Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0255 Bilag 1
Offentligt
1767836_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
29. May 17
Xx/xxxx-x
Meddelelse fra Kommissionen om ”Handlingsplan
for at styrke Sol-
vit: give borgerne og virksomhederne adgang til det indre markeds
fordele”
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 2. maj 2017 en meddelelse om en hand-
lingsplan for at styrke myndighedsnetværket Solvit. Solvits opgave er at
løse problemer for borgere og virksomheder, som har svært ved at få an-
erkendt deres EU-rettigheder i EU- og EØS-landene. Handlingsplanen er
lanceret som en del af Kommissionens overholdelsespakke og følger bl.a.
op på Kommissionens strategi for det indre marked og
meddelelsen ”
EU-
retten: Bedre resultater gennem bedre anvendelse
. Kommissionen øn-
sker at forbedre kvaliteten af Solvits sagsbehandling, herunder at indføre
en mulig appelprocedure. Desuden skal der være flere oplysningsaktivite-
ter i medlemslandene, bl.a. med henblik på en øget brug af Solvit blandt
virksomheder. Endelig skal Solvit bruges mere systematisk til at identifi-
cere og følge op på tilbagevendende strukturelle problemer, og der læg-
ges op til et mere sammenhængende klagesystem i Kommissionens regi.
Handlingsplanen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser. Den
forventes umiddelbart at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser
på baggrund af en potentiel øget virksomhedsbrug af Solvit som et alter-
nativ til uløste problemer og omkostningstunge retslige skridt.
Regeringen støtter Kommissionens handlingsplan og havde endda gerne
set et endnu højere ambitionsniveau som et led i at styrke et bedre funge-
rende Solvit i praksis, herunder særligt intentionen om et større fokus på
virksomhedernes brug af Solvit, sammenhæng med tiltag på området for
gensidig anerkendelse for varer, et mere sammenhængende klagesystem
samt en mere systematisk brug af data fra Solvit mhp. en bedre håndhæ-
velse af EU-retten.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2017) 255 af 2. maj 2017 fremsendt en
meddelelse om en ”Handlingsplan for at styrke
Solvit: give borgerne og
kom (2017) 0255 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om handlingsplan for at styrke Solvit
1767836_0002.png
2/8
virksomhederne adgang til det indre markeds fordele”.
Handlingsplanen
er bl.a. en opfølgning på Kommissionens strategi for det indre marked og
meddelelsen ”EU-retten: Bedre resultater gennem bedre anvendelse”.
Meddelelsen er oversendt til Rådet den 3. maj 2017 i dansk sprogversion.
Forslaget er modtaget i dansk sprog version den 17. maj 2017.
Solvit har eksisteret siden 2002 og er en gratis problemløsningstjeneste,
som stilles til rådighed af myndighederne i alle EU-lande samt Island,
Liechtenstein og Norge. Solvit arbejder for at løse problemer for borgere
og virksomheder, som har svært ved at få anerkendt deres EU-rettigheder
af myndighederne i de andre EU-lande. Solvits arbejde er bl.a. baseret på
en henstilling fra 2013 med en række retningslinjer og kvalitetskriterier.
Der er imidlertid enighed blandt medlemslandene, Kommissionen og Eu-
ropa-Parlamentet om, at der er behov for at styrke Solvit som redskab til
styrket håndhævelse af EU-retten.
Handlingsplanen blev lanceret som en del af Kommissionens overholdel-
sespakke fra den 2. maj 2017, som skal styrke efterlevelse og bedre im-
plementering af såvel EU- som nationale regler på det indre marked og
gøre det nemmere for borgere og virksomheder at gøre brug af deres ret-
tigheder. Pakken indeholder desuden forslag om en forordning for et indre
markeds informationsværktøj (SMIT) og forslag til en forordning om en
fælles portal for borgere og virksomheder (Single Digital Gateway).
3.
Formål og indhold
Handlingsplanen skal bidrage til et mere velfungerende indre marked for
EU-borgere og virksomheder og gøre det nemmere for dem at få fuldt ud-
bytte af deres muligheder. Dette skal opnås ved en række tiltag fordelt på
tre områder, som gennemgås i det følgende:
Fremme Solvit gennem yderligere forbedring af kvaliteten
Kommissionen lægger op til en forbedring af kvaliteten af Solvit, særligt i
forhold til administrativ kapacitet, håndtering af komplekse og følsomme
sager og juridisk ekspertise. Der lægges vægt på, at medlemslandene sik-
rer de nationale Solvit-centre tilstrækkelige ressourcer og juridisk eksper-
tise, og Kommissionen ønsker i den forbindelse at anvende tilgængelige
EU-finansieringsmuligheder på kapacitetsopbygning. Håndteringen af
komplekse og følsomme sager skal styrkes ved inddragelsen af sektorspe-
cifik juridisk ekspertise i medlemslandene. Kommissionen vil ligeledes
øge Solvit-centrenes mulighed for at trække direkte på juridisk bistand fra
Kommissionens eksperter, eksempelvis ved sager hvor de involverede
Solvit-centre har forskellige synspunkter. Der lægges op til mere systema-
tisk monitorering af sager fra Kommissionens side og til indføring af et
kom (2017) 0255 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om handlingsplan for at styrke Solvit
1767836_0003.png
3/8
brugerundersøgelsessystem. Endelig vil Kommissionen undersøge mulig-
heden for at indføre en appelprocedure for virksomheder som et led i eva-
lueringen af håndhævelsen af princippet om gensidig anerkendelse af ik-
ke-harmoniserede varer.
Fremme Solvit gennem flere oplysningsaktiviteter
Kommissionen ønsker at udbrede kendskabet til Solvit, hvilket bl.a. skal
ske ved at forbedre synligheden af Solvit på webportalen Dit Europa og i
regi af den fremtidige fælles portal (Single Digital Gateway), der er lance-
ret som en del af overholdelsespakken. Der skal gennemføres flere oplys-
ningsaktiviteter i et styrket samarbejde med både myndigheder, organisa-
tioner og relevante netværk i de respektive lande, og formidlerorganisati-
oner skal som noget nyt have mulighed for at forelægge og følge sager
direkte i Solvit. Det vil være et fokusområde at fremme kendskabet til den
hjælp, Solvit kan tilbyde til erhvervslivet og at behandle flere virksom-
hedsrelaterede sager. Det er Kommissionens intention at bruge et styrket
samarbejde og et øget antal sager til bedre at kunne dokumentere, hvordan
det indre marked fungerer i praksis, så Solvit kan danne et bedre evidens-
grundlag til at afhjælpe mangler og udvikle politiske tiltag.
Fremme Solvit gennem opgradering af dets rolle i håndhævelse af EU-
retten
Det er Kommissionens hensigt at opgradere Solvits rolle i håndhævelsen af
EU-retten. Det skal bl.a. være muligt at anvende dokumentation fra Solvit-
systemet til mere systematisk at identificere og følge op på tilbagevendende
eller strukturelle problemer, som skyldes ukorrekt gennemførelse af EU-
retten. Medlemslandene har det primære ansvar for at løse disse problemer,
og Kommissionen vil for sin del fremme en mere strategisk tilgang til tætte-
re myndighedssamarbejde og monitorering. Endelig vil Kommissionen un-
dersøge mulighederne for at operere med
et ”once only-princip”
med hen-
blik på genbrug af oplysninger. På den måde vil oplysninger brugt i en uaf-
klaret Solvit-sag kunne genbruges i en klage til Kommissionen, så borgere
og virksomheder ikke skal angive oplysningerne på ny.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
kom (2017) 0255 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om handlingsplan for at styrke Solvit
1767836_0004.png
4/8
Ikke relevant.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Handlingsplanen forventes at
styrke borgere og virksomhedernes muligheder for at løse deres proble-
mer og dermed gøre brug af deres muligheder på det indre marked. For-
slaget forventes umiddelbart at have positive erhvervsøkonomiske konse-
kvenser set i lyset af en potentiel øget virksomhedsbrug af Solvit som et
alternativ til uløste problemer og omkostningstunge retslige skridt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet
eller andre konsekvenser for Danmark.
8.
Høring
Kommissionens handlingsplan er sendt til høring i EU-specialudvalget for
konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål den 2. maj med frist for
bidrag den 16. maj 2016. Der er modtaget høringssvar fra DI, Dansk Er-
hverv, Dansk Byggeri og Danske Maritime.
