Europaudvalget 2016-17
EUU Alm.del EU-note E 4
Offentligt
1675253_0001.png
Europaudvalget, Udenrigspolitisk Nævn, Udenrigsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Dato:
12. oktober 2016
Hvad tænketanke tænker om Brexit
Der har været travlt ved tasterne i de europæiske tænketanke, siden
briterne stemte sig ud af EU i juni. Denne note ser på nogle af de
spørgsmål, der skrives om: Hvilken form for samarbejde skal EU og
UK have i fremtiden? Hvilke konsekvenser vil Brexit få for EU? Hvad
kan vi lære af Brexit? Og hvad tænker amerikanerne og kineserne
om det hele?
Denne note gennemgår et lille udpluk af de mange, engelsksprogede analy-
ser, anbefalinger og kommentarer om Brexit fra internationale tænketanke.
Bagerst findes en oversigt over tænketankenes mission, tilhørsforhold og
finansiering. Noten er delt op i fire emner:
1.
2.
3.
4.
Modeller for fremtidige relationer mellem EU og UK
EU’s fremtid uden UK
Læren af Brexit
Brexit set udefra
1/13
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0002.png
1.
UK’s fremtidige forhold til EU
Diskussionerne om Brexit handler meget om, hvordan samarbejdet mellem
EU og UK skal være fremover. Om der vil blive tale om et blød eller hård
Brexit
altså hvor tæt samarbejdet skal være.
Den EU-kritiske tænketank
Open Europe
udlægger i en
kommentar
premi-
erminister Theresa May’s tale til den konservative partikongres 2. oktober
2016. Det centrale budskab i talen var:
”Vi forlader ikke EU i dag for bare at
vende tilbage til EU-Domstolens
jurisdiktion.”
[Brexit betyder]
”et land, der ikke
længere er en del af den politiske union med overnationale institutioner, som
kan bestemme over nationale parlamenter og domstole.”
Det betyder ifølge Open Europe farvel til
EU’s
toldunion og det indre marked,
og efterlader en frihandelsaftale som den mest sandsynlige fremtidige relation
mellem UK og EU. Det er et åbent spørgsmål, hvor omfattende en sådan
aftale bliver. May annoncerede en Great Repeal Act
en lov som skal annul-
lere UK’s tiltrædelseslov til EU
og samtidig gøre al gældende EU-lovgivning til
britisk lov. Dermed giver May erhvervslivet den sikkerhed, de har brug for,
skriver Open Europe. Det er uafklaret, om EU-lovgivningen skal gennemgås
kritisk med henblik på at ændre/udelade noget, inden det gøres til britisk lov.
En anden uafklaret faktor er ifølge Open Europe timingen: Kan EU og UK nå
en aftale på kun to år? Til gengæld ser Open Europe et klart budskab fra May
til den skotske førsteminister Nicola Sturgeon om at stikke piben ind i forhold
til tanker om uafhængighed, idet May
sagde: ”Der er ingen opt-out for Brexit”.
Den bruxellesbaserede tænketank
Bruegel
når også i sin
analyse
frem til, at
May’s tale lægger op til et
hard Brexit
uden deltagelse i det indre marked og
med en frihandelsaftale som det mest sandsynlige mål. Bruegel vurderer, at
det vil betyde et farvel til
pass porting rights
(dvs. at internationale banker med
base i London har ret til at sælge finansielle tjenesteydelser i hele det indre
marked, fordi London er underlagt EU-lovgivning). Bruegel bemærker, at han-
del med tjenesteydelser forudsætter fælles standarder, der håndhæves af
overnationale institutioner.
Bruegel minder om, at det tog EU 7 år at forhandle frihandelsaftalen med
Canada, og at der for UK kan være behov for en overgangsordning. Et positivt
tegn i den
forbindelse er May’s planer om
Great Repeal Act,
som kan danne
basis for en interim aftale, fordi UK dermed fortsat vil leve op til EU-
lovgivningen.
2/1
3
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0003.png
Netop spørgsmålet om, hvorvidt der er behov for en interim aftale mellem Eu
og UK, før den endelige aftale er på plads, er der mange tænketanke, der
beskæftiger sig med.
