Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0596
Offentligt
1730938_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
8. marts 2017
Folketingets Europaudvalg har den 21. februar 2017, efter ønske fra Rasmus Nordqvist
(ALT), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 2, som jeg hermed skal besvare.
KOM (2016) 0596
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om visse tilladte
former for anvendelse af værker og andet materiale, der er beskyttet af ophavsret og
beslægtede rettigheder til gavn for personer, der er blinde, svagsynede eller på anden
måde læsehandicappede, og om ændring af direktiv 2001/29/EF om harmonisering af
visse aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet (EØS-
relevant tekst)
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes som opfølgning på Europaudvalgets møde den 20. februar
2017 redegøre for, hvilke dele af direktivforslaget om implementering af
Marrakeshtraktaten der kan karakteriseres som totalharmonisering, og hvilke dele der
er minimumsharmonisering, herunder bl.a. i forhold til målgruppepersonerne.
Svar:
Direktivforslaget har til formål at give mulighed for, at værker og andet beskyttet
materiale, kan gøres tilgængeligt i formater, der kan anvendes af syns- og
læsehandicappede (målgruppepersonerne).
Der er med forslaget lagt op til et såkaldt totalharmoniseringsdirektiv, der ikke giver
medlemsstaterne frirum til at fravige direktivets krav. Dette betyder eksempelvis, at
medlemsstaterne ikke vil have fleksibilitet til at indskrænke de rettigheder, som
direktivet fastsætter for målgruppepersonerne.
Direktivforslaget lægger ikke op til at regulere definitionen af målgruppen, men
henviser til det såkaldte infosoc-direktiv (direktiv 2001/29/EF, jf. artikel 5, stk. 3, litra
Dok. nr. 17/00708-4
kom (2016) 0596 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om hvilke dele af direktivforslaget om implementering af Marrakeshtraktaten der kan karakteriseres som totalharmonisering, og hvilke dele der er minimumsharmonisering, til kulturministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2
b), som suppleres af Kommissionens direktivforslag. Muligheden for den brede
definition af handicap følger allerede af infosoc-direktivet, som ikke påvirker
medlemsstaternes mulighed for at have en bred definition af syns- og
læsehandicappede, som vi har i Danmark.
Mette Bock