Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0063 Bilag 1
Offentligt
1739116_0001.png
NOTAT
Den 22. marts 2017
Bilag til besvarelse af MOF alm. del. nr. 517 og 518
Miljø- og fødevareministeren har bedt Miljøstyrelsen om skriftligt at redegøre for de punkter,
hvor Kommissionen har anbefalinger til Danmark. Nedenstående redegørelse tager
udgangspunkt, og følger systematikken, i Kommissionens vejledning til medlemsstaterne,
hvori de har forslag til gennemførelse af miljøreglerne (KOM 5967/17 ADD 1).
1. Udvikling af en cirkulær økonomi og forbedring af
ressourceeffektiviteten
I kommissionens implementeringsanalyse omtales cirkulær økonomi som et at de områder,
hvor Danmark udmærker sig. Danmark får ros for sin indsats bl.a. for en høj
ressourceproduktivitet, udbredelse af miljømærker og miljøteknologi.
2. Affaldshåndtering
• Indføre politikker, herunder økonomiske instrumenter (udvidet
producentansvar, smid væk og betal-ordninger), for at gennemføre
affaldshierarkiet yderligere, dvs. fremme forebyggelse og gøre genbrug og
genanvendelse mere økonomisk attraktivt. Fjerne gratistadfærd og sikre
affaldshåndteringsvirksomhedernes finansielle levedygtighed.
Lande, der har fået anbefalingen: AT, BG, CY, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, HR, HU, IE, IT,
LU, LV, MT, NL, PL, PT, RO, SE, SI, SK, UK
Danmark arbejder allerede målrettet på at øge genanvendelsen og forebyggelse af affald,
hvilket bl.a. kommer til udtryk i ressourcestrategierne, som har fokus på netop disse
områder.
Ressourcestrategien, Danmark uden Affald I, har en målsætning om at genanvende 50 % af
syv fraktioner af husholdningsaffaldet i Danmark i 2022. Indsatsen har fokus på at
understøtte kommunerne i at stille kildesorteringsmuligheder til rådighed for borgerne, så
mængden af forbrændingsegnet affald reduceres. Affaldsforebyggelsesstrategien, Danmark
Uden Affald II, har desuden igangsæt en række initiativer, der understøtter forebyggelse af
affald igennem dialog og partnerskaber i værdikæderne. Strategien har to tværgående emner:
omstilling i danske virksomheder og miljøvenligt forbrug samt fem indsatsområder: mindre
Miljøstyrelsen
Strandgade 29
1401 København K
Tlf. 72 54 40 00
• CVR
25798376
• EAN
(drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019
[email protected]
www.mst.dk
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0002.png
madspild, bygge og anlæg, tøj og tekstiler, elektronik og emballage.
Regeringen har i 2016 desuden nedsat et Advisory Board for cirkulær økonomi, som bl.a. har
til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan cirkulær økonomi kan
fremmes i Danmark, hvilket bl.a. omfatter affaldsforebyggelse og affaldshåndtering.
Flytte genanvendeligt og genbrugeligt affald fra forbrænding gennem gradvis
afvikling af subsidier til forbrænding eller gennem indførelse af en
forbrændingsafgift.
Lande, der har fået anbefalingen: AT, BE, CZ, DE, DK, EE, FI, IE, LU, PL, PT, SE
Danmark har ingen subsidier, men derimod afgifter på både forbrænding og deponi af affald.
På den baggrund har Miljøstyrelsen i august 2016 anmodet Kommissionen om at tage denne
anbefaling ud af landerapporten. Ønsket er ikke imødekommet.
3. Natur og biodiversitet og skøn over naturkapital
• Færdiggøre udpegelsesprocessen for lokaliteter, herunder på
havmiljøområdet, og fastsættelse af klart definerede bevaringsmål og de
nødvendige bevaringsforanstaltninger for lokaliteterne samt tilvejebringe
tilstrækkelige ressourcer til deres gennemførelse for at bevare/genoprette arter
og levesteder af fællesskabsbetydning til en gunstig bevaringsstatus i hele deres
naturlige udbredelsesområde. Færdiggøre og ajourføre prioriterede
handlingsrammer. Forbedre adgangen til viden og data for bedre at kunne
gennemføre hensigtsmæssige bevaringsforanstaltninger.