Den proeuropæiske tænketank
European Policy Centre
foreslår i et
notat,
at
man tager Brexit i flere faser: først en midlertidig aftale, hvor UK fortsætter
sine bidrag til EU-budgettet, indtil den nuværende flerårige finansielle ramme
udløber i 2020. UK bliver observatør i forhold til lovgivning og beslutningspro-
cessen, men får til gengæld en nødbremse i forhold til migration af EU-
borgere. Denne interim aftale skal have en udløbsdato og skal ikke kunne
fornyes. Den skal give luft til, at EU og UK i ro og mag kan forhandle en lang-
sigtet, strategisk partnerskabsaftale på plads. Denne aftale skal handle om
samarbejdet i forhold til sikkerhed, økonomi og borgere, hvoraf de to sidste er
de vanskeligste. Whitman forestiller sig, at UK får egen handelspolitik, men
forbliver del af det indre marked uden indflydelse på regler efter en norsk
model. Hvad angår fri bevægelighed argumenterer han for en ny ordning med
klare rammer og rettigheder for ophold med henblik på turisme, uddannelse,
pension og beskæftigelse. Modellen er med andre ord i kategorien
soft brexit.
Tænketanken
Bruegel
foreslår et
kontinentalt partnerskab.
Det indebærer:
kontrolleret/begrænset mobilitet for arbejdskraft
britisk bidrag til EU-budgettet
UK forbliver en del af det indre marked
et mellemstatsligt samarbejde
tæt samarbejde mellem EU og UK på udenrigs- og forsvarspolitik.
Forfatterne mener godt, man kan adskille de økonomiske friheder (for kapital,
tjenesteydelser og varer) fra den politiske (fri bevægelighed for personer).
Der opstilles et separat, mellemstatsligt Kontinentalt Partnerskabs Råd, hvor
al fremtidig indre markedlovgivning drøftes med briterne, før det besluttes af
EU-landene alene. Det giver mere indflydelse end Norge har i EØS-
samarbejdet, men mindre end EU-landene har. Der er ikke et klart bud på,
hvordan man sikrer, at UK efterlever de fælles regler, men det kunne være en
domstol som en mellemting mellem EU-Domstolen og EØS-Domstolen.
Forfatterne forudser, at modellen kan bruges til andre lande i periferien af EU:
Tyrkiet, Ukraine, Norge, Island, Tunesien og Marokko. Dermed opstår et Eu-
ropa med to cirkler
en indre bestående af EU, og en ydre bestående af et
antal lande i et kontinentalt partnerskab.
3/1
3
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0004.png
Denne model falder i kategorien
soft brexit,
som forfatterne anbefaler, fordi
det vil være i alles interesse med et stærkt partnerskab, således at Europas
stemme ikke overdøves af andre globale spillere med voksende økonomier.
Et andet
notat
fra
Open Europe
drøfter fordele og ulemper ved, at UK i en
overgangsperiode er medlem af EØS eller en EØS-lignende model, indtil man
forhandler en ny model for det fremtidige samarbejde på plads, der hverken
indebærer fri bevægelighed for arbejdskraft, eller at Storbritannien skal være
del af det indre marked uden indflydelse på lovgivningen. Fordele ved en
EØS-lignende model i en overgangsperiode:
UK vil genvende suverænitet på landbrug og fiskeri samt retlige og
indre anliggender
EU vil udgå af toldunionen og dermed selv kunne forhandle egne fri-
handelsaftaler med lande uden for EU
Det vil imødekomme det skotske ønske om at være så tæt på det eu-
ropæiske samarbejde som muligt
Det vil fjerne økonomisk usikkerhed i en overgangsperiode, mens en
langsigtet løsning forhandles
Ulemper:
UK vil ikke få begrænset fri bevægelighed
EU vil fortsat skulle bidrage til EU-budgettet
EU vil miste suverænitet i forhold til indre markedlovgivning (inkl. en
del miljø og arbejdsmiljø).
Der vil være begrænset mulighed for deregulering.
Konklusionen er, at det vil være mere sandsynligt, at UK finder en overgangs-
ordning på EØS-lignende vilkår.
