2. november 2016
MFVM 157
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til afgørelse om fastsættelse af kriterier og metodiske standarder for god
miljøtilstand samt specifikationer og standardmetoder for overvågning og vurdering, samt
ophævelse af afgørelse 2010/477/EU. (Komitesag).
Resumé
Kommissionen har med hjemmel i havstrategidirektivet fremlagt den 27. oktober 2016 et forslag til ny afgørelse
vedrørende, hvilke konkrete kriterier og metodiske standarder medlemslandene skal anvende, når de vurderer,
om der er god miljøtilstand i havmiljøet. Endvidere indeholder forslaget specifikationer og standardmetoder for
overvågning og vurdering af havmiljøet. Det centrale i forslaget er et krav om øget regional koordinering, og at
der for en lang række af de foreslåede kriterier efterfølgende skal fastsættes såkaldte kvantitative
”tærskelværdier”. Tærskelværdierne skal hovedsageligt fastsættes via samarbejde i de regionale
havkonventioner – for Danmarks vedkommende er det i OSPAR (for Nordsøen) og HELCOM (for Østersøen). I
enkelte tilfælde skal tærskelværdierne fastsættes i det uformelle koordinationsprogram under
havstrategidirektivet (Common Implementation Strategy) – det gælder for undervandsstøj, marint affald og
forstyrrelse/tab af havbunden. Kommissionens forslag er udtryk for en mere stringent tilgang til vurdering af
god miljøtilstand og er på nogle områder en skærpelse af den nuværende afgørelse fra 2010 (2010/477/EU),
som ikke stillede krav om fastsættelse af tærskelværdier. Afgørelsen kan endvidere vise sig at udgøre en mulig
skærpelse i forhold til det, der ellers gælder vedrørende tilstandsvurdering og indsatsprogrammer under
vandrammedirektivet og habitatdirektivet. Årsagen er, at det på nogle områder forudsættes, at man vurderer
enten de samme eller yderligere elementer under disse direktiver med henblik på opnåelse af god miljøtilstand
senest i 2020. Forslaget vurderes at ville hæve beskyttelsesniveauet i Danmark på en række områder. Forslaget
vurderes samtidig potentielt at kunne få væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for både staten
og erhvervslivet. De konkrete økonomiske udgiftsberegninger for staten og erhvervslivet kan først foretages
efter vedtagelse af forslaget, idet de beror på de enkelte konkrete tærskelværdier, der først efterfølgende skal
fastlægges på regional- og unionsniveau. Værdierne skal primært aftales via de regionale havkonventioner,
såsom HELCOM, hvor beslutningsstrukturen indebærer betydelige muligheder for dansk indflydelse. Således
kræver vedtagelser i HELCOM enstemmighed. Danmark vil således i den videre proces med fastlæggelse af
tærskelværdierne søge at minimere de økonomiske konsekvenser. Forslaget forventes sat til afstemning i
havstrategidirektivets forskriftkomité den 10. november 2016 og skal vedtages efter forskriftsproceduren med
kontrol.
Regeringen lægger bl.a. afgørende vægt på, at forslaget ikke indeholder krav om fastsættelse af kvantitative
tærskelværdier, og kan således ikke støtte forslaget så længe det fortsat indeholder dette krav.
Baggrund
Havstrategidirektivet (Direktiv 2008/56/EF) har til formål at skabe en ramme, inden for hvilken
medlemslandene skal træffe de fornødne foranstaltninger til at opnå eller opretholde en god miljøtilstand i
havmiljøet senest i år 2020. Hvert medlemsland skal hvert 6. år udarbejde dele af en havstrategi, som består af en
analyse af havmiljøets tilstand, en beskrivelse af god miljøtilstand og opstilling af en række miljømål (næste gang i
2018), et overvågningsprogram (næste gang i 2020) og et indsatsprogram (næste gang i 2021).