Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0247 Bilag 1
Offentligt
1775789_0001.png
Notat
Modtager(e):
Kopi:
3. juli 2017
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EURO-
PAUDVALG
En ny dagsorden for videregående uddannelse
KOM(2017) 247
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 31. maj 2017 sin meddelelse om en ny dagsor-
den for videregående uddannelse. Formålet er at understøtte, at EU's initiativer
til støtte for modernisering af de videregående uddannelser fokuserer på væsent-
lige problemstillinger. Dagsordenen er fokuseret på fire handlingsprioriteter:
1. Uoverensstemmelse mellem de færdigheder, Europa har brug for, og de
eksisterende færdigheder
2. Vedvarende og voksende sociale forskelle
3. En innovationskløft i kraft af at videregående uddannelser ikke i tilstræk-
kelig grad bidrager til innovation
4. At de forskellige enheder i de videregående uddannelsessystemer ikke al-
tid arbejder gnidningsfrit sammen.
Regeringen kan generelt tilslutte sig Kommissionens udspil til en ny dagsorden
for videregående uddannelser. Regeringen mener, at dagsordenens fire hoved-
områder er relevante at fokusere på for at imødegå de udfordringer, som de vide-
regående uddannelsessystemer står over for i de kommende år. Meddelelsen be-
skriver ikke de konkrete tiltag i detaljer, hvorfor regeringen vil forholde sig hertil,
efterhånden som de bliver udfoldet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/032485-01
2. Baggrund
Som led i Europa 2020-strategien og de strategiske rammer for europæisk samar-
bejde om uddannelse (ET 2020) har EU et mål om, at 40 pct. af alle unge skal have
en videregående uddannelse eller tilsvarende kvalifikationer inden 2020. Som støt-
te for dette mål har moderniseringsdagsordenen for videregående uddannelse si-
den 2011 udstukket den strategiske kurs for EU's og medlemsstaternes aktiviteter.
EU er på vej til at nå målet om 40 pct., men samtidig er det Kommissionens vurde-
ring, at de videregående uddannelsessystemer i Europa står over for en række ud-
fordringer i forhold til:
Side
1/8
kom (2017) 0247 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en ny dagsorden for videregående uddannelse
1775789_0002.png
Uoverensstemmelse mellem de færdigheder, Europa har brug for, og de ek-
sisterende færdigheder
2. Vedvarende og voksende sociale forskelle
3. En innovationskløft i koblingen mellem videregående uddannelser og in-
novation
4. At de forskellige enheder i de videregående uddannelsessystemer ikke altid
arbejder gnidningsfrit sammen.
For at adressere disse udfordringer mener Kommissionen, at tiden er inde til at
justere sigtet med EU's støtte til de videregående uddannelser gennem en ny dags-
orden for videregående uddannelser.
1.
3. Formål og indhold
Formålet med den fornyede dagsorden for videregående uddannelse er at under-
støtte, at EU's initiativer til støtte for modernisering af de videregående uddannel-
ser fokuserer på væsentlige problemstillinger og sideløbende hermed forbereder
næste EU-finansieringsperiode.
Dagsordenen er fokuseret på fire tilsvarende handlingsprioriteter.
Handlingsprioritet et er fokuseret på at
hindre uoverensstemmelser mellem efter-
spurgte og udbudte færdigheder.
Kommissionen vil igangsætte følgende initiati-
ver:
- lancere et europæisk initiativ om sporing af færdiguddannede for at skabe
bedre viden nationalt og på EU-plan om deres karriereforløb eller videre
uddannelse.
- lancere en større EU-STE(A)M (Science, Technology, Engineering, Arts
and Mathematics)-koalition, der samler forskellige uddannelsessektorer og
arbejdsgivere fra erhvervslivet og den offentlige sektor, for at fremme an-
vendelsen af STE(A)M-fag. Fokus er på tværfaglighed og koblingen mellem
STEM-fag og kunst og design.
- opfordre til, at praktikophold indmeriteres i de videregående uddannelsers
programmer og støtte praktikophold for Erasmus+-studerende med særligt
fokus på digitale færdigheder.
- udvikle og implementere en digital parathedsmodel for at hjælpe de vide-
regående uddannelsesinstitutioner med at gennemføre digitale læringsstra-
tegier. Dette vil blive ledsaget af vejledning om initiativer om åben uddan-
nelse.
- optrappe den strategiske støtte til undervisere på videregående uddannel-
ser, ph.d.-studerende og færdiguddannede ph.d.'er gennem Erasmus+.
Handlingsprioritet to handler om at
skabe inkluderende og forbundne videregå-
ende uddannelsessystemer.
Her vil Kommissionen igangsætte følgende initiativer:
-
yde direkte støtte under Erasmus+ for at hjælpe de videregående uddan-
nelsesinstitutioner med at udvikle og gennemføre integrerede institutionel-
le strategier for inklusion, ligestilling mellem mænd og kvinder og studie-
mæssig succes.
fremme udvikling og afprøvning af fleksible og modulopbyggede kurser
under Erasmus+.
Side
2/8
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
-
kom (2017) 0247 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en ny dagsorden for videregående uddannelse
1775789_0003.png
-
-
støtte de videregående uddannelsesinstitutioner, som ønsker at tildele
ECTS-points til studerende for frivilligt og lokalt samfundsarbejde.
støtte anerkendelse af flygtninges kvalifikationer for at fremme deres ad-
gang til videregående uddannelse.
Handlingsprioritet tre går på
at sikre, at videregående uddannelsesinstitutioner
bidrager til innovation.
Kommissionen vil i den forbindelse igangsætte følgende
initiativer:
-
udvide EIT-modellen (Det Europæiske Institut for Innovation og Teknolo-
gi) for en regional innovationsordning (EIT-RIS) og EIT-mærket til flere
universiteter og regioner.
støtte yderligere udvikling og afprøvning af undervisningsmetoder for
kreativitet og innovation på de videregående uddannelser.
udbrede videregående uddannelse for intelligent specialisering (HESS) for
at rådgive de offentlige myndigheder med hensyn til at involvere de videre-
gående uddannelsesinstitutioner i udformningen og gennemførelsen af
strategier for intelligent specialisering.
udvikle muligheder inden for Marie Skłodowska-Curie-aktionerne
til at
håndtere hjerneflugt fra mindre udviklede regioner.
optrappe EU's støtte til samarbejde mellem universiteter og erhvervslivet
og benytte universitets- og erhvervsfora som platform for videnudveksling
på EU-plan.
-
-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
-
-
Handlingsprioritet fire handler om
støtte til effektive videregående uddannelsessy-
stemer.
Her vil Kommissionen igangsætte følgende initiativer:
- iværksætte en undersøgelse af finansierings-, incitaments- og belønnings-
strukturer for videregående uddannelsessystemer i samarbejde med OECD
og bygge videre på programmet om peer-rådgivning for EU's medlemssta-
ter.
- sikre, at forskere tilskyndes til at varetage undervisningsopgaver og/eller
uddannes hertil som en integrerende del af aktionerne i Marie Skłodowska-
Curie-programmet.
Endelig indeholder dagsordenen et afsnit om, hvordan Kommissionen vil
strømline
EU’s støtte til videregående uddannelser
gennem 4 initiativer:
- etablere et videncenter om videregående uddannelse ved at inkorporere det
europæiske register for videregående uddannelser (ETER) U-Multirank og
den foreslåede pilotfase i sporingsundersøgelsen om færdiguddannede.
- styrke arbejdet i Eurydice-netværket samt styrke samarbejde mellem
Kommissionen og OECD og dets medlemsstater om videregående uddan-
nelse.
- undersøge muligheden for at etablere elektroniske identifikationssystemer
for studerende og således tillade grænseoverskridende adgang til studen-
tertjenester og data.
- lancere en drøftelse med medlemsstaterne og interessenter som led i midt-
vejsevalueringen af Erasmus+.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Side
3/8
kom (2017) 0247 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en ny dagsorden for videregående uddannelse
1775789_0004.png
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen medfører ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke at få konsekvenser for lovgivningen, statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Meddelelsen blev sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget vedr. uddannelse og
ungdom den 1. juni 2017. Der indkom følgende høringssvar, som nedenfor gengives
i deres fulde længde.
Danske Professionshøjskoler:
Danske Professionshøjskoler bakker Kommissionens dagsorden op, da denne vur-
deres at ligge i forlængelse af mange af de aktiviteter, som Danske Professionshøj-
skolers institutioner prioriterer. Institutionerne bestræber sig løbende på at vurde-
re aftagernes behov og har fokus på udveksling af studerende og studentermobilitet
generelt.
Danske Professionshøjskoler er ligeledes positivt stemte overfor, at Kommissionen
arbejder for, at studerende kan opnå ECTS-point for deres frivillige arbejde samt
tiltag, der skal anerkende flygtninge og indvandreres kompetencer og derved un-
derstøtte deres adgang til de videregående uddannelser.
Danske Studerende Fællesråd (DSF):
Det er positivt, at den stigende vigtighed af uddannelse anerkendes. Herunder er
det særligt positivt, at mange forskellige formål med uddannelse fremhæves ud
over de rent økonomiske fordele. Støtten til samarbejde og gensidig læring på tværs
af medlemslande og uddannelsesinstitutioner er vigtig og noget af det mest givtige
EU kan gøre for at fremme gode uddannelser. DSF vil gerne fremhæve, at øget støt-
te til samarbejde og gensidig læring mellem civilsamfundsorganisationer ville være
positivt af de samme årsager, og at civil society med fordel kunne tilføjes i det ne-
derste punkt i første afsnit
på s. 3 (”Strengthen collaboration between higher edu-
cation, research and business.“) Støtten til international mobilitet for studerende
og undervisere er ligeledes meget vigtig og et område, DSF gerne så prioriteret
højere både økonomisk og i forhold til at udbrede adgangen til international mobi-
litet, hvor nogle grupper af studerende desværre stadig er underrepræsenterede på
grund af handicap eller deres sociale baggrund. Behovet for særligt fokus på social
ulighed i uddannelsessystemet nikker DSF genkendende til, også i en dansk kon-
tekst. Der er et fortsat stigende behov for at sikre alle samfundsgruppers adgang til
uddannelse og at investere i at få alle med. Det største og mest væsentlige
’skills
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/8
kom (2017) 0247 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en ny dagsorden for videregående uddannelse
1775789_0005.png
gap’ er, at for mange ikke får de nødvendige grundlæggende færdigheder eller de
nødvendige
’transversal
skills’ til at begå sig på arbejdsmarkedet og resten af sam-
fundet. Fremskrivninger viser, at den gruppe, der kommer til at være mest for
mange af på arbejdsmarkedet i fremtiden, er ufaglærte. Det vigtigste fokus i at
adressere
’skills
gap’ er derfor at udvide adgang til uddannelse i hele uddannelses-
systemet og sikre inklusion af alle grupper, uanset social baggrund, køn mv. DSF
støtter fokus på at få forskellige dele af uddannelsessystemet til at spille bedre
sammen samt at se kritisk på, om de økonomiske incitamentssystemer omkring
uddannelserne er designet til at fremme god kvalitet af uddannelse og forskning,
innovation og social inklusion. På dansk niveau ser vi, at særligt følgende tiltag
arbejder i den modsatte retning end disse ambitioner: Fremdriftsreformen, uddan-
nelsesloftet og grønthøsterbesparelserne. DSF ser overordentligt positivt på
’Stu-
dent Centered Learning’. DSF vil dog gerne understrege, at hvorvidt digitale læ-
ringsteknologier fremmer eller forværrer mulighederne læring er stærkt afhængig
af, hvordan de implementeres. Hvis digitale værktøjer i undervisning skal tilføre en
øget værdi, er det centralt, at det ikke bruges som en spareøvelse til skade for kvali-
teten, men at der tværtimod investeres tilstrækkeligt i det, særligt i opstartsperio-
den. I forhold til
’learning
analytics’ vil vi gerne fremhæve vigtigheden af at gøre sig
grundige overvejelser om etisk brug af data i forbindelse med en eventuel imple-
mentering af dette. At det etiske aspekt fortsat ikke er tilstrækkeligt belyst er (med
rette) en væsentlig medvirkende faktor til, at
’learning
analytics’ endnu ikke har
vundet indpas i nogen nævneværdig grad. DSF ser meget positivt på, at det nævnes,
at forskning med fordel kunne bruges bedre i uddannelserne. Af konkrete redska-
ber til at fremme dette kan nævnes mere direkte inddragelse af studerende i forsk-
ningen samt flere fastansatte forskere med undervisningsforpligtelser og tilstræk-
kelig finansiering til, at forskerne har tid til at fordybe sig i både deres forskning,
undervisning og samspillet mellem disse. I forhold til samarbejde med arbejdsgive-
re ser vi gerne tilføjet, at uddannelserne dog skal bevare deres uafhængighed med
det konkrete uddannelsesindhold skabt i de demokratiske organer på institutio-
nerne, idet relevans for arbejdsmarkedet kun er et aspekt af uddannelsernes rele-
vans for samfundet, som skal ses i et bredere perspektiv.