Open Europe
kom i april i en
større rapport
med en række anbefalinger til et
hard brexit: UK bør forlade det indre marked og toldunionen. Som opvejning
for de økonomiske tab, det vil medføre, anbefales det at fokusere på frihan-
delsaftaler. I første omgang med EU, dernæst med andre lande.
Rapporten lægger op til at fastholde en høj grad af migration dels af hensyn til
konkurrenceevne i UK, hvor beskæftigelsen er høj, dels af hensyn til de of-
fentlige finanser og demografien med en aldrende befolkning. Der lægges dog
op til en anderledes sammensætning af migration i form af et pointbaseret
synstem i stil med det australske eller canadiske med prioritet til personer
med et jobtilbud og til velkvalificeret arbejdskraft.
4/1
3
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0005.png
Rapporten taler for en deregulering særligt i forhold til EU-regler på social og
beskæftigelsesområdet (f.eks. arbejdstidsdirektiv og vikardirektiv), miljø- og
klimalovgivning og finansielle tjenesteydelser. Rapporten forudser også svære
valg (f.eks. om at opgive vedvarende energi mål) i den forbindelse.
2.
EU’s fremtid
uden UK
Hvordan
ser så EU’s fremtid ud og hvordan skal EU27 håndtere tidens store
politiske udfordringer? I dette afsnit vil først nogle overordnede forudsigelser
og anbefalinger blive gengivet, dernæst nogle specifikke knyttet til enkelte
politikområder.
Friends of Europe, Notre Europe
og andre EU-positive tænketanke er
svaret, 1) at de europæiske regeringsledere nu koncentrerer sig om de vigtige
udfordringer (migration, vækst og sikkerhed), og 2) at EU finder en ny fortæl-
ling om Europa, der bygger på europæiske værdier og taler til dem, der øn-
sker at EU skal spille en positiv rolle i verden.
Men hvem skal være den drivende kraft i EU? En række tænketanke behand-
ler den fremtidige magtbalance i Europa, og flere f.eks.
European Council of
Foreign Relations
når frem til, at Brexit vil forstærke tendensen med tysk
dominans i Europa.
Den pro-europæiske, britiske tænketank
Center for European Reform
(CER)
mener i et
notat
skrevet af direktøren, at nationale regeringer vil være presset
af populistiske partier og derfor vil den pragmatiske formand for Det Europæi-
ske Råd, Donald Tusk, vinde over føderaliser som Kommissionsformand
Juncker. Fremtidige traktatændringer er udelukket med udsigt til folkeafstem-
ninger i lande som Danmark, Holland og Irland. Reformer vil i stedet ske i
form af lovgivning og mellemstatslige aftaler. Vi vil derfor se et mere mellem-
statsligt EU med en svagere Kommission, hvilket vil være en risiko for hånd-
hævelse af fælles regler på det indre marked. CER forudser et mere protekti-
onistisk EU uden UK.
Drejer det sig om forskellige udfordringer har
Centre for European Policy
Studies (CEPS)
en række bud på, hvad der kommer til at ske.
Forsvar og sikkerhed
CEPS
finder i et
notat,
at konsekvenser af Brexit i forhold til EU’s fælles sik-
kerheds- og forsvarspolitik vil være begrænsede på det operationelle plan,
idet UK’s bidrag
i forvejen er begrænset. Brexit vil betyde, at det tidligere
5/1
3
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0006.png
fransk-britiske akse i europæisk sikkerhedspolitik vil blive afløst af en fransk-
tysk akse. I forhold til at etablere et europæisk marked for forsvarsmateriel vil
det have store konsekvenser, såfremt UK ikke forbliver en del af forsvarsindu-
stripolitikken. Modstand mod europæiske hovedkvarterer og et permanent
struktureret samarbejde vil blive svækket med UK ude af ligningen. Notatet
opfordrer til et privilegeret samarbejde med briterne på sikkerhedsområdet.
Handel med finansielle tjenesteydelser
I en andet
notat
argumenter
CEPS
for, at både EU og UK har meget at tabe
på det finansielle område, hvis UK ikke forbliver en del af det indre marked.
