Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del endeligt svar på spørgsmål 320
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 27. januar 2017
Miljø- og fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 320 (MOF alm. del) stillet 3. januar 2017
efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF), Ida Auken (RV), Christian Rabjerg Madsen (S), Maria Reumert
Gjerding (EL), Christian Poll (ALT).
Spørgsmål nr. 320
”Kan ministeren bekræfte, at den tidligere regering i 2013 støttede, at den såkaldte cash-buyer-regel
blev en del af forordningen, og er ministeren enig i, at salget af North Sea Producer ville være omfattet
af denne såfremt reglen var blevet en del af forordningen jf. samlenotatet 6. marts 2013 side 35:
”…såfremt et skib sælges og inden for seks måneder efter salg sendes til ophugning på et
skibsophugningsanlæg, der ikke er optaget på ”den europæiske liste”, skal de anvendte sanktioner
pålægges den sidste og næstsidste ejer af skibet, hvis skibet stadig sejler under en EU-medlemsstats
flag eller kun pålægges den næstsidste ejer af skibet, hvis skibet ikke længere sejler under en EU-
medlemsstats flag - den såkaldte ”cash-buyer-regel”” og ”Regeringen støtter også den såkaldte ”cash-
buyer-regel”, såfremt der ikke er tale om et objektivt ansvar. Forslaget adresserer to relevante
bekymringer. Dels at ophugning på anlæg, der ikke optræder på ”den europæiske liste” med stor
sikkerhed vil resultere i miljø- og arbejdsskader, og dels at salg til ”cash-buyers” rummer stor risiko for
omgåelse af forordningens regler. Regeringen vil søge afklaret, den nærmere rækkevidde af
bestemmelsen, herunder om sanktionen må anses for at være administrativ eller er af strafferetlig
karakter og i hvilket omfang, der er tale om objektivt ansvar ”(side 44 i samlenotatet 6. marts 2013)?”
Svar
Jeg kan bekræfte, at den tidligere regering i 2013 støttede den såkaldte ”cash-buyer-regel”, hvilket
fremgår af det samlenotat, som der henvises til. Her fremgår også, at Danmarks Rederiforening og
Danske Maritime mente, at reglen ville have begrænset reel effekt, idet ophugningen blot ville foregå
efter udløbet af 6-måneders fristen, og at skibe i øvrigt hyppigt skifter ejer. Endelig fremgår det af
samlenotatet under beskrivelse af forhandlingssituationen at "kvalificering af
håndhævelsesbestemmelserne og etableringen af en såkaldt ”cash-buyer-regel” [er ] reduceret til en
kort standard tekst om, at medlemslandene skal indføre sanktioner for overtrædelse af forordningen,
og at sanktionerne skal være effektive, proportionale og afskrækkende."
Esben Lunde Larsen
/
Michel Schilling
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk