Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0627 Bilag 1
Offentligt
1688323_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til en inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister
KOM(2016) 627
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 28. september 2016 fremsat forslag (KOM(2016) 627) til en inter-institutionel aftale
om et obligatorisk åbenhedsregister. Dansk sprogversion er modtaget den 11. oktober 2016. Forslaget har til
hensigt at skabe ensartede regler vedrørende transparens ift. hvilke organisationer og personer, der forsøger at
påvirke EU-lovgivningen uanset om denne indflydelse forsøges opnået gennem kontakter til Kommissionen,
Europa-Parlamentet eller Rådet.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2016) 627 af 28. september 2016 (dansk sprogversion den 11.
oktober 2016) fremsendt forslag til en inter-institutionel aftale om et obligatorisk
åbenhedsregister. Forslaget fremsættes med reference til Lissabontraktatens art. 11 stk. 1 og 2,
der understreger behovet for på passende måde at give borgere og repræsentative
sammenslutninger mulighed for at give udtryk for deres opfattelse angående alle Unionens
arbejdsområder og for at diskutere dem offentligt, samt at EU’s institutioner bør føre en åben,
gennemsigtig og regelmæssig dialog med de repræsentative sammenslutninger og
civilsamfundet. Det er dog Kommissionens vurdering, at det er vigtigt, at denne
interessevaretagelse og dialog foregår på ansvarlig og transparent vis. I forlængelse heraf
foreslås det, at der etableres fælles regler for Kommissionens, Europa-Parlamentets og Rådets
(herefter ”de tre institutioner”) dialog med interessenterne.
Forslaget indebærer en udvidelse af det eksisterende åbenhedsregister af 16. april 2014, der
aktuelt dækker Europa-Parlamentet og Kommissionen. Såfremt forslaget vedtages i sin
nuværende form vil det indebære, at visse interaktioner med de tre institutioner vil være
betinget af forudgående registrering i åbenhedsregisteret. I forslaget lægges der videre op til, at
nationale repræsentationer til EU frivilligt og mod betaling kan lade sig omfatte af registeret,
således at også kontakter med disse repræsentationer vil kræve forudgående registrering i
registeret.
Forslaget vil skulle vedtages af alle tre institutioner. I Rådet vil forslaget skulle vedtages med
kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget til åbenhedsregisteret er at skabe en ramme for transparent
interessevaretagelse over for de tre institutioner.
Interaktioner, der vil kræve registrering
Kommissionens forslag omfatter aktiviteter, der søger at fremme bestemte interesser over for
de tre institutioner, deres medlemmer og ansatte med det formål at opnå indflydelse på
formuleringen eller implementeringen af EU-politikker/-lovgivning eller EU’s
beslutningsproces. Der er dog en række undtagelser, der gør sig gældende i denne forbindelse,
1
kom (2016) 0627 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister
1688323_0002.png
herunder bistand i forbindelse med en forligsprocedure, bistand til at overholde eksisterende
lovgivning og bistand i forbindelse med retssager m.v. Herudover undtages blandt andet de
sociale parter, jf. art. 152 TEUF, og borgere, der i deres egen kapacitet retter henvendelse til de
tre institutioner. Videre fritages politiske partier, kirker og religiøse foreninger,
medlemsstaternes offentlige administrationer, tredjelandes offentlige administrationer samt
internationale organisationer fra registreringskravet.
Konkret foreslås det, at en række interaktioner med de enkelte EU-institutioner kun kan
foretages, såfremt man er registeret eller omfattet af ovennævnte undtagelser. For de enkelte
institutioner foreslås følgende aktiviteter omfattet:
Europa-Parlamentet
-
-
-
-
-
-
Rådet
-
-
-
-
-
-
-
Møder med ambassadøren for det nuværende og det kommende formandskab samt
deres stedfortrædere, Rådets generalsekretær samt generaldirektører i Rådssekretariatet;
Tilmelding til nyhedsbreve og email-opdateringer.
Møder med medlemmer af Kommissionen, kabinetsmedlemmer og generaldirektører;
Udnævnelse af bestemte typer af medlemmer af ekspertgrupper;
Automatisk information om offentlige konsultationer samt en opdeling mellem
registrerede og ikke-registrerede enheder, når resultatet af offentlige konsultationer
offentliggøres;
Brug af Kommissionens navn/logo i forbindelse med afholdelse af begivenheder;
Tilmelding til nyhedsbreve og email-opdateringer.
Langtidsadgangskort til Europa-Parlamentets bygninger;
Adgang til at tale ved en offentlig høring som gæst;
Brug af Europa-Parlamentets navn/logo i forbindelse med afholdelse af begivenheder;
Møder med europaparlamentarikere, generalsekretæren for Europa-Parlamentet,
generaldirektører samt generalsekretærer for de politiske grupper;
Afholdelse af begivenheder i Europa-Parlamentet;
Tilmelding til nyhedsbreve og email-opdateringer.
Kommissionen
Registrering, håndhævelse og sanktioner
Kommissionen foreslår, at ansøgere i forbindelse med registeringen vil skulle afgive en række
oplysninger, herunder kontaktoplysninger; antallet af årsværk, der arbejder med aktiviteter
omfattet af registeret; interesseområder, der falder inden for registerets område; hvilke
ekspertgrupper der er medlemmer af; hvor mange penge organisationen bruger på aktiviteter
omfattet af registeret, m.v. Ansøgere skal acceptere, at disse oplysninger bliver offentligt
tilgængelige. Ved at lade sig registrere i registeret accepteres endvidere et regelsæt (Code of
Conduct) for interaktioner med de tre institutioner. Regelsættet omfatter en række retningslinjer
til, hvorledes kontakter bør foretages, og hvad der må anmodes om i denne forbindelse.
Såfremt en registreret person eller enhed ikke overholder regelsættet vil denne i yderste
konsekvens kunne få frataget sin registrering.
2
kom (2016) 0627 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister
1688323_0003.png
Finansiering
Kommissionen forventes at foreslå en udvidelse af antallet af medarbejdere i det sekretariat, der
understøtter registeret fra ca. seks årsværk til forventeligt omkring 15. Sekretariatet forventes
finansieret af de tre institutioner på grundlag af en særskilt aftale.
Medlemslandenes EU-repræsentationer og andre EU-institutioners deltagelse i registeret
Kommissionen opfordrer til, at andre EU-institutioner, -agenturer, -kontorer og -styrelser
bruger åbenhedsregisteret som reference ift. deres egne relationer til interesserepræsentanter.
Yderligere foreslår Kommissionen, at disse får mulighed for, på frivillig basis og mod betaling,
at deltage i registeret. Ligeledes foreslår Kommissionen, at også medlemslandenes EU-
repræsentationer kan lade sig omfatte af registeret på frivillig basis og mod betaling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning til det foreliggende forslag foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Et åbenhedsregister over interesserepræsentanter, der yder indflydelse på EU’s institutioner
vurderes kun at kunne etableres på europæiske niveau.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret indeholder ikke særskilte regler for interessevaretagelse over for EU’s
institutioner.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Såfremt
det besluttes, at den danske EU-repræsentation skal omfattes af registeret vil der være udgifter
forbundet hermed. Størrelsen heraf er ikke kendt på nuværende tidspunkt.
Forslaget skønnes at medføre begrænsede meromkostninger for interesserepræsentanter, der vil
skulle registreres i registeret. Forslaget vil videre kunne medføre begrænsede meromkostninger
for de tre institutioner, og dermed EU’s budget, i forbindelse med finansieringen af
åbenhedsregisterets sekretariat.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos de danske interessenter (registreret med hovedsæde i
Danmark), der er registeret i det eksisterende åbenhedsregister. Udenrigsministeriet har
modtaget 16 høringssvar.
Aut. Køle & VP-firmaers Brancheforening (AKB), EU Consult International, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Danske Havne, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og KL har
tilkendegivet, at de generelt er positivt indstillet over for det eksisterende åbenhedsregister og
forslaget til det obligatoriske åbenhedsregister.
3
kom (2016) 0627 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister
1688323_0004.png
Tobaksindustrien støtter de europæiske institutioners generelle ønske om at blive mere
transparente og ser det som et naturligt led i EU's generelle bestræbelser på at sikre en høj
lovgivningskvalitet – herunder gennem ”bedre regulering”-dagsordenen. Tobaksindustrien
finder, at gennemsigtighed bør går begge veje, og at det derfor er naturligt, at de samme
institutioner har et klart billede af, hvem de er i kontakt med. Denne viden – i et stort og
internationalt miljø – kan bl.a. tilvejebringes gennem krav om registrering, således som
foreslået. Tobaksindustrien finder, at når denne transparens er tilvejebragt, bør der være adgang
til og mulighed for, at alle registrerede interessenter på lige fod og vilkår, kan blive inddraget i
institutionernes arbejde/ lovgivningsprocessen.
TDC finder, at brugervenligheden bør forbedres i forhold til det eksisterende åbenhedsregister,
herunder i forhold til de tekniske procedurer. Indsamlingsorganisationernes
Brancheorganisation (ISOBRO) bifalder, at åbenhedsregisteret gøres obligatorisk, men finder
dog, at der er risiko for unødige administrative byrder, herunder særligt i forhold til behovet for
at opgive økonomiske oplysninger vedrørende mellemmænd, idet det vurderes, at den byrde det
vil være at skaffe de pågældende oplysninger ikke vil stå mål med informationsværdien heraf.
Ankenævnet for Forsikring, Pengeinstitutankenævnet og Realkreditankenævnet tilkendegiver i
et fælles høringssvar, at man ingen indvendinger har mod, at der indføres et obligatorisk
åbenhedsregister, men bemærker, at den type af oplysninger, der skal registreres ikke alle synes
at være lige relevante for ankenævn med den struktur, organisering og finansiering, som danske
ankenævn har.
Finansrådet tilkendegiver, at man vurderer, at EU-institutionerne er relativt gennemsigtige, men
at der er plads til forbedring. Dette gør sig især gældende i det arbejde, som institutionerne
gennemfører i de såkaldte ”trilog-møder”. Denne proces er meget lukket, og det er vanskeligt
for de interesserede parter at få information om institutionernes arbejde. Gennemsigtighed er
afgørende for, at lovgivningsprocessen i EU ikke blot er troværdig, men også fremstår sådan.
Interessenter opnår gennem gennemsigtighed en større mulighed for indflydelse på de politiske
processer og får nemmere ved at følge og influere lobbyvirksomheder. Finansrådet er enig i, at
etisk og gennemsigtig lobbyvirksomhed hjælper EU’s politik og skaber gennemsigtighed i
forhold til de muligheder for indflydelse på politiske beslutninger samt
implementeringsprocesser, som interesserede parter kan have. Det er derfor også vigtigt, at alle
interessenter optages i registret.
DI giver udtryk for stærk støtte til en transparent og åben dialog mellem EU-institutionerne og
relevante interessenter. DI finder, at det er vigtigt, at åbenhedsregistret er brugervenligt,
retvisende og enkelt at anvende, så det ikke bliver en administrativ byrde. DI finder videre, at
det er væsentligt, at de informationer, som fremgår af registret, ikke kan misforstås og
misfortolkes og dermed lede til uretmæssige kontroverser om de enkelte interessenter og/eller
interessentgruppers repræsentation og aktiviteter.
DI finder det vigtigt, at registrering i åbenhedsregistret ikke bliver en barriere for dialog mellem
relevante interessenter og EU’s institutioner, og dermed skaber mere afstand mellem EU og det
omkringliggende samfund. Det bør således være muligt for virksomheder, der er medlem af en
registreret organisation, at deltage på en delegation, en konference og/eller et møde i de
4
kom (2016) 0627 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister
1688323_0005.png
europæiske institutioner, som er arrangeret af deres medlemsorganisation, uden selv at være
registreret i åbenhedsregistret.
DI støtter indsatsen for at skabe transparens ved hjælp af udvalgt finansiel og økonomisk
information fra de registrerede aktører. Det er dog vigtigt, at denne information ikke resulterer i
uklarheder, som kan misfortolkes. DI er derfor ærgerlige over, at det nye forslag, som det
foreligger i dag, ikke i tilstrækkelig grad afhjælper de udfordringer, der p.t. præger
åbenhedsregistret på dette felt. DI finder, at udfordringen er, at dels er metoden uklar, dels
betyder den påkrævede data i mange tilfælde at de samme omkostninger bliver talt med flere
gange på tværs af de registrerede aktører. Det gør den endelige sum uforholdsmæssig høj og
fører til misforståelser af de totale lobby-omkostninger i registret. DI støtter stærkt op om et
register, der anfører de vigtigste EU-medlemskaber hos de registrerede organisationer, men
selve medlemskabsgebyret bør ikke indgå i den endelige sum. DI ønsker således en mere simpel
og transparent tilgang, som kan fjerne de administrative byrder og sikre, at de samme
omkostninger ikke tælles med flere steder, men som stadig giver institutionerne et overblik over
de involverede interessenters størrelse og tilhørsforhold.
DI finder det positivt, at forslaget umiddelbart lægger op til at information om en organisations
samlede antal af personer involveret i EU-arbejdet ikke skal inkluderes i registret, da dette i
praksis vil give et meget misvisende billede af organisationens faktiske EU-arbejde. DI finder, at
det er langt mere retvisende udelukkende at angive fuldtidsækvivalenter.
DI påpeger, at flere af DI’s medlemmer finder det vanskeligt at angive information om
finansiering modtaget af EU-institutionerne. For multinationale virksomheder kan denne
finansiering tage mange former og et overblik kan derfor være svært at opnå, hvis der ikke
findes en minimumsgrænseværdi. DI opfordrer derfor til, at en minimumsgrænseværdi bliver
introduceret.
DI bakker i sit høringssvar op om, at organisationer, der er registreret som nonprofit-enheder,
herunder erhvervsorganisationer, skal oplyse om de primære indtægtskilder, herunder angive
hvis enkelte bidrag udgør en forholdsmæssig stor andel af de samlede indtægter. DI finder dog,
at grænsen på 10 pct. er alt for lav og ikke tjener formålet om at synliggøre eventuelle
”dominerende” bidragsydere. DI anbefaler i stedet, at grænsen for oplysning bør være på bidrag
der overstiger 30 pct. af det samlede budget, hvilket også er den andel, som typisk bliver brugt i
konkurrenceretlig sammenhæng.
DI foreslår, at der skabes automatisk kobling og links mellem åbenhedsregistret og andre EU-
hjemmesider og -informationskilder i forhold til eksempelvis deltagere i ekspertgrupper og
udvalg samt modtagere af fondsmidler, EU-bevillinger etc. således, at de registrerede
organisationers oversigt i registret automatisk bliver opdateret med denne information, når der
sker ændringer og nyt. Det ville gøre registret langt mere brugervenligt og sikre en løbende
opdatering.
Dansk Erhverv stiller sig som udgangspunkt temmelig skeptisk over for forslaget. Dansk
Erhverv tilkendegiver, at man som organisation er tilhænger af en høj grad af åbenhed i den
interesserepræsentation, der er nødvendig for at bibringe offentlige beslutningstagere et
tilstrækkelig oplyst beslutningsgrundlag. Dansk Erhverv ser dog flere udfordringer ved Europa-
5
kom (2016) 0627 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister
Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister for interesserepræsentationen ved
EU-institutionerne. Dansk Erhverv finder, at det er langt fra sikkert, at forslaget vil medføre
yderligere åbenhed i EU-systemet. Dansk Erhverv finder, at der i forvejen er en meget høj grad
af åbenhed i EU-systemet, og at langt de fleste legitime aktører er registreret eller udfører deres
aktiviteter i fuld åbenhed. Obligatorisk registrering er målrettet at skabe åbenhed om de aktører
og repræsentanter, der allerede i dag undslår sig den eksisterende åbenhed. Disse vil dog næppe
lade sig registrere, selvom dette gøres obligatorisk, og effekten vil snarere være, at der opstår en
endnu højere grad af hemmelighedskræmmeri blandt netop de aktiviteter, som man ønsker at
kaste lys på. Aktiviteter, der i dag foregår i tusmørke, vil blive skubbet helt ud i reelt mørke, og
det er næppe hensigten. Dette kan f.eks. ske ved hjælp af forslagets artikel 3, stk. 2, litra d)
og/eller e).
Dansk Erhverv finder ydermere, at obligatorisk registrering vil virke som en administrativ
forhindring og derfor forfordele for især mindre, ikke-professionaliserede og ikke-EU-tilvante
repræsentanter. Obligatorisk repræsentation vil således medføre en skævhed i retning af større,
etablerede og europæiske interesserepræsentanter. Dette vil næppe ramme Dansk Erhverv, men
det er sandsynligvis ikke i overensstemmelse med Kommissionens ønsker om muligheder for
inddragelse.
Dansk Erhverv bemærker, at driften af registret fremstår som unødigt bureaukratisk. Dette
gælder især kravene til registrering, der medfører en række voldsomme administrative byrder,
uden at den givne information medfører nogen merværdi i åbenhedsøjemed. Dansk Erhverv
finder, at især kravene til de økonomiske oplysninger virker ikke proportionale med det formål,
som registret tjener.
Dansk Erhverv påpeger, at det i præamblens pkt. 6 og 8 søges argumenteret, at obligatorisk
registrering er nødvendig, men at nødvendigheden af registret dog langt fra står klart.
Dansk Erhverv undrer sig over den positive forskelsbehandling, som trossamfund m.m. skal
udsættes for, og som er beskrevet i forslagets artikel 4, stk. 2. Disse typer af organisationer er i
deres virke over for beslutningstagende institutioner hverken mere eller mindre politiske end
enhver anden interesserepræsentant.
Dansk Erhverv finder, at processen for registrering og godkendelse i artikel 6 og bilag II
fremstår temmelig omstændig. Dansk Erhverv undrer sig over, at registreringen skal
godkendes, og at den ikke blot gennemføres på tro og love og under ansvar. Der er i et bilag til
aftalen endvidere etableret sanktionsmuligheder ved forkerte oplysninger.
Dansk Erhverv undrer sig over følgende informationskrav i bilag II. Flere af dem fremstår som
unødige administrative byrder, der bl.a. vil afholde mange især mindre organisationer fra at gøre
deres legitime interesser gældende på europæisk plan:
-
Kravet om at opgøre et estimat over antal fuldtidsansatte beskæftiget med aktiviteter,
der er dækkede af registret (bilag II, sektion I, litra c). Dette krav forekommer meget
bureaukratisk at skulle opgøre for mindre organisationer og lignende, og for større
organisationer, der har mange aktiviteter, kan det hurtigt ændre sig. Samtidig er det
uklart, hvorfor denne information er nødvendig.
6
kom (2016) 0627 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister
1688323_0007.png
-
-
Kravet om at opgøre alle medlemsorganisationer (bilag II, sektion I, litra e). Det er
uklart, om dette krav gælder europæiske føderationers medlemmers medlemmer.
Ydermere er der her tale om information, der ofte er lettilgængelig hos de respektive
organisationer, men som til gengæld ændrer sig løbende pga. organisationsændringer,
fusioner, etableringer m.m.
De økonomiske indberetninger (bilag II, pkt. sektion II, pkt. C) er unødigt
komplicerede, især hvis organisationer samarbejder eller arbejder for hinanden. Det
burde være tilstrækkeligt at oplyse om f.eks. organisationens samlede budget eller
lignende. Dansk Erhverv ser allerede i dag vidt forskellige metoder til at opgøre
førnævnte blandt dens medlemmer og europæiske organisationer. Taget i betragtning at
dette nu skal foretages i en obligatorisk og sanktionsbelagt ramme, vil en forenkling være
essentiel. Som et absolut minimumskrav bør der udarbejdes en grundig vejledning.
Dansk Erhverv finder, at flere af de foranstaltninger, der er beskrevet i artikel 7, stk. 2 og i bilag
IV, og som kan iværksættes ved formodet brud på den adfærdskodeks, der følger
registreringen, synes at bryde med almindelige retssikkerhedsprincipper:
-
Sekretariatet er i sine undersøgelser ikke pålagt at høre den anklagede, men kan alene
selv vælge, om dette er passende (bilag IV, sektion 4, pkt. 4.4). Samtidig har den
anklagede en ret til at blive hørt (bilag IV, sektion 8). Disse to bestemmelser synes ikke
at være fuldkommen kohærente, og Dansk Erhverv ser det gerne klarlagt, om der
vitterlig kan forekomme diskretionært besluttede undtagelser for retten til at blive hørt.
Sekretariatet kan drage konsekvenser af en undersøgelse, før denne undersøgelses
konklusion foreligger. Dette kan ske ved at fjerne en anklaget fra registrets hjemmeside
for at undgå skade på institutionernes ry. Dette svarer til at pålægge den anklagede en
voldsom sanktion, før denne sanktion er blevet besluttet (bilag IV, sektion 5, pkt. 5.1).
Sekretariatet både indleder og gennemfører undersøgelsen og drager konklusionen og
gennemfører en eventuel sanktion. Anklagede har mulighed for at appellere en
beslutning, men sekretariatet fungerer også selv som appelinstans (bilag IV, sektion 11).