Handel med bankydelser, forsikringer og investeringer er reguleret gennem
forskellige love i EU, som UK er omfattet af. Udenlandske banker og investe-
ringsfirmaer kan derfor fra City i London bruge de såkaldte
passporting rights
til at udøve finansiel virksomhed i hele EU. Uden denne mulighed vil finans-
verdenen i London være underlagt regler for tredjelande. Det betyder be-
grænsninger i handelen. Kommissionen vil for nogle EU-reglers vedkommen-
de skulle vurdere, hvorvidt
UK’s regler
svarer til de europæiske. Det kan også
komme til at gælde i forhold til de i City ret så forhadte loft over bonusser.
Dermed vil UK blive sat i et dilemma: deregulering (kan globalt tiltrække han-
del) eller fortsat overensstemmelse med europæiske regler (forudsætning for
at handle på det europæisk marked).
Budget
Umiddelbart står EU til at miste en nettobidragsyder til budgettet med Brexit.
Ifølge et
notat
fra
CEPS
behøver det ikke at gå helt så galt som ved første
øjekast. F.eks. har UK en rabat, og Tyskland, Sverige, Østrig mfl. har rabatter
i forhold til den britiske rabat. Disse rabatter bortfalder, og andre nettobidrags-
ydere vil derfor automatisk komme til at betale mere og dække noget af hullet.
Forfatterne opfordrer, til at man ser Brexit som en chance til fundamentalt at
gentænke budgettets design.
3. Hvad kan vi lære af Brexit?
Den venstreorienterede tænketank
Foundation of Progressive European
Studies (FPES)
finder i en
analyse,
at årsagen til Brexit ikke skal findes i
migration, idet migranter kan være positivt for økonomien og kan fungere som
supplement til lokal arbejdskraft. Kommer der ikke billig arbejdskraft i form af
migranter, flytter virksomhederne bare ud. Årsagen skal derimod findes i
svækkelse af fagforeninger, financialisation, globalisering, herunder global
konkurrence på løn og udflytning af virksomheder. Disse faktorer har medført
stigende ulighed i UK og deraf utilfredshed bl.a. med arbejds- og levevilkår.
6/1
3
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0007.png
På den baggrund opfordrer FPES til en alternativ økonomisk politik i Europa,
der er baseret på et koordineret blanding af lighedsbaseret udvikling og of-
fentlige investeringer.
CEPS
argumenterer i et
notat
for, at EU ikke lider af et større demokratisk
underskud end EU’s medlemslande, og at årsagen
til stigende skepsis over
for EU snarere
skyldes EU’s manglende vilje og evne til at beskytte globalise-
ringens tabere. Mens frihandel skaber vækst, innovation og velstand, kommer
det ikke alle til gode. Nogle oplever deciderede forringende levevilkår. EU
beskytter ikke disse, bl.a. fordi EU ikke har kompetence til at føre social poli-
tik. Hvad værre er, så forhindrer EU medlemslandene i at sikre en omfordeling
af velstanden gennem EU’s krav om sparepolitik og
strukturreformer.
Samtidig anbefaler han EU at gøre briterne det klart, at de har to valgmulig-
heder: den norske model eller en frihandelsaftale efter WTO-spillereglerne på
lige fod med alle andre. Enhver særlig britisk model vil give andre lande inci-
tamenter til at forlade EU.
Det synspunkt udfordres af Thomas Wright fra
Brookings Institute,
der i et
papir
med titlen
smittefaremyten
argumenterer for, at det er urealistisk, at
Brexit risikerer
at inspirere andre lande til at følge i UK’s fodspor.
For de 19
euro-lande er de økonomiske konsekvenser ved at forlade EU og dermed
euro’en langt mere voldsomme end Brexit: udhuling af opsparinger,
bankkrak
og potentielt finansielt kollaps. Det ved de lande godt. Den italienske Fem-
stjernebevægelse har derfor trukket i land på sit ønske om en italiensk folke-
afstemning om EU-medlemskab.
Hvad angår
lande uden for euro’en,
har selv meget EU-skeptiske regeringer i
Polen og Ungarn ingen som helst planer om at forlade EU. De har for meget
at miste. Endelig pointerer han, at i et land som Sverige viser målinger efter
den britiske afstemning flertal for fortsat EU-medlemskab.
