Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0733 Bilag 1
Offentligt
1705583_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
9. december 2016
Kommissionens meddelelse: Europas næste ledere: opstarts- og opska-
leringsinitiativet (KOM (2016) 733)
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 22. november 2016 meddelelsen: Europas
næste ledere: opstarts- og opskaleringsinitiativet.
Meddelelsen følger op på
Kommissionens
strategi for det indre marked: ”Opgradering af det indre
marked: flere muligheder for borgerne og virksomhederne” (KOM (2015)
550) fra 2015. Meddelelsen forelå i dansk sprogversion den 30. november
2016.
Meddelelsen sætter fokus på vilkårene for nystartede virksomheder (start-
ups) og vækstvirksomheder (scale-ups). Fokus er særligt på at fjerne bar-
rierer, skabe muligheder samt adgang til finansiering. Kommissionen be-
skriver en række initiativer, som forventes fremsat af Kommissionen i de
kommende år.
Meddelelsens indhold er ikke retlig bindende og har ikke direkte konsekven-
ser for Danmark. De konkrete initiativer, som iværksættes i forlængelse af
meddelelsen, vil blive vurderet særskilt.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 22. november 2016 meddelelsen: Europas
næste ledere: opstarts- og opskaleringsinitiativet (KOM (2016) 733).
Med-
delelsen følger op på Kommissionens
strategi for det indre marked, der
blev lanceret i form af meddelelsen ”Opgradering af det indre marked:
flere muligheder for borgerne og virksomhederne” (KOM (2015) 550) fra
2015.
3.
Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at identificere, hvilke barrierer og mulighe-
der, der eksisterer for nystartede virksomheder og vækstvirksomheder i
dag. Meddelelsen fokuserer særligt på det relativ begrænsede antal virk-
somheder, der opskalerer i Europa sammenlignet med USA. Europa og
kom (2016) 0733 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: Europas næste ledere: opstarts- og opskaleringsinitiativet
2/8
USA er nogenlunde på linje, når det drejer sig om antallet af nystartede
virksomheder, men ikke mange opskalerer i Europa. Enten forbliver de
små eller opskalerer uden for Europa.
Fjernelse af barriere
Kommissionen vil igangsætte initiativer, der både fjerner informations-
og lovgivningsmæssige barrierer. Med henblik på at fjerne informations-
barriererne vil Kommissionen, som tidligere annonceret, lancere en fælles
digital portal og et særligt korps af ’opskaleringsrådgivere’.
De lovgivningsmæssige barrierer vil særligt blive tacklet ved, at der inden
for selskabsretten i 2017 lanceres et forslag om digitalisering og der føl-
ges op på insolvensreglerne. På skatteområdet har Kommissionen fremsat
forslag om et fælles selskabsskattegrundlag (CCTB) og et fælles konsoli-
deret selskabsskattegrundlag (CCCTB) og forslag om modernisering af
momsreglerne for e-handel mellem virksomheder og forbrugere på tværs
af grænserne. Kommissionen vil desuden som led i den større strategi for
modernisering og forenkling på momsområdet præsentere en momsfor-
enklingspakke for SMV’er i 2017.
Som noget nyt vil der blive lanceret et større ”peer review” af alle med-
lemsstaters regler og procedurer over for nystartede virksomheder og
vækstvirksomheder i regi af Højniveau-gruppen under Rådet (konkurren-
ce).
Skabelse af nye muligheder
Kommissionen vil igangsætte en række initiativer for at forbedre mulig-
hederne for nystartede virksomheder og vækstvirksomheder.
Virksomhedernes muligheder for at etablere forbindelser med relevante
partnere forbedres igennem initiativet ”Start-up Europe” – et initiativ sø-
sat af Kommissionen, som har særlig fokus på at forbedre økosystemer,
der omgiver virksomhederne.
Derudover vil mandatet for EU's klynge-observatorium blive udvidet,
således at data- og informationsindsamling om nystartede og vækstvirk-
somheder også kan blive indsamlet og analyseret til gavn for den fremad-
rettede policy-udvikling.
Vilkårene for innovationen i virksomheder skal forbedres igennem en
række tiltag finansieret igennem EU's forsknings- og Innovationsprogram
Horizon2020. Der er fx tale om en såkaldt Innovationsradar, der etablerer
kontakt mellem investorer og Horizon2020-finaniserede innovatorer med
henblik på at styrke skaleringsmulighederne samt et formodet Europæisk
kom (2016) 0733 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: Europas næste ledere: opstarts- og opskaleringsinitiativet
1705583_0003.png
3/8
Innovationsråd. Kommissionen vil også styrke virksomhedernes anven-
delse af intellektuelle ejendomsrettigheder.
Derudover vil Kommissionen også evaluere og evt. udvide de såkaldte
innovationsaftaler (Innovation Deals), der fungerer som praktisk redskab
for at identificere regler der hindrer innovation. Kommissionen vil samti-
dig undersøge muligheden for at udarbejde en struktur for det videre ar-
bejde med reguleringssandkasser (et "sikkert rum", hvor virksomheder
kan teste innovative produkter, serviceydelser, forretningsmodeller mm)
SMV’er er fortsat underrepræsenterede for så vidt angår offentlige udbud,
og derfor vil Kommissionen i løbet af 2017 fremsætte initiativer, der
fremmer deres adgang og muligheder på dette område. Medlemslandene
opfordres til at gøre det samme.
Færdigheder, herunder særligt tekniske, finansielle og digitale fremhæves
også som helt centrale for nystartede virksomheder og vækstvirksomhe-
der. Kommissionen vil fremsætte en række initiativer særligt i regi af
”den nye dagsorden for færdigheder for Europa”, der blev lanceret i juni
2016.
Indenfor initiativet om socialt iværksætteri vil Kommissionen tilskynde
sociale virksomheders skaleringsmuligheder bl.a. har den europæiske
investeringsbank en række produkter målrettet socialøkonomiske virk-
somheder.
Adgang til finansiering
Kommissionen fremhæver de produkter, der vil blive udbudt i regi af den
paneuropæiske ’fund of funds venturekapitalfond’, som allerede blev an-
nonceret i strategien for det indre marked i 2015. Derudover påpeges også
den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI), EU's forsk-
nings- og innovationsprogram, Horizon2020, programmet for små og
mellemstore virksomheder (COSME), og strukturfundsmidler samt et nyt
initiativ om crowdfunding som indsatsområder. Fsva. crowdfunding vil
Kommissionen stå i spidsen for at koordinere en paneuropæisk platform,
med bedste praksis fra medlemslandene vedr. crowdfunding og andre
alternative finansieringsformer.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, da der alene er tale om en meddelel-
se fra Kommissionen.
5.
Nærhedsprincippet
kom (2016) 0733 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: Europas næste ledere: opstarts- og opskaleringsinitiativet
1705583_0004.png
4/8
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, da der alene er tale om en medde-
lelse fra Kommissionen.
6.
Gældende dansk ret
Da meddelelsen ikke indeholder bindende lovgivning, redegøres der ikke
for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Meddelelen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Udmøntningen af de konkrete
forslag, der beskrives i meddelelsen, vil imidlertid kunne få sådanne kon-
sekvenser. Det er på det foreliggende grundlag dog ikke muligt at vurdere
sådanne konsekvenser på nuværende tidspunkt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet eller øvrige
konsekvenser for Danmark.
8.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål den 29. november 2016 med frist for bemærk-
ninger den 8. december 2016.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv, Dansk Industri og Dansk
Byggeri.
Dansk Erhverv (DE) bemærker generelt, at iværksættere er afgørende for
fremtidens vækst, jobskabelse, innovation og velfærd. De etablerede virk-
somheder, der i dag får hjulene til at dreje rundt i Danmark og resten af EU,
er alle et resultat af iværksætteri. DE understreger, at vi fortsat står over for
en række udfordringer, hvis Danmark og EU skal udløse iværksætternes
fulde potentiale og komme på højde med de bedste iværksætternationer i
verden. DE anser det derfor som en bunden opgave at skabe optimale ram-
mevilkår for iværksætteri og entreprenørskab på tværs af EU. DE finder, at
vi kun derigennem får flere til at forfølge deres gode ideer og iværksætter-
drømme, starte nye virksomheder op og udvikle disse til nye vækstsucceser,
der bidrager til væksten, jobskabelse og innovationen i samfundet.
Overordnet anser DE generel erhvervspolitik for ligeledes at være iværksæt-
terpolitik. Forbedringer i generelle rammevilkår for erhvervslivet vil samti-
kom (2016) 0733 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: Europas næste ledere: opstarts- og opskaleringsinitiativet
1705583_0005.png
5/8
dig forbedre klimaet for iværksættere. DE hilser derfor de i dette initiativ
nævnte tiltag om bl.a. moms og Digital Single Gateway velkommen.