Lande, der har fået anbefalingen: AT, BE, BG, CY, CZ, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, HR, HU,
IE, IT, LT, LU, LV, MT, NL, PL, PT, RO, SE, SI, SK, UK
Danmark har færdiggjort udpegningen af Natura 2000-områder og fået udpegningen af
habitatområder godkendt af Kommissionen.
Regeringen har med de offentliggjorte anden generation Natura 2000 planerne fra april 2016
lavet en målrettet indsats, der skal sikre og forbedre den sårbare natur og bidrage til at styrke
biodiversiteten i de mest værdifulde naturområder i Danmark, herunder større områder med
lysåbne arealer som heder, enge, overdrev og moser. Der er afsat 1,8 mia. kr. til sikre Natura
2000 planernes målrettede indsatser i perioden 2016
2020.
Danmark har desuden i 2016 på havet dels udpeget 7 Natura 2000 områder med henblik på
at beskytte områdets revstrukturer (stenrev og boblerev) og har i medfør af
havstrategidirektivet udpeget seks områder i Kattegat for at beskytte den særlige naturtype
dyb blød havbund.
Danmark har et omfattende overvågningsprogram (NOVANA) af arter og naturtyper,
2
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0003.png
omfattet af naturdirektiverne. Resultaterne af overvågningen sammenfattes og offentliggøres
løbende og indgår som grundlag for Natura 2000-planlægningen.
Fortsat støtte kortlægning og vurdering af økosystemerne og deres tjenester,
evaluering og udvikling af regnskabssystemer for naturkapital.
Lande, der har fået anbefalingen: AT, BE, BG, CY, CZ, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, HR, HU,
IE, IT, LT, LV, MT, NL, PL, PT, RO, SE, SI, SK
Danmark har gennemført en række forsknings- og udviklingsprojekter om kortlægning af
økosystemer og værdisætning af økosystemtjenester. Det har ført til, at de danske
økosystemer er kortlagt i 2014 og at den viden, der eksisterer i Danmark om 16
økosystemtjenester og værdisætning af dem er kortlagt i 2015. Foreløbige resultater af
arbejdet er offentliggjort i 2015 i rapporten: ”Status for kortlægning af økosystemer,
økosystemtjenester og
deres værdier i Danmark”. Arbejdet er videreført med udvikling af et
analyseredskab, der kan anskueliggøre samspillet mellem økosystemtjenester ved ændret
arealanvendelse. Analyseredskabet er afprøvet i et geografisk afgrænset område og resultatet
heraf forventes offentliggjort i 2017.
• Styrke integrationen af biodiversitetshensyn i andre politikker (navnlig i
landbruget, men også i skovbrug, fiskeri, by- og infrastrukturplanlægning og
turisme) og fremme af kommunikationen mellem aktørerne.
Lande, der har fået anbefalingen: DE, DK, FR, PT, SI
Regeringen arbejder med en række initiativer, eksempelvis en indsats for øget biodiversitet i
de danske skove, herunder udlægning af urørt skov og kortlægning af særlig værdifuld
biodiversitetsskov.
Der er formuleret bindende regler for sikring af bæredygtigt træ i staten til byggeri, møbler og
papir suppleret af en vejledning. Træ til energibranchen varetages ved frivillige aftaler
omkring bæredygtighed.
Inden for landbrug arbejder regeringen også med integration af biodiversitetshensyn. Det
sker både på selve dyrkningsfladen, hvor der f.eks. i 2016 indførtes muligheden for
blomsterbrak som alternativ til den almindelige slåningsbrak, som kan anvendes til at
opfylde krav om 5 % miljøfokusområde (MFO). Interessen for økologisk
landbrugsproduktion hos erhvervet er i fortsat vækst. Denne udvikling understøtter
regeringen ved at have afsat i alt over 1 mia. kr. til Økologisk Arealtilskud og
omlægningstilskud i Fødevare- og Landbrugspakken. Endelig er der som led i udmøntning af
Aftale om Naturpakken fremsat forslag om at genopdyrkningsretten gøres permanent.
Lovændringen ventes at gøre det lettere og mere attraktivt for lodsejere at ekstensivere sine
marginale landbrugsarealer og derved at udlægge nye halvkulturarealer.
3
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0004.png
Også på halvkultur og naturarealer har fokus på integration af biodiversitetshensyn i
landbrugsdriften. Gennem Fødevare- og Landbrugspakken har regeringen afsat 795 mio. kr.
frem til 2020 til at pleje ca. 90.000 ha lysåbne græs- og naturarealer. Ordningen er målrettet
særlige Natura 2000-områder og andre naturmæssigt værdifulde arealer. Som led i
udmøntningen af Aftale om Naturpakke indføres ”naturpleje” som et obligatorisk fag for alle
landbrugselever på uddannelsens trin 2. Desuden videreføres det eksisterende tilbud om
efteruddannelse af landmænd og konsulenter i naturpleje for perioden 2017
2019.
Inden for fiskeripolitikken har Danmark bl.a. gennemført forbud mod anvendelse af
bestemte fiskeredskaber i en række Natura 2000 områder, og der arbejdes med beskyttelse af
sårbare habitater på den dybe bløde havbund i Kattegat. Herudover findes der en forvaltning
af fiskeri efter muslinger og fladøsters, der er med til at sikre bæredygtigt muslinge- og
østersfiskeri i Limfjorden, samt muslingefiskeri i de indre danske farvande og langs den jyske
vestkyst.
4. Beskyttelse af havmiljøet
Fortsat arbejde på at forbedre definitionerne af god miljøtilstand (navnlig
for biodiversitetsdeskriptorer), herunder gennem regionalt samarbejde ved
hjælp af arbejdet i de relevante regionale havkonventioner.
Lande, der har fået anbefalingen: BE, CY, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, HR, IE, IT, LT, LV,
MT, NL, PT, RO, SE, SI, UK
I forbindelse med Havstrategi II, som skal være klar i 2018, vil EU Kommissionens afgørelse,
som forventes offentliggjort første halvdel af 2017, om fastsættelse af kriterier og metoder for
god miljøtilstand samt specifikationer og standardmetoder for overvågning og vurdering
indgå.
Identificere og håndtere den manglende viden, der ligger bag en god
miljøtilstand
Lande, der har fået anbefalingen: BE, BG, CY, DE, DK, EE, FI, FR, IE, LT, LV, MT, NL, PT,
RO, SI)
Danmark har i 2014 styrket overvågningen af de åbne havområder med henblik på at
imødekomme kravene i havstrategidirektivet. Derudover er der gangsat en række projekter
for at styrke Danmarks viden om havmiljøet og om, hvad der skal til for at opnå en god
miljøtilstand. Nogle af disse projekter er beskrevet i forslag til havstrategiens
indsatsprogram. Der anvendes blandt andet midler fra Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet
til at gennemføre projekterne.
Forsætte med at integrere overvågningsprogrammer i henhold til anden EU-
4
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0005.png
lovgivning og gennemføre fælles overvågningsprogrammer udviklet på
(sub)regionalt plan (HELCOM, OSPAR, Barcelonakonventionen,
Sortehavskommissionen). Øge sammenligneligheden og konsekvensen i
overvågningsmetoderne i landets havregion(er).
Lande, der har fået anbefalingen: BE, BG, CY, DE, DK, EE, ES, FI, FR, HR, IE, IT, LT, LV,
NL, PT, RO, SE, SI, UK
Danmark anvender den overvågning, der finder sted i medfør af vandrammedirektivet,
habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet til brug i forbindelse med
havstrategidirektivet, og Danmark deltager i udviklingen af regionale overvågningsmetoder
via samarbejdet i HELCOM og OSPAR, som anvendes i det danske overvågningsprogram,
således at sammenligneligheden i landenes overvågningsmetoder øges på sigt.
Omgående afslutte, indberette og gennemføre de nationale programmer med
foranstaltninger.
Lande, der har fået anbefalingen: BG, CY, DK, EE, EL, HR, LT, MT, SI, RO
Forslag til indsatsprogram under Danmarks Havstrategi har været i høring, som afsluttedes
den 15. marts 2017. Det forventes, at et endeligt indsatsprogram vil blive offentliggjort og
afrapporteret til Kommissionen. Dette forventes at kunne ske i løbet af foråret 2017.
Sikre, at medlemsstatens overvågningsprogram gennemføres uden
forsinkelse og er passende i forhold til at overvåge fremskridtene i retning af
en god miljøtilstand.
Lande, der har fået anbefalingen: BE, BG, CY, DE, DK, EE, ES, FI, FR, HR, IT, IE, LT, LV,
MT, NL, PT, RO, SE, SI, UK
Danmark har i 2014 styrket overvågningen af de åbne havområder med henblik på at
imødekomme kravene i havstrategidirektivet. Der arbejdes løbende på at forbedre
overvågningselementerne, herunder at indarbejde EU-Kommissionens afgørelse om
fastsættelse af kriterier og metoder for god miljøtilstand samt specifikationer og
standardmetoder for overvågning og vurdering.
5. Luftkvalitet
• Fastholde den nedadgående tendens inden for emissioner af luftforurenende
stoffer for at opnå fuld overensstemmelse med de gældende nationale
emissionslofter og luftkvalitetsgrænseværdier. Reducere luftforureningens
skadelige indvirkning på sundhed, miljø og økonomi.
Lande, der har fået anbefalingen: AT, BE, DE, DK, ES, FI, FR, LU, NL
70-80 % af luftforureningen i Danmark skyldes udenlandske kilder. Regeringen kan således
tilslutte sig anbefalingen fra Kommissionen om en fortsat reduktion af luftforureningen på
5
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0006.png
EU niveau. Regeringen bemærker i den forbindelse, at en række af de største udfordringer i
forhold til at nedbringe luftforurening, f.eks. udledninger fra dieselkøretøjer, er et EU-
anliggende, og at Danmark derfor i høj grad er afhængige af, og bidrager aktivt til, en fortsat
forbedring af EU-reguleringen på området.
Fastholde den nedadgående tendens inden for emissioner af luftforurenende
stoffer for at opnå fuld overensstemmelse med luftkvalitetsgrænseværdier.
Reducere luftforureningens skadelige indvirkning på sundhed, miljø og
økonomi.
Lande, der har fået anbefalingen: BG, CZ, EL, HR, HU, IT, LT, PL, PT, RO, SE, SI, SK, UK
Overlap med forrige anbefaling. Se svar til denne.
• Reducere emissioner af ammoniak (NH3) for at overholde de gældende
nationale emissionslofter, f.eks. ved at indføre eller udvide brugen af
landbrugsteknikker med lave emissioner.
Lande, der har fået anbefalingen: AT, DE, DK, ES, FI, NL
Regeringen bemærker hertil, at Danmark er det EU-land, der har opnået de største
reduktioner i udledningen af ammoniak, og allerede i høj grad har indført
landbrugsteknikker med lave emissioner. Danmark har således reduceret sin NH3-
udledning med 42 % fra 1990 til 2015.
Anbefalingen er tilsyneladende givet på baggrund af, at Danmark, i modsætning til flertallet
af EU-lande, medregner ammoniak fra voksende afgrøder i vores emissionsopgørelse, og
vores samlede emission ligger derfor over emissionsloftet for 2010. Ammoniakudskillelse fra
voksende afgrøder er ny viden i forhold til det tidpunkt, hvor loftet blev fastsat, og af samme
grund tillades det at justere for denne kilde, når man sammenligner den nationale udledning
med emissionsloftet. Denne mulighed for at justere den beregnede udledning, når man
sammenligner med lofterne, skyldes et ønske om at fremme, at alle lande anvender den
nyeste viden i deres emissionsopgørelser. Det er vigtigt at slå fast, at der ikke er tale om nye
udledninger, men alene om forbedret viden om eksisterende udledninger, som ikke var
medregnet, da man fastsatte målene. Kommissionen tager tilsyneladende ikke hensyn til
denne justering, når de giver deres anbefalinger, til trods for at det fremgår af reglerne på
området.
Vi er endvidere det land i EU, der har langt det største reduktionsmål frem mod 2020, og
reduktion af ammoniakudledning er derfor fortsat et fokuspunkt for regeringen både i
forhold til luftforurening og vandmiljø.
6
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0007.png
Reducere emissioner af NMVOC for at overholde de gældende nationale
emissionslofter og, hvor det er relevant, reducere ozonkoncentrationerne.
Lande, der har fået anbefalingen: DE, DK, IE, LU
Regeringen bemærker hertil, at Danmark overholder sit emissionsloft for NMVOC.
Endvidere kan oplyses, at Danmark har reduceret sin NMVOC-udledning med 46 % fra 1990
til 2015.
Reducere emissioner af nitrogenoxid (NOx) for at overholde de gældende
nationale emissionslofter og/eller reducere emissioner af nitrogendioxid (NO2)
(og, hvor det er relevant, ozonkoncentrationer), bl.a. ved at reducere
transportrelaterede emissioner, navnlig i byområder.
Lande, der har fået anbefalingen: AT, BE, CZ, DE, DK, EL, ES, FI, FR, HU, IE, IT, LU, NL,
PL, PT, RO, SE, SK, UK
Regeringen understreger, at Danmark har reduceret sin NOx-udledning med 62 % fra 1990
til 2015.
Det må derfor formodes, at denne anbefaling gives på baggrund af Danmarks eneste
overskridelse af grænseværdien for NO
2
på HC Andersens Boulevard i København. Til det
skal bemærkes, at regeringen har gennemført en lang række tiltag for at reducere
luftforureningen fra transport, herunder eftermontering af rensesystemer på ca. 300 busser i
København og på Frederiksberg specifikt med henblik på at reducere luftforureningen med
NO
2
i København. Regeringen forventer, at grænseværdien vil blive overholdt i 2017, som
følge af de initiativer, der er iværksat, og den generelt faldende luftforurening.
6. Støj
Ingen anbefalinger til DK. Som det følger af Kommissionens implementeringsanalyse, har
Danmark opfyldt alle vores forpligtelser i forhold til direktivet om miljøstøj for den
aktuelle rapporteringsperiode.
7. Vandkvalitet og forvaltning af vandressourcer
Forbedre vandpolitikken i overensstemmelse med interventionslogikken i
vandrammedirektivet i anden cyklus af vandområdeplanerne, dvs. give en
mere detaljeret vurdering af presset for at forbedre overvågningen for at
kende status for vandområderne og udforme programmer med
foranstaltninger, der tager hånd om de vigtigste pres, som er identificeret,
navnlig hydromorfologisk pres og forurening fra landbrug, industri og
byspildevand. Programmerne med foranstaltninger og
7
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0008.png
overvågningsprogrammerne skal finansieres tilstrækkeligt.
(AT, BE, BG, CY, CZ, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, HR, HU, IE, IT, LT, LU, LV, MT, NL, PL,
PT, RO, SE, SI, SK, UK)
Indledende skal det bemærkes, at EU Kommissionens vurdering og anbefalinger er sket med
udgangspunkt i de tidligere vandområdeplaner for 2009-2015. Danmark har pr. juli 2016
vedtaget 2. generations vandområdeplaner for 2015-2021.
EU-Kommissionen konstaterer, at Danmark lever fuldt ud op til forpligtelserne vedr.
byspildevandsdirektivet og har fremragende overholdelsesprocenter for rensning, og der er
generelt effektiv spildevandsrensning for byspildevand og industrier.
Danmark har siden 1990 haft et nationalt overvågningsprogram (NOVANA), hvor
udviklingen i tilstanden i vandløb, søer, kystvande og grundvand følges, og der udarbejdes
årlige rapporter herom. Som en del af aftalen om en Fødevare- og landbrugspakke er der sket
en betydelig udvidelse af måleprogrammet vedr. tilførsler af kvælstof til vandmiljøet. Med
aftalen er 200 nye målestationer under etablering. 100 nye stationer placeres tæt på kysterne,
mens de øvrige 100 nye placeres opstrøms i vandløb.
Der er i forbindelse med udarbejdelsen af vandområdeplanerne for 2015-2021 foretaget
analyser af de væsentligste presfaktorer i forhold til at opnå god økologisk tilstand i
vandmiljøet, herunder bl.a. et omfattende modelarbejde i forhold til at beregne indsatsbehov
i forhold til at opnå god økologisk tilstand i kystvande og søer.
Med hensyn til belastning af vandmiljøet med kvælstof og fosfor er der i Danmark siden 1990
sket en væsentlig reduktion af disse tilførsler. I vandområdeplanerne for 2015-2021 er der
meget betydelige indsatser overfor tilførsler af kvælstof til kystvande, og de danske tilførsler
forventes herved reduceret så de understøtter, at der kan opnås god økologisk tilstand i 42 %
af kystvandområderne i 2021.
I vandområdeplanerne er der ligeledes en meget betydelig indsats for at forbedre de
hydromorfologiske forhold i vandløb omfattende fjernelse af fysiske spærringer,
genslyngning, udlægning af grus mm. Dette vil medvirke til, at der kan opnås god økologisk
tilstand i mange vandløb. Fra i dag at have målopfyldelse omkring 30% af de målsatte
vandløb, forventes der i 2021 være målopfyldelse i lidt over halvdelen af målsatte vandløb
som følge af fysiske forbedringer
Sikre, at vandforurening fra landbruget behandles effektivt både i henhold til
nitratdirektivet og vandrammedirektivet. Træffe effektive grundlæggende og
supplerende foranstaltninger vedrørende denne forurening. Overvåge
udviklingen af landbrugspresset og vandkvaliteten med henblik på at præge
udpegelsen af sårbare områder og gennemgå nitrathandlingsprogrammerne.
Hvor det er relevant, tage højde for områder med intensivt landbrug og
nitratniveauer, tendenser til øget landbrugspres og navnlig følsomme
vandområder som f.eks. Østersøen.
8
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0009.png
BE, BG, CY, CZ, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, IE, IT, LT, LV, MT, NL, PL, PT, RO, SE, SI, UK)
Det bemærkes, at EU Kommissionens vurdering og anbefalinger for så vidt angår
vandrammedirektivet, er sket med udgangspunkt i de tidligere vandområdeplaner for 2009-
2015. Danmark har i juni 2016 vedtaget 2. generations vandområdeplaner for 2015-2021.
Danmark har i en årrække reguleret landbrugets tilførsel af særligt kvælstof til vandmiljøet.
Den danske tilførsel af kvælstof til kystvande er reduceret fra over 100.000 tons før 1990 til
55-61.000 tons i de senere år. I vandområdeplanerne for 2015-2021 er der fastlagt indsatser,
der vil reducere tilførslen af kvælstof til kystvande med i alt ca. 7.000 tons/år, og der
forventes i 2021 at 42 % af kystvandområderne kan opnå god økologisk tilstand. En del af
indsatser, særligt den målrettede regulering, vil reducere udvaskningen af kvælstof fra
landbruget og derfor forbedre grundvandskvaliteten. I dag er der god økologisk tilstand i to af
de i alt 119 kystvandsområder.
Danmark arbejder på at revidere nitrathandlingsprogrammet i overensstemmelse med de
beslutninger, der er truffet med den politiske aftale om en Fødevare- og landbrugspakke fra
december 2015, samt den fælles forståelse med Kommissionen fra november 2016 om den
danske nitratdirektivimplementering, herunder den målrettede efterafgrødeordning.
Nitrathandlingsprogrammet er under endelig udarbejdelse i overensstemmelse med
forpligtelser efter direktivet, ligesom der fortsat gennemføres en overvågning i
overensstemmelse med direktivet.
8. Internationale aftaler
Ingen anbefalinger til DK. Det konstateres i Kommissionens implementeringsanalyse, at
Danmark er en af de bedste stater i EU i forhold til at underskriver og ratificerer multilaterale
miljøaftaler.
9. Effektiv central, regional og lokal forvaltning samt koordinering og
integration
Ingen anbefalinger til DK
10. Sikring af overensstemmelse
Forbedre gennemsigtigheden af tilrettelæggelsen og funktionen af
kontrollen med overholdelsen samt af, hvordan betydelige risici håndteres.
Lande, der har fået anbefalingen: AT, BE, BG, CZ, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, HR, HU, IE,
IT, LT, LU, LV, MT, NL, PL, PT, RO, SE, SI, SK, UK
De relevante regler og bekendtgørelser på industriområdet gennemgås løbende. Findes der
uhensigtsmæssigheder eller områder, hvor der er behov for præciseringer, justeres ordlyden
regelsættet.
Fornyligt er godkendelsesbekendtgørelsen og miljøtilsynsbekendtgørelsen blevet
gennemgået, og som følge heraf gennemføres en række ændringer. Ændringerne har
9
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0010.png
konsekvenser for både kommuner og stat.
Med ændringerne forpligtiges myndighederne til for så vidt angår virksomheder omfattet af
bilag 1 til godkendelsesbekendtgørelsen - i tilfælde af hændelser og uheld, der mærkbart
berører miljøet at skulle vurdere, om virksomhedens vilkår skal ændres og at påbyde vilkår
om supplerende foranstaltninger, som myndigheden finder nødvendige for at begrænse
miljøkonsekvenserne og hindre yderligere uheld. Det kan ikke afvises, at indsættelse af en ny
regel, som forpligtiger myndigheden til at vurdere, om der skal fastsættes supplerende vilkår,
og udtrykkelig giver myndigheden mulighed for at ændre eller fastsætte supplerende vilkår,
kan give anledning til flere påbud.
Herudover pålægges myndighederne et krav om at udarbejde en beskrivelse af procedurer for
de tilsyn, som skal føres som led i et aktivt tilsyn.
Ændringerne gennemføres i 2017.
• Opfordre til større deltagelse fra de kompetente myndigheders side i
overholdelsesnetværk.
Lande, der har fået anbefalingen: AT, BG, CY, CZ, DK, EE, EL, FI, HR, HU, LU, LV, PT, RO,
SE, SI, SK
I relation til
rapportens udsagn om manglende information vedrørende ”aftaler om
samarbejde og koordinering mellem forskellige kommunale inspektionsmyndigheder og
mellem dem og andre myndigheder med relevante kompetencer”, kan det oplyses, at
samarbejdet i forhold til risikovirksomheder er beskrevet i risikobekendtgørelsen
(Bekendtgørelse nr. 372 af 26. april 2016 om kontrol med risikoen for større uheld med
farlige stoffer.)
• Tage yderligere skridt til at sikre et effektivt system til finansiel sikkerhed for
miljømæssige forpligtelser.
Lande, der har fået anbefalingen: BE, CY, DK, EE, FI, FR, HR, HU, IE, IT, LT, LU, LV, MT,
NL, PL, RO, SE, SI, UK
Miljøstyrelsen har afholdt møder med forsikringsbranchen med henblik på at udvikle og
udbrede forsikringer, der dækker miljøskader i henhold til direktivet om miljøansvar.
Udviklingen af egnede forsikringer rejser en række tekniske spørgsmål, som
forsikringsbranchen har indvilliget i at medvirke til at løse. Dette samarbejde pågår fortsat.
11. Offentlig deltagelse og klageadgang
10
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0011.png
Evaluere omkostningerne til retssager, der omfatter EU's miljølovgivning, og
fortsætte bestræbelserne for at sikre, at de ikke er uoverkommeligt dyre.
Lande, der har fået anbefalingen: CY, DK, EE, ES, FR, IE, LU, MT, RO, UK
Som det fremgår af landerapporten, har DK en effektiv klageadgang på miljøområdet. For at
sikre overensstemmelse med gældende ret, foretages der en konkret vurdering af, om
sagsomkostninger er uoverkommeligt dyre, når der kommer nye EU-domme eller udtalelser
fra Århuskonventionens Compliance kommité
1
.
12. Adgang til information, viden og dokumentation
Identificere og dokumentere alle geodatasæt, som kræves til gennemførelsen
af miljølovgivningen, og som minimum stille data og dokumentationen til
rådighed, som de er og forefindes, for andre offentlige myndigheder og
offentligheden gennem de digitale tjenester, som fremgår af INSPIRE-
direktivet.
Lande, der har fået anbefalingen: AT, BE, BG, CY, CZ, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, HR, HU,
IE, IT, LT, LU, LV, MT, NL, PL, PT, RO, SE, SI, SK, UK
Miljøstyrelsen har indhentet bidrag Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet vedr.
implementeringen af INSPIRE direktivet i Danmark:
”INSPIRE direktivet er implementeret i dansk lov nr. 1331 af 19/12/2008 ”Lov om
infrastruktur for geografisk information”. Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er på
vegne af Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ansvarlig for den nationale
implementering af direktivet og for kontakten til EU Kommissionens DG Environment
desangående. Direktivet omfatter 13 danske offentlige myndigheder, der er forpligtet til at
stille en række af deres geografiske data til rådighed, som det foreskrives i direktivet.
EU Kommissionen har påpeget en generel mangelfuld implementering af INSPIRE direktivet
i hele EU og pålagt de enkelte medlemslande at udfærdige en aktivitetsplan, der beskriver,
hvordan de identificerede udeståender tænkes opfyldt. Det skal understreges, at
implementeringsniveauet er yderst heterogent i EU og at Danmark hører til blandt en mindre
gruppe lande, som er langt fremme med implementeringen af direktivet.
SDFE har, som national ansvarlig for INSPIRE direktivet, udarbejdet en sådan aktivitetsplan,
der er modtaget af EU Kommissionen i september 2016. Da aktiviteterne i særlig grad
vedrører Miljøstyrelsen har styrelsen været inddraget og godkendt planen. Planen er
udformet, så den ligger på niveau med andre medlemslandes planer, fx Tysklands. Planen
indeholder tre aktiviteter, som vil bidrage til, at Danmark fuldt ud opfylder sine INSPIRE
forpligtelser:
1. Aktion med henblik på at identificere evt. manglende geografiske datasæt, der anvendes i
1
Compliance komitéen er et internationalt organ under UNECE, der fortolker Århus konventionen.
11
kom (2017) 0063 - Bilag 1: Kopi af MOF alm. del - svar på spm. 517 om redegørelse over Kommissionens anbefalinger til Danmark om revision af gennemførelsen af miljøreglerne m.v., fra miljø- og fødevareministeren
1739116_0012.png
miljødirektiv rapporteringer.
2. Skabe adgang til de manglende metadata (beskrivelser) og datasæt, herunder særligt
manglende miljørelaterede geografiske data.
3. Forbedre metadatakvalitet og -tilgængelighed (adgang til beskrivelser af datasæt)
Der er p.t. arbejde i gang på alle tre aktiviteter og fremdriften af den danske implementering
fremgår af den årlige overvågning af INSPIRE direktivet som forelægges for Kommissionen
og gøres offentligt tilgængelig på den danske INSPIRE hjemmeside i april.”
12