En langt større risiko er ifølge Thomas Wright manglende vækst i Europa vil
give vind i sejlene til populistiske og nationalistiske partier. Derfor ville det
være en fejl, hvis EU-landene udover at forfølge egne nationale interesser i
Brexit-forhandlingerne også går efter at straffe briterne. Det vil være unød-
vendigt, det vil forværre den økonomiske situation og forgifte relationerne
mellem UK og EU. Samtidig vil det styrke de nationalistiske og populistiske
strømninger.
7/1
3
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0008.png
4. Brexit set udefra
Wang Jiapei
China Institute of International Studies
opfordrer i en
artikel
Kina til at holde øje med, hvilken politik (åben, handelsorienteret eller ej) den
nye britiske regering på lidt længere sigt vil føre. Det er af stor betydning for
kinesiske investeringer om, UK forbliver i de indre marked. Desuden bør Kina
overveje en frihandelsaftale med UK på længere sigt.
I en
artikel
American Enterprise Institute
med titlen:
Storbritannien vil
blive Brexits store vinder,
argumenter Peter J. Wallison for, at UK vil føre en
liberal handelspolitik og bl.a. søge optagelse i NAFTA og lignende aftaler.
Han spår en substantiel deregulering i UK på det finansielle område, hvilket vil
gøre London til verdens finanscentrum frem for New York, hvor Wall Street er
underlagt amerikansk lovgivning i kølvandet på den finansielle krise (Dodd-
Frank Act). Briterne vil derudover føre en for erhvervslivet attraktiv skattepoli-
tik (de konservative har allerede annonceret selskabsskattelettelser). Som
følge heraf vil økonomien vokse, velstanden og beskæftigelsen stige. Det vil
få andre europæiske lande til at følge UK ud af EU.
Phillippe Le Corre fra
Brookings Institute
behandler i en
artikel
det fremtidi-
ge forhold mellem UK og USA, som han mener fortsat vil være stærkt, men vil
skulle genopfindes. For nye amerikanske investeringer vil der - afhængigt af,
hvorvidt UK forbliver i det indre marked eller ej - være behov for at kigge på
den anden side af kanalen til eurozonen. På den politiske arena forudser Le
Corre, at USA vil vende sig mod den fransk-tyske akse som sin primære eu-
ropæiske allierede
bl.a. i forhold til sikkerhedspolitik.
Om det britisk-kinesiske forhold skriver samme forfatter i en
artikel
også fra
Brookings
at Camerons forsøg på at etablere et særligt tæt forhold til Bei-
jing og sikre UK som brohoved for kinesiske investeringer i Europa. På bag-
grund af en række udtalelser fra kinesiske politikere og (statskontrollerede)
medier, konkluderer han at dette forsøg ikke vil få succes. Bl.a. fordi kinesiske
ledere afskyr usikkerhed, og fordi kinesiske interesser i EU vil dominere. Han
noterer samtidig at Kina med Brexit mister en vigtig fortaler i EU for frihandel
og modstander af protektionisme.
Venlig hilsen
Lotte Rickers Olesen (3330)
8/1
3
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0009.png
Baggrund om de anvendte tænketanke
Navn (hovedkvar-
ter, stiftelse)
Beskrivelse
Mission
Finansiering/
økonomisk støtte
Bruegel
(Bruxelles, 2005)
www.bruegel.org
Uafhængig, nonprofit
medlemsorganisation.
Partnerskaber med pri-
vate og offentlige stake-
holders
Nøgleord: International
økonomi
“to improve the quality
of economic policy with
open and fact-based
research, analysis and
debate. We are commit-
ted to impartiality, open-
ness and excellence”
Primært medlemskontingenter.
Medlemmer omfatter regerin-
ger i EU’s medlemsstater,
internationale virksomheder og
institutioner. Virksomhedsmed-
lemmer betaler alle det samme
beløb, statslige medlemmers
kontingenter beregnes i forhold
til landenes størrelser. For at
sikre diversitet må intet med-
lem bidrage med mere end 3%
- 5% af det årlige budget
http://www.bruegel.org/membe
rship/
Centre for European
Policy Studies, CEPS
(Bruxelles, 1983)
www.ceps.be
Stor tænketank med og
stærk researchkapacitet
på alle europæiske poli-
tikområder.
Tæt samarbejde med
Europa-Kommissionen.
“To carry out state-of-
the-art policy research
leading to solutions to
the challenges facing
Europe.”