DE erklærer sig enig med resultaterne i Kommissionens høring, der ifølge
DE angav følgende centrale udfordringer og barriere for europæiske start-
ups og scale-ups:
- start-ups looking to scale up still face too many regulatory and ad-
ministrative barriers especially in a cross-border situation;
- for both start-ups and scale-ups, too few opportunities exist to find
and engage with potential partners in finance, business and local au-
thorities;
- accessing finance is one of the biggest barrier to scaling up.
DE støtter Kommissionens tilgang til at løse barriererne i initiativet og anser
en koordineret tilgang på tværs af EU’s politikområder som værende hen-
sigtsmæssig.
Særligt adgangen til finansiering bliver af danske iværksættere ifølge DE
oplevet som den største vækstbarriere, hvilket en nyligt offentliggjort under-
søgelse fra Dansk Iværksætterforening illustrerede. På baggrund af denne
vækstbarriere har DE de seneste år fokuseret på mulighederne for samt ud-
bredelsen af alternativ finansiering som eksempelvis crowdfunding. DE
bakker derfor op omkring Kommissionens initiativ med at koordinere en
paneuropæisk platform, hvor medlemsstater kan dele best practice omkring
crowdfunding samt andre former for alternativ finansiering, og stiller sig til
rådighed for dette arbejde.
Dansk Industri (DI) anser det som meget positivt, at Kommissionen i sin
kommunikation betragter vækstdebatten i en helhed, hvor de almindelige
vilkår for erhvervslivet spiller en fremtrædende rolle. Dette er et perspektiv
som DI har været en stor fortaler for. Det er således også positivt at Kom-
missionen ønsker at tilpasse lovgivningen i både EU regi og i medlemslan-
dene således at den bedst muligt understøtter vækst og værdiskabelse. En
sådan målsætning bakker DI op om. DI vil meget gerne høre nærmere om
omfanget af Kommissionens initiativ, der har til hensigt at gennemgå love
og regler i EU og medlemsstater, der relaterer sig til vækstskabelse.
DI kvitterer for Kommissionens generelt ændrede fokus fra start-up fasen til
også at inkludere vækstfasen i sin retorik. DI vil gerne opfordre til at Kom-
missionen klart definerer hvad der menes med en start-up henholdsvis scale-
up. Dette for at imødegå eventuelle sammenblandinger af begreberne. Her
ville det ifølge DI i særdeleshed være gavnligt at understrege pointen om, at
også etablerede SMV’er kan blive scale-ups. En klar opdeling af de to be-
greber skal hjælpe til at synliggøre hvordan den førte politik og de foreslåe-
de aktiviteter adskiller sig fra den hidtidige indsats.
kom (2016) 0733 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: Europas næste ledere: opstarts- og opskaleringsinitiativet
1705583_0006.png
6/8
DI bemærker, at introduktionen indeholder en antagelse om at såfremt man
formår at få flere nye virksomheder til at overleve, så vil man også få flere
scale-ups i Europa og på den måde lukke ”væksthullet” til USA. Denne
antagelse er ifølge DI ikke underbygget af den danske SME envoy rapport:
Scale-up Companies – is a new policy agenda needed?. DI bakker fuldt op
om konklusionerne udlagt i rapporten, der klart udtrykker en forskel på de
politikker der understøtter start-ups og scale-ups.
Blandt andet hæfter DI sig ved følgende bemærkning: “The basic frame-
work conditions necessary for start-up compa-nies and scale-up companies
might be the same but the more targeted policies needed to stimulate more
scale-ups differ immensely from the policies aimed at stimulating more
start-ups.” Derudover er der ifølge DI ikke noget der tyder på at overlevel-
sen for nye virksomheder efter 3 år er væsentlig anderledes i USA end i EU.
Det er derfor DI’s opfordring at fokus for de konkrete initiativer lægges på
vækst og værdiskabelse frem for opstart og overlevelse.
DI bemærker, at administrative byrder og glaslofter over væksten er centrale
udfordringer for at skabe vækst og velstand i Europa. Det anføres at særligt
små og nye virksomheder ikke har kapaciteten til at håndtere og sætte sig
ind i love og regler. DI opfordrer til at der i stedet for at fokusere på virk-
somhedernes kapacitet, fremadrettet tager højde for om en given aktivitet er
værdiskabende i sig selv – uagtet om den sker i en lille, ny eller større virk-
somhed.
