Europaudvalget 2016-17
KOM (2017) 0292 Bilag 1
Offentligt
1776189_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
3. juli 2017
17/05509-1
joa-dep
Kommissionens meddelelse om midtvejsevaluering af kapitalmar-
kedsunionen, KOM (2017)292
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde 8. juni 2017 en meddelelse om midtvejs-
evaluering af kapitalmarkedsunionen, der blev lanceret i september 2015.
Udover at gøre status på det hidtidige arbejde, har Kommissionen i for-
bindelse med midtvejsevalueringen henstillet til accelereret forløb på tre
lovgivningsmæssige forslag og foreslået ni prioriterede tiltag.
Hensigten med kapitalmarkedsunionen er at skabe mere velfungerende og
integrerede kapitalmarkeder i EU, herunder at gøre det lettere for virk-
somheder, husholdninger og investorer, særligt små og mellemstore virk-
somheder, at finansiere sig og investere på tværs af EU-landene, og der-
ved bidrage til vækst og beskæftigelse i EU. Initiativet er en central prio-
ritet på det finansielle område for Kommissionen og EU-landene.
Danmark støtter generelt arbejdet med at fremme en kapitalmarkedsuni-
on i EU. Der tages løbende stilling til de konkrete lovforslag, der bliver
fremsat i den forbindelse.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 30. september 2015 en handlingsplan for
etableringen af en kapitalmarkedsunion i EU, der bl.a. skal gøre det lette-
re for virksomheder, husholdninger og investorer, særligt små og mellem-
store virksomheder, at finansiere sig og investere på tværs af EU-landene.
Det endelige mål er at styrke EU-landenes økonomier, fremme investe-
ringerne og skabe beskæftigelse. Kommissionen foretog i starten af 2017
en offentlig høring i forbindelse med midtvejsevalueringen. Regeringen
afgav svar herpå. Høringssvaret er oversendt til Folketingets Europaud-
valg 3. april 2017.
Kapitalmarkedsunionen er en samlebetegnelse for en lang række forskel-
lige tiltag på det finansielle område, som alle bidrager til at uddybe og
styrke det indre marked for finansielle ydelser i EU. Nogle af disse tiltag
er allerede vedtaget, nogle tiltag er fremsat, mens andre først ventes frem-
sat i løbet af de kommende måneder og år. Kommissionen offentliggjorde
kom (2017) 0292 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
1776189_0002.png
2/10
8. juni 2017 en meddelelse om midtvejsevaluering af kapitalmarkedsuni-
onen. Kommissionen har i forbindelse med midtvejsevalueringen også
annonceret nye konkrete tiltag, som vil blive fremlagt i den kommende
tid.
Lovforslag på området fremsættes af Kommissionen og behandles gene-
relt af Rådet og Europa-Parlamentet efter den almindelige EU-
beslutningsprocedure.
3. Formål og indhold
Kommissionen har i meddelelsen af 8. juni 2017 opdateret handlingspla-
nen, der inkorporerer udestående aktiviteter fra den oprindelige plan
sammen med en række nye tiltag.
Kommissionen har inddelt tiltagene under hhv. færdiggørelse af forbere-
dende arbejde fra den oprindelige handlingsplan, kommende lovforslag
fra den oprindelige handlingsplan samt nye forslag og initiativer. De væ-
sentligste forslag og initiativer inden for de tre ovenstående kategorier
gennemgås nedenfor.
3.1. Færdiggørelse af forberedende arbejde fra den oprindelige hand-
lingsplan
Arbejdet forventes tilendebragt ved udgangen af 2017 med særligt fokus
på:
A. Anbefaling om udviklingen af private udstedelser af gæld og
aktier
i
EU
(”private placement”) –
formålet er at øge mulighederne
for finansiering af ikke-børsnoterede
SMV’er ved at skabe mere akti-
vitet for ikke-offentlig køb og salg af virksomheders gæld. Anbefa-
lingen vil være baseret på en analyse, der ventes offentliggjort i 4.
kvartal af 2017.
B. Meddelelse om markedsforholdene for virksomhedsobligatio-
ner
(”corporate bond markets”) –
udstedelse af erhvervsobligationer
anses for at være en vigtig finansieringskilde for større virksomheder
og Kommissionen analyserer disse markeder med fokus på, hvordan
videresalgsmulighederne (likviditeten) i det sekundære marked kan
forbedres. Meddelelsen ventes offentliggjort i 4. kvartal 2017.
C. Adfærdskodeks for at forenkle procedurerne ifm. refusion af
kildeskat
formålet er at skabe mere ensartede og forenklede pro-
cedurer for at lette sagsbehandlingen og tidsforbruget i forbindelse
med refusion af kildeskat på tværs af grænserne. Adfærdskodekset
ventes færdiggjort inden udgangen af 2017, og er et led i den køre-
kom (2017) 0292 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
1776189_0003.png
3/10
plan for at afvikle barrierer for grænseoverskridende investeringer
som ECOFIN vedtog 23. maj 2017. Der henvises til samlenotatet
oversendt 11. maj 2017.
3.2. Kommende lovforslag fra den oprindelige handlingsplan
Kommissionen fremhæver at man snarest muligt vil fremsætte følgende
lovgivningsforslag, der allerede var annonceret med den oprindelige
handlingsplan:
A. Forslag vedr. et pan-europæisk personligt pensionsprodukt
(såkaldt ”PEPP”):
Kommissionen har ultimo juni 2017 at fremsæt-
te et lovforslag om et fælleseuropæisk pensionsprodukt med det
formål at øge den grænseoverskridende aktivitet for simple pensi-
onsprodukter
B. Forslag om lovvalgsregler vedrørende tredjeparters retsstilling:
Kommissionen forventes i fjerde kvartal af 2017 at fremsætte et lov-
forslag om lovvalgsregler, dvs. regler om hvilket lands retsregler der
skal anvendes i hvilke situationer. Formålet er at tydeliggøre, hvilken
lov, der skal anvendes, for at vurdere og dermed sikre rettighederne
for kreditorer og tredjeparter
1
ved handel med værdipapirer og sik-
kerhedsstillelse. Øget klarhed angives at reducere omkostninger og
risici ved grænseoverskridende handler og dermed at øge handelsak-
tiviteten.
C.
Forslag vedr. dækkede obligationer (såkaldte ”covered bonds”,
herunder fx danske realkreditobligationer):
Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed (EBA) offentliggjorde i december 2016 anbe-
falinger til et muligt forslag om dækkede obligationer. Kommissio-
nen ventes primo 2018 at fremsætte et forslag for at understøtte ud-
viklingen af markeder for dækkede obligationer i EU. Det ventes at
være baseret på erfaringer fra allerede velfungerende nationale mar-
keder, såsom den danske realkreditmodel.
3.3. Nye forslag og initiativer
Kommissionen har med sin midtvejsevaluering bebudet en række nye
forslag og øvrige initiativer indenfor de næste 12 måneder, hvor Kommis-
sionen har peget på ni som værende særligt prioriterede for at opnå en
velfungerende og integreret kapitalmarkedsunion. De væsentligste ele-
menter er følgende:
1
Fx den part, som har opkøbt en gældspost fra kreditor og dermed pantsikkerheden, og derefter ønsker at
indløse pantet.
kom (2017) 0292 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
1776189_0004.png
4/10
A.
Øget rolle for de europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’erne
2
):
Kommissionen anfører, at ESA’ernes evne til at udføre effektivt til-
synsmæssigt arbejde er centralt for et velfungerende kapitalmarked.
På baggrund af de foretagne høringer i bl.a. første kvartal af 2017 og
målet om øget markedsintegration, forventer Kommissionen at
fremsætte et
forslag for at styrke ESA’ernes beføjelser, herunder med
tildeling af yderligere direkte tilsynsbeføjelser til Den Europæiske
Værdipapir- og Markedstilsynsmyndighed (ESMA). Forslaget forven-
tes fremsat i tredje kvartal af 2017.
B.
Øget proportionalitetshensyn i regler for SMV’er:
På baggrund af
en kommende rapport om barrierer ift. SMV-børsnoteringer vil
Kommissionen fortsætte arbejdet med at vurdere finansieringsfor-
holdene for SMV’er, herunder hensigtsmæssigheden af yderligere
byrdelettelser for SMV’er i forbindelse med særligt børsnoteringer.