Midler fra flere forskellige kil-
der, herunder medlemskontin-
genter, projektopgaver, fonde,
konferenceaktiviteter og salg
af publikationer. Indtægter fra
bl.a. Europa- Kommissionen,
Europa-Parlamentet, EU-
myndigheder, nationale rege-
ringer, fonde, private
http://www.ceps.be/content/ab
out-ceps
9/1
3
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0010.png
Navn (hovedkvar-
ter, stiftelse)
Beskrivelse
Mission
Finansiering/
økonomisk støtte
European Policy Cen-
tre, EPC
(Bruxelles, 1997)
www.epc.eu
Beskriver sig som uaf-
hængig, upartisk, non-
profit.
Har en målsætning om
at fremme europæiske
integration.
Programmer:
Europæisk politik og
institutioner
Europæisk migration og
diversitet
Europas politiske øko-
nomi
Europa i verden
Open Europe
(London, Bruxelles,
2005)
www.openeurope.org.u
k
Liberal og EU-kritisk.
Beskriver sig som en
politisk neutral, uaf-
hængig policy-
tænketank dedikeret til
at udforme løsninger og
dedikeret til at reformere
EU.
Beskæftiger sig primært
med UK’s forhold til EU.
“dedicated to fostering
European integration
through analysis and
debate, supporting and
challenging European
decision-makers at all
levels to make informed
decisions based on evi-
dence and analysis, and
providing a platform for
engaging partners,
stakeholders and citi-
zens in EU policy-
making and in the de-
bate about the future of
Europe”
Ca. 30 % fra europæiske fon-
de, primært EPC’s strategiske
partnere, the King Baudouin
Foundation og Compagnia di
San Paolo (ubunden).
Støtte fra EU under beviling til
”Europe for Citizens” (ubun-
den)
Ca. 30 % fra medlemskontin-
genter
Ca. 40 % fra programstøtte
http://www.epc.eu/about_finan
cing.php
Missionen er opdateret i
lyset af Brexit:
“Open Europe’s mission
is to develop the intel-
lectual framework for
Britain’s new relation-
ship with the European
Union and its trading
relations with the rest of
the world. Our work will
ensure that Government
policy and the wider
public debate about
Britain’s future is rational
and well informed.”
Udelukkende individuel, privat
støtte. OE angiver, at de - i
modsætning til de fleste andre
førende tænketanke
ikke
modtager støtte fra EU-
institutioner, regeringer eller
store erhvervsvirksomheder.
OE skriver videre, at dette
tillader dem at forblive absolut
uafhængige, men at det samti-
dig betyder, at OE har brug for
private bidrag.
http://openeurope.org.uk/donat
e/
10/
13
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0011.png
Navn (hovedkvar-
ter, stiftelse)
Beskrivelse
Mission
Finansiering/
økonomisk støtte
Centre for European
Reform
(London, 1996)
www.cer.org.uk
Uafhængig, privat non-
profit. Beskriver sig som
pro-europæisk, men
ikke ukritisk.
Anser europæisk inte-
gration som overordnet
værende udbytterig,
men anerkender, at
Unionen på mange må-
der ikke fungerer.
En pan-europæisk insti-
tution, der primært be-
skæftiger sig med uden-
rigspolitik. Blandt stifter-
ne bl.a. Martti Ahtisaari,
Joschka Fischer.
Nøgleord: Europa og
europæisk udenrigspoli-
tik
” … devoted to making
the European Union
work better and
strengthening its role in
the world..”
Donationer fra private virk-
somheder
http://www.cer.org.uk/corporat
e-donors
European Council on
Foreign Relations
(ECFR)
(UK, 2007)
Kontorer i London,
Paris, Berlin, Madrid,
Rom, Sofia,
Warszawa.
www.ecfr.eu
Uafhængig forskning, at
tilvejebringe et sikkert
mødested for politikud-
viklere, aktivister og
intellektuelle
Startkapital fra George Soros’s
Open Society Foundations, the
Communitas Foundation,
Sigrid Rausing, Unicredit og
Fride
Organisationer, regeringer,
erhvervslivet, private. Donatio-
ner kan målrettes enkelte dele
af institutionens aktiviteter
http://www.ecfr.eu/about/donor
s
11/
13
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0012.png
Navn (hovedkvar-
ter, stiftelse)
Beskrivelse
Mission
Finansiering/
økonomisk støtte
Foundation for Euro-
pean Progressive
Studies (FEPS)
(Bruxelles, 2008)
www.feps-europe.eu
Beskriver sig som ene-
ste progressive, politiske
tænketank på europæ-
isk niveau. FEPS har
tæt samarbejde med
socialdemokratiske or-
ganisationer og nationa-
le fonde. Beskriver sig
som tæt på, men uaf-
hængig af De Europæi-
ske Socialdemokrater,
PES.
Nøgleord: Socialdemo-
krati, socialisme, ar-
bejdsmarked
Søger at adressere de
udfordringer, Europa
står over for i dag
Co-finansieres af Europa-
Parlamentet, hvilket betyder, at
85 % af FEPS årlige budget
kommer som tilskud fra EP. 15
% af budgettet skal komme fra
egne ressourcer. Midlerne er
primært bragt ind af medlem-
mer og FEPS-partnere, som
støtter aktiviteter. I øjeblikket
modtager FEPS ikke nogen
form for medlemskontingent
fra sine medlemmer
http://www.feps-
europe.eu/en/about-feps
Friends of Europe
(Bruxelles, 1999)
www.friendsofeurope.o
rg
Pro-EU, beskriver sig
dog som en af de tæn-
ketanke, der er mest
kritiske over for EU-
institutionerne.
Er en del af
Europe’s
World Group, en allian-
ce, der også dækker
tidsskriftet Europe’s
World
Indtager hverken natio-
nale, religiøse, politiske,
erhvervsmæssige eller
NGO-synspunkter.
Nøgleord: Future, glob-
al, security smarter,
greener.
Shaping global change
as an independent think
tank for lively policy
reflection and debate,
producing concrete rec-
ommendations to tackle
the evolving challenges
of our times
Medlemskontingenter, bevillin-
ger fra institutioner, regeringer
og støtte til events, rapporter
eller strukturel støtte
http://www.friendsofeurope.org
/financing/
12/
13
EU-note - 2016-17 - E 4: Hvad tænketanke tænker om Brexit
1675253_0013.png
Navn (hovedkvar-
ter, stiftelse)
Beskrivelse
Mission
Finansiering/
økonomisk støtte
Notre Europe -
Jacques Delors Insti-
tute
(Paris, Berlin, 1996)
www.delorsinstitute.eu
Pro-EU. Beskriver sig
som uafhængig af parti-
politisk indflydelse og
økonomiske interesser.
Arbejdet er inspireret af
Jacques Delors’ arbejde
og tanker om EU.
Nøgleord:
European Union and
citizens, Competition,
cooperation and solidari-
ty
At udarbejde analyser
og policy-forslag rettet
mod europæiske beslut-
ningstagere og en bre-
dere offentlighed samt
at bidrage til debatten
om Den Europæiske
Union
Offentlig og privat støtte fra
flere EU-lande. Så vidt muligt
flerårlige partnerskaber, men
også støtte per projekt, især
via udbud. Partneres aktiviteter
skal korrespondere med insti-
tuttets værdier, formål og mis-
sion.
Ad hoc støtte koblet til co-
finansiering af specifikke re-
searchprogrammer
http://www.delorsinstitute.eu/0
11-349-Our-ressources.html
Private, fonde, erhvervslivet,
offentlige myndigheder i USA
og andre lande. Såvel støtte til
specifikke projekter som gaver
og ”ubunden” støtte.
http://www.brookings.edu/supp
ort-brookings/our-funding
Brookings Institution
(USA, 1916)
www.brookings.edu
Beskriver sig som non-
profit, uafhængig og
upartisk. Anses for libe-
ral.
At forestå uafhængig
forskning af høj kvalitet
og på den baggrund
give innovative og prak-
tiske anbefalinger med
henblik på
- at styrke det amerikan-
ske demokrati
- at tilvejebringe økono-
misk og social trivsel,
sikkerhed og muligheder
for alle amerikanere
- at skabe et mere
åbent, sikkert, frem-
gangsrigt og samarbej-
dende internationalt
system
13/
13