Danske Lærerorganisationer International (DLi):
DLi hilser et fornyet fokus på de videregående uddannelser velkommen, men øn-
sker, at meddelelsen i langt højere grad end det er tilfældet, baserer 'en fornyet EU-
dagsorden for videregående uddannelser' på vigtigheden af investering i at sikre
forskningsbaserede uddannelser og undervisning inden for videregående uddan-
nelser. Det kan være relevant for de videregående uddannelser at indgå samarbej-
der med eksempelvis erhvervslivet, men kvaliteten af et sådan samarbejde må nød-
vendigvis bygge på, at de videregående uddannelsers kerne er uafhængig forskning
af høj kvalitet.
DLi ønsker at fremhæve betydningen af at skabe fornuftige incitamentsstrukturer
for karriereveje inden for videregående uddannelse som samtidig understøtter
kvaliteten af undervisning på uddannelser. Undervisning af høj kvalitet er naturlig-
vis afgørende for de studerende, men også for den fremtidige kvalitet af uddannel-
serne, herunder forskningen. Undervisningsmeritter bør derfor indgå i vurderingen
af kandidater til stillinger på videregående uddannelse, herunder også professor-
stillinger.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
5/8
kom (2017) 0247 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en ny dagsorden for videregående uddannelse
1775789_0006.png
I meddelelsen fremhæves det blandt andet, at selvstændighed, kritisk tænkning og
problemløsning er vigtige transversale færdigheder og kompetencer på tværs af alle
videregående uddannelser. Samtidig angives det i meddelelsen, at det er vigtigt at
tiltrække studerende til studieretninger, hvor der er mangel på, eller på vej til at
være mangel på arbejdskraft. I den sammenhæng bør der være opmærksomhed på,
at mange uddannelsesretninger uddanner bredt, således at kandidaterne får kom-
petencer, der kan anvendes inden for et bredere udsnit af erhverv, end der lægges
op til i Meddelelsen. Dette er netop resultatet af kombinationen af fokus på tran-
sversale kompetencer og fagspecifikke kompetencer.
Der er, blandt andet i Danmark, behov for, at kønsligestillingen på de videregående
uddannelser kommer i fokus. Det samme gælder den vigtige dagsorden at sikre reel
lige adgang til videregående uddannelse, både som studerende og forsker, uaf-
hængig af socioøkonomisk eller etnisk baggrund.
De særlige forhold og vilkår, der gør sig gældende for de erhvervs- og professions-
rettede videregående uddannelser, mangler at blive beskrevet i og omfattet af med-
delelsen. Denne del af de videregående uddannelser spiller en væsentlig rolle i for-
hold til kundskabsudvikling, innovation og forberedelse til det fremtidige arbejds-
marked.
Samlet set anser DLi det for afgørende, at det anerkendes, at der samlet set er be-
hov for investeringer frem for besparelser for videregående uddannelser. Desværre
ses der besparelser på området i en lang række lande (herunder i Danmark), og
beklageligvis er det i visse tilfælde også en anbefaling fra Kommissionens side til
enkelte medlemslande inden for rammen af Det Europæiske Semester.
Danske Universiteter:
Danske Universiteter bemærker, at den nye dagsorden indeholder mange positive
elementer, men der er en vis bekymring for, at den foreslåede EU-undersøgelse af
færdiguddannede kan give udfordringer i forhold til, hvad der allerede indsamles af
spørgeskemadata på institutions- og nationalt niveau i DK. Hvis muligt, bør UFM
derfor indgå i arbejdet med udviklingen af denne pilotundersøgelse mhp. at sikre,
at en evt. EU-undersøgelse kommer til at hænge sammen med, hvad der foregår i
DK allerede.
FTF:
Kommissionens udgangspunkt for initiativet om en fornyet EU dagsorden om vide-
regående uddannelse er positivt. FTF er enig i at understrege vigtigheden af at give
de videregående uddannelser en høj prioritet. Det bør imidlertid understreges, at
den fornyede dagsorden skal ses i sammenhæng med andre initiativer indenfor
relevante politikområder f.eks. det sociale og beskæftigelsesmæssige. Der er en
risiko for, at udspillets uddannelsespolitiske intentioner bliver fragmenterede insti-
tutionelle tiltag.
Kommissionen foreslår fokus på fire områder, der alle er relevante også i en dansk
kontekst, herunder et styrket samarbejde om at udvikle valide metoder til at spore
færdiguddannedes beskæftigelse og egen vurdering af relevansen af de opnåede
kompetencer. Udveksling af best practice og gensidig inspiration om anvendelsen
Side
6/8
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
kom (2017) 0247 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en ny dagsorden for videregående uddannelse
1775789_0007.png
af såvel kvantitative som kvalitative metoder til sporing kan være værdifuldt til at
udvikle den nationale praksis. En væsentlig udfordring er at gennemføre ”sporing”
af færdiguddannede, hvor uddannelsen kan give beskæftigelse indenfor flere be-
skæftigelsesområder. Hvis der ikke tages højde herfor vil resultatet tegne et ufuld-
stændigt og skævt billede af beskæftigelsen. Det skal fortsat være op til national
beslutning, hvordan resultaterne af samarbejdet skal anvendes.
FTF er enig i, at det er et vigtigt udviklingsområde for de videregående uddannelser
at opnå et bedre samspil med den praksis som uddannelserne uddanner til. I for-
hold til de erhvervs- og professionsrettede videregående uddannelser i Danmark
bør styrkelse af kvaliteten i praktik og praksiselementerne i erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelserne have højere prioritet.
I forhold til den centrale rolle som de videregående uddannelsesinstitutioner skal
spille i innovation og udvikling af ny viden, skal de erhvervs- og professionsrettede
videregående uddannelsesinstitutioners rolle mere i fokus i Kommissionens initia-
tiv. De særlige muligheder og udfordringer, som denne del af den videregående
uddannelsessektor har, bør vægtes mere i det fremtidige samarbejde.
Det er naturligvis vigtig for de videregående uddannelser at anvende de økonomi-
ske midler effektivt, men Kommissionen springer over, hvor gærdet er lavest, når
man ikke klart melder ud, at en høj prioritering af de videregående uddannelser
kræver øget investering
og ikke besparelser, som det er tilfældet i Danmark. Ud-
dannelse skal ikke ses som en udgift, men derimod som en helt afgørende investe-
ring for såvel vækst som social sammenhængskraft i samfundet.
En fornyet dagsorden for de videregående uddannelser må også handle om sty-
ring. Fra dansk side bør vigtigheden af at sikre det professionelle råderum hos un-
dervisere og lærere understreges. Det er centralt for at udvikle undervisning af høj
kvalitet og relevans.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er der opbakning fra de øvrige medlemsstater til Kommissionens medde-
lelse. Flere medlemsstater har dog givet udtryk for et ønske om mere detaljeret
information om de enkelte tiltag.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt tilslutte sig Kommissionens udspil til en ny dagsorden for
videregående uddannelser. Regeringen mener, at dagsordenens fire hovedområder
er relevante at fokusere på for at imødegå de udfordringer, som de europæiske vi-
deregående uddannelsessystemer samlet set står over for i de kommende år.
I særlig grad hilser regeringen det stærke fokus på at styrke båndene mellem ud-
dannelse, forskning og innovation velkommen. At fostre robuste bånd mellem
forskning, innovation og uddannelse er vigtigt for kvaliteten af videregående ud-
dannelse og derfor også for dimittendernes beskæftigelsesegnethed. At integrere
forskning og innovation i uddannelse er helt centralt for at sprede nye ideer og
viden.
Side
7/8
kom (2017) 0247 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om en ny dagsorden for videregående uddannelse
1775789_0008.png
Regeringen støtter også det stærke fokus på at sikre de videregående uddannelsers
relevans og kvalitet, som er afspejlet i den nye dagsorden. At sikre kvaliteten af de
videregående uddannelser og i den forbindelse dimittenders beskæftigelseseg-
nethed vil blive afgørende i de kommende år.
Meddelelsen beskriver ikke de konkrete tiltag i detaljer, hvorfor regeringen vil for-
holde sig hertil, efterhånden som de bliver udfoldet. Særligt i forhold til initiativet
om en undersøgelse af mulighederne for at etablere elektroniske identifikationssy-
stemer for studerende forholder regeringen sig umiddelbart forbeholden, indtil de
nærmere detaljer heri er nærmere beskrevet. Regeringen har desuden visse forbe-
hold forbundet med initiativet om sporing af færdiguddannede, hvor Danmark
allerede har et veludbygget system. Systemet er dog bygget op i en dansk kontekst
og kan ikke direkte overføres til en europæisk kontekst. Regeringen vil generelt i
arbejdet med opfølgning på meddelelsen sikre, at der er fokus på, at uddannelse er
en national kompetence. Endelig vil regeringen arbejde for, at hele det videregåen-
de uddannelsesområde bliver afspejlet i den videre proces for udfoldelsen af tilta-
gene.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side
8/8