Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del Bilag 956
Offentligt
1795577_0001.png
Kemikalier
MFVM 366
D. 29. September 2017
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
natriumdichromat som proceskemikalie i industriel produktion i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet natriumdichromat til industriel produktion af natriumchlorat i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den franske
virksomhed Arkema tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at
anvende stoffet i en periode på 12 år fra
”solnedgangsdatoen” d.
21. september 2017. Forslaget er sat
til skriftlig afstemning i REACH-komiteen med deadline for afgivelse af stemme den 11. oktober 2017.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikke at på-
virke beskyttelsesniveauet i Danmark. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Regeringen ønsker generelt
at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik
anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer tilgængeligt for ansøger før solnedgangsdato-
en. Ansøgeren har desuden demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger er til-
strækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, og den beregnede kon-
centration af Chrom (VI), som er den giftige komponent i natriumdichromat, i arbejdsmiljøet er væ-
sentligt lavere end Arbejdstilsynets vejledende grænseværdi. Regeringen kan derfor tilslutte sig
Kommissionens forslag til godkendelse.
Baggrund
Kommissionen har den 7. september 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til skriftlig af-
stemning i REACH komiteen senest den 11. oktober 2017. Kommissionen vil herefter i henhold til
REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgninger fra virksomheden Arkema om god-
kendelse til fortsat at anvende Natriumdichromat i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 956: Notat om komitésag om anvendelsen af natriumdichromat som proceskemikalie i industriel produktion - Arkema
1795577_0002.png
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Arkema om fortsat anvendelse af op 10 tons
natriumdichromat pr år:
1.
Til anvendelse som proceskemikalie til industriel produktion af natriumchlorat ved
elektrolyse. Natriumdicromat anvendes under elektrolysen til at begrænse mikroorganismer
og udvikling af ilt, som PH-buffer og til korrosionsbeskyttelse.
Arkema fremsendte den 13. november 2016 ansøgning om godkendelse af til ovennævnte anvendelse.
Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæi-
ske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering,
SEAC, som den 9. december 2016 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i
forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere, og den generelle befolkning via miljøet. RAC
anser dog at denne konklusion er baseret på et relativt lille datasæt. Der ses derfor et behov for
et bredere og mere repræsentativt måleprogram. RAC vurderer endvidere, at eksponeringen
muligvis ville kunne bringes yderligere ned.
2
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 956: Notat om komitésag om anvendelsen af natriumdichromat som proceskemikalie i industriel produktion - Arkema
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
vurderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af de to anvendelser af stoffet.
Natriumdichromat anvendes i lukkede systemer, hvor der er en høj grad af genanvendelse. Stoffet
tabes kun ifm. vedligehold, prøvetagning eller hvis der sker uheld.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2029 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover skal
ansøgerne i forbindelse med en evt. ny ansøgning om godkendelse fremsende yderligere repræsentati-
ve data for arbejdstagenes eksponering som omfatter alle potentielt eksponerede arbejdstagere med
henblik på at dokumentere at risikohåndteringsforanstaltningerne fortsat er effektive og passende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget den 22.
26. september 2017. Der er modtaget
høringssvar fra Det Økologiske Råd, som bl.a. anfører, at Det Økologiske Råd kan støtte godkendelsen
af dichromatforbindelser i industrielle anlæg, som er lukkede, da det vurderes, at dette kun medfører
begrænsede risici for miljø og sundhed.
3
EUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 956: Notat om komitésag om anvendelsen af natriumdichromat som proceskemikalie i industriel produktion - Arkema
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds anvendelse af stoffet som proceske-
mikalie i en årlig mængde på op til 10 ton, hvor det er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for
ansøgeren, som er økonomiske gennemførlige før solnedgangsdatoen. På baggrund af ansøgningen har
Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsfor-
anstaltninger er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og den generelle
befolkning via miljøet. Kemikalieagenturets socioøkonomiske komité, SEAC, har desuden konkluderet,
at de socioøkonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens
oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer foreslået, at godkendelsen gives for en
periode på 12 år samt at der stilles krav om at der, i forbindelse med en evt. ny ansøgning om godken-
delse, skal fremsendes yderligere repræsentative data for arbejdstagenes eksponering, hvilket Kom-
missionen har fulgt.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. Herudover er den beregnede koncentration af Chrom (VI) som er
den giftige komponent i natriumdichromat i arbejdsmiljøet (0,017 µg/m
3
) væsentligt lavere end den
gældende danske grænseværdi for arbejdsmiljøet, som er på 5 µg/m
3
. Regeringen kan derfor tilslutte
sig forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4