Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3499 - Alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1680690_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr: 2016-22382
Den 26. oktober 2016
Rådsmøde (almindelige anliggender inkl. samhørighed) den 15.-16. november 2016
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2016 (udkast til kommenteret
dagsorden) ........................................................................................................................................2
2. Evaluering af Rådets drøftelser af retsstatsprincipperne .............................................................4
3. Midtvejsevaluering af EU’s flerårige finansielle ramme ..............................................................6
4. Lovgivningsmæssig programmering .......................................................................................... 15
5. Samhørighedspolitik ................................................................................................................... 18
1
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2016 (udkast til kommente-
ret dagsorden)
KOM-nummer foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 15. november ventes en drøftelse af udkastet til kommenterede dagsor-
den for mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2016. Udkastet foreligger endnu ikke. Det er for
nuværende forventningen, at der på mødet i Det Europæiske Råd vil være en drøftelse af flygtninge- og migrati-
onskrisen, EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, relationen til Rusland samt indsatsen ift. ungdomsarbejds-
løshed.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 15.-16. december 2016. I henhold til forretningsordenen for
Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæ-
iske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 15. november 2016 vil udkast til kommenteret dags-
orden for mødet i Det Europæiske Råd den 15.-16. december 2016 blive præsenteret og drøftet.
Udkastet foreligger endnu ikke.
Det er for nuværende forventningen, at der på mødet i Det Europæiske Råd vil være en drøftelse
af flygtninge- og migrationskrisen. Fokus ventes særligt at være på arbejdet med at indgå migrati-
onspartnerskaber med oprindelses- og transitlande mhp. at bekæmpe irregulær migration og
fremme tilbagesendelse af udlændinge med ulovligt ophold.
På mødet den 15.-16. december ventes stats- og regeringscheferne herudover at have en over-
ordnet drøftelse af den fremtidige retning for EU’s fælles sikkerheds- og udenrigspolitik. Desu-
den ventes en drøftelse af EU’s relation til Rusland. Endelig ventes Det Europæiske Råd at gøre
status for EU’s indsats mod ungdomsarbejdsløshed.
Afhængigt af udviklingen frem mod topmødet må der ventes at komme yderligere emner på
dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
2
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle kon-
sekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet
eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkre-
te retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse
kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den kommenterede dagsorden har endnu ikke været drøftet, og derfor kendes andre landes
holdninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0004.png
2. Evaluering af Rådets drøftelser af retsstatsprincipperne
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
I den årlige retsstatsdialog i Rådet, som blev igangsat efter rådskonklusioner fra december 2014, er der indskrevet
en evaluering af Rådets retsstatsdialog efter to år. Der forventes på rådsmødet (almindelige anliggender) d. 15.
november 2016 en drøftelse af de hidtidige erfaringer med Rådets drøftelser af retsstatsprincipperne, og en drøftelse
af hvordan dialogen fremover skal udvikle sig.
2. Baggrund
Den årlige retsstatsdialog i Rådet blev igangsat efter vedtagelsen af rådskonklusioner i december
2014. Der har efterfølgende været afholdt to drøftelser i hhv. efteråret 2015 og foråret 2016 med
fokus på hhv. retsstatsproblematikker i en digital tidsalder og migration.
I rådskonklusionerne fra december 2014 er der indskrevet en evaluering af Rådets retsstatsdialog
efter to år. Det slovakiske formandskab for Rådet vil på rådsmødet (almindelige anliggender) d.
15. november 2016 evaluere Rådets foreløbige drøftelser om retsstatsprincipper.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 15. november 2016 ventes formandskabet på bag-
grund af en foregående konsultation med samtlige medlemsstater at præsentere et diskussionspa-
pir, der sammenfatter medlemsstaternes indspil til formandskabet. Papiret vil danne baggrund
for drøftelsen på rådsmødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen indebærer ikke statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for
samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at en række lande vil udtrykke ønske om en styrkelse af Rådets dialog om
retsstatsprincipperne. Det må dog samtidig forventes, at enkelte lande med udgangspunkt i ver-
4
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
serende sager på retsstatsområdet vil arbejde imod en styrkelse af Rådets dialog. Det bemærkes,
at en ændring af rammerne for Rådets dialog kræver enstemmighed i Rådet.
10. Regeringens generelle holdning
Samlet set vurderes det meget vanskeligt at opnå en styrkelse af Rådets retsstatsdialog, om end
man fra dansk side vil arbejde herfor. En ambitiøs dansk linje vil også agere modvægt til de lan-
de, der ønsker en yderligere udvanding af den eksisterende dialog i Rådet. For regeringen vil det
således være centralt, at Rådet også fremadrettet har mulighed for en regelmæssig drøftelse af
retsstatsprincipperne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere være forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0006.png
3. Midtvejsevaluering af EU’s flerårige finansielle ramme
KOM (2016) 0603, KOM (2016) 0604, KOM (2016) 0606, KOM (2016) 0607
Enslydende notat er sendt til Folketingets Europaudvalg vedr. rådsmødet (økonomi og finans -
budget) den 16. november 2016.
Revideret notat.
1. Resumé
Kommissionen præsenterede d. 14. september forslag til midtvejsevaluering af EU’s flerårige finansielle ramme for
perioden 2014-2020. Der lægges op til revision af MFF-forordningen og den interinstitutionelle aftale,
merbevillinger til bl.a. infrastruktur, forskning og migration, forslag om finansiering af de særlige
fleksibilitetsinstrumenter ud over betalingsloftet samt oprettelsen af en EU-krisereserve.
Konkret foreslår Kommissionen at tilføre forpligtelsesbevillinger på 11,4 mia. euro til en række eksisterende og nye
EU-programmer. Af de 11,4 mia. euro foreslås 5,1 mia. euro finansieret via omprioriteringer fra andre EU-
programmer, og 6,3 mia. euro foreslås finansieret af merbevillinger i perioden 2017-2020, svarende til en dansk
finansieringsandel på ca. 940 mio. kr. Herudover foreslår Kommissionen at forøge niveauet for Nødhjælpsreserven
og Fleksibilitetsinstrumentet, etablere en ny krisereserve samt finansiere de særlige fleksibilitetsinstrumenter ud
over betalingsloftet. Dette kan beløbe sig for op til 27,65 mia. euro udover EU’s betalingsloft frem til 2020, og
kan isoleret set potentielt medføre en stigning i det danske EU-bidrag på op til ca. 4,1 mia. kr. over årene 2017
til 2020. Med de 27,65 mia. euro er der tale om det maksimale udgiftsniveau udover EU’s udgiftsloft, som
Kommissionens forslag kan muliggøre ifm. de årlige budgetforhandlinger.
2. Baggrund
Kommissionen har i overensstemmelse med aftalen om EU’s flerårige finansielle ramme (MFF)
fremsat forslag til en midtvejsevaluering af EU’s nuværende flerårige finansielle ramme (2014-
2020). Ifølge MFF-forordningen skal midtvejsevalueringen tage højde for den økonomiske situa-
tion og har bl.a. til formål at give mulighed for at revurdere budgettets prioriteter. Det fremgår
også af den gældende MFF-forordning, at Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet i for-
bindelse med midtvejsevalueringen skal undersøge den mest velegnede længde for den næste
MFF.
Kommissionens forslag til midtvejsevaluering indebærer revision af MFF-forordningen, den in-
terinstitutionelle aftale om budgetdisciplin, om samarbejdet på budgetområdet og om forsvarlig
økonomisk forvaltning, samt ændring af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om mobilise-
ring af margenen til uforudsete udgifter. En revision af MFF-forordningen skal vedtages med
enstemmighed i Rådet og kræver samtykke fra Europa-Parlamentet, den interinstitutionelle aftale
skal godkendes af Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen, mens afgørelsen om mobilise-
ring af margenen til uforudsete udgifter behandles efter den normale beslutningsprocedure.
Kommissionens midtvejsevaluering ledsages desuden af følgende EU-retsakter:
Revision af finansforordningen
Forslag om forlængelse af den europæiske fond for strategiske investeringer (EFSI)
Forslag om etablering af en europæisk fond for bæredygtig udvikling (EFSD)
6
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
Forslag til udvidelse af EIB’s eksterne lånemandat
Forslag om promovering af internetforbindelse i lokalsamfund (wifi4EU)
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af MFF’en har ifølge Kommissionen primært til
formål at styrke prioriterede politikområder samt øge EU-budgettets fleksibilitet. Herudover
skitserer Kommissionen generelle retningslinjer for den kommende MFF.
3.1 Yderligere midler til prioriterede politikområder
Kommissionen foreslår at tilføre yderligere forpligtelsesbevillinger for i alt 11,4 mia. euro til en
række eksisterende og nye EU-programmer. Af de 11,4 mia. euro foreslås 5,1 mia. euro finansie-
ret via omprioriteringer fra andre EU-programmer, og 6,3 mia. euro foreslås finansieret af mer-
bevillinger i perioden 2017-2020.
Fsva.
udgiftskategori 1a
foreslår Kommissionen at øge bevillingen til de programmer, der ifølge
Kommissionen bidrager til vækst og beskæftigelse i Europa. Dette gælder forskningsprogrammet
Horizon2020, infrastruktursprogrammet CEF transport, ERASMUS+ samt COSME, der mobi-
liserer midler til små- og mellemstore virksomheder. Alle programmer har ifølge Kommissionen
haft stor efterspørgsel og høj implementeringsgrad i de første år af denne MFF.
Kommissionen foreslår desuden at tilføre yderligere 50 mio. euro til initiativet Wifi4EU, der ind-
går som en del af Kommissionens samlede plan for det digitale indre marked. Dermed afsættes i
alt 120 mio. euro til initiativet, der har til formål at understøtte gratis trådløst internet i offentlige
rum.
Som følge af forslaget om at styrke og forlænge den europæiske fond for strategiske investering
(EFSI 2.0) foreslår Kommissionen at forøge EU-garantien fra 16 mia. euro til 26 mia. euro. Det-
te vil kræve en yderligere hensættelse af EU-midler på 1,1 mia. euro i tillæg til de 8 mia. euro,
som allerede er hensat på EU’s budget til finansieringen af EFSI.
Fsva.
udgiftskategori 1b
foreslår Kommissionen at tilføre i alt 2 mia. euro til ungdomsarbejdsløs-
hedsinitiativet. Halvdelen heraf finansieres via omprioriteringer fra den europæiske socialfond.
Fsva.
udgiftskategori 3
foreslår Kommissionen at tilføre i alt ca. 2,5 mia. euro til migrationsindsat-
sen. Midlerne øremærkes initiativer, der allerede er vedtaget eller fremsat, men hvor finansierin-
gen endnu ikke er afklaret. Dette gælder den europæiske kyst- og grænsevagt, styrkelsen af EU-
ROPOL, revision af Dublin-forordningen, det interne nødhjælpsinitiativ, forslag vedr. smart
borders og styrkelse af det europæiske asylagentur. Såfremt disse initiativer ikke er tilstrækkelige,
lægger Kommissionen op til, at yderligere tiltag kan finansieres via den såkaldte krisereserve,
jf.
afsnit 3.2.
Fsva.
udgiftskategori 4
foreslår Kommissionen at øge lånekapaciteten for makrofinansiel assistance
fra de nuværende 500 mio. euro til 2 mia. euro årligt. Dette sker ved en forøgelse af garantifon-
den for eksterne aktioner med 270 mio. euro. Desuden lægges der op til at øge den Europæiske
Investeringsbanks (EIB) eksterne lånemandat fra 27 mia. euro til 32,5 mia. euro, således at også
EIB kan styrke sin indsats i tredje lande, herunder ifm. migrationsindsatsen. Ifølge Kommissio-
7
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0008.png
nen kræver dette en konkret hensættelse på EU’s budget for yderligere 115 mio. euro frem til
2020.
Herudover foreslår Kommissionen at oprette en europæisk fond for bæredygtig udvikling
(EFSD), der har til formål at igangsætte vækst og investeringer i tredjelande og dermed adressere
de grundlæggende årsager til migration på længere sigt. Der afsættes i alt 3.350 mio. euro hertil på
EU’s budget. Størstedelen af dette initiativ foreslås finansieret via omprioriteringer, særligt fra
EU’s naboskabsprogram og den europæiske udviklingsfond (EDF). Kommissionen opfordrer
desuden medlemsstaterne til at bidrage bilateralt til EFSD’en.
Kommissionen foreslår desuden at etablere partnerskabsaftaler med tredjelande mhp. at adresse-
re EU’s migrationsudfordringer på kort sigt. Kommissionens forslag til midtvejsevaluering afsæt-
ter 750 mio. euro hertil.
Forslagene er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Foreslåede tilførte midler
Mio. euro, løbende priser
Udgiftskategori 1a
Horizon2020
CEF transport
ERASMUS+
Wifi4EU
COSME
EFSI 2.0
Udgiftskategori 1b
Ungdomsarbejdsløshedsinitiati-
vet
Udgiftskategori 3
Eksisterende migrationstiltag
Udgiftskategori 4
Makrofinansiel assistance
Udvidelse af EIBs eksterne
lånemandat
Europæisk fond for bæredygtig
udvikling
Partnerskabsaftaler med 3. lande
270
115
270
115
0
0
EU’s udviklingsfond: 2.000 mio. €
Naboskabsprogram: 940 mio. €
Udviklingsinstument:160 mio. €
Forpligtelser i alt
Merbevilling
Omprioritering
Omprioritering fra
400
400
200
120
200
1.100
400
400
200
50
200
150
0
0
0
70
0
950
CEF energi: 345 mio. €
CEF transport:155 mio. €
Tilbageført fra EFSI: 450 mio. €
CEF ICT: 70 mio. €
2.000
1.000
1.000
EU’s socialfond: 1.000 mio. €
2.549
2.549
0
3.350
750
250
750
3.100
0
I alt
11.454
6.334
5.120
Kilde: Kommissionens midtvejsevaluering (COM(2016) 603 og SWD(2016 299))
Finansiering
Kommissionen lægger op til at finansiere 5.120 mio. euro ud af de samlede forpligtelsesbevillin-
ger på 11.454 mio. euro via omprioriteringer fra andre EU-programmer,
jf. tabel 1.
8
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0009.png
De tilbageværende merbevillinger på EU’s budget for 6.334 mio. euro bliver i Kommissionens
forslag finansieret ved brug af den tilbageværende margin op til forpligtelsesloftet i årene 2017-
2020. Kommissionens forslag udnytter således det eksisterende råderum for forpligtelsesbevillin-
ger fuldt ud i 2017-2020.
Kommissionen lægger op til, at størstedelen af forpligtelsesbevillingerne skal udbetales inden
2020. Kommissionen forventer således, at der inden 2020 skal afsættes yderligere betalingsbevil-
linger for ca. 5,85 mia. euro. Kommissionen anfører ikke, hvordan de ekstra betalingsbevillinger
forventes at fordele sig over årene.
3.2 Øget fleksibilitet og smidighed i EU’s budget
Udover de konkrete merbevillinger foreslår Kommissionen at øge EU-budgettets fleksibilitet og
smidighed. Dette er ifølge Kommissionen nødvendigt for at sikre, at EU-budgettet fremover
hurtigt kan reagere på skiftende udfordringer.
For at skabe yderligere fleksibilitet foreslår Kommissionen at forøge det maksimale årlige niveau
for Nødhjælpsreserven og Fleksibilitetsinstrumentet, etablere en ny krisereserve, finansiere de
særlige fleksibilitetsinstrumenter ud over det vedtagne betalingsloft, afskaffe begrænsningerne for
den globale margin for hhv. forpligtelser og betalinger samt ændre Rådets og Europa-
Parlamentets afgørelse om mobilisering af margenen til uforudsete udgifter. De forskellige for-
slag uddybes nedenfor.
Forøgelse af nødhjælpsreserven og fleksibilitetsinstrumentet
Nødhjælpsreserven har primært til formål at yde humanitær nødhjælp til
tredjelande som følge af begivenheder, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggelse. Fra og
med 2014 er fonden også blevet anvendt til at håndtere migrationsstrømme ved EU's eksterne
grænser. Ifølge den gældende MFF-forordning kan der maksimalt afsættes midler for 280 mio.
euro årligt (2011-priser). Kommissionen foreslår ved revision af MFF-forordningen at øge dette
loft til 500 mio. euro årligt (2011-priser).
Fleksibilitetsinstrumentet er ikke øremærket til specifikke formål, men kan anvendes til at finan-
siere udgifter, der ikke kan finansieres inden for ét eller flere udgiftslofter. Den nuværende MFF-
forordning fastsætter et årligt loft for instrumentet på 471 mio. euro (2011-priser). Kommissio-
nen foreslår at revidere MFF-forordningen, så det bliver muligt at øge dette beløb til 1.000 mio.
euro årligt (2011-priser).
Etablering af en ny krisereserve
Kommissionen foreslår at etablere et nyt særligt fleksibilitetsinstrument i form af en såkaldt kri-
sereserve, der har til formål at sikre, at EU kan reagere hurtigt på kriser, som fx den nuværende
migrationskrise eller begivenheder med betydelige humanitære og sikkerhedsmæssige konsekven-
ser.
Kommissionens forslag til en revideret MFF-forordning fastlægger, at krisereserven skal udgøres
af annullerede tilsagn fra to år tidligere (såkaldte de-commitments), og at krisereservens midler
kan anvendes i budgetåret og det efterfølgende år. Kommissionen lægger op til, at krisereserven
skal etableres i perioden 2018-2020. Krisereserven i 2018 vil således udgøres af annullerede til-
9
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0010.png
sagn fra 2016 og kan anvendes i 2018 og 2019. Kommissionen forventer, at der vil være annulle-
rede tilsagn for hhv. 3,7 mia. euro, 4,8 mia. euro og 4,9 mia. euro i 2016, 2017 og 2018. Dvs.
samlet set kan der mobiliseres op til 13,4 mia. euro under krisereserven.
Kommissionen foreslår også at indarbejde krisereserven i den interinstitutionelle aftale mellem
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om budgetdisciplin om samarbejde på budgetom-
rådet og om forsvarlig økonomisk forvaltning. Det fastlægges heri, at en aktivering af krisereser-
ven skal godkendes i de årlige budgetforhandlinger af både Rådet og Europa-Parlamentet. Inden
Kommissionen foreslår at anvende reserven, skal der dog foretages en undersøgelse af mulighe-
derne for omfordeling af bevillinger.
Finansiering af de særlige fleksibilitetsinstrumenter ud over betalingsloftet
De såkaldte særlige fleksibilitetsinstrumenter er placeret uden for forpligtigelsesloftet i den fler-
årige finansielle ramme. Dette vedrører Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritets-
fonden, Fleksibilitetsinstrumentet og Kommissionens forslag til den nye krisereserve (jf. oven-
for).
Der har indtil nu været uklarheder omkring finansieringen af disse særlige fleksibilitetsinstrumen-
ter. Kommissionen har anført, at udgifterne skal finansieres
ud over
betalingsloftet, mens en række
lande inkl. Danmark har haft den fortolkning, at alle udgifter skal afholdes
inden for
betalingslof-
tet. Det bemærkes, at dette principielle spørgsmål har stor betydning for de nationale EU-bidrag,
da en adgang til at finansiere fleksibilitetsinstrumenterne ud over betalingslofterne alt andet lige
vil øge de nationale EU-bidrag tilsvarende.
I forslaget til midtvejsevalueringen foreslår Kommissionen, at samtlige særlige fleksibilitetsin-
strumenter skal finansieres ud over betalingsloftet. For perioden 2017-2020 vil det, hvis Kom-
missionens forslag vedtages, være muligt at aktivere midler for i alt 27,65 mia. euro udover beta-
lingsloftet til uforudsete udgifter og nye politiske prioriteter. Der er her taget højde for, at ufor-
brugte midler under de særlige fleksibilitetsinstrumenter kan videreføres til kommende år i over-
ensstemmelse med den gældende MFF-forordning. Tallene er konsolideret i samarbejde med
Kommissionen.
Derved indebærer Kommissionens forslag, at der i alt kan finansieres op til 27,65 mia. euro ud
over det vedtagne betalingsloft,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Midler der kan mobiliseres
ud over
betalingsloftet
Mio. euro, løbende priser
Forøgelse af nødhjælpsreserven
1
Forøgelse af fleksibilitetsinstrumentet
2
Allerede mobiliserede særlige fleksibili-
tetsinstrumenter
Særlige fleksibilitetsinstrumenter, der
stadig er tilgængelige
Etablering af krisereserve
3
I alt
Budgetkonsekvenser, 2017-2020
1.021
2.455
3.394
7.379
13.400
27.650
Anm. 1) Øges fra 280 mio. euro årligt til 500 mio. euro årligt (2011-priser). Beregnet for 2017-2020.
2) Øges fra 471 mio. euro årligt til 1.000 mio. euro årligt (2011-priser). Beregnet for 2017-2020.
3) Udgøres af annullerede tilsagn fra år N-2. Ifølge Kommissionen kan dette udgøre €3,7 til 4,9 mia. årligt.
10
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0011.png
Kilde: Kommissionens midtvejsevaluering af EU’s flerårige finansielle ramme (COM(2016) 603)
I tillæg til de særlige fleksibilitetsinstrumenter kommer evt. bilaterale bidrag fra medlemslandene
til yderligere finansiering af den eksterne investeringsfond for i (jf. afsnit 3.1). Det skal dog un-
derstreges, at der i Kommissionens forslag lægges op til, at nævnte bilaterale bidrag skal være
frivillige.
Afskaffelse af begrænsninger for brug af den globale margin for forpligtelser
Den globale margin for forpligtelser indebærer, at uforbrugte forpligtelser i 2014-2017 kan vide-
reføres og lægges til kommende års vedtagne forpligtelseslofter. I den nuværende MFF-
forordning øremærkes midlerne til politikområder relateret til vækst og beskæftigelse, herunder
særligt ungdomsarbejdsløshed. Kommissionen foreslår at revidere MFF-forordningen, så denne
begrænsning afskaffes. Det betyder, at videreførte forpligtelsesbevillinger fremover frit kan di-
sponeres på tværs af udgiftsområder.
Afskaffelse af årlige lofter for den globale margin for betalinger i 2018-2020
Ifølge den nuværende MFF-forordning skal Kommissionen hvert år fra 2015 opjustere betalings-
loftet frem til 2020 med et beløb svarende til forskellen mellem gennemførte betalinger og beta-
lingsloftet i det forudgående år. Betalingslofterne i 2018, 2019 og 2020 kan dog maksimalt for-
øges med hhv. 7, 9 og 10 mia. euro (2011-priser). Kommissionen foreslår at revidere MFF-
forordningen, så denne begrænsning afskaffes. Dvs., at der ikke vil være noget loft over niveauet
af uforbrugte betalingsbevillinger, der kan videreføres i 2018-2020.
Ændring i Rådets og Europa-Parlamentets afgørelse om mobilisering af margenen til
uforudsete udgifter
Kommissionen foreslår at ændre Rådets og Europa-Parlamentets afgørelse om aktivering af
marginen til uforudsete udgifter. Denne blev aktiveret for i alt 3.168 mio. euro i 2014 for at fi-
nansiere udestående betalinger. Heraf blev 350 mio. euro udgjort af særlige fleksibilitetsinstru-
menter. Beløbet skulle oprindeligt være modregnet i betalingslofterne for 2018-2020, men
Kommissionen foreslår nu at modregne beløbet i 2017, da der er en betydelig betalingsmargin i
dette år. Da Kommissionen samtidig foreslår at finansiere de særlige fleksibilitetsinstrumenter ud
over betalingsloftet, indebærer dette forslag, at betalingsloftet i 2017 skal nedjusteres med 2.818
mio. euro.
3.3 Generelle retningslinjer for den næste MFF
Forslaget til midtvejsevaluering af MFF’en beskriver også kort Kommissionens ideer for den
næste MFF-aftale. Ifølge Kommissionen skal midtvejsevalueringen ses som et skridt på vej mod
mere grundlæggende forandringer i næste periode fra 2021.
Kommissionen lægger bl.a. op til, at effektiviteten af samhørighedspolitikken og den fælles
landsbrugspolitik skal evalueres samtidig med, at det skal undersøge, hvorvidt EU-budgettet kan
bidrage på nye områder, fx ØMU’en samt sikkerhed og forsvar. Desuden nævnes muligheden for
at indarbejde reserver på budgettet, som hurtigt kan mobiliseres og dermed sikre et fleksibelt og
responsivt budget.
11
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0012.png
Kommissionen lægger også op til at bygge videre på nogle af de nyskabelser, som er indarbejdet i
den eksisterende MFF. Dette vedrører konditionalitet, gearing af midler ved brug af finansielle
instrumenter og simplificering af midler under delt forvaltning.
Fsva. længden på MFF’ens periode lægger Kommissionen op til at udskyde håndteringen heraf til
den næste MFF-aftale. Ifølge Kommissionen skal hensynet til længden på Kommissionens og
Europa-Parlamentets mandat forenes med den tid, det tager at forberede og implementere EU-
programmer, særligt programmer under delt forvaltning som fx strukturfondsprogrammer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har fastlagt sin position til Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af
EU’s flerårige finansielle ramme. Heraf fremgår, at Europa-Parlamentet grundlæggende er til-
freds med forslaget, men at det ikke findes vidtgående nok. Europa-Parlamentet lægger bl.a. vægt
på, at forpligtelsesloftet for udgiftskategorierne 1A ”Vækstpolitikker”, 1B ”Samhørighed”, 3
”Sikkerhed og Borger” og 4 ”Globale Europa” hæves, at ungdomsarbejdsløshedsinitiativet styr-
kes yderligere, at der tilføres flere midler til Connecting Europe Faciliteten og Horizon2020 for
fuldt at kompensere for den tidligere omprioritering til den europæiske investeringsfond EFSI
samt at niveauet for de særlige fleksibilitetsinstrumenter øges og at udgifterne hertil finansieres
ud over betalingsloftet.
Desuden lægger Europa-Parlamentet også vægt på, at alle EU-rabatter udfases i næste MFF, at
underimplementerede midler, overskud samt bøde- og renteindtægter ikke længere skal tilbagefø-
res til medlemslandene, samt at længden på MFF-perioden tilpasses den politiske valgcyklus i
Europa-Parlamentet. Denne tilpasning skal være gældende fra næste MFF.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s flerårige finansielle ramme, kan det kun
behandles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af MFF’en vurderes at ville få
betydelige statsfinansielle konsekvenser.
Kommissionen foreslår at tilføre konkrete forpligtelsesbevillinger for i alt 11.454 mio. euro til en
række eksisterende og nye EU-programmer i perioden 2017-2020,
jf. afsnit 3.1.
Danmark finansie-
rer ca. 2 pct. af EU-budgettets udgifter, svarende til en dansk finansieringsandel på 1.704 mio. kr.
Af de samlede forpligtelsesbevillinger på 11.454 mio. euro lægger Kommissionen op til at finan-
siere 5.120 mio. euro via omprioriteringer fra andre EU-programmer. Der er således tale om
merbevillinger for 6.334 mio. euro, hvoraf Danmarks finansieringsandel udgør ca. 940 mio. kr.
Kommissionen lægger op til, at størstedelen af forpligtelsesbevillingerne skal udbetales inden
2020. Kommissionen forventer således, at der inden 2020 skal afsættes yderligere betalingsbevil-
12
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0013.png
linger for ca. 5,85 mia. euro. Dette svarer isoleret set til en dansk merudgift på ca. 870 mio. kr. i
perioden frem til 2020.
Fsva. de foreslåede fleksibilitetstiltag vil disse som følge af Kommissionens forslag kunne mobili-
seres udover de vedtagne forpligtelses- og betalingslofter,
jf. afsnit 3.2.
Der vil derfor være direkte
merudgifter for EU-budgettet - og som følge heraf for medlemslandene - svarende til det beløb,
der aktiveres. Som følge af Kommissionens forslag vil der kunne aktiveres særlige fleksibilitetsin-
strumenter for op til 27,65 mia. euro i perioden 2017-2020, isoleret set svarende til en potentiel
dansk merudgift på ca. 4,1 mia.kr.
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det vurderes at Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af MFF’en isoleret set kan have
positive samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet bevillingerne til infrastruktur,
uddannelse, forskning og migrationstiltag øges. Tiltagene vil imidlertid skulle finansieres af øgede
nationale EU-bidrag, hvilket alt andet lige vil reducere medlemslandenes nationale økonomiske
råderum.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag til midtvejsevaluering er blevet modtaget med generel skepsis fra stør-
stedelen af medlemslandene.
Der er på nuværende tidspunkt bred skepsis overfor den foreslåede krisereserve, der vurderes at
kunne medføre uhensigtsmæssige incitamenter for annullering af fx strukturfondsmidler, øge
kompleksiteten samt potentielt medføre betydelige stigninger i medlemslandenes EU-bidrag.
Herudover tegner der sig overordnet to grupperinger blandt medlemslandene.
På den ene side argumenterer en gruppe af budgetansvarlige lande for, at EU-budgettets gælden-
de betalingsloft skal respekteres fuldt ud og ikke omgås, at den nuværende flerårige finansielle
ramme er tilstrækkelig til at håndtere nye udfordringer, samt at der er behov for en skarp priori-
tering af EU-midlerne på lige fod med den prioritering, medlemslandene foretager i deres natio-
nale budgetter. Som følge af sidstnævnte lægger samme gruppe af lande generel vægt på, at nye
merbevillinger modsvares af omprioriteringer fra andre EU-programmer.
På den anden side argumenterer en gruppe af lande for, at den nuværende balance mellem ud-
giftskategorierne i EU-budgettet fastholdes og finder ikke behov for størstedelen af Kommissio-
nens foreslåede ekstra forpligtelsesbevillinger. Samme gruppe af lande lægger vægt på, at de sær-
lige fleksibilitetsinstrumenter finansieres ud over betalingsloftet, da dette ses som en nødvendig-
hed for at sikre tilstrækkelige betalinger til forpligtelser indgået i indeværende MFF-periode.
Der er dog bred enighed blandt medlemslandene om, at forslaget om at ændre afgørelsen vedr.
aktivering af marginen til uforudsete udgifter kan accepteres, således at betalingsloftet nedjusteres
i 2017 frem for i perioden 2018-2020.
10. Regeringens generelle holdning
13
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0014.png
Regeringen er imod Kommissionens forslag til midtvejsevaluering af den flerårige finansielle
ramme, idet forslaget potentielt kan medføre en betydelig forøgelse i medlemslandenes EU-
bidrag. Regeringen finder desuden ikke, at Kommissionens forslag afspejler den økonomiske
virkelighed i medlemslandene, hvor der foretages skarpe prioriteringer i de nationale budgetter,
og hvor udgiftsniveauet er underlagt stramme finanspolitiske regler.
Regeringens holdning er, at de udgiftslofter for forpligtelser og betalinger, som den nuværende
flerårige finansielle ramme sætter, er tilstrækkelige til at håndtere nye prioriteter og i øvrigt sikrer
et tilstrækkeligt råderum til fremtidige udfordringer. Det er desuden regeringens holdning, at der
skal ske en mere effektiv anvendelse af EU-midlerne og en løbende prioritering på lige fod med
den nationale budgetlægning i EU’s medlemsstater.
Regeringen lægger derfor vægt på, at yderligere forpligtelser til eksisterende eller nye EU-
programmer finansieres via omprioriteringer fra andre EU-programmer, således at den tilbage-
værende margin ikke minimeres betragteligt. Regeringen finder, at tilstrækkelige marginer til både
forpligtelses- og betalingslofterne er nødvendige for at sikre råderum til nye prioriteter og ufor-
udsete udgifter i fremtiden.
Regeringen er desuden kritisk over for de mange udgifter, som Kommissionen foreslår finansie-
ret ud over det betalingsloft, som EU’s stats- og regeringschefer vedtog med enstemmighed i
2013. Regeringen lægger derfor betydelig vægt på, at alle udgifter, inkl. de særlige fleksibilitetsin-
strumenter, finansieres inden for betalingsloftet. Regeringen vil arbejde aktivt for at danne allian-
cer med ligesindende lande mhp. at sikre, at udgifterne finansieres
inden for
et uændret betalings-
loft på 0,98 pct. af EU28’s BNI.
Regeringen er særlig kritisk over for forslaget om at etablere en ny krisereserve finansieret af an-
nullerede tilsagn fra tidligere år. Et sådant instrument vurderes at kunne medføre en række uhel-
dige incitamenter og danne præcedens for den kommende MFF-aftale fra 2021. Desuden kan
forslaget medføre meget betydelige stigninger i EU’s samlede udgiftsniveau og dermed medlems-
landenes EU-bidrag.
Regeringen finder det dog positivt, at Kommissionen prioriterer den interne og eksterne migrati-
onsindsats i forslaget. Regeringen kan støtte prioriteringen af disse tiltag. Regeringen finder det
desuden vigtigt at sikre, at der fremover er tilstrækkeligt handlerum til at kunne håndtere evt.
merudgifter som følge af migrations- og flygtningekrisen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for mødet i Rådet (al-
mindelige anliggender) den 20. september 2016 og den 18. oktober 2016.
14
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0015.png
4. Lovgivningsmæssig programmering
KOM (2016) 0710
Nyt notat.
1. Resumé
Som besluttet i den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning fra april 2016 vil Rådet af flere omgange have
en drøftelse med Kommissionen om udformningen af det kommende års arbejdsprogram for Kommissionen. Den
14. september 2016 offentliggjorde Kommissionen sin hensigtserklæring vedrørende arbejdsprogrammet. Hensigts-
erklæringen blev efterfølgende præsenteret på mødet i Rådet for Almindelige Anliggender den 20. september.
Kommissionen har efterfølgende den 25. oktober offentliggjort arbejdsprogrammet for 2017. I arbejdsprogrammet
rettes fokus særligt på de store spørgsmål, hvor indsatser på EU-plan kan gøre en reel forskel. På rådsmødet ven-
tes en præsentation af arbejdsprogrammet efterfulgt af en drøftelse heraf, samt af den ventede inter-institutionelle
erklæring fra Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om arbejdsprogrammet, der følger af den inter-
institutionelle aftale om bedre lovgivning.
2. Baggrund
Den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning trådte i kraft den 13. april 2016. Af aftalen
fremgår det, at Kommissionen vil indgå i dialog med henholdsvis Europa-Parlamