Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0725 Bilag 1
Offentligt
1695219_0001.png
Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg og Finansudvalg om det
europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017 mv.
Indledning
25. november 2016
Det europæiske semester udgør rammen om koordineringen af EU-landenes øko-
nomiske politik. Som led i semesteret gennemføres en samlet drøftelse af landenes
økonomiske politik i foråret hvert år. Herefter vedtager landene national økono-
misk politik, reformer mv., herunder de nationale finanslove for det efterfølgende
budgetår i efteråret, jf.
bilag 1.
Det seneste europæiske semester blev afsluttet med
vedtagelse af landespecifikke anbefalinger på ECOFIN 12. juli 2016.
Kommissionen offentliggjorde 16. november 2016 en samlet pakke vedr. det eu-
ropæiske semester 2017. Pakken indleder det europæiske semester 2017 og inde-
holder bl.a. Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2017, Kommissionens vars-
lingsrapport under proceduren for makroøkonomiske ubalancer 2017 samt
Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-politiske anbefalinger til euroområ-
det som helhed for 2017. Endvidere indeholder pakken en meddelelse vedr. fi-
nanspolitik i eurolandene samt en delrapport om de beskæftigelsesmæssige udfor-
dringer
1
.
Den årlige vækstundersøgelse 2017
Kommissionens årlige vækstundersøgelse skitserer de overordnede økonomisk-
politiske udfordringer og opstiller en række prioriteter og generelle politikanbefa-
linger for EU og EU-landene.
I vækstundersøgelsen for 2017 fremhæver Kommissionen, at alle EU-landene
oplever vækst, at investeringerne stiger, og at der er blevet skabt 8 millioner nye
arbejdspladser siden 2013. Samtidig er offentlige underskud reduceret og gældsni-
veauer er stabiliseret og ventes at falde. Kommissionen understreger dog, at op-
svinget er skrøbeligt, og at der fortsat er store udfordringer. BNP- og produktivi-
tetsvækst ligger under det langsigtede potentiale, og investeringsniveauet er under
niveauet fra før krisen. Derudover er arbejdsløsheden fortsat høj i store dele af
Europa, hvilket har medført sociale konsekvenser i flere EU-lande.
I lyset af disse udfordringer fastholder Kommissionen sine overordnede priorite-
ter for den økonomiske politik i EU fra tidligere år: 1) fremme af investeringer, 2)
gennemførelse af strukturreformer og 3) ansvarlig finanspolitik. Prioriteterne i den
årlige vækstundersøgelse 2017 kan opsummeres som følger:
1
Delrapporten vedr. beskæftigelsesmæssige udfordringer behandles i EPSCO.
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
Side 2 af 20
Fremme af investeringer:
Indsatsen for at fremme investeringer skal bl.a. foku-
sere på at forbedre forholdene i den finansielle sektor. Arbejdet mod en kapital-
markedsunion skal sikre lige adgang til finansiering for virksomheder i alle EU-
lande, supplere bankerne som finansieringskilde og sikre en bedre allokering af
kapital. EU-landene skal på nationalt niveau adressere fortsatte svagheder i bank-
sektoren mhp. at øge finansieringen til virksomheder. Ydermere skal arbejdet med
etablering af bankunionen fortsættes, herunder ved at accelerere arbejdet med
etablering af den permanente bagstopper.
Investeringsplanen fremhæves som central for at fremme investeringer og har
allerede leveret konkrete resultater i EU-landene. En forlængelse og styrkelse af
den europæiske investeringsfond (EFSI), som aktuelt forhandles, vil sikre finan-
siering til flere projekter i flere EU-lande. Om investeringer generelt fremhæver
vækstundersøgelsen, at der bl.a. bør være et fokus på overgangen til en mere
CO2-neutral økonomi og på social infrastruktur.
Arbejdet med at forbedre investeringsklimaet på EU-niveau skal fortsættes, her-
under ved at udbygge det indre marked. EU-landene skal samtidig mindske barrie-
re for investeringer nationalt, herunder ift. behandling af insolvens, offentlig ad-
ministration samt regulering af produkt- og arbejdsmarkeder.
Den internationale handel skal fortsat komme europæiske virksomheder til gode.
Det er centralt at opretholde handelsåbenhed, og sikre at europæiske virksomhe-
der har adgang til de globale markeder. Klimaaftalen fra Paris skal endvidere rati-
ficeres, hvilket ventes at skabe nye muligheder for europæiske virksomheder på de
globale markeder. EU-landene skal nationalt sikre et godt investeringsklima, her-
under for at tiltrække investeringer fra lande udenfor EU.
Gennemførelse af strukturreformer:
Strukturreformer i EU-landene skal bl.a.
fokusere på at
skabe arbejdspladser og styrke arbejdsstyrkens færdigheder.
EU-landene skal
reformere arbejdsmarkederne for at sikre høj grad af fleksibilitet, en kvalificeret
arbejdsstyrke og social sikkerhed. EU-landene skal endvidere oprette passende
systemer til at modtage og integrere flygtninge på arbejdsmarkedet. Samtidig skal
bekæmpelsen af ungdomsarbejdsløshed intensiveres. Kvaliteten af de europæiske
erhvervsuddannelser skal øges og samarbejdet mellem erhvervsliv, uddannelsesin-
stitutioner og forskning skal forbedres. I samarbejde med arbejdsmarkedets parter
skal der sikres løndannelsesprocesser, der fremmer jobskabelse, fremgang i real-
lønnen og er i overensstemmelse med udviklingen i produktiviteten.
EU-landene skal indrette sociale politikker, så de fremmer arbejdsmarkedsdelta-
gelse. Skattesystemer og sociale ydelser skal levere incitamenter for at arbejde og
samtidig sikre et hensigtsmæssigt socialt sikkerhedsnet. På EU-niveau skal arbej-
det med at bekæmpe skatteundgåelse fortsættes.
Pensionsordninger og arbejdsmarkedsforanstaltninger skal tilskynde til længere tid
i beskæftigelse som følge af den stigende levealder. Samtidig skal førtidspension
begrænses til personer, der er ude af stand til at arbejde.
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
Side 3 af 20
Strukturreformer i EU-landene skal også fokusere på at øge produktivitet og inve-
steringer. EU-landene skal gennemføre reformer, der fremmer udbredelsen af nye
teknologier, mens der på EU-niveau fokuseres på udbygningen af det indre mar-
ked, herunder det digitale indre marked. Det er centralt at øge produktiviteten i
servicesektoren, da denne udgør en stigende andel af de europæiske økonomier.
Endvidere skal lovgivning tilpasses nye forretningsmodeller, herunder inden for
deleøkonomi.
Ansvarlig finanspolitik:
EU-landene skal fortsat føre en ansvarlig finanspolitik.
Det igangværende opsving skal ifølge Kommissionen støttes ved en overordnet
lempelig finanspolitik i euroområdet som helhed. Vækstundersøgelsen specifice-
rer, at eurolande med finanspolitisk råderum således skal understøtte efterspørgs-
len gennem finanspolitikken. Eurolande, der ikke har råderum, skal efterleve kra-
vene som specificeret af Stabilitets- og Vækstpagten og benytte enhver lejlighed til
at gennemføre reformer og forbedre kvaliteten af de offentlige finanser.
Kommissionen vil benytte sig af reglerne om fleksibilitet i Stabilitets- og Vækst-
pagten, og tage hensyn til budgetmæssige konsekvenser af den ekstraordinære
tilstrømning af flygtninge og sikkerhedssituationen.
Det eksisterende lavrentemiljø gør det ifølge vækstundersøgelsen ideelt at frem-
skynde offentlige investeringer i EU-landene. Samtidig skal tiltagende nominel
vækst og nedprioriteringer af ikke-fremtidsorienterede udgifter benyttes til at ned-
bringe offentlig gæld. Den finanspolitiske overvågning skal generelt skabe incita-
menter for sunde politikker og økonomisk genopretning.
Der er i flere EU-lande behov for yderligere reformer af pensionssystemerne for
at sikre deres holdbarhed og effektivitet. Den aldrende befolkning og den tekno-
logiske udvikling ventes at øge udgifterne i sundheds- og plejesystemer, hvorfor
EU-landene skal øge fokus på forebyggelse af sygdomme og effektivisering af
sundhedssystemerne.
Kommissionens udkast
euroområdet som helhed
til
Rådets
økonomisk-politiske
anbefalinger
til
Kommissionen har fremlagt et udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed
for perioden 2017-2018. Udkastet lægger vægt på flg.:
1) Eurolandene anbefales at gennemføre politikker, der understøtter vækst
på kort og lang sigt, forbedrer økonomiernes tilpasningsevne, korrigerer
makroøkonomiske ubalancer og sikrer konvergens. Eurolandene bør prio-
ritere reformer, der øger produktivitet, forbedrer institutionelle rammevil-
kår og erhvervsklimaet, fjerner investeringsbarrierer og understøtter job-
skabelse. Eurolande med betalingsbalanceunderskud eller høj ekstern gæld
bør øge produktiviteten og samtidig sikre tilbageholdenhed i enhedsløn-
omkostningerne. Eurolande med store betalingsbalanceoverskud bør styr-
ke implementeringen af tiltag, der kan bidrage til at øge den indenlandske
efterspørgsel, herunder særligt investeringer.
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
Side 4 af 20
2) Eurolandene anbefales at sikre en lempelig finanspolitik i euroområdet og
dermed bidrage til en balanceret politisk indsats, der understøtter reformer
og genopretningen gennem en gennemsnitlig finanspolitisk lempelse på op
til 0,5 pct. af BNP i 2017. Eurolandene bør kombinere de nationale ind-
satser for at sikre langsigtet finanspolitisk holdbarhed i overensstemmelse
med Stabilitets- og Vækstpagten, samt sikre makroøkonomisk stabilisering
i euroområdet på kortere sigt gennem udnyttelse af finanspolitiske råde-
rum til fulde inden for reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten. Den finans-
politiske stramhedsgrad bør differentieres på tværs af eurolandene og i hø-
jere grad tage højde for de enkelte eurolandes positioner ift. overholdelse
af Stabilitets- og Vækstpagten, situationen i euroområdet som helhed, og
afsmittende effekter i euroområdet: i) Eurolande, der befinder sig over de-
res mellemfristede mål for den strukturelle saldo (MTO), bør anvende det
finanspolitiske råderum til at understøtte indenlandsk efterspørgsel og in-
vesteringer af høj kvalitet, herunder på tværs af landegrænser, som en del
af den europæiske investeringsplan. ii) Eurolande under den præventive
arm af Stabilitets- og Vækstpagten bør sikre ”overordnet” (broad) efterle-
velse af Stabilitets- og Vækstpagtens bestemmelser. iii) Eurolande under
den korrigerende arm af Stabilitets- og Vækstpagten bør sikre rettidig kor-
rektion af deres uforholdsmæssigt store underskud, herunder ved at etab-
lere en finanspolitisk ”buffer” imod uforudsete hændelser. Eurolandene
bør forbedre sammensætningen af deres offentlige finanser for at skabe
mere rum til materielle og immaterielle investeringer samt sikre mere ef-
fektive nationale budgetmæssige rammer.
3) Eurolandene anbefales at gennemføre reformer, der fremmer jobskabelse,
social retfærdighed og konvergens, understøttet af en effektiv social dia-
log. Det bør være en kombination af reformer, der bl.a. indebærer fleksib-
le og sikre aftaler og vilkår for arbejdsgivere og arbejdstagere, effektive
uddannelsessystemer af høj kvalitet samt livslang læring målrettet ar-
bejdsmarkedsbehov, effektive aktive arbejdsmarkedspolitikker og moder-
ne og tilstrækkelige sociale sikringssystemer. Eurolandene anbefales at re-
ducere skatten på arbejdskraft, særligt for lavtlønnede og i de eurolande,
hvor omkostningskonkurrenceevnen er under gennemsnittet for euroom-
rådet, samt sikre at det i eurolande uden finanspolitisk råderum sker på
budgetneutral måde.
4) Eurolandene anbefales at blive enige om en fælles europæisk indskyderga-
rantiordning på basis af Kommissionens forslag fra november 2015 og
påbegynde arbejdet med en fælles bagstopper for bankunionens fælles af-
viklingsfond med henblik på at gøre den operationel inden fondens over-
gangsperiode udløber. Eurolandene anbefales at udarbejde og implemen-
tere en effektiv strategi for euroområdet, der skal adressere risici i forhold
til banksektorens robusthed, herunder det høje niveau for misligholdte lån,
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0005.png
Side 5 af 20
ineffektive forretningsmodeller og overkapacitet. Eurolande med høj pri-
vat gæld bør fremme gældsnedbringelsen.
5) Eurolandene anbefales at tage yderligere tiltag til færdiggørelse af den
Økonomiske og Monetære Union (ØMU’en) under hensynstagen til det
indre marked og på en åben og transparent måde. Eurolandene anbefales
at gennemføre de resterende tiltag under første fase af ØMU-rapporten.
2
Kommissionens meddelelse vedr. den overordnede finanspolitiske situation i eu-
roområdet argumenterer for den konkrete anbefaling til euroområdet som helhed
om at gennemføre en gennemsnitlig finanspolitisk lempelse i euroområdet.
Kommissionen anfører, at opsvinget i euroområdet fortsat er skrøbeligt, og at
pengepolitikken ikke skal være alene om at understøtte vækst og beskæftigelse i
euroområdet, og derfor bør finanspolitikken også benyttes. Kommissionen frem-
hæver også hensynet til at understøtte euroområdets
samlede
økonomi, som bag-
grunden for anbefalingen. Kommissionen vurderer således, at en lempelse i fx
Tyskland og Nederlandene (som vurderes at have råderum) ville påvirke væksten
positivt i andre lande (som ikke har råderum til at lempe) gennem afsmittende
effekter (”spillovers”). Endvidere mener Kommissionen, at ekspansiv finanspoli-
tik har mærkbare positive effekter (inkl. ”spillovers”) i det nuværende lavinflati-
ons- og lavrentemiljø. Det skyldes ifølge Kommissionen bl.a., at de lange renter
under normale omstændigheder ville stige, ligesom ECB ville hæve renterne mhp.
at modvirke inflation over inflationsmålet, som følge af den ekspansive finanspoli-
tik. Disse effekter vil normalt lægge en dæmper på økonomien og dermed mind-
ske eller helt udligne effekten af de finanspolitiske tiltag. Effekterne vurderes dog
af Kommissionen ikke at være lige så relevante i den aktuelle situation med lav
inflation og lave renter. Kommissionen vurderer, at den anbefalede gennemsnitli-
ge lempelse på 0,5 pct. af BNP vil sikre, at den økonomiske aktivitet nærmer sig
sit strukturelle niveau hurtigere, uden at overophede økonomien. Kommissionen
bemærker desuden, at en gennemsnitlig lempelse på 0,5 pct. ikke er forenelig med
de landespecifikke anbefalinger vedr. finanspolitik vedtaget af EU-landene i juli i
år (gennemførelsen af disse ville indebære en omtrent neutral finanspolitik for
euroområdet som helhed i 2017). Endvidere lægger Kommissionen i sine formu-
leringer op til, at de enkelte lande ikke nødvendigvis behøver at sikre fuld efterle-
velse af kravene i den forebyggende del af Stabilitets- og Vækstpagten (reglerne
om mellemfristede mål for den strukturelle saldo), men kan udnytte de bagatel-
grænser, som er defineret i reglerne, for hvornår en afvigelse får konsekvenser.
Varslingsrapporten 2016
Kommissionen offentliggjorde ligeledes 16. november 2016 varslingsrapporten
(Alert Mechanism Report – AMR) for 2017 som led i proceduren for makroøko-
nomiske ubalancer, jf.
boks 1.
Varslingsrapporten indeholder et ’scoreboard’ bestå-
ende af et begrænset antal økonomiske indikatorer, som skal give en indledende
indikation på ubalancer i EU-landene. Scoreboardet indeholder makroøkonomi-
Rapport fra de fem formænd (Kommissionsformanden m.fl.) om videreudvikling af ØMU’en af 22. juni
2015.
2
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0006.png
Side 6 af 20
ske indikatorer, herunder betalingsbalancens løbende poster og offentlig brutto-
gæld, finansielle indikatorer, herunder privat kreditgivning og boligprisindeks,
samt en række sociale indikatorer
3
, navnlig erhvervsfrekvensen, langtidsledighed
og ungdomsledighed.
Boks 1
Generelt om makroubalanceproceduren
Makroubalanceproceduren (’Macroeconomic Imblance Procedure’, MIP) udgør rammen for samarbejdet i EU om
systematisk overvågning af makroøkonomiske ubalancer, hvor formålet er, at man på et tidligt tidspunkt vil kunne
identificere og forebygge potentielle skadelige interne og eksterne økonomiske ubalancer, eller gribe ind over for
ubalancer, som er ved at udvikle sig eller har materialiseret sig, med henblik på at korrigere dem. MIP’en operatio-
naliseres via en varslingsmekanisme med et ’scoreboard’ bestående af et antal økonomiske indikatorer, som skal
give en indledende indikation på ubalancer.
Proceduren indledes med, at Kommissionen offentliggør værdier for de indikatorer, som udgør scoreboardet, i vars-
lingsrapporten (’Alert Mechanism Report’, AMR). I rapporten vurderes indikatorernes udvikling i landene, og de lan-
de, som har ubalancer eller er i fare for at opbygge ubalancer, identificeres.
Efterfølgende vil Kommissionen, under hensyntagen til Rådets vurdering af varslingsrapporten, fortage en dybdegå-
ende analyse af lande, som vurderes at have eller være i fare for at blive påvirket af ubalancer. De dybdegående
analyser offentliggøres som del af Kommissionens landerapporter ultimo februar. I kraft af disse dybdegående ana-
lyser gennemføres en grundigere vurdering af, om det pågældende land er påvirket af ubalancer og i givet fald en
vurdering af disses karakter og risici. Kommissionens dybdegående analyser vil kunne give anledning til forslag til
Rådet om anbefalinger som led i de samlede landespecifikke anbefalinger eller egentlige henstillinger om at korrige-
re ubalancerne (makroubalanceprocedurens korrigerende del), afhængig af de identificerede ubalancers karakter.
Hvis der vurderes at foreligge uforholdsmæssigt store ubalancer, åbnes der således en procedure, hvor Rådet efter
et forslag fra Kommissionen vedtager en henstilling til det pågældende land om at korrigere disse ubalancer. I op-
følgning på en henstilling fremlægger det pågældende land handlingsplaner, og Rådet skal løbende tage stilling til,
hvorvidt det pågældende land har taget effektive tiltag mhp. korrektion af ubalancerne.
Generelt viser varslingsrapporten, at der sker fremskridt i EU-landenes bestræbel-
ser på at adressere makroøkonomiske ubalancer, men at der fortsat er risici relate-
ret til ubalancer i flere lande. Overordnet konkluderer varslingsrapporten, at der er
gjort fremskridt med at nedbringe underskud på betalingsbalancen i flere lande,
men at der i andre lande fortsat er store betalingsbalanceoverskud. I flere lande
nedbringes den private gæld, men ikke tilstrækkelig hurtigt. Banksektoren står
overfor udfordringer mht. faldende overskud og misligholdte lån. Endvidere op-
lever nogle lande bekymrende høje boligprisstigninger. Beskæftigelsen er generelt
stigende, men arbejdsløsheden er fortsat meget høj i nogle lande. Kommissionen
bemærker desuden, at euroområdet samlet set har et voksende overskud på beta-
lingsbalancen, som bl.a. afspejler en fortsat svag indenlandsk efterspørgsel i euro-
området og lave investeringsniveauer.
Kommissionen udpeger 13 lande til dybdegående analyser i varslingsrapporten. Til
sammenligning udpegede Kommissionen 19 lande til dybdegående analyser i vars-
lingsrapporten for 2016. Der er tale om de 13 lande, der vurderedes til at have
ubalancer i de dybdegående analyser under makroubalanceproceduren for 2016
(Bulgarien, Kroatien, Cypern, Finland, Frankrig, Tyskland, Irland, Italien, Neder-
Udsving i de sociale indikatorer kan ikke i sig selv indikerer en forværring af finansielle og makroøkonomi-
ske risici, og de kan derfor ikke benyttes til en optrapning eller nedtrapning af makroubalanceproceduren.
3
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
Side 7 af 20
landene, Portugal, Slovenien, Spanien og Sverige), hvoraf 5 vurderedes at have
alvorlige ubalancer (Bulgarien, Frankrig, Italien, Kroatien og Portugal), jf.
bilag 3.
Modsat sidste år udpeges Belgien, Estland, Ungarn, Østrig, Rumænien og Storbri-
tannien således ikke til dybdegående analyser.
Kommissionen bemærker om
Danmark,
at Kommissionen ikke på nuværende
tidspunkt vil udarbejde en dybdegående analyse for Danmark. Kommissionen
vurderer således, at Danmark ikke er påvirket af ubalancer i makroubalanceproce-
durens forstand. Dette er på linje med Kommissionens vurdering i varslingsrap-
porterne for 2015 og 2016. Det er således tredje år i træk, at Danmark ikke udpe-
ges til en dybdegående analyse. Den seneste dybdegående analyse af Danmark
blev offentliggjort 5. marts 2014.
Kommissionen peger i sin varslingsrapport for 2016 på, at nogle indikatorer på
makroøkonomiske ubalancer i Danmarks tilfælde overskrider indikatorernes
grænseværdier, jf.
bilag 4.
Det gælder indikatorerne vedrørende betalingsbalancens
løbende poster, eksportmarkedsandele, den private gæld og husprisstigninger.
Kommissionen bemærker, at Danmarks overskud på betalingsbalancen fortsat er
højt, hvilket ifølge Kommissionen bl.a. afspejler et højt opsparingsniveau og høje
indtægter fra investeringer i udlandet. Kommissionen peger på, at Danmarks ku-
mulative tab i eksportmarkedsandele faldt i 2015, og at yderligere tab i kommende
år ventes begrænsede. Kommissionen fremhæver, at niveauet for dansk priskon-
kurrenceevne er stabilt. Kommissionen peger desuden på, at den private gæld
faldt en smule i 2015, men fortsat er høj. Det anerkendes dog, at en høj privat
gæld er et særkende ved den danske økonomi, og skal ses i forhold til husholdnin-
gernes høje aktiver såsom pensionsopsparinger og boliger. Kommissionen be-
mærker, at husprisstigningerne var høje i 2015, og at udviklingen bør følges nøje.
Kommissionen konkluderer desuden, at den danske banksektor er sund, og at
arbejdsløsheden fortsat er lav.
Regeringens holdning til vækstundersøgelsen 2017 mv.
Regeringen støtter generelt vækstundersøgelsens prioriteter om fremme af inve-
steringer, gennemførelse af strukturreformer i EU-landene og ansvarlig finanspoli-
tik.
Regeringen støtter, at EU-landene holder fast i en ambitiøs reform- og konsolide-
ringsdagsorden.
Regeringen støtter det fortsatte fokus på at fremme investeringer i EU. Regerin-
gen finder generelt, at fremme af investeringer først og fremmest handler om at
skabe sunde rammebetingelser for at mobilisere private investeringer.
Regeringen noterer sig, at Kommissionen ikke har til hensigt at udarbejde en ny
dybdegående analyse af Danmark under makroubalanceproceduren og noterer sig
Kommissions vurdering af, at 13 lande oplever makroøkonomiske ubalancer.
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
Side 8 af 20
Regeringen støtter og lægger vægt på en troværdig og konsistent implementering
af reglerne i det økonomiske samarbejde, herunder makroubalanceproceduren
som led i det europæiske semester for 2017.
Danmark har ikke stemmeret ifm. vedtagelse af anbefalinger til euroområdet som
helhed.
Det er en central prioritet for regeringen, at EU-landene og Kommissionen efter-
lever og håndhæver de fælles EU-regler for finanspolitik i Stabilitets- og Vækst-
pagten mv., som man i lyset af gældskrisen aftalte at styrke i 2011 og 2012. De
landespecifikke anbefalinger vedtaget af EU-landene, herunder anbefalinger ved-
rørende finanspolitik, er også en central prioritet. Regeringen er således skeptisk i
forhold til Kommissionens nye anbefaling om en gennemsnitlig finanspolitisk
lempelse i euroområdet. Meget få lande har et råderum til finanspolitiske lempel-
ser, mens mange lande omvendt ikke har råderum, men derimod fortsatte konso-
lideringsbehov, der er afspejlet i konkrete henstillinger og øvrige krav under Stabi-
litets- og Vækstpagten. Kommissionen synes at anbefale, at der udelukkende eller
primært skal gennemføres egentlige lempelser i lande med råderum, mens andre
lande kan gennemføre mindre budgetforbedringer end aktuelt anbefalet. Det er
dog uklart, hvorvidt og i givet fald hvordan Kommissionen mener, at lempelser,
som i gennemsnit udgør 0,5 pct. af BNP, kan fordeles på landene, afhængig af
deres råderum og udfordringer, og kan gennemføres inden for rammerne af de
fælles regler og deres fleksibilitet. Det er også uklart, hvordan lempelserne kan
være forenelige med de landespecifikke anbefalinger, som Kommissionen har
foreslået og landene vedtaget i konsensus i juli 2016. Det er endvidere diskutabelt,
om den anbefalede finanspolitiske lempelse er hensigtsmæssig i lyset af konjunk-
tursituationen og holdbarhedsudfordringerne i de enkelte eurolande. Det er usik-
kert, hvilke effekter lempelserne vil have på aktiviteten på kort sigt, herunder om
lempelser i lande med råderum vil have effekter i andre lande. Lempelser vil øge
behovet for efterfølgende finanspolitiske stramninger i de fleste lande, idet de
fortsat har store strukturelle underskud for langt fra balance og høj gæld og hold-
barhedsproblemer på længere sigt.
Status på opfølgning på de landespecifikke anbefalinger for Danmark
Rådet vedtog 12. juli 2016 to landeanbefalinger til Danmark, der indebærer, at
Danmark for 2016-2017 anbefales at:
1.
2.
Respektere sit mellemfristede mål for den strukturelle saldo (MTO) i 2016.
Sikre en strukturel tilpasning på 0,25 pct. af BNP mod MTO i 2017.
Styrke produktivitet og private investeringer gennem øget konkurrence i
den indenlandsk orienterede servicesektor, navnlig ved at lette markedsad-
gang i detailsektoren og byggebranchen. Tilskynde til øget samarbejde mel-
lem erhvervsliv og universiteter.
Nedenfor følger en foreløbig status for regeringens opfølgning på anbefalingerne
for Danmark. Regeringen har generelt samme syn som Kommissionen på behovet
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0009.png
Side 9 af 20
for reformer og en ansvarlig økonomisk politik, fordi det er den bedste vej til at
sikre arbejdspladser, vækst, lavere gæld og høj velfærd for alle borgere i Danmark.
1. Finanspolitik
Regeringens finanspolitik tilrettelægges indenfor rammerne af budgetloven og
EU’s finanspolitiske regler, herunder Stabilitets- og Vækstpagten. Der planlægges
efter et overordnet mål om finanspolitisk holdbarhed på langt sigt, som i 2020-
planen er operationaliseret ved et mål om mindst strukturel balance i 2020. Ifølge
budgetloven må det årlige strukturelle underskud ikke overstige �½ pct. af BNP
ved fremsættelsen af finanslovsforslaget for det kommende år, medmindre der
foreligger exceptionelle omstændigheder.
Den strukturelle saldo blev i
Økonomisk Redegørelse,
august 2016 skønnet til at udvi-
se et strukturelt underskud på 0,4 pct. af BNP i 2017 og således blev sikkerheds-
marginen til underskudsgrænsen i budgetloven opretholdt. Dermed overholder
finanslovforslaget for 2017
4
samt økonomiaftalerne i kommunerne og regionerne
de finanspolitiske rammer og den ansvarlige kurs i finanspolitikken fortsættes.
Med regeringens seneste skøn fra august blev der endvidere skønnet et underskud
på den faktiske offentlige saldo på 0,9 pct. af BNP i 2016 og 1,9 pct. af BNP i
2017. Kommissionens seneste skøn fra deres efterårsprognose svarer stort set til
Finansministeriets vurdering i augustredegørelsen,
jf. tabel 1.
Det skal bemærkes, at der udarbejdes opdaterede skøn for de offentlige finanser i
2016-2018 i forbindelse med
Økonomisk Redegørelse,
december 2016, herunder ind-
arbejdes finanslovsaftalen for 2017.
Tabel 1
EU-Kommissionens og Finansministeriets skøn for den faktiske saldo
2016
Pct. af BNP
EU’s prognose, efterår 2016
Økonomisk Redegørelse, august 2016
-0,9
-0,9
-2,0
-1,9
-1,4
-
2017
2018
Kilde: EU-Kommissionen og
Økonomisk Redegørelse,
august 2016.
2. Produktivitet
Regeringen har stort fokus på at øge produktiviteten inden for hjemmemarkeds-
orienterede erhverv, herunder detailsektoren og bygge- og anlægssektoren, som
Kommissionen anbefaler.
Detailsektoren:
Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti indgik i juni 2016 en aftale om Danmark i bedre balance –
4
I augustredegørelsen indarbejdes finanslovsforslaget 2017
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0010.png
Side 10 af 20
Bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet. Aftalen er
udmøntet i planlovsforslaget.
Et af hovedelementerne er at sikre vækst og bedre udviklingsmuligheder for de-
tailhandlen. Det er aftaleparternes ønske at give kommunerne større fleksibilitet i
planlægningen for detailhandel, så der bedre kan tages hensyn til lokale forhold og
den stigende e-handel. Ændringerne af planloven følger produktivitetskommissio-
nens anbefalinger, om at placering og størrelse af nye butikker skal lempes. Der er
i det nye planlovsforslag følgende ændringer:
Bredere formål for detailhandlen så der er tale om tre ligeværdige formål – at
sikre et varieret butiksudbud, god tilgængelighed og effektiv butiksstruktur.
Hensynet til en effektiv butiksstruktur giver kommunerne rum for større bu-
tikker, nye butikskoncepter, kombinationer med e-handel mv, som alle kan
være med til at understøtte et bredere vareudvalg og lavere priser.
Ændrede størrelsesbegrænsninger for både udvalgsvarer og dagligvarer. Stør-
relsesbegrænsningen for udvalgsvarebutikker uanset bystørrelse ophæves. For
dagligvarebutikker i lokalcentre og for enkeltstående butikker ændres størrel-
sen til 1.200 m
2
, hvilket angiver det maksimale bruttoetageareal
5
(dvs. salgsare-
al, lager, kontor og personalefaciliteter mv.). I bymidter og bydelscentre hæves
størrelsen for dagligvarebutikker fra 3.500 – 5.000 m
2
, mens grænsen for dag-
ligvarebutikker i aflastningsområder hæves fra 3.500 m
2
til 3.900 m
2
. For dag-
ligvarebutikker i bymidter, bydelscentre og for aflastningsområder vil som i
dag kunne tillægges 200 m
2
til personalefaciliteter.
Kravet om brug af den statistiske metode til fastlæggelse af bymidter ophæves,
og der udarbejdes en ny vejledning til kommunerne om, hvordan bymidten
fastlægges. Vejledningen udstedes efter forelæggelse for aftaleparterne. Endvi-
dere lempes redegørelseskravene til kommuneplanlægningen for detailhandel.
Mulighed for at udlægge nye aflastningsområder, hvor der er et tilstrækkeligt
kundegrundlag. Det giver kommunerne mulighed for at give plads til store ud-
valgsvarebutikker, der ikke uden videre kan indplaceres i bymidten.
Liste for pladskrævende varer gøres mere fleksibel, da den ikke længere er
udtømmende, men i stedet oplister eksempler på hvilke varer, der kan betrag-
tes som pladskrævende. En mere fleksibel liste over pladskrævende varer giver
kommunerne større frihed i deres planlægning.
Igennem de senere år er der herudover gennemført en række andre tiltag målrettet
detailhandelsområdet. Lukkeloven er blevet liberaliseret, senest i 2015. Ændrin-
gerne har gjort det nemmere for butikker at blive undtaget for lukkedage i tilfælde,
hvor der afholdes særlige begivenheder.
Bygge- og anlægssektoren:
Inden for bygge- og anlægssektoren har regeringen
allerede iværksat en række initiativer til at sikre, at reguleringen af byggeriet ikke
5
Lokalcentre har nu mulighed for at omlægge op mod 200 m
2
fra personalefaciliteter til butiksfaciliteter.
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
Side 11 af 20
stiller virksomhederne overfor unødige byrder, og at reguleringen i højest muligt
omfang er baseret på internationale standarder.
Desuden er sagsbehandlingstiden i det offentlige blevet afkortet på en lang række
områder inklusiv sagsbehandlingstiden for autorisations-ansøgninger på el-, vvs-
og kloakinstallationsområdet. Det sker i forlængelse af introduktionen af delauto-
risationer på el- og vvs-installationsområdet i april 2014, der øgede konkurrencen
ved at lette adgangen til markedet. De første firmaer med delautorisation er allere-
de nu aktive på det danske marked. Der er et vedvarende fokus på at gøre reglerne
mere fleksible og proportionale, så markedet kan åbnes endnu mere.
Der skabes desuden større mulighed for konkurrence og dermed potentiale for
vækst inden for området for elektriske installationer og elektriske anlæg ved i høje-
re grad at basere reguleringen på internationale standarder. Dermed får udenland-
ske virksomheder større muligheder for at bevæge sig ind på det danske marked,
da en stor del af reguleringen baseres på internationale standarder frem for natio-
nale regler. For at understøtte dette yderligere er det planen, at hele lovgrundlaget
oversættes til engelsk. Ændringen skal samtidig medvirke til at give danske virk-
somheder bedre vilkår for at konkurrere i et internationalt marked for elektriske
installationer og elektriske anlæg. Det undersøges om, reguleringen på gasområdet
kan moderniseres og gøres mere funktionsbaseret under hensyn til et nødvendigt
sikkerhedsniveau med henblik på at skabe bedre muligheder for at indføre nye
teknologier og produkter.
For at styrke konkurrencen generelt er de danske konkurrenceregler de seneste år
blevet styrket markant. Der er bl.a. indført mulighed for højere bøder og fængsels-
straf ved overtrædelse af konkurrenceloven, ligesom Konkurrencerådet, der har
ansvar for håndhævelse af loven, 1. juli 2015 er blevet omlagt til et professionelt
og mere uafhængigt råd.