Arbejdet følger således op på nyligt etablerede regimer for SMV-
vækstmarkeder i MiFID
3
, den færdigforhandlede revision af pro-
spektforordningen
4
og af EuVECA-forordningen
5
. Eventuelle for-
slag til lovændringer vil blive fremsat i andet kvartal af 2018.
C. Revision af regler for behandling af investeringsvirksomheder:
Kommissionen ønsker at revidere reglerne på en række områder, så
reguleringen bedre kan tage højde for størrelsen og typen af investe-
ringsvirksomhed. I den forbindelse overvejer man justeringer af au-
toriserings- og adfærdsregler i MiFID og CRR/CRD
6
for at sikre
ensartede vilkår for tilsvarende virksomheder (level playing field)
samt øge konkurrencen og investorers adgang til nye investeringsmu-
ligheder.
2
På baggrund af erfaringerne fra den finansielle krise blev tilsynssamarbejdet på det finansielle
område i EU28 styrket med etableringen af tre nye tilsyns-samarbejdsmyndigheder (European
Supervisory Authorities
– ESA’er) for hhv.
banker (European Banking Authority
EBA), forsik-
ring- og pensionsselskaber (European Insurance and Occupational Pensions Authority
EIOPA)
og kapitalmarkeder/værdipapirer (European Securities and Markets Authority
ESMA) med
virkning fra 1. januar 2011.
3
MiFID-direktivet regulerer markederne for finansielle instrumenter og aktørernes adfærd på disse
markeder.
4
Se endvidere Grund- og Nærhedsnotat af 14. april 2016 for Kommissionens Grønbog om etable-
ring af en kapitalmarkedsunionen, og samlenotatet oversendt til Folketingets Europaudvalg forud
for ECOFIN 17. juni 2016. 16. maj 2017 vedtog Rådet det kompromisforslag som Rådet og Euro-
pa-Parlamentet enedes om 20. dec. 2016. Det bemærkes endvidere, at der er i forlængelse af ved-
tagelsen af prospektforordningen fortsat skal vedtages delegerede retsakter, der endeligt fastlægger
den konkrete udformning af prospektdokumenterne.
5
EuVECA-forordningen regulerer venturekapitalfonde, som er investeringsfonde der investerer i
nye virksomheder med højt vækstpotentiale. Der henvises til samlenotatet oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg forud for ECOFIN 8. november 2016. 30. maj 2017 enedes Rådet og Europa-
Parlamentet om et kompromisforslag.
6
CRR/CRD-regimet regulerer blandt andet kapitalkravsregler på bankområdet.
kom (2017) 0292 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
1776189_0005.png
5/10
D. Bedre vilkår for FinTech aktiviteter:
Kommissionen ønsker at
fremme brugen af teknologi og digitalisering i den finansielle sektor
(også benævnte FinTech
7
). På baggrund af særligt en offentlig høring
på området vil Kommissionen overveje muligheden for at indføre en
EU-ramme for at udstede licens og passporting-muligheder
8
for
FinTech aktiviteter, så virksomheder lettere kan udøve grænseover-
skridende aktiviteter.
E.
Aktivt sekundært marked for misligholdte lån (”non-
performing loans” eller ”NPL”):
Kommissionen påtænker at
igangsætte tiltag til at understøtte et aktivt og likvidt sekundært mar-
ked (marked for videresalg af allerede bevilgede lån) for misligholdte
lån. Det skal medvirke til at afhjælpe den del af EU-banksektoren,
der står med særlige udfordringer i at afvikle sådanne porteføljer. Et
muligt lovforslag kunne angå styrkelse af sikrede kreditors mulighe-
der for at realisere værdien af det aktiv, der er stillet til sikkerhed for
et lån. Samtidig opfordrer Kommissionen Rådet og Europa-
Parlamentet til hurtigt at færdiggøre forhandlingerne om et nyt for-
slag om forebyggende rekonstruktion og muligheden for en ny chan-
ce
9
.
F. Langsigtede investeringer:
Kommissionen ønsker, at EU skal på-
tage sig en førerrolle for at styrke, at langsigtede investeringer tager
højde for blandt andet forhold vedr. miljø, sociale hensyn og gover-
nance (”Environmental,
Social and Governance (ESG) considera-
tions”). I den forbindelse forventer Kommissionen bl.a. fx at offent-
liggøre retningslinjer som vejledning for metoder til offentliggørelse
af ikke-finansiel information i forbindelse med selskabsretlig rappor-
tering. Kommissionen vil også fx overveje, om der i den finansielle
regulering og tilsyn, og i Den Europæiske Fond for Strategiske Inve-
steringers (EFSI) investeringspolitik, i højere grad kan tages højde
for miljømæssige problemstillinger.
G. Grænseoverskridende investeringer:
Kommissionen ønsker en
mere ensartet anvendelse af markedsføringsreglerne for investerings-
7
Betegnelsen FinTech dækker over udnyttelsen af ny digital teknologi til at udbyde nye typer af
finansielle tjenester, eksempelvis nye betalingsløsninger, crowdfunding eller big data-analyse.
FinTech-produkter udbydes både af etablerede finansielle virksomheder og af nyopstartede digita-
le iværksættere
samt i samarbejde mellem nye og etablerede virksomheder.
8
Finansielle virksomheder fra et EU-land kan tage tilladelsen til at drive finansiel virksomhed i ét
EU-land med til et andet EU-land, og dermed udøve virksomhed i det andet EU-land uden forud-
gående godkendelse fra nationale tilsynsmyndigheder.
Dette kaldes ”passporting”.
9
Kommissionen fremsatte den 22. november 2016 et forslag til direktiv om forebyggende rekon-
struktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive proce-
durer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering, jf. Justitsministeriets reviderede
Grund- og Nærhedsnotat af 7. april 2017. Der pågår stadig forhandlinger for at nå generelle indstil-
linger i hhv. Europa-Parlamentet og i Rådet i regi af RIA-ministrene.
kom (2017) 0292 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
1776189_0006.png
6/10
fonde. Derudover mener Kommissionen, at øget grænseoverskri-
dende distribution af investeringsfonde er en kilde til øget finansie-
ring og drivkraft for innovation. I den forbindelse overvejer Kom-
missionen mulige justeringer af direktivet om kollektive investerings-
foreninger (UCITS)
10
og direktivet om alternative investeringsfonde
(AIFMD)
11
. Et eventuelt forslag til regelændringer forventes fremsat
i første kvartal af 2018.
H. Håndtering af grænseoverskridende investerings-tvister inden
for EU:
Kommissionen peger på, at et stabilt investeringsmiljø i EU
kræver regler for, hvordan man håndterer tvister om investeringer af
grænseoverskridende karakter inden for EU. I den forbindelse over-
vejer Kommissionen at udstede vejledning om forståelse af eksiste-
rende regler samt eventuelt at udvikle et EU-regelsæt for bilæggelse
af sådanne tvister inden for EU. Det vil skulle erstatte de eksisteren-
de bilaterale investeringsoverenskomster som flere EU-lande har.
Kommissionen mener disse er i strid med EU-retten, og har lagt sag
an mod flere EU-lande.
I. EU-strategi for at styrke lokale kapitalmarkeder:
Kommissionen
påpeger, at integrerede kapitalmarkeder forudsætter velfungerende
lokale og regionale kapitalmarkeder. Kommissionen vil derfor styrke
udviklingen af kapitalmarkederne i særligt Central-, Øst- og Sydøst-
Europa, herunder med henblik på at styrke finansieringen af SMV’er,
hvilket blandt andet sker igennem Kommissionens Structural Re-
form Support Programme
12
.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om den konkrete meddelel-
se, men støtter generelt arbejdet med en kapitalmarkedsunion.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Kommissionens meddelelse om midtvejsevaluering har i sig selv ingen
konsekvenser for gældende dansk ret. Konsekvenserne af de enkelte for-
slag, der måtte blive fremsat som led i kapitalmarkedsunionen, vil skulle
vurderes selvstændigt.
10
11
UCITS-direktivet regulerer investeringsforeninger.
AIFM-direktivet regulerer forvaltere af alternative investeringsfonde (dvs. kapital- og hedgefon-
de).
