Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 855
Offentligt
1784569_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 449 (alm. del) af 17. juli
2017 stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter
Kofod Poulsen (DF)
Spørgsmål
Det oplyses i svar på FIU alm. del -
spm. 324 og i analysen ”Indvandreres netto-
bidrag til de offentlige finanser", at der i 2014 var 81.000 indvandrere fra de nye
østeuropæiske EU-medlemslande. Vil ministeren redegøre for, hvad gevinsten
for statskassen vil være, hvis disse 81.000 indvandrere fra de nye østeuropæiske
EU-lande, der må forudsættes i større grad at være i arbejde, erstattes
af danskere, der i dag er på offentlig forsørgelse? Vil ministeren desuden
oplyse, hvad gevinsten for statskassen er, hver gang en borger går fra offentlig
forsørgelse til beskæftigelse?
Svar
Som det fremgår af spørgsmålet havde 81.000 indvandrere fra Østeuropa bopæl i
Danmark i 2014. Heraf var 54.000 i beskæftigelse,
jf. besvarelse af Finansudvalgets
spørgsmål nr. 409 af d. 21. juni 2017.
I forhold til spørgsmålets ordlyd om at ”.. indvandrere fra de nye østeuropæiske
EU-lande
… erstattes af danskere” lægges det til grund, at der ønskes beregninger,
der belyser konsekvenserne af, at personer med dansk oprindelse alternativt besat-
te de 54.000 job, og at østeuropæerne ikke var kommet til Danmark. Men som
beskrevet nedenfor kan de 54.000 job ikke ses løsrevet fra størrelsen af østeuro-
pæisk indvandring.
I en velfungerende økonomi vil markedsmekanismerne sikre, at øget arbejdsud-
bud som følge af fx indvandring gradvist øger beskæftigelsen tilsvarende. Hvis det
rent hypotetisk antages, at de 81.000 østeuropæere ikke var flyttet til Danmark,
ville beskæftigelsen derfor som udgangspunkt være omkring 54.000 lavere i 2014.
Stigningen i antallet af østeuropæere, der kommer til Danmark for at arbejde, har
således bidraget til den markante fremgang i beskæftigelsen i de senere år.
Det hypotetiske scenarie uden østeuropæiske indvandring vil derimod have en
række negative konsekvenser for den indenlandske beskæftigelse. Det lavere ar-
bejdsudbud vil bl.a. kunne føre til flaskehalsproblemer og opadgående pres på
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 855: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 449 om, hvad gevinsten for statskassen vil være, hvis 81.000 indvandrere fra de nye østeuropæiske EU-lande, erstattes af danskere, der i dag er på offentlig forsørgelse, fra finansministeren
Side 2 af 2
lønningerne, hvilket vil svække de danske virksomheders konkurrenceevne og
derved mindske efterspørgslen efter indenlandsk arbejdskraft.
Da det hypotetiske scenarie uden østeuropæisk indvandring som nævnt ikke med-
fører, at beskæftigelsen blandt personer af dansk oprindelse ville være tilsvarende
højere, er der ikke foretaget konkrete beregninger af effekten på de offentlige fi-
nanser af at ”erstatte”
beskæftigede østeuropæere med personer af dansk oprin-
delse på offentlige forsørgelse.
Finansministeriet har tidligere beregnet gevinsten ved at en borger på offentlig
forsørgelse overgår til beskæftigelse. Gevinsten skønnes umiddelbart til ca.
295.000 kr. i 2017-niveau for en ledig af dansk oprindelse, der kommer i beskæfti-
gelse,
jf. besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 105 af d. 11. november 2016.
I gevin-
sten indgår øgede personskatter, sparede udgifter til overførsler samt tilbageløb
heraf.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister