Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0468 Bilag 1
Offentligt
1672750_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en EU-
genbosætningsramme og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 516/2014
COM(2016) 468 final
Nyt notat
Nærværende grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om indførelse af en EU-genbosætningsramme. Formålet
med forslaget er at etablere en EU-ramme med fælles procedurer for genbosætning af
tredjelandsstatsborgere eller statsløse personer med behov for international beskyttelse. I
henhold til forslaget bemyndiges Rådet til at udarbejde en årlig EU-genbosætningsplan,
der fastsætter det maksimale, samlede antal personer, der skal genbosættes i EU, og det
antal personer, som hver medlemsstat skal genbosætte ud af det samlede antal samt de
overordnede geografiske prioriteter. Inden for Rådets overordnede årlige ramme bemyn-
diges Kommissionen til efterfølgende at udarbejde en eller flere målrettede EU-
genbosætningsordninger. Danmark deltager ikke i et eventuelt EU-genbosætningsprogram
på grund af retsforbeholdet. Under drøftelserne vil Danmark notere sig Kommissionens
forslag.
2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2016) 468 af 13. juli 2016 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en EU-genbosætningsramme og om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 516/2014.
Forslaget er sendt til Rådet den 2. september 2016 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat i forlængelse af den frivillige genbosætningsordning – som man op-
nåede enighed om på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 – for ca.
22.000 personer med et klart behov for international beskyttelse samt Kommissionens
henstilling af 15. december 2015 om en frivillig ordning med Tyrkiet om indrejse af huma-
nitære årsager. Sidstnævnte indgår i gennemførelsen af EU’s og Tyrkiets erklæring af 18.
marts 2016.
Forslaget indgår endvidere som en del af Kommissionens anden lovpakke til reform af det
fælles europæiske asylsystem, som blev fremlagt den 13. juli 2016 og bl.a. indeholder
forslag til en asylprocedureforordning, en kvalifikationsforordning og en omarbejdning af
modtagelsesdirektivet.
26.september 2016
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Kontoret for Internationalt Udlæn-
dingesamarbejde
Sagsbehandler
Morten Chjeffer Rasmussen
Tel.
6198 3461
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
Dokument nr.
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF),
tredje del, afsnit V. Ifølge protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af
de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Side
1/5
kom (2016) 0468 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indførelse af en EU-genbosætningsramme
Kommissionens første asylpakke blev fremsat den 4. maj 2016 og indeholder forslag til en
omarbejdning af Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen samt forslag til forordning
om Den Europæiske Unions Asylagentur.
Begge lovpakker fremsættes som led i udmøntningen af Kommissionens meddelelse af 6.
april 2016 om reform af det fælles europæiske asylsystem.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V, artikel 78, stk. 2, litra d)
(fælles
procedurer)
og g) (partnerskab
og samarbejde med tredjelande)
og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at fastlægge en EU-genbosætningsramme med fælles procedurer
for, hvordan EU vil overholde sine tilsagn om genbosætning af tredjelandsstatsborgere
eller statsløse personer med behov for international beskyttelse.
Genbosætningsforslaget er en integreret del af en større EU-målsætning om at sikre, at
beskyttelse kan tilbydes de personer, som har brug for det, samtidig med at anvendelsen
af de irregulære og farlige ruter, som benyttes af personer på flugt, begrænses mest mu-
ligt. Genbosætning skal således tilbydes som et lovligt alternativ til menneskesmugling,
således at smuglernetværk ikke kan tjene på at smugle migranter med behov for interna-
tional beskyttelse til EU. Derudover er det hensigten at udvise solidaritet med de lande i
nærområderne, som huser et stort antal personer med behov for international beskyttel-
se, ved at medvirke til at lette presset på disse lande.
De Forenede Nationers Højkommissariat for Flygtninge (UNHCR) anslår, at antallet af
mennesker med behov for genbosætning i 2017 vil overstige ca. 1,2 mio. på verdensplan,
mens der i 2015 på verdensplan kun blev genbosat ca. 80 000 personer.
Kommissionen vurderer, at forslaget vil stille EU i en stærkere position i forhold til at nå
sine politiske mål på genbosætningsområdet, da det vil gøre EU i stand til at tale med én
stemme i internationale fora og give et samlet tilsagn om at bidrage til globale genbosæt-
ningsinitiativer.
Ifølge forslaget bemyndiges Rådet til ved en gennemførelsesretsakt (efter forslag fra
Kommissionen) at udarbejde en årlig EU-genbosætningsplan, der fastsætter det maksima-
le samlede antal personer, der skal genbosættes i EU, og det antal personer, som hver
medlemsstat skal genbosætte ud af det samlede antal. Den årlige plan skal endvidere
indeholde de overordnede geografiske prioriteter.
For hver genbosat person vil de medlemsstater, som deltager i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 516/2014 af 16. april 2014 om oprettelse af asyl-, migrations-
og integrationsfonden, i henhold til dette forslag være berettiget til 10.000 EUR fra Unio-
nens budget.
Ved fastsættelse af de geografiske prioriteter skal der tages højde for antallet af personer
med behov for international beskyttelse, som er fordrevet til eller i et tredjeland, kom-
plementaritet med anden finansiel eller teknisk bistand, som EU yder til relevante tredje-
lande, EU’s overordnede forbindelser med det tredjeland eller de tredjelande, hvorfra
genbosætning skal finde sted samt det pågældende tredjelands reelle samarbejde med EU
Side
2/5
kom (2016) 0468 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indførelse af en EU-genbosætningsramme
på migrations- og asylområdet, herunder navnlig det pågældende tredjelands indsats for
at undgå irregulær sekundær bevægelse til EU samt det pågældende tredjelands samar-
bejde i forhold til tilbagetagelse.
Ifølge forslaget vil der blive nedsat et genbosætningsudvalg under ledelse af Kommissio-
nen, som skal udstikke de politiske retningslinjer for gennemførelsen af EU-
genbosætningsrammen. Udvalget vil bl.a. bestå af repræsentanter for Europa-
Parlamentet, Rådet, Kommissionen, Unionens højtstående repræsentant for udenrigsan-
liggender og sikkerhedspolitik og medlemsstaterne.
Inden for Rådets overordnede årlige ramme bemyndiges Kommissionen til efterfølgende
at udarbejde en eller flere målrettede EU-genbosætningsordninger.
Forslaget om indførelse af en EU-genbosætningsramme fastsætter bl.a. udvælgelseskrite-
rier, regler for udelukkelse samt procedurer for gennemførsel af selve genbosætningen.
For så vidt angår udvælgelseskriterier gives der mulighed for genbosætning af følgende
tredjelandsstatsborgere eller statsløse personer:
personer, der er blevet fordrevet til et andet land eller internt i deres eget land
på grund af en velbegrundet frygt for forfølgelse grund af race, religion, nationali-
tet, politisk overbevisning eller tilhørsforhold til en bestemt social gruppe;
personer, der er udsat for en reel risiko for at lide alvorlig overlast;
personer, der hører ind under mindst én af følgende kategorier af sårbare perso-
ner – udsatte kvinder og piger, udsatte børn og unge –, herunder uledsagede
børn, personer, der har været udsat for vold og/eller tortur, herunder på grund af
deres køn, personer med behov for medicinsk behandling eller med handicap,
personer med juridiske og/eller fysiske beskyttelsesbehov og personer, som so-
cioøkonomisk set er sårbare; og
personer, der er familiemedlemmer til tredjelandsstatsborgere eller statsløse
personer eller unionsborgere med lovligt ophold i en medlemsstat, herunder
navnlig ægtefælle eller partner, mindreårige børn, forældre/værger og søskende.
For så vidt angår udelukkelse foreslås det bl.a., at følgende personer udelukkes:
personer, der har begået en forbrydelse mod freden, en krigsforbrydelse, en for-
brydelse mod menneskeheden eller anden alvorlig kriminalitet;
personer, der udgør en fare for samfundet, den offentlige orden, sikkerheden,
folkesundheden eller de internationale forbindelser for den medlemsstat, der
behandler sagen om genbosætning;
personer, der er indberettet i Schengeninformationssystemet (SIS) eller i en med-
lemsstats nationale database med henblik på nægtelse af indrejse; og
personer, som inden for de seneste fem år forud for genbosætningen har opholdt
sig ulovligt i EU, er indrejst ulovligt i EU, eller som har forsøgt at indrejse ulovligt i
EU.