Generelle bemærkninger
DI
ser generelt et behov for at styrke Solvit og understreger det fælles
ansvar i Kommissionen og medlemslandene for de forskellige indre mar-
kedsinstrumenters implementering, fortolkning og håndhævelse. DI stiller
dog spørgsmålstegn ved, om en handlingsplan er tilstrækkeligt til at få
Solvit til at fungere.
Dansk Erhverv
er for så vidt positive over for mange af de tiltag, som
Kommissionen påtænker at gennemføre, men mener at handlingsplanen er
uambitiøs, at mange af tiltagene burde have bindende karakter og at der
burde være konkrete mål for medlemslandenes indsats.
Dansk Byggeri
hilser det velkomment, at Kommissionen i samarbejde
med medlemslandene søger at styrke Solvit og udnytte input herfra mere
konstruktivt.
kom (2017) 0255 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om handlingsplan for at styrke Solvit
5/8
Danske Maritime
hilser meddelelsen velkommen, støtter idéen bag Sol-
vit og mener, at handlingsplanen indeholder flere gode tiltag til at styrke
samarbejdet.
Kapacitetsopbygning og ressourcer
DI
peger på Kommissionen og medlemslandenes forpligtelser forbundet
med kapacitetsudvikling og finder, at kvaliteten af klagehåndteringen og
de tilknyttede ressourcer skal styrkes. DI mener desuden, at der med for-
del kan indføres et krav om at indhente uformel rådgivning fra Kommis-
sionen i de sager, hvor der opstår uoverensstemmelser Solvit-centre imel-
lem eller internt i nationale administrationer. Derved ville virksomheder-
nes ønske om at benytte Solvit kunne styrkes.
Dansk Erhverv
mener, at der er brug for en markant forbedring af med-
lemslandenes administrative funktioner. Dansk Erhverv finder det dog
betænkeligt, at ressourcer tiltænkt virksomheder anvendes til at forbedre
disse funktioner til et niveau, som Dansk Erhverv mener allerede burde
eksistere. Dansk Erhverv er endvidere fortalere for, at der burde fremlæg-
ges et lovforslag, som forpligter medlemslandene til at stille de fornødne
personaleressourcer til rådighed for Solvit-centrene. Fsva. Kommissio-
nens rolle ønsker Dansk Erhverv, at den går langt mere aktivt ind i sager-
ne og følger op over for ukorrekt forvaltning i medlemslandene. Dansk
Erhverv mener ikke, at handlingsplanens tiltag er tilfredsstillende til at
sikre dette og vurderer, at der nærmere er tale om en svækkelse af Kom-
missionens rolle i håndhævelsesindsatsen. Dansk Erhverv støtter ambiti-
onen om etablering af et brugerundersøgelsessystem. Mange brugere er i
dag angiveligt utilfredse uden at det kommer til udtryk nogen steder.
Danske Maritime
støtter, at medlemslandenes myndigheder sikrer Sol-
vit-centrene de nødvendige personalemæssige ressourcer, som har den
rette ekspertise.
Solvit-sager om gensidig anerkendelse af varer
DI
peger på en række aspekter, som alle gentagelsessager eller sager, der
vedrører nationale særregler, altid bør vurderes ud fra. Det er fx væsent-
ligt, hvorvidt den relevante lovgivning er i overensstemmelse med EU-
retten, uanset om lovgivningen har været notificeret i TRIS-databasen
eller ej. Der bør derudover være en begrundelse for, hvorfor princippet
om gensidig anerkendelse evt. ikke skulle gælde, og den nationale lov-
givning derfor håndhæves.
Ifølge DI ville sådanne principper anerkende, at ikke alle nationale regler
er blevet gransket, endda notificeret, før ikrafttrædelse. Derudover ville de
øge medlemslandenes opmærksomhed på deres ansvar i forhold til over-
holdelse af princippet, og deres kendskab til hvordan det skal fortolkes.
kom (2017) 0255 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om handlingsplan for at styrke Solvit
6/8
Appelprocedure
DI
mener generelt, at det i tilfælde, hvor en virksomhed fortsat nægtes
markedsadgang, bør dokumenteres, hvad årsagen er, ligesom Kommissio-
nen bør inddrages med henblik på at træffe beslutning om, hvorvidt der er
belæg for at bringe sagen videre i et andet regi. Virksomheden bør infor-
meres om sagens videre forløb.
DI
stiller spørgsmålstegn ved, om virksomhedssager af strukturel og til-
bagevendende karakter kan løses i regi af Solvit. På den baggrund støtter
DI op om en alternativ ”fast track” klagemulighed eller en appelfunktion,
der skal etableres som led i revisionen af forordningen om gensidig aner-
kendelse. Dette instrument skal også kunne håndtere ikke-harmoniserede
aspekter af harmoniseringslovgivning, herunder nationale standarder, tests
eller certificeringsordninger.
Dansk Erhverv
finder det nødvendigt med en appelprocedure i forhold
til gensidig anerkendelse af produkter og mener, at et lovforslag om en
sådan bindende appelprocedure bør fremlægges snarest muligt.
Danske Maritime
støtter en appelmulighed og mener, at denne bør være
gratis at benytte og ikke kun bør gælde sager relateret til gensidig aner-
kendelse, men indre markeds-lovgivning mere generelt.
Kendskab til Solvit og synlighed
Dansk Erhverv
mener, at synligheden af Solvit kan forbedres, bl.a. via
integration med andre platforme, som det kendes fra Danmark.
Danske Maritime
mener, at den manglende brug af Solvit for danske
maritime virksomheders vedkommende skyldes manglende kendskab til
instrumentet og opfordrer til, at myndighederne gør en større indsats for at
reklamere for Solvit.
Styrket samarbejde med organisationer og netværk
DI
mener, at organisationers muligheder for anonymt at kunne bidrage
med sager på vegne af deres medlemmer vil kunne styrke ønsket om at
benytte Solvit.
Dansk Erhverv
hilser et styrket samarbejde med organisationer velkom-
ment, men mener at organisationernes roller er begrænsede i relation til
systemets indsats og ser med bekymring på den faldende brug af Solvit
fra virksomhedernes side.
Systematisk brug af data og oplysninger
kom (2017) 0255 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om handlingsplan for at styrke Solvit
1767836_0007.png
7/8
DI
mener, at indsamlede oplysninger bør benyttes bedre i forbindelse med
håndhævelse af EU-lovgivningen.
Dansk Erhverv
er uforstående over for, at Kommissionen ikke allerede
gør brug af eksisterende data til at sikre bedre håndhævelse og anser det
for stærkt kritisabelt, at dette ikke iværksættes øjeblikkeligt.
Once only-princip
DI
støtter en once only-tilgang til data mhp. at virksomheder ikke skal
genfremsende en sags akter, derunder ved en appelprocedure.
Dansk Erhverv
stiller sig positive over for et once only-princip.
Danske Maritime
støtter et once only-princip, derunder i relation til en
appelproces.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ikke relevant.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens handlingsplan og en styrkelse af Sol-
vit og havde gerne set et højere ambitionsniveau. I den forbindelse ønsker
regeringen at arbejde for en større integration af Solvit i forslaget til for-
ordning om den fælles portal (Single Digital Gateway).
Regeringen støtter særligt intentionen om et større fokus på virksomhe-
dernes brug af Solvit. Regeringen vil i regi af Kommissionens kommende
varepakke arbejde for sammenhæng mellem tiltag på hhv. vareområdet og
Solvit-handlingsplanen, særligt på området for gensidig anerkendelse.
Regeringen mener, at der bør være mulighed for at klage over udfaldet af
en sag behandlet i Solvit. Regeringen er positiv over for at få indført en
form for appelprocedure.
Regeringen er fortaler for et mere sammenhængende klagesystem, herun-
der princippet om
”once
only”-brug af data, der sikrer genbrug af data
oplyst til offentlige myndigheder.
Regeringen støtter en mere systematisk og strategisk brug af Solvit til at
identificere og afhjælpe strukturelle problemer og dermed styrke håndhæ-
velsen af EU-retten.
kom (2017) 0255 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om handlingsplan for at styrke Solvit
1767836_0008.png
8/8
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Handlingsplanen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Euro-
paudvalg.