Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0825 Bilag 2
Offentligt
1776825_0001.png
Notat
6. juli 2017
J.nr. 2017-234
Grund- og nærhedsnotat om EU-Kommissionens for-
slag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
kontrol med likvide midler, der føres ind i eller ud af
Unionen, og om ophævelse af forordning (EF) nr.
1889/2005. KOM(2016)825 af 21. december 2016
Opdateret notat. Ændringer markeret med streg i margin.
1. Resume
EU-Kommissionen har den 21. december 2016 (modtaget på dansk den 20. januar 2017) fremlagt
forslag til en ny forordning om kontrol med likvide midler ind og ud af EU. Forslaget baserer sig på en
gennemført evaluering af den nuværende forordning fra 2005 og indeholder en række justeringer i forhold
til de nuværende regler.
Justeringerne har til formål at give forordningen en bredere dækning således, at dels andet end penge (valu-
ta) og dels
likvide midler, der føres ”uledsaget” over de ydre grænser,
omfattes af visse regler om angivelse
mv. Samtidig indebærer forslaget, at de informationer, som indhentes, skal anvendes mere systematisk og
derfor skal videregives til de nationale finansielle efterretningsenheder (hvidvaskningsmyndighederne) samt
i visse tilfælde til EU-Kommissionen og de andre medlemsstater. Forslaget indeholder desuden mulighed
for, i konkrete tilfælde, at tilbageholde beløb under grænseværdien på 10.000 euro/75.000 kr., ligesom
alle medlemsstater fremover anvender den samme formular til angivelse mv. Forslaget indeholder desuden
en bestemmelse om, at medlemsstaterne skal fastlægge sanktioner for overtrædelse af angivelsespligten, og
at disse skal være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virkning.
Regeringen ser positivt på forslaget, der er omfattet af fælles beslutningstagning mellem Europa-
Parlamentet og Rådet, og skal vedtages med kvalificeret flertal.
2. Baggrund
EU's nuværende forordning, der fastlægger reglerne for kontrol med likvide midler, der
krydser ind og ud over EU´s ydre grænser, er fra 2005 (EF nr. 1889/2005) og fulgte de
standarder, der dengang var på internationalt plan.
EU-Kommissionen (KOM) gennemførte i 2015 en stor evaluering af forordningen og
dens målopfyldelse mv. Evalueringen viste, at forordningen på en række områder kunne
forbedres. Dette kunne blandt andet ske ved at medtage regler om bevægelser af likvide
midler ved hjælp af postforsendelser eller anden fragt over EU's ydre grænser i forord-
ningen, udvide og ensrette mulighederne for informationsudveksling mellem medlemssta-
terne,
de nationale ”Finansiel Intelligence Units (i Danmark SØIK) og EU-
Kommissionen, samt ændre definitionen af likvide midler til også at omfatte let-
omsættelige goder såsom guld samt inkludere såkaldte pre-paid cards.
Kontor:
Moms, afgifter og told
Initialer:
hmh
kom (2016) 0825 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om kontrol med ind- eller udførsel af kontanter
1776825_0002.png
Retsgrundlag
Forslaget er baseret på traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, artikel 114
(det indre marked) og artikel 33 (toldsamarbejde).
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at rette op på de svagheder, som evalueringen af de nuværende
regler har vist, og bringe EU´s regler på linje med de nuværende internationale standarder
på området.
Forslaget omfatter følgende ændringer i forhold til i dag:
a.
Udvidelse af forordningens anvendelsesområde på to punkter:
i.
Den nuværende forordning gælder alene, når personer flytter
penge over grænserne - men EU-Kommissionens forberedel-
ser viste, at der ses et stigende antal situationer, hvor pengene
i stedet sendes med post, kurer mv., og dermed er de ikke
omfattet af den nuværende forordning. Dette vil forslaget
ændre på, ved at udvide forordningens anvendelsesområde til
også at omfatte denne type "bevægelser" med en pligt til at
angive penge mv., hvis toldmyndighederne ved en kontrol
konstaterer, at der er penge i en forsendelse, og beder om en
angivelse (en såkaldt disclosure angivelse).
ii.
Den nuværende forordning opererer med begrebet "penge".
Evalueringen har vist, at værdierne sendes på anden vis (som
en "vare" i stedet), og dermed falder situationen uden for den
nuværende forordning. KOM foreslår derfor, at begrebet ud-
vides til også at omfatte let-omsættelige goder som guld, og at
pre-paid cards (anonyme betalingskort) omfattes.
b. Mere/udvidet og systematisk samarbejde mellem involverede myndigheder.
Den nuværende forordning er tænkt "papirbaseret", og der er ikke de store
krav om at videregive data til andre myndigheder mv. Det samarbejde, her-
under ikke mindst analyse af de data, der indhentes, er derfor besværliggjort
for de involverede myndigheder. Forslaget indeholder krav om videregivelse
af data til relevante myndigheder
ikke mindst hvidvaskningsmyndigheder-
ne, ligesom der er indsat en række bestemmelser om beskyttelse af personda-
ta mv. Bestemmelsen indbefatter også krav om, at videregivelse skal ske elek-
tronisk.
c. Midlertidig tilbageholdelse af beløb på under 10.000 euro (75.000 kr.).
Den nuværende forordning giver ikke mulighed for at tilbageholde "del-
sendinger" (fx 100.000 kr. opdelt i flere portioner), hvilket evalueringen har
vist er uheldigt, da det af hensyn til efterforskning kan være hensigtsmæssigt
midlertidigt også at kunne tilbageholde beløb under grænsen på 10.000 euro,
hvis der er mistanke om, at de hidrører fra kriminelle handlinger. Der er, så-
Side 2 af 9
kom (2016) 0825 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om kontrol med ind- eller udførsel af kontanter
1776825_0003.png
vel nu som i forslaget, mulighed for at kontrollere for beløb under grænsen
på 75.000 kr., og der kan kræves en angivelse.
d. Sanktioner.
Evalueringen har vist, at medlemsstaterne sanktionerer meget forskelligt på
området. KOM foreslår derfor, at sanktioner skal være relateret til overtræ-
delser af pligten til at angive de likvide midler, og dermed ikke dække de
eventuelle bagvedliggende kriminelle handlinger, der kan være forbundet
med "ikke-angivelse/ikke-fremvisning". Sanktionerne skal desuden være ef-
fektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virk-
ning. Desuden skal medlemsstaterne fremover informere om ændringer i de-
res sanktioner, hvilket de ikke skal i dag.
e. Ensartet formular til angivelse, statistik og information til rejsende mv.
Der bliver frem over pligt til, at medlemsstaterne anvender en bestemt "for-
mular", når der skal angives likvide midler, ligesom der indføres en pligt til, at
medlemsstaterne skal give informationer videre til KOM til brug for statistik.
Desuden gøres det klart, at det er medlemsstaterne, der har ansvaret for at
formidle reglerne til rejsende, virksomheder mv., dog således at KOM kan
udarbejde materiale også.
f.
Delegerede retsakter og gennemførelsesbestemmelser.
Forslaget indeholder en bemyndigelse til KOM til at fastlægge delegerede
retsakter, der fastlægger, hvad der defineres som likvide midler, idet det ikke
vurderes hensigtsmæssigt, at listen over disse fastlægges i selve retsakten, da
den skal kunne ændres hurtigt for at kunne tage højde for ændringer i de sete
mønstre.
Tilsvarende indeholder forslaget en beføjelse til KOM til at udarbejde gen-
nemførelsesbestemmelser, der skal fastlægge foranstaltninger med henblik på
at opnå en ensartet kontrol ved fx at udarbejde fælles modeller for de formu-
larer, der skal anvendes ved angivelse mv., og fastlægge tekniske bestemmel-
ser for udvekslingen af informationer.
g. Det foreslås desuden, at forordningen evalueres efter 5 år, ved at Europa-
Parlamentet og Rådet forelægges en rapport fra KOM.
Formandskabets kompromisforslag:
Elementerne i formandskabets kompromisforslag er overordnet de samme som i EU-
Kommissionens oprindelige forslag.
Der er sket en begrænsning i omfanget af den beføjelse, som gives til EU-Kommissionen
til at lave delegerede forordninger, således at der alene vil kunne laves en delegeret for-
ordning omfattende ændringer til de omfattede let-omsættelige goder, såfremt der sker
Side 3 af 9
kom (2016) 0825 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om kontrol med ind- eller udførsel af kontanter
1776825_0004.png
ændringer i de goder, der anvendes til svig, og til at fastlægge listen over omfattede nomi-
nelle, anonyme pre-paid cards. Der er pt. ikke fastlagt, hvilke pre-paid cards, der bør være
omfattet, hvorfor bilaget med disse for nuværende er tomt.
Desuden er der i selve forordningen indføjet, at de it-løsninger, der tænkes anvendt, vil
være allerede kendte og i andre sammenhænge anvendte systemer, ikke mindst det Cus-
toms Information System, der allerede i dag anvendes bredt af toldmyndighederne, EU-
Kommissionen m.fl., og som udvikles og drives af EU-Kommissionen.
Samtidig er kravene til de data, der skal gives i forbindelse med angivelserne, gjort mere
enkle
uanset om det er de ledsagede eller de ikke-ledsagede likvide midler.
Kompromisforslaget indeholder, ligesom det oprindelige forslag fra EU-Kommissionen,
tidsfrister for videregivelsen af data til de andre myndigheder mv. Fristerne er dog - på
baggrund af krav fra en række medlemsstater
øget, så de bedre reflekterer toldmyndig-
hedernes behov. Fristerne er maksimums frister.
Sidst men ikke mindst indeholder kompromisforslaget en mere realistisk implemente-
ringsfrist, således at der gives tid til både at udarbejde de nødvendige delegerede bestem-
melser og gennemførelsesbestemmelser, de nødvendige it-tilpasninger mv., og til at ændre
national lovgivning i de medlemsstater, hvor det vil være nødvendigt.
4. Europa-Parlamentets holdning
Forslaget vedtages i fælles beslutningstagen mellem Europa-Parlamentet og Rådet.
Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke men forventes umiddelbart at være
positiv. Europa-Parlamentet har på nuværende tidspunkt ikke udpeget en rapporteur.
5. Nærhedsprincippet
KOM anfører som begrundelse for forslaget:
”Forslaget er en
del af EU's ramme for bekæmpelse af hvidvask og finansiering af
terrorisme. Det skaber en parallel forbindelse til hvidvaskdirektivet med hensyn til
bevægelser af likvide midler på tværs af grænserne.
Oprettelsen af et indre marked med fri bevægelighed for varer, personer, tjeneste-
ydelser og kapital indebærer, at der bør træffes ensrettede foranstaltninger i alle med-
lemsstaterne, om nødvendigt i offentlighedens interesse, for at opretholde et passen-
de og ensartet beskyttelsesniveau og lige vilkår.
Det vil ikke være muligt at opnå samme grad af harmonisering alene med udgangs-
punkt i national lovgivning. De personer, der hvidvasker penge og finansierer terro-
risme, kan udnytte uoverensstemmelserne og søge at flytte deres midler ind i eller ud
af EU gennem de medlemsstater, der har de svageste kontrolordninger. I lyset af de
beløb i likvide midler, som årligt angives til ind- eller udførsel af EU (i gennemsnit
60-70 mia. EUR, som transporteres af fysiske personer), kan dette have en forvriden-
de virkning på det indre marked.
Side 4 af 9
kom (2016) 0825 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om kontrol med ind- eller udførsel af kontanter
1776825_0005.png
Den foreslåede forordning forhindrer ikke medlemsstaterne i at træffe nationale kon-
trolforanstaltninger for bevægelser af likvide midler over de indre grænser, forudsat at
disse er i overensstemmelse med traktatens artikel 65, stk. 1, litra b), og artikel 65, stk.
3.
Denne forordning vedrører ikke foranstaltninger til begrænsning af kapitalbevægelser,
som EU eller medlemsstaterne træffer i tilfælde af alvorlige vanskeligheder for Den
Økonomiske og Monetære Unions funktion (traktatens artikel 66) eller i tilfælde af en
pludselig betalingsbalancekrise (traktatens artikel 143-144).”
KOM anfører desuden, at forordningsudkastet er i overensstemmelse med proporti-
onalitetsprincippet. KOM anfører følgende:
”Kommissionen finder, at de løsningsmodeller,
der er valgt for at løse ovenstående
problemer og nå målene, er både passende og nødvendige.
En udvidelse af kontrollerne til også at omfatte likvide midler, der sendes pr. post el-
ler fragt, og myndighedernes mulighed for at tilbageholde beløb under tærsklen, hvis
der er tegn på kriminelle handlinger, vil sikre fuld og eksplicit overholdelse af de in-
ternationale standarder og bedste praksis. Myndighederne vil desuden få styrkede
kontrolbeføjelser, samtidig med at den ekstra administrative byrde for borgere, virk-
somheder og myndigheder vil være begrænset, særlig ved indførelsen af en oplys-
ningspligt for likvide midler, der sendes med post og som gods, der vil give de natio-
nale myndigheder fuld kontrolbeføjelse uden at pålægge legitime operatører en sy-
stematisk angivelsesbyrde.
Med hensyn til informationsudveksling mellem kompetente myndigheder vil indfø-
relsen af en aktiv forpligtelse til at stille data til rådighed for de relevante medlemssta-
ters finansielle efterretningsenheder sikre, at disse enheder råder over alle de data, der
er nødvendige for analysen. En sådan grad af harmonisering er nødvendig for at
undgå, at dataene blot "stilles til rådighed", men ikke aktivt videregives til de finan-
sielle efterretningsenheder. Informationsudvekslingen mellem kompetente myndig-
heder vil blive obligatorisk for så vidt angår overtrædelser og bevægelser af likvide
midler, som bærer tegn på kriminelle handlinger, så de kompetente myndigheder bed-
re kan bekæmpe hvidvask og finansiering af terrorisme og samtidig sikre proportio-
naliteten.
Ved at udvide definitionen af likvide midler til også at omfatte guld og anvende en
fremgangsmåde, hvorved definitionens enkelte elementer nemt kan ændres ved hjælp
af delegerede retsakter i lyset af udviklingen i tendenser og teknologi, tager forslaget
hensyn til den seneste udvikling og er et klart udtryk for EU's engagement i at imø-
degå eventuelle fremtidige alternative metoder til at overføre værdier. De foreslåede
foranstaltninger ved manglende angivelse lader det være op til medlemsstaterne at
indføre de sanktioner, de finder nødvendige for at opfylde målene. I lyset af deres
Side 5 af 9
kom (2016) 0825 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om kontrol med ind- eller udførsel af kontanter
1776825_0006.png
særlige egenskaber risikerer forudbetalte kort at blive brugt til at overføre værdier
over de ydre grænser med henblik på at finansiere ulovlig aktivitet. I overensstemmel-
se med principperne om bedre regulering bør der inden vedtagelsen af delegerede
retsakter for at medtage visse former for forudbetalte kort på listen skulle foretages
en vurdering af beviserne for en sådan risiko, af den praktiske gennemførlighed og af
proportionaliteten, idet der tages hensyn til den legitime brug af sådanne forudbetalte
kort.”
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet og proportionalitetsprincippet. Som KOM anfører, vil uensartede regler på
EU´s ydre grænser kunne medføre huller i lovgivningen, der vil kunne anvendes i
forbindelse med fx hvidvaskning mv.
6. Gældende dansk ret
Den nuværende forordning er suppleret med danske regler på en række områder og
indgår i toldlovens bestemmelser (toldlovens § 10a, § 23, stk. 4 og § 83, stk. 2.). De
danske regler i toldloven vedrører kontrol med likvide midlers bevægelse i transit, el-
ler ind og ud af Danmark.
De nationale danske regler indeholder allerede regler om kontrol med uledsagede li-
kvide midler, der føres ind/ud af Danmark med post mv. Reglerne baserer sig på en
angivelsespligt, der i dag betyder, at alle, der sender penge mv. over den danske græn-
se skal angive
også selvom der allerede sker angivelser fra fx pengeinstitutter i hen-
hold til de almindelige hvidvaskningsregler.
Samtidig indeholder toldloven regler for passage af Danmarks grænser (EU´s indre
grænser), der er identiske med EU´s nuværende regler for ledsagede pengebevægelser
over de ydre EU-grænser.
Overtrædelse af angivelsespligten er i dag sanktioneret i henhold til toldloven (§ 79,
nr. 3).
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Som beskrevet ovenfor har Danmark allerede i dag regler, der supplerer den nuvæ-
rende forordning samt fastlægger tilsvarende regler for kontrol over de indre grænser.
Desuden er uledsagede likvide midler allerede omfattet af angivelsespligten i medfør
af ændring af den danske toldlov i 2010 i form af en obligatorisk angivelse.
Det er vurderingen, at de nuværende bestemmelser i toldloven ikke vil være i over-
ensstemmelse med de foreslåede EU-regler om uledsagede likvide midler. Selvom der
er tale om en forordning, der er direkte anvendelig i dansk ret, vil det formentlig blive
nødvendigt at tilpasse toldloven, afhængig af det endelige indhold i den nye forord-
ning.
Side 6 af 9
kom (2016) 0825 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om kontrol med ind- eller udførsel af kontanter
1776825_0007.png
EU-forslaget har ikke direkte betydning i forhold til de regler, der gælder i Danmark
for bevægelser af likvide midler over de indre grænser. Det vil dog næppe være hen-
sigtsmæssigt at have forskellige regler på ydre og indre EU-grænser. En ændring af
toldlovens regler bør derfor overvejes.
Statsfinansielle konsekvenser
Overordnet set vil gennemførelse af forordningsudkastet medføre bedre kontrol med
og dermed mere effektiv bekæmpelse af
hvidvaskning mv. Hvorvidt dette får
virkning på statsfinanserne er dog usikkert. KOM vurderer ikke, at forslaget vil have
større virkning på EU's budget.
Forslagets gennemførelse vurderes kun at få mindre administrative konsekvenser for
SKAT, herunder ved at der skal ske gives informationer til KOM inden for en frist,
hvorimod der ikke pt. er nogen frist herfor. Hertil kommer, at der med den ændrede
forordning vil skulle kommunikeres flere informationer til EU mv..
Det er i forordningens artikel 14 og 15 fastsat, at Kommissionen kan fastsætte dele-
gerede og gennemførende retsakter. Det kan ikke udelukkes, at dette vil kunne få
yderligere administrative konsekvenser for SKAT, da der heri skal fastsættes kriterier
for fælles risikoforvaltning og tekniske bestemmelser for afgivelse/udveksling af op-
lysninger.
Med kompromisforslaget lægges op til, at der sker anvendelse af eksisterende it-
løsninger til at løfte kommunikationsopgaven. Dette sker med henblik på at begrænse
de merudgifter, der måtte være, og for at kommunikationen kan foregå indenfor
kendte ”rammer”, hvor der allerede er
systemmæssig kobling til EU-systemet, der
kan håndtere fx data lagret i excel-format.
SKAT vurderer, at der
når nominelle anonyme pre-paid cards bliver en del af for-
ordningen
skal indkøbes udstyr, der kan håndtere disse (kortlæsere). Det er dog
endnu ikke muligt at anslå, hvad sådanne kortlæsere vil koste, eller om det vil kræve
flere folk til kontrol. Der indføres dog i regi af hvidvaskningsreglerne (dvs. uden for
denne forordning) regler, der begrænser det beløb, der må være på sådanne kort,
hvorfor der vil skulle en del enkelt-kort til, for at komme i nærheden af denne for-
ordnings beløbsgrænse på 75.000 kr.
Samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Gennemførelsen af forordningen ventes ikke umiddelbart at have nævneværdige
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark, idet
Danmark allerede har regler vedrørende de elementer, der indgår i forslaget.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark, idet fælles
EU-tiltag og regler skønnes at give en bedre og mere effektiv løsning på udfordrin-
gerne med transport af likvide midler, end en national løsning.
Side 7 af 9
kom (2016) 0825 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om kontrol med ind- eller udførsel af kontanter
1776825_0008.png
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for den finansielle sektor samt
”Toldkontaktudvalget”
med høringsfrist den 20. februar 2017. Der er modtaget en-
kelte høringssvar med ”ingen bemærkninger”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene forventes overordnet at være positive over for forslaget.
Forhandlingerne om forslaget har dog vist en række uenigheder. Blandt andet har der
været stor uenighed om, hvorvidt nominelle, anonyme pre-paid cards skal indgå i
forordningen nu, når EU-Kommissionen ikke ved, hvilke kort der skal omfattes. Der
er i kompromisforslaget inkluderet en ”placeholder” for disse kort, således at EU-
Kommissionen via en delegeret forordning senere kan fastsætte, hvilke kort der er
omfattet. Det har været afgørende for medlemsstaterne, at der ikke skal ske angivelse
eller kontrol af disse endnu ikke definerede kort, førend at der er fastlagt i den dele-
gerede forordning, hvilke kort det drejer sig om, og at der bliver tid til at se på og fin-
de udstyr, der kan håndtere at ”læse” indholdet på sådanne kort.
Der har desuden været stor uenighed om, hvorvidt uledsagede likvide midler skal væ-
re omfattet af en obligatorisk angivelse (undtaget pengeinstitutter og finansielle insti-
tutioner) eller disse alene skal være omfattet af en angivelse, såfremt de bliver fundet i
forbindelse med en kontrol (kaldet et disclosure system). EU-Kommissionen har i sit
forslag foreslået sidstnævnte og har
med opbakning fra den udførte konsekvens-
analyse, flere medlemsstater og Rådets Juridiske Tjeneste
argumenteret for, at et så-
dant disclosure system er det mest effektive og det mest proportionale, idet de, der
ønsker at snyde, i alle tilfælde ikke vi lave en angivelse. De lande, der har ønsket et
obligatorisk angivelsessystem, har dog accepteret formandskabets kompromisforslag
med et disclosure system, idet det er præciseret, at der systematisk kan bedes om en
angivelse, når der opdages likvide midler.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv over for tiltag, der skal bekæmpe hvidvask
mv. Regeringen er således positiv over for forslaget.
Der lægges med forslaget op til EU-regler, der i forhold til anvendelsesområdet synes
at adressere de samme problemer, som de danske regler gør, dog på en anden måde,
som betyder, at de danske regler vil skulle ændres. Med den argumentation, som EU-
Kommissionen har anvendt for at indføre ”disclosure regler” for de uledsagede pen-
gebevægelser, finder regeringen, at der kan sikres en mere effektiv og samtidig admi-
nistrativ let løsning for de, der vælger at sende penge mv., samtidig med, at ens regler
på EU-niveau på dette område, vil være til gavn for de lovlydige
”brugere”.
Regeringen finder det ligeledes positivt, at der indføres fælles modeller for angivelser
mv., og at data, der indsamles, fremover vil kunne anvendes bedre med henblik på at
Side 8 af 9
kom (2016) 0825 - Bilag 2: Revideret grund- og nærhedsnotat om kontrol med ind- eller udførsel af kontanter
1776825_0009.png
bekæmpe hvidvaskning mv., idet det dog vil skulle afklares, hvad denne del omfatter.
Set i lyset af de tidligere erfaringer med EU-toldkodeks vil regeringen udtrykke be-
kymring for de afledte delegerede og implementerende retsakter og deres mulige
meromkostninger og administrative byrder og der vil fra dansk side blive lagt vægt
på, at eventuelle administrative byrder skal være proportionelle med de fordele, der
vil være af it-løsninger. Regeringen lægger således vægt på, at der så vidt muligt sker
anvendelse af eksisterende it-systemer, og at nye it-løsninger ikke vil medføre behov
for yderligere finansiering. Samtidig skal der være fokus på overholdelse af regler om
databeskyttelse mv.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt udvalget.
Side 9 af 9