Yderligere appelmuligheder – både hvad angår sekretariatets beslutning om selve
bruddet på adfærdskodekset og indholdet af den eventuelle sanktion og
proportionaliteten heraf – er alene at indlede en procedure ved enten EU-domstolen
eller den europæiske ombudsmand (bilag IV, sektion 12), hvilket er et meget voldsomt
skridt. For at styrke retssikkerheden ser Dansk Erhverv derfor gerne, at der er mulighed
for en appel til en uafhængig instans.
Appel ingen opsættende virkning (bilag IV, sektion 11, pkt. 11.4), selvom en udelukkelse
fra et obligatorisk register er meget indgribende i den anklagedes mulighed for at
opretholde sin forretning. Det fremgår desuden ikke af sanktionsbeskrivelserne, om en
eventuel underkendelse af sekretariatets beslutning medfører noget ansvar for
godtgørelse.
-
-
-
Danske Medier bemærker, at lobbyisme er en legitim aktivitet i et demokratisk samfund, og
eventuelle indgreb og regulering heraf bør sikre den nødvendig proportionalitet og undgå
unødig mistænkeliggørelse af virksomheders og organisationers ønsker om at komme til orde
hos de lovgivende myndigheder. Når dette er sagt, er foreningen naturligvis tilhænger af, at der
hersker åbenhed, gennemsigtighed og ansvarlighed i forhold til de aktiviteter, som lobbyister
7
kom (2016) 0627 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister
foretager med henblik på at få sat fokus på lige netop deres budskaber. Foreningen finder det
derfor også fornuftigt, at der etableres klare retningslinjer på området for at sikre en
gennemsigtighed i relation til hvilke lobbyaktiviteter, der finder sted. Foreningen har som
udgangspunkt ingen holdning til, hvorvidt en sådan registrering skal ske på en frivillig basis
eller, hvorvidt det skal være en obligatorisk ordning. Sidstnævnte må dog forudsætte, at
omfanget og typen af samarbejdsformer, der er betinget af registrering, ikke går videre end
nødvendigt for at sikre transparens i relation til lobbyaktiviteter.
Danske Medier bemærker, at flertallet af de aktiviteter, der kræver registrering udgør centrale
elementer i en lobbyproces, og foreningen finder det rimeligt og i tråd med formålet med
åbenhedsregistret, at adgang til disse forudsætter, at de pågældende interesserepræsentanter har
tilmeldt sig registret. Danske Medier er dog uforstående over for, hvorfor udsendelse af
”automatiske meddelelser” om de pågældende institutionernes aktiviteter skal være betinget af,
at interesserepræsentanterne er registreret i åbenhedsregisteret. Adgangen til at modtage
information fra offentlige myndigheder bør selvsagt være åben for alle, uanset om man er
registreret eller ej. Formålet med at føre et åbenhedsregister må være at sikre offentligheden
indsigt i de aktiviteter, der udføres af interesserepræsentanter som led i en lobbyindsats og ikke
at forskelsbehandle de forskellige aktører ved at udelukke dem fra muligheden for at modtage
løbende opdateringer i form af nyhedsbreve eller informationsmails fra institutionerne i EU.
Danske Medier finder, at denne del af forslaget ikke stemmer overens med hverken Europa-
Kommissionens generelle tilsagn om større åbenhed i EU eller retten til informations- og
ytringsfrihed, og at tiltaget savner enhver proportionalitet. Danske Medier opfordrer til, at
denne passus udgår af forslaget.
Danske Medier bemærker, at artikel 5, stk. 3, indeholder en bemyndigelse til, at de tre
institutioner hver for sig kan beslutte at gøre ”andre former for samarbejde betinget af
registrering, så længe disse nye betingelser har til formål yderligere at styrke den nuværende
ramme.” Danske Medier finder, at dette forekommer at være en ganske bred bemyndigelse,
som kan give anledning til bekymring, da ønsket om at sikre en bred tilslutning til registret kan
afstedkomme uhensigtsmæssige betingelser og begrænsninger, der ikke står mål med
intentionen om at skabe gennemsigtighed omkring selve lobbyaktiviteterne. Danske Medier
anbefaler, at der i givet fald opstilles yderligere vilkår herfor.
Danske Medier finder det uklart, hvad der nærmere ligger i bemærkningen om, at sponsorering
af arrangementer organiseret af interesserepræsentanter alene kan ske, såfremt de pågældende er
registreret. Dette bør uddybes.