Med aftale om Vækst og udvikling i hele Danmark fra februar 2016 har regeringen
sammen med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservativt Folkeparti lan-
ceret en række vækstinitiativer inden for byggeriet. Det drejer sig blandt andet om
initiativer til at sikre en enklere brandregulering og mere effektiv byggesagsbe-
handling med henblik på at gøre det lettere at bygge og øge væksten i byggeriet.
Som opfølgning på udspillet har Folketinget 21. april 2016 vedtaget forslag om
ændring af byggeloven, som indebærer en række regelforenklingstiltag. Ændringen
af byggeloven trådte i kraft 1. juli 2016.
Ændringen af byggeloven giver hjemmel til, at kommunerne ikke længere skal
foretage en vurdering af de tekniske forhold, når der søges om byggetilladelse for
kompliceret byggeri. Fremover vil det i stedet ske ved, at certificerede virksomhe-
der som led i projekteringen udarbejder dokumentation for, at de tekniske be-
stemmelser i bygningsreglementet er overholdt. Det skal bidrage at forkorte og
forsimple byggesagsbehandlingen. Udmøntningen af ordningen vil ske i løbet af
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
Side 12 af 20
2017, idet det nødvendiggør en gennemskrivning af det samlede bygningsregle-
ment, ligesom det er væsentligt for byggebranchen og kommuner lægger vægt på,
at udmøntningen muliggør en grundig inddragelse i processen.
Ændringen af byggeloven muliggør endvidere en samling af brandkrav til drift af
bygninger. Hidtil har disse krav været reguleret i to separate lovgivninger, hvilket
har gjort byggesagsbehandlingen unødig kompleks. Endelig giver ændringen mu-
lighed for at fjerne kravet om byggeskadeforsikring, når der opføres udlejnings-
ejendomme, ligesom kommuner har fået mulighed for at opkræve et mindre, fast
gebyr for deres byggesagsbehandling. Disse ændringer er udmøntet med ændrin-
ger i relevante bekendtgørelser, som er trådt i kraft 1. juli 2016.
Pr. 1. januar 2016 er den nye udbudslov trådt i kraft. Loven implementerer det
nye udbudsdirektiv og skal gøre det nemmere, billigere og mere fleksibelt for det
offentlige at sende opgaver i udbud og for virksomhederne at byde ind.
Regeringen har også taget initiativ til en række øvrige byggepolitiske initiativer,
som skal fremme regelforenkling og dermed konkurrence og produktivitet i byg-
geriet.
Der gennemføres blandt andet en analyse af den samlede brandregulering med
henblik på at afdække mulighederne for en mere risikobaseret tilgang til brandkrav
i byggeriet.
I 2015 er der gennemført en kortlægning af alle standarder, der henvises til i byg-
ningsreglementet. På den baggrund er der igangsat et fortløbende arbejde, som
har til formål at sikre størst mulig harmonisering med reglerne i vores nabolande.
I den forbindelse undersøges det, om der er unødvendige danske standarder og
reguleringskrav, som kan fjernes eller udskiftes med europæiske standarder. Som
en del af dette arbejde undersøges det, hvilket omfang den danske godkendelses-
ordning for byggevarer, der kommer i kontakt med drikkevand, kan samordnes
med lignende ordninger i andre EU-lande. Arbejdet med at sikre størst mulig
harmonisering med reglerne i vores nabolande vil ske under hensyntagen til, at
den danske byggeregulering skal sikre, at bygninger opføres, så de er sikre, sunde
og ikke bruger mere energi end nødvendigt.
Kommunen skal i byggesagsbehandlingen påse, at byggeloven og bygningsregle-
mentets bestemmelser er overholdt, og at byggeriet ikke er i strid med 22 andre
lovgivninger. Der gennemføres en regelforenklingsindsats, som vurderer det sam-
lede regelsæt, der regulerer byggeriet. Dette arbejde forventes afrapporteret ultimo
2016.
Der gennemføres også en evaluering af lov om offentlig byggevirksomhed med
henblik på at vurdere, om der er regler, som med fordel kan forenkles eller ophæ-
ves. Evalueringen afsluttes i 2016.
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
Side 13 af 20
I 2015 blev der også igangsat en revision af byggeriets frivillige standardaftaler.
Standardaftalerne anvendes ved aftaler om projektering og udførelse af bygge- og
anlægsarbejder og regulerer en bygherres aftaleforhold med entreprenør og rådgi-
vere. Målet med revisionen er at sikre opdaterede standardaftaler, der muliggør en
gennemsigtig, billig og effektiv konflikthåndtering, og som mindsker transaktions-
omkostningerne ved opførelse af byggeri. Det reviderede aftalegrundlag foreligger
i 2018 og skal bidrage til at styrke byggeriets produktivitet og konkurrenceevne.
Endelig har regeringen i december 2015 indgået en aftale med KL om at nedbrin-
ge sagsbehandlingstiderne for erhvervsrettede myndighedsopgaver med gennem-
snitligt en tredjedel på en række udvalgte områder, herunder byggesagsbehandlin-
gen. Med aftalen er der fastsat servicemål for, at behandlingen af en simpel bygge-
sag højest må vare 40 dage, mens en byggesag for kompliceret byggeri højest må
vare 50-60 dage.
Samarbejde mellem universiteter og erhvervsliv:
I 2014 blev Danmarks Inno-
vationsfond etableret. Innovationsfonden har til formål at give tilskud til udvikling
af viden og teknologi, der fører til styrkelse af forskning og innovative løsninger til
gavn for vækst og beskæftigelse i Danmark. Fonden skal særligt understøtte løs-
ninger på samfundsudfordringer og øge forsknings- og innovationsindsatsen i
virksomheder, herunder små og mellemstore virksomheder. Innovationsfonden
støtter samarbejdsprojekter mellem universiteter og virksomheder, der kan føre til
nye innovationer, og medfinansierer innovationsprojekter hos små og mellemstore
virksomheder, der kan have vanskeligt ved at bære investeringerne på egen hånd.
Innovationsfonden har i 2016 haft en økonomisk ramme på ca. 1,2 mia. DKK.
Med det fremsatte finanslovsforslag samt aftalen om fordeling af forskningsreser-
ven for 2017, er der lagt op til et tilsvarende niveau i 2017.
Regeringen har med sin 2025-plan yderligere lagt op til at styrke virksomhedernes
incitament til at investere i FoU via skattesystemet. I 2025-planen foreslås det
således, at der indføres et bonusfradrag på 50 pct. for SMV’er og 25 pct. for store
virksomheder for merinvesteringer i FoU ift. niveauet i 2016.
Endvidere har Uddannelses- og Forskningsministeren i 2016 genforhandlet udvik-
lingskontrakterne med universiteterne. Som resultat af dette har institutionerne
udarbejdet tillæg til udviklingskontrakterne for 2015-2017 med et nyt pligtigt mål
om øget regionalt vidensamarbejde. Ambitionen er at styrke omsætningen af ny
viden, så den i højere grad når ud til hele landet.
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0014.png
Side 14 af 20
Bilag 1
Generelt om det europæiske semester 2017
I de kommende måneder vil Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2017 mv. danne grundlag for horisontale
drøftelser af de økonomiske udfordringer i EU og euroområdet i relevante rådsformationer og Det Europæiske Råd
(DER). På ECOFIN 6. december ventes en første præsentation og drøftelse af vækstundersøgelsen og varslings-
rapporten for 2017 samt Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som
helhed. ECOFIN ventes 27. januar 2017 at vedtage rådskonklusioner om sagen. På DER 9.-10. marts 2017 forven-
tes stats- og regeringscheferne på baggrund af vækstundersøgelsen og rådskonklusioner fra bl.a. ECOFIN at ved-
tage generelle retningslinjer for medlemslandenes økonomiske politik og økonomisk-politiske anbefalinger til euro-
området som helhed.
Kommissionen ventes i februar 2017 at offentliggøre én samlet økonomisk analyse for hvert EU-land, de såkaldte
landerapporter. Landerapporterne vil omfatte dels Kommissionens vurdering af landenes opfølgning på sidste års
landespecifikke anbefalinger, dels de såkaldte dybdegående analyser under makroubalanceproceduren. De dybde-
gående analyser vil kunne give anledning til forslag til Rådet om anbefalinger eller henstillinger til de enkelte lande
om at korrigere ubalancerne (makroubalanceprocedurens korrigerende del), afhængig af de identificerede ubalan-
cers karakter.
I marts eller april fremlægger EU-landene hver især deres stabilitets- eller konvergensprogrammer (for hhv. euro- og
ikke-eurolande) samt nationale reformprogrammer. Kommissionen ventes herefter i maj 2017 med udgangspunkt i
DER’s retningslinjer samt landenes programmer at fremlægge udkast til rådsudtalelser om landenes programmer
samt udkast til landespecifikke anbefalinger. På den baggrund skal ECOFIN på rådsmødet 16. juni opnå enighed
om rådsudtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne og enighed om landespecifikke anbefalinger. Heref-
ter tiltræder DER de landespecifikke anbefalinger på EU-topmødet 22.-23. juni. Efterfølgende vedtager ECOFIN på
rådsmødet i juli formelt rådsudtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne og landespecifikke anbefalinger.
Anbefalingerne danner grundlag for landenes vedtagelse af national økonomisk politik, reformer mv., herunder de
nationale finanslove for det efterfølgende budgetår i efteråret.
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0015.png
Side 15 af 20
Bilag 2
Den seneste økonomiske udvikling i EU og Danmark
Den moderate vækst i den internationale økonomi ventes at fortsætte på trods af betydelig usikkerhed, blandt andet
i lyset af beslutningen ved britiske folkeafstemning i juni om at Storbritannien vil forlade EU. Brexit ser dog endnu
ikke ud til at have påvirket tilliden hos virksomheder og husholdninger i euroområdet nævneværdigt, og den mode-
rate vækst ser ud til at fortsætte. Fremgangen i USA ventes ligeledes at fortsætte i et moderat tempo i de kommen-
de år, efter et lidt svagere første halvår, og efter flere års nedgang ventes væksten i de nye vækstøkonomier at tage
gradvist til frem til 2018. Fremgangen den internationale økonomi ventes således at understøtte væksten i Danmark
i de kommende år.
I Kommissionens efterårsprognose fra 9. november 2016 skønnes fremgangen i EU at fortsætte i de kommende år,
med lidt lavere vækst i 2017 end både i år og 2018. Der ventes lavere vækst i Storbritannien i 2017 og 2018 som
følge af fald i investeringerne og svagere vækst i privatforbruget på grund af øget usikkerhed og svækkelse af hus-
holdningernes købekraft i lyset af en svækkelse af pundet. I euroområdet er væksten aftaget lidt i løbet af 2016 efter
en stærk start på året. Det lidt svagere væksttempo, som ventes at vare ved ind i første halvår 2017, skal blandt an-
det ses i lyset af bortfald af positive effekter fra svækkelsen af euroen og olieprisfaldet. Der ventes jævn fremgang i
privatforbruget i lyset af en fortsat vækst i beskæftigelsen. Investeringsvæksten skønnes at falde en anelse i 2017
på baggrund af øget usikkerhed, for derefter at tiltage igen. Samlet set er der således udsigt til relativt moderat
vækst i Euroområdet på 1,7 pct. i år, 1,5 pct. i 2017 og 1,7 pct. i 2018. I EU som helhed ventes en marginalt højere
vækst på hhv. 1,6 pct., 1,8 pct. og 1,6 pct. i 2016, 2017 og 2018. Ledigheden i EU, som fortsat ligger på et højt ni-
veau på ca. 9 pct., ventes gradvist at falde de kommende år.
For Danmark skønner Kommissionen en BNP-vækst på 1,0 pct. i år og henholdsvis, 1,7 pct. og 1,8 pct. i 2017 og
2018. Væksten ventes ifølge Kommissionen hovedsageligt drevet af indenlandsk efterspørgsel, ikke mindst det pri-
vate forbrug, hvor der forventes en fremgang på omtrent 2,0 pct. om året i 2016-2018. Det er navnlig fremgang på
arbejdsmarkedet og stigende boligpriser, der vurderes at drive privatforbruget. Væksten i investeringerne og uden-
rigshandlen vurderes at tage til i 2017 og 2018 efter en afdæmpet udvikling i år. Beskæftigelsen forventes at fort-
sætte sin stabile fremgang og skønnes til 6,1 pct. i år og henholdsvis 5,9 pct. og 5,6 pct. i 2017 og 2018. Inflationen
forventes at stige til 1,2 pct. i 2017 og 1,6 pct. i 2018.
Kommissionen vurderer, at underskuddet på den offentlige saldo i alle årene vil holde sig inde for grænsen på 3 pct.
af BNP i EU’s Stabilitets- og Vækstpagt. Således skønner Kommissionen et underskud på den faktiske saldo på 0,9
pct. af BNP i 2016, 2,0 pct. af BNP i 2017 og 1,4 pct. af BNP i 2018. Samtidig forventes den offentlige ØMU-gæld
(bruttogælden) at falde fra 40,4 pct. i 2015 til 38,2 pct. i 2018.
Regeringen fremlægger en ny prognose for dansk økonomi (inkl. opdaterede skøn for den offentlige saldo) i
Øko-
nomisk Redegørelse
medio december 2016. Kommissionen offentliggør sin næste prognose i februar 2017.
Kilde: Kommissionens efterårsprognose, 9. november 2016.
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0016.png
Side 16 af 20
Bilag 3 – EU-Kommissionens konklusion i de dybdegående analyser 2016
Tabel 1
EU-lande med makroøkonomiske ubalancer
Lande
Kategorisering
Beskrivelse af ubalancer
Sårbar finansiel sektor samt høj gældsætning hos
private virksomheder. Høj ledighed og fortsat voksen-
de langtidsledighed.
Høje private og offentlige gældsniveauer. Den finan-
sielle sektor er plaget af misligholdte lån. Høj ledighed.