12
Kommissionens Structural Reform Support Programme (SRSP) tilbyder teknisk støtte til natio-
nale myndigheder i forbindelse med deres institutionelle, administrative og vækstorienterede
reformarbejde.
kom (2017) 0292 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
1776189_0007.png
7/10
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen lovgivningsmæssige kon-
sekvenser. Konsekvenserne af de enkelte forslag, der måtte blive fremsat
som led i arbejdet med kapitalmarkedsunionen, vil skulle vurderes selv-
stændigt.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen statsfinansielle konse-
kvenser. Konsekvenserne af de enkelte forslag, der måtte blive fremsat
som led i kapitalmarkedsunionen, vil skulle vurderes selvstændigt.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen samfundsøkonomiske
konsekvenser. Konsekvenserne af de forslag, der måtte blive fremsat som
led i kapitalmarkedsunionen, vil skulle vurderes selvstændigt. I det om-
fang arbejdet med kapitalmarkedsunionen realiserer et mere integreret
kapitalmarked i EU vil det have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser. Konsekvenserne af de forslag, der måtte blive fremsat som led
i kapitalmarkedsunionen, vil skulle vurderes selvstændigt. Det overordne-
de hensyn med kapitalmarkedsunionen er at bidrage til øget vækst og be-
skæftigelse. Det vil indebære positive erhvervsøkonomiske konksekven-
ser.
8. Høring
Kommissionens meddelelse var i skriftlig høring i EU-specialudvalget for
den finansielle sektor med høringsfrist 23. juni 2017. Nedenfor sammen-
fattes hovedindholdet af de indkomne høringssvar fra FinansDanmark og
Børsmæglerforeningen, FSR-danske revisorer, Den danske Fondsmægler-
forening og Dansk Erhverv.
Finansdanmark (FIDA) og Børsmæglerforeningen udtrykker stærk støtte
til kapitalmarkedsunionen samt målet om at sikre effektive og dynamiske
finansielle markeder.
I forhold til
den kommende revision af ESA’erne påpeger FIDA og
Børsmæglerforeningen deres støtte til en generel styrkelse af ESA’ernes
rolle i lovgivningsprocessen. Dette bør dog ske med respekt for nærheds-
princippet, så der fortsat tages hensyn til velfungerende finansielle syste-
kom (2017) 0292 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
1776189_0008.png
8/10
mer i de enkelte medlemsstater. Endvidere efterlyser FIDA og Børsmæg-
lerforeningen øget gennemsigtighed og inddragelse af interessenter i
ESA’ernes arbejde, bedre tid til udarbejdelse af regulering og fokus på
tekniske og tilsynsmæssige forhold. Endeligt kommenterer FIDA og
Børsmæglerforeningen, at finansiering af ESA’erne fortsat skal ske igen-
nem EU-budgettet.
13
FIDA og Børsmæglerforeningen hilser det kommende forslag om dække-
de obligationer velkomment og særligt, at forudsætningerne herfor vil
være at bevare eksisterende velfungerende markeder. I den forbindelse
lægger FIDA og Børsmæglerforeningen vægt på, at afgrænsningen af
aktiver, der kan ligge som sikkerhed for dækkede obligationer, definitio-
nen heraf og den øvrige struktur vil kunne rumme den danske realkredit-
model.
I relation til grænseoverskridende distribution af investeringsfonde opfor-
drer FIDA og Børsmæglerforeningen til at harmonisere reglerne for mar-
kedsføring overfor detailinvestorer for alternative investeringsfonde. Det-
te enten ved at indføre et grænseoverskridende markedsføringspas eller
indføre en speciel type fond, der kan udføre en sådan markedsføring.
Endvidere opfordres der til at øge gennemsigtigheden af nationale regler
for markedsføring samt arbejde på at fjerne skattemæssige barrierer.
FIDA og Børsmæglerforeningen konstaterer, at Fintech-definitionen bør
gøres bredere, så den kan omfatte alle udbydere af finansielle tjeneste-
ydelser og produkter med digital teknologi, herunder iværksættervirk-
somheder. Endvidere understreges behovet for lige konkurrencevilkår på
dette område.
FSR - danske revisorer (FSR) stiller sig positivt overfor Kommissionens
arbejde med kapitalmarkedsunionen og formålet om at forbedre adgang til
finansiering. FSR understreger, at der i forbindelse med ESA-revisionen
ikke syntes at være behov for øgede kompetencer til ESMA på bekostning
af eksisterende velfungerende organer.
FSR udtrykker generel støtte til det fortsatte arbejde med fælles regler for
tilsynsmæssig behandling af grænseoverskridende investeringer.
Den danske Fondsmæglerforening udtrykker støtte til arbejdet med kapi-
talmarkedsunionen og hilser særligt udsigten til det kommende forslag om
et nyt proportionalt tilsynsregime for fondsmæglersleskaber velkomment.
Finansieringen af ESA’erne sker i dag via bidrag på 60 pct. fra de nationale kompetente
myn-
digheder (og dermed i Danmark de finansielle virksomheder) og 40 pct. fra EU-budgettet, der er
finansieret af medlemsstaterne.
13
kom (2017) 0292 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
1776189_0009.png
9/10
I den forbindelse opfordres der til, at Danmark arbejder for, at et nyt re-
gime tager hensyn til de varierende størrelser, som fondsmæglersleskaber
kan have.
Dansk Erhverv er positive overfor det fortsatte store fokus, Kommissio-
nen har på kapitalmarkedsunionen. Dansk Erhverv opfordrer kraftigt
Danmark til at deltage aktivt i udformningen af de delegerede retsakter
under prospektforordningen med henblik på at arbejde for brugervenlige
dokumenter og brug af digitale medier samt inddragelse af branchen i den
forbindelse.
Dansk Erhverv støtter fortsat fokus på ensartet tilsynsmæssigt arbejde i
EU. Desuden finder Dansk Erhverv det vigtigt at afhjælpe barrierer til
børsnoteringer af SMV’er og anlægge proportionalitetsbetragtninger i
reguleringen af fondsmæglerselskaberne.
Dansk Erhverv udtrykker stærk støtte til arbejdet med at fremme Fintech i
EU, herunder mulighederne for eventuelt at forenkle licenssystemer for
små finansielle virksomheder og et ”pas” for Fintech-virksomheder
for at
forhindre markedsfragmentering.
Dansk Erhverv udtrykker tvivl overfor nødvendigheden for et yderligere
regime for løsning er investeringstvister internt i EU, idet eksisterende
forhold vurderes som tilstrækkelige.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning til kapitalmarkedsunionen, og der ventes også ge-
nerel støtte til Kommissionens midtvejsevaluering. Det skal bl.a. ses i
lyset af, at kapitalmarkedsunionen er et initiativ, der generelt vil kunne
levere konkrete resultater og løsninger på udfordringer for borgere og
virksomheder i EU, og derved bidrage til vækst og beskæftigelse. Det er
dermed en vigtig del af EU’s fokus efter Brexit.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes generelt arbejdet med en kapitalmarkedsunion for
alle EU-lande, idet der tages stilling til de konkrete forslag i takt med, at
de fremsættes. Fra dansk side lægges der i den forbindelse vægt på, at nye
initiativer har merværdi, er proportionale og er baseret på tilstrækkelige
konsekvensanalyser.
Fra dansk side følges særligt Kommissionens arbejde med en mulig fælles
EU-ramme for dækkede obligationer tæt. Fra dansk side er der stor fokus
på, at et evt. lovgivningsinitiativ på området kan rumme centrale elemen-
ter af det danske realkreditsystem. Det er som udgangspunkt positivt, at
der fra Kommissionen og Rådets side er lagt op til, at eventuelle initiati-
kom (2017) 0292 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om om midtvejsevaluering af kapitalmarkedsunionen
1776189_0010.png
10/10
ver skal baseres på og tage hensyn til eksisterende velfungerende marke-
der, fx dansk realkredit.
Regeringen følger udviklingen i digitaliseringen og FinTech nøje, idet det
er et væsentligt udviklingsområde for Danmark og EU, herunder den fi-
nansielle sektor, hvor det er vigtigt at støtte etableringen af effektive
rammevilkår for nye forretningsformer. Det er i den forbindelse særligt
vigtigt, at nye initiativer bidrager til at skabe en mere enkel regulering,
der gør det nemmere for nye spillere at komme ind på markedet og ned-
bringer omkostninger for virksomhederne.
Fra dansk side lægges der desuden stor vægt på, at udfordringerne med
misligholdte lån (NPL) håndteres på effektiv måde i respekt for EU-
lovgivningens rammer, herunder særligt krisehåndteringsdirektivet
(BRRD) og statsstøttereglerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om midtvejsevalueringen af
kapitalmarkedsunionen forud for ECOFIN 16. juni 2017.