Danske Medier bemærker, at det fremgår af forslaget, at registrerede interesserepræsentanter,
som ikke overholder adfærdskodekset, risikerer at blive midlertidigt udelukket fra at interagere
med institutionerne eller i værste fald at blive slettet fra registreret. Suspension eller udelukkelse
kan ifølge forslaget have en varighed af alt fra 15 dage til 2 år.
Da manglende adgang til EU-institutionerne kan have alvorlige konsekvenser for
interesserepræsentanter og i sidste ende også for lovgivningsprocessen, da institutionerne i de
tilfælde ikke får samme mulighed for at inddrage alle relevante synspunkter og faktiske forhold,
finder Danske Medier, at det er vigtigt, at eventuelle sanktioner forbeholdes alvorlige eller
gentagne overtrædelser af reglerne. Foreningen henviser i den forbindelse til, at også
8
kom (2016) 0627 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister
1688323_0009.png
utilstrækkelige oplysninger eller ukorrekte og ukurante tal anses som overtrædelser af
adfærdskodeksen.
Forbrugerrådet Tænk finder, at der fortsat er mange mangler i forslaget, og henviser i den
forbindelse til, at disse regler om gennemsigtighed er vigtige for befolkningens tillid til EU.
Forbrugerrådet Tænk har tilkendegivet, at der bør stilles yderligere krav for at reglerne bliver
acceptable:
-
-
-
-
-
-
Der må ikke ske en udvanding af lobby begrebet.
Regler og registret skal være juridisk bindende
Ansatte og MEP'er må kun mødes med registrerede lobbyister
Data skal overvåges, og der skal være effektiv håndhævelse og sanktioner.
Reglerne skal omfatte også Det Europæiske råd, Ministerrådet og de permanente
repræsentationer, og sidstnævnte bør omfatte flere end ambassadørerne og deres
stedfortrædere.
De omfattede personer i Kommissionen og Ministerrådet kan med fordel udvides til at
omfatte "senior officials".
FTF har tilkendegivet, at man ikke har bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne holdning til det fremlagte forslag kendes endnu ikke.
Baseret på tidligere overvejelser om Rådets eventuelle deltagelse i det allerede eksisterende
frivillige transparensregister må det forventes, at en række medlemslande vil være tøvende
overfor Rådets deltagelse i registeret med udgangspunkt i et princip om, at medlemslandenes
administrationer er underlagt national lovgivning. Flere medlemslande må dog forventes at
kunne støtte, at Rådssekretariatet omfattes af registeret, mens der i udgangspunktet må
forventes mere udbredt skepsis mod at lade medlemslandenes repræsentationer eller dele heraf
omfatte af registerets bestemmelser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt tiltag, der kan fremme åbenhed i den europæiske beslutningsproces.
Regeringen er dog skeptisk i forhold til, om forslaget om et obligatorisk åbenhedsregister reelt
vil bidrage til yderligere gennemsigtighed i EU-systemet, men vil ikke modsætte sig forslaget,
såfremt et flertal i Rådet vil gennemføre det.
Regeringen vil arbejde for, at der tages hensyn til den særlige situation, som medlemslandenes
EU-repræsentationer står i, idet regeringen vil være indstillet på positivt at overveje at lade
møder, der relaterer sig til formandskabsrollen, for ambassadøren og stedfortræderen for det
indeværende og kommende formandskab være omfattet af registeret.
Det er vigtigt for regeringen, at Kommissionens forslag ikke fører til unødvendige byrder for
interesserepræsentanterne, herunder f.eks danske virksomheder og interesseorganisationer.
Regeringen vil derfor arbejde for at begrænse de administrative byrder og merudgifter mest
muligt, som et obligatorisk åbenhedsregister kan medføre for interesserepræsentanter, således at
registeret ikke kommer til at hæmme den demokratiske inklusion af interesserepræsentanter.
Det gælder eksempelvis fsva. omfanget af de aktiviteter, der er omfattet af forslaget, hvor der
9
kom (2016) 0627 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om inter-institutionel aftale om et obligatorisk åbenhedsregister
bør være sikkerhed for, hvilke aktiviteter, der er omfattet, og at disse rent faktisk er udtryk for
en lobby-indsats og ikke almindelig adgang til informationer (herunder eksempelvis maillister).
Regeringen vil videre arbejde for, at behandlingen af mulige brud på adfærdskodekset foretages
i overensstemmelse med almindelige retsstatsprincipper.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10