Svækket konkurrenceevne og forværret betalingsba-
lance som følge af lønstigninger, der ikke afspejler
produktivitetsudviklingen. Endvidere høj privatgæld.
Høj offentlig gæld, faldende produktivitetsvækst og
svækket konkurrenceevne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland samt
mange misligholdte lån.
Høj offentlig gæld, svag udvikling i produktivitet og
konkurrenceevne samt høj langtidsledighed. Begræn-
set reduktion af misligholdte lån.
Bulgarien
Alvorlige ubalancer
Cypern
Alvorlige ubalancer
Finland
Ubalancer
Frankrig
Alvorlige ubalancer
Irland
Ubalancer
Italien
Alvorlige ubalancer
Kroatien
Alvorlige ubalancer
Høj offentlig og privat gæld til ind og udland samt høj
ledighed. Mange misligholdte lån og svag indtjening i
banksektoren.
Stort og vedvarende overskud på betalingsbalancen.
Høj gældssætning i husholdningerne og lavt privat
forbrug.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksek-
tor udfordret af en stor andel misligholdte lån. Stigende
arbejdsløshed.
Svag banksektor og mange finanspolitiske risici. Høj
gældsætning i private virksomheder.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høj
arbejdsløshed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne. Mang-
lende korrektion af huspriser, der fortsat stiger fra et i
forvejen højt niveau.
Højt og vedvarende overskud på betalingsbalancen
som følge af høj opsparing og lavt investeringsniveau i
den private og offentlige sektor, hvilket svækker
vækstpotentialet og øger afhængigheden overfor
udenlandsk efterspørgsel.
Nederlandene
Ubalancer
Portugal
Alvorlige ubalancer
Slovenien
Ubalancer
Spanien
Ubalancer
Sverige
Ubalancer
Tyskland
Ubalancer
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0017.png
Side 17 af 20
Bilag 4 – Udviklingen i scoreboard-indikatorer for Danmark for 2003-2015
Figur 1
Betalingsbalancen
Figur 2
Internationale nettoinvesteringsposition
Anm.: Tærskelværdi på -4 pct. af BNP for betalings-
balanceunderskud og 6 pct. af BNP for over-
skud. En grøn markering er udtryk for, at
værdien for det givne år ikke overskrider tær-
skelværdien. En rød markering er udtryk for,
at værdien for det givne år overskrider tær-
skelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Anm.: Tærskelværdi på -35 pct. af BNP. En grøn
markering er udtryk for, at værdien for det
givne år ikke overskrider tærskelværdien. En
rød markering er udtryk for, at værdien for
det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Figur 3
Reale effektive valutakurs
Figur 4
Eksportmarkedsandele
Anm.: Hvert punkt på grafen angiver den kumulere-
de ændring over 3 år. En positiv værdi ud-
trykker en styrkelse (appreciering) af kronens
effektive værdi ift. 35 andre industrialiserede
lande, dvs. kronekursen, når der tages højde
for den relative prisudvikling overfor andre
lande. En negativ værdi udtrykker en forrin-
gelse (depreciering) af kronens effektive vær-
di. Tærskelværdi på +/-11 pct. En grøn mar-
kering er udtryk for, at værdien for det givne
år ikke overskrider tærskelværdien. En rød
markering er udtryk for, at værdien for det
givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen
Anm.: Hvert punkt på grafen angiver den kumulere-
de ændring over de seneste 5 år. En positiv
værdi udtrykker en stigning i Danmarks rela-
tive eksportandel ift. den samlede globale ek-
sport. En negativ værdi udtrykker en redukti-
on i Danmarks relative eksportandel. Tær-
skelværdi på -6 pct. En grøn markering er ud-
tryk for, at værdien for det givne år ikke over-
skrider tærskelværdien. En rød markering er
udtryk for, at værdien for det givne år over-
skrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0018.png
Side 18 af 20
Figur 5
Nominelle enhedslønomkostninger
Figur 6
Boligprisindeks
Anm.: Hvert punkt på grafen angiver den kumulere-
de ændring over de seneste 3 år. Tærskelværdi
på 9 og 12 pct. for hhv. euro- og ikke-
eurolande. En grøn markering er udtryk for,
at værdien for det givne år ikke overskrider
tærskelværdien. En rød markering er udtryk
for, at værdien for det givne år overskrider
tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Anm.: Årlige ændring. Tærskelværdi på 6 pct. En
grøn markering er udtryk for, at værdien for
det givne år ikke overskrider tærskelværdien.
En rød markering er udtryk for, at værdien
for det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Figur 7
Vækst i privat kreditgivning
Figur 8
Privat bruttogæld
Anm.: Tærskelværdi på 14 pct. af BNP. En grøn
markering er udtryk for, at værdien for det
givne år ikke overskrider tærskelværdien. En
rød markering er udtryk for, at værdien for
det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Anm.: Tærskelværdi på 133 pct. af BNP. En grøn
markering er udtryk for, at værdien for det
givne år ikke overskrider tærskelværdien. En
rød markering er udtryk for, at værdien for
det givne år overskrider tærskelværdien.
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0019.png
Side 19 af 20
Figur 9
Offentlig bruttogæld
Figur 10
Ledighed
Anm.: Tærskelværdi på 60 pct. af BNP. En grøn
markering er udtryk for, at værdien for det
givne år ikke overskrider tærskelværdien. En
rød markering er udtryk for, at værdien for
det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Anm.: Hvert punkt på grafen viser et gennemsnit af
ledighedsraten over de seneste 3 år. Tærskel-
værdi på 10 pct. En grøn markering er udtryk
for, at værdien for det givne år ikke overskri-
der tærskelværdien. En rød markering er ud-
tryk for, at værdien for det givne år overskri-
der tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Figur 11
Vækst i den finansielle sektors forpligtelser
Figur 12
Ændring i erhvervsfrekvensen
Anm.: Årlige ændring. Tærskelværdi på 16,5 pct. En
grøn markering er udtryk for, at værdien for
det givne år ikke overskrider tærskelværdien.
En rød markering er udtryk for, at værdien
for det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Anm.: Årlige ændring. Tærskelværdi på -0,2 pct. En
grøn markering er udtryk for, at værdien for
det givne år ikke overskrider tærskelværdien.
En rød markering er udtryk for, at værdien
for det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
kom (2016) 0725 - Bilag 1: Notat vedrørende om det europæiske semester og den årlige vækstundersøgelse 2017
1695219_0020.png
Side 20 af 20
Figur 13
Langtidsledighed
Figur 14
Ungdomsarbejdsløshed (15 – 24 år)
Anm.: Årlige ændring. Tærskelværdi på 0,5 pct. En
grøn markering er udtryk for, at værdien for
det givne år ikke overskrider tærskelværdien.
En rød markering er udtryk for, at værdien
for det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat
Anm.: Årlige ændring. Tærskelværdi på 2,0 pct. En
grøn markering er udtryk for, at værdien for
det givne år ikke overskrider tærskelværdien.
En rød markering er udtryk for, at værdien
for det givne år overskrider tærskelværdien.
Kilde: Kommissionen/Eurostat