En væsentlig andel af administrative byrder relaterer sig ifølge DI til de 28
forskellige skatteregimer der findes i EU. DI bakker op om indførelsen af en
Common Consolidated Corporate Tax Base (CCCTB), da dette blandt andet
vil mindske virksomhedernes administrative omkostninger betragteligt i
forbindelse med handel over grænser. Når målsætningen er at skabe simple
og gennemsigtige skatteregler vil DI opfordre til, at Kommissionen er meget
varsom med at anbefale forskellige skatte incitamenter, ordninger og fra-
drag. DI anbefaler, at medlemslandene prioriterer simple skatteregler før
man overvejer at indføre nye regler.
Ifølge DI er, som Kommissionen også nævner, en væsentlig udfordring for
virksomheder i Europa at finde kapital til vækstfasen. DI fremfører, at det i
dette afsnit antages, at det helt særlige problem skal findes i den sene finan-
sieringsfase. DI opfordrer til at Kommissionen undersøger om der kan gøres
mere for at understøtte nye ideer i den tidlige vækstfase med såkaldt soft
money. Erfaringer fra USA viser ifølge DI at særligt tilstedeværelsen af soft
public money i starten af en vækstfase giver mere optimale mulighed for at
virksomhederne vokser senere hen. Derudover øger det sandsynligheden for
at virksomheden kan få private investorer ind i den kritiske skaleringsfase.
kom (2016) 0733 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: Europas næste ledere: opstarts- og opskaleringsinitiativet
1705583_0007.png
7/8
Dansk Byggeri (DB) finder særligt Scale-Up dagsordenen vigtig, da mange
mindre virksomheder oplever det at ekspandere, som en stor udfordring. Og
bemærker, at der, som også høringsdokumentet nævner, er en sammenhæng
mellem virksomhedsstørrelse og produktivitet, hvor sidstnævnte ifølge DB
er en stor udfordring i blandt andet Danmark.
DB fremfører, at Kommissionen, som det fremgår af meddelelsen, planlæg-
ger mange fornuftige forslag, som skal gøre livet mere enkelt for mindre
virksomheder i forhold til eksempelvis moms, konkurser og administrative
byrder. For selvom meget af dette fungerer relativt enkelt i Danmark, er det
ifølge DB en god nyhed, hvis det kan forenkles og ensrettes i samtlige EU-
medlemslande, da det vil gøre det nemmere for mindre virksomheder at
arbejde på tværs af grænserne.
DB finder det dog vigtigt, at initiativerne ikke blive kontraproduktive i for-
hold til virksomhedernes vækst, så de kun målrettes f.eks. mikro-
virksomheder, som dermed mister incitamentet til vækst, hvis de pålægges
ny regulering, når de når over en vis størrelse. DB mener derfor, at der skal
sikres gode og stabile rammevilkår, der er nemme at efterleve, for alle typer
og størrelser af virksomheder.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke på nuværende tidspunkt oplysninger om andre landes
holdninger til meddelelsen.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser meddelelsen velkommen. Regeringen lægger vægt på, at
der er gode rammevilkår for virksomheder i Europa, så de kan skalere og
skabe vækst og beskæftigelse i Danmark. Regeringen anser det som positivt,
at meddelelsen fokuserer på at forbedre vilkårene for både nystartede virk-
somheder og vækstvirksomheder.
Meddelelsen er en del af Kommissionens indre markedsstrategi. Regerin-
gen støtter overordnet Kommissionens ambition om at skabe et mere vel-
fungerende indre marked til gavn for forbrugere og virksomheder. Rege-
ringen mener, at det indre marked bør kendetegnes ved åbenhed over for
innovative løsninger og konkurrence. Der skal således være fokus på at
udvikle løsninger og forslag, som kan lette virksomhedernes administrati-
ve byrder. Endvidere skal det sikres, at europæiske virksomheder konkur-
rerer på lige vilkår.
kom (2016) 0733 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse: Europas næste ledere: opstarts- og opskaleringsinitiativet
1705583_0008.png
8/8
Regeringen støtter Kommissionens målsætning om, at virksomheder skal
have bedre vækstmuligheder på det indre marked. Regeringen arbejder
særligt for en ambitiøs indsats for bedre regulering og regelforenkling for
alle virksomheder i EU.
Adgang til finansiering er fortsat en udfordring for mange nystartede
virksomheder og i særdeleshed vækstvirksomheder. Regeringen støtter
generelt kapitalmarkedsunionen og det fornyede fokus på, at EU's forsk-
nings- og Innovationsprogram, Horizon2020 og programmet for små og
mellemstore virksomheder (COSME) også skal kunne facilitere business
angels og venture kapital.
Regeringen vil tage stilling til de enkelte initiativer i takt med, at initiati-
verne fremsættes.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg