog den diskussion, som udvalget havde haft på mødet den 3. marts
om opfølgning på EU-folkehøringen den 25.-26. februar 2017. Der var bl.a. kommet forslag
om at afholde europaudvalgsmøde uden for Christiansborg, omvisning en hverdagsaften i
Folketinget med fokus på udvalgets arbejde og et åbent udvalgsmøde i forbindelse med
kulturnatten i oktober.
Kenneth Kristensen Berth
syntes navnlig, at det var en god idé med et åbent udvalgs-
møde i forbindelse med kulturnatten. Et møde uden for Christiansborg skulle gerne kombi-
neres med noget, der var af relevans for udvalget. Han tilføjede, at det var vigtigt, at erfa-
ringerne i udvalget med høringerne også kom nogle af de andre udvalg til gode, så folk
generelt kunne blive mere interesserede i arbejdet i alle Folketingets udvalg.
Jan E. Jørgensen
var enig med Kenneth Kristensen Berth. EU-arbejdet påvirker arbejdet
i mange andre udvalg.
Formanden
sagde, at der blev arbejdet med at udbrede erfaringerne fra folkehøringen til
andre udvalg også. Han konkluderede, at der var opbakning til, at sekretariatet lavede en
endelig plan for de ideer, der var fremlagt.
Mødet sluttede kl. 13.04
919