Europaudvalget 2016-17
B 74
Offentligt
1755903_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2016 - 11811
HPA
11. maj 2017
EUU B74
endeligt svar på spørgsmål 59 fra Folketingets
Europaudvalg stillet den 11. april 2017 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Ministeren bedes punkt for punkt forholde sig til den kritik, som er
indeholdt i dokumentet "Analyse af regeringens svar på spørgsmål om
CETA" (jf. EUU, KOM (2016) 0470 - bilag 6), som er sendt til
Europaudvalget den 16. marts 2017.
Svar
Corporate Europe Observatory’s
notat indeholder en række kritiske
betragtninger om regeringens svar på spørgsmål fra Europaudvalget om
handelsaftalen med Canada (CETA). Indledende skal jeg konstatere, at
det står enhver frit for at have en anden opfattelse af frihandel
og de
gevinster den medfører
end den, som regeringen har, og som jeg i
øvrigt oplever deles af et flertal i Folketinget og befolkningen samt af
bl.a. store dele af fagbevægelsen. Derudover kan jeg overordnet
bemærke, at notatets fortolkning af en række bestemmelser i CETA
strider imod den gængse fortolkning fra Ministerrådet, Kommissionen
og Canada, hvilket også kommer til udtryk i det fælles fortolkende
instrument knyttet til aftalen.
For så vidt angår de i notatet omtalte
”påstande
1-5”, vedrører disse i
hovedsagen investeringsbeskyttelse og retten til at regulere. Det er
spørgsmål som
– udover at være blevet belyst i de svar som CEO’s notat
selv henviser til
også belyses yderligere i de senere svar på spørgsmål
13, 14, 15, 16, 19, 20, 21, 22, 35, 36, 37, 50, 51, 52 og 63 ad
B74.
B 74 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens kommentarer til kritik fremført i "Analyse af regeringens svar på spørgsmål om CETA", jf. EUU KOM (2016) 0470 - bilag 6, til udenrigsministeren
1755903_0002.png
2
Generelt skal jeg bemærke, at regeringen står inde for de svar, som den
har afgivet skriftligt omkring CETA. Det gælder også for så vidt angår
den sidste del af notatet om ”undvigende og ikke-svar”.
Spørgsmålet er desuden blevet forelagt Erhvervsministeriet som oplyser
følgende omkring
Corporate Europe Observatory’s
notat, mht. de dele,
som notatet omtaler som
”påstand
6 og
”påstand
7”:
”Påstand
nr. 6: Finansielle tjenesteydelser er ikke omfattet af
investeringsbeskyttelsen:
Corporate Europe Observatory finder, at Erhvervsministeriet har
svaret urigtigt på spørgsmålet om, hvorvidt banker og/eller
forsikringsselskaber får ”særstatus” i CETA-aftalen
(besvarelse af
spørgsmål nr. 30 ad KOM (2016) 0470 fra Folketingets
Europaudvalg til udenrigsministeren).
Coperate Europe Observatory kritiserer bl.a. Erhvervsministeriet
for ikke at fremhæve, at der er visse bestemmelser i kapitel 8, der
gør sig gældende for finansielle tjenesteydelser, til trods for, at
artikel 8, stk. 3 fremhæver, at finansielle tjenesteydelser er undtaget
fra kapitel 8.
Det er korrekt, at det af artikel 13.21 følger, at bilæggelse af visse
investeringstvister mellem investorer og stater finder anvendelse
for finansielle tjenesteydelser efter særlige procedurer. De
bestemmelser i kapitel 8, der finder anvendelse for finansielle
tjenesteydelser i investeringstvister, findes alle i Afdeling F, og
drejer sig om følgende artikler: 8.10-8.13, 8.16, 8.23, 8.27.2, 8.27.7,
8.27.17 og 8.35.
Derudover er det også korrekt, at det af artikel 13.2 stk. 3 fremgår
at artikel 8.10-8.14 og artikel 8.16-8.17 finder anvendelse for
finansielle tjenesteydelser.
Erhvervsministeriet har i sit tidligere afgivne svar ikke forholdt sig
til disse bestemmelser. Dette skyldes, at spørgsmålet alene gik på
om, hvorvidt banker og/eller forsikringsselskaber
får ”særstatus” i
CETA-aftalen, og om aftalen omfatter finansielle tjenesteydelser.
Det er vurderingen, at førnævnte bestemmelser ikke kan betegnes
som ”særstatus”, idet bestemmelserne ikke stiller banker og/eller
forsikringsselskaber bedre end andre sektorer.
B 74 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministerens kommentarer til kritik fremført i "Analyse af regeringens svar på spørgsmål om CETA", jf. EUU KOM (2016) 0470 - bilag 6, til udenrigsministeren
1755903_0003.png
3
I svaret foretages også en sammenligning mellem CETA-aftalen og
frihandelsaftalen mellem EU og Sydkorea. Det er korrekt, når
Corporate Europe Observatory anfører, at en artikel svarende til
13.21 ikke er indeholdt i frihandelsaftalen mellem EU og Sydkorea.
Det skyldes, at aftalen mellem EU og Sydkorea ikke indeholder et
investeringskapitel svarende til kapitel 8. Som det fremgår af
ovenstående, forholder Erhvervsministeriets svar sig ikke
indholdsmæssigt til bestemmelserne om finansielle tjenesteydelser,
men alene til finansielle tjenesteydelser status i forhold til ydelser
fra andre sektorer.
Endelig fremfører Corporate Europe Observatory, at finansielle
tjenesteydere vil være bedre stillet med CETA-aftalen end i
NAFTA-aftalen. Det forholder svaret sig ikke til, da det ikke
fremgik af spørgsmålet.
Påstand 7: CETA påvirker ikke retten til at regulere tjenesteydelser
og tilbagerulle liberaliseringer:
Corporate Europe Observatory finder, at regeringen har afgivet
vildledende svar på en række spørgsmål vedr. retten til at regulere
tjenesteydelser i CETA-aftalen.
Det er ikke korrekt. De tidligere afgivne svar i efteråret 2016
(besvarelse af spørgsmål nr. 4 ad B4 samt besvarelse af spørgsmål
nr. 5, 6, 10 og 15 ad KOM (2016) 0470 fra Folketingets
Europaudvalg til udenrigsministeren) om retten til at regulere
tjenesteydelser i CETA-aftalen har således været baseret på EU-
Kommissionens forslag til rådsbeslutning.
Som tidligere oplyst har Kommissionen i rådsbeslutningen
fremført, at CETA-aftalen ikke påvirker landenes ret til at regulere
tjenesteydelser, og Kommissionen har vurderet, at EU-
forbeholdene er tilstrækkelige til at beskytte offentlige
tjenesteydelser og monopoler m.v.”.