For så vidt angår selve genbosætningsproceduren fremgår det af forslaget, at medlems-
staterne udvælger de personer, som de agter at lade være omfattet af genbosætningspro-
ceduren, efter henvisning fra UNHCR, EASO eller andre relevante internationale organisa-
tioner. Efter henvisningen skal medlemsstaterne vurdere, om disse personer opfylder
forslagets udvælgelseskriterier, og om de er omfattet af forslagets udelukkelsesgrunde.
Side
3/5
kom (2016) 0468 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indførelse af en EU-genbosætningsramme
1672750_0004.png
I tilfælde af en positiv afgørelse skal medlemsstaterne give de personer, der genbosættes,
flygtningestatus eller subsidiær beskyttelsesstatus.
Når der er truffet en positiv afgørelse, skal medlemsstaterne tilbyde at træffe alle nød-
vendige foranstaltninger for de udvalgte personers afrejse, samt tilbyde et oplysningspro-
gram forud for afrejsen med henblik på at sikre en hurtig, gnidningsløs og effektiv integra-
tion i værtssamfundet.
Det bemærkes, at forslaget indeholder en fremskyndet procedure, som bygger på den
fremgangsmåde, der er aftalt i de operative standardprocedurer for gennemførelsen af
genbosætningsordningen med Tyrkiet, som fremgår af EU's og Tyrkiets erklæring af 18.
marts 2016. Den fremskyndede procedure anvendes, hvis der er særlige humanitære
grunde eller hastende retlige eller fysiske beskyttelseshensyn, som kræver, at tredjelands-
statsborgere eller statsløse personer hurtigt genbosættes til EU.
Det bemærkes endelig, at forslaget indeholder nogle konsekvensrettelser af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 516/2014 om oprettelse af asyl-, migrations-
og integrationsfonden, hovedsageligt med henblik på at tilbyde medlemsstaterne en øko-
nomisk kompensation på EUR 10.000 pr. person, de genbosætter under EU’s fælles gen-
bosætningsramme, forudsat at den pågældende medlemsstat deltager i asyl-, migrations-
og integrationsfonde.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Genbosætning er reguleret i udlændingelovens § 8, hvorefter der gives ophold til flygtnin-
ge, der kommer hertil som led i en aftale med UNHCR eller lignende international aftale,
og som er omfattet af flygtningekonventionen af 28. juli 1951 (§ 8, stk. 1), eller som ved en
tilbagevenden til hjemlandet risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller an-
den umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf (§ 8, stk. 2), eller som må
antages at ville opfylde grundprincipperne for at opnå opholdstilladelse efter en af udlæn-
dingelovens bestemmelser, såfremt de var indrejst i Danmark som asylansøgere (§ 8, stk.
3).
Antallet af kvoteflygtninge fastsættes årligt af Folketinget på finansloven og har siden
1989 udgjort ca. 500 årligt.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren bestemmer den overordnede fordeling af
genbosætningskvoten på baggrund af en indstilling fra Udlændingestyrelsen. Udlændinge-
styrelsens indstilling foretages almindeligvis på baggrund af UNHCR’s årlige prioriteter på
området og i tæt dialog med UNHCR.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Side
4/5
kom (2016) 0468 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om indførelse af en EU-genbosætningsramme
1672750_0005.png
Som anført under punkt 2 er forslaget omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget vil
således ikke i sig selv have lovgivningsmæssige konsekvenser, og ændringerne er ikke
bindende for og finder ikke anvendelse i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes hverken at have statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
8. Høring
Sagen er sendt i høring i Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde.
Høringsfristen er fastsat til den 14. oktober 2016. Der vil blive sendt et supplerende notat
om resultatet af høringen..
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning
til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark deltager ikke i et eventuelt EU-genbosætningsprogram på grund af retsforbehol-
det. Under drøftelserne vil Danmark notere sig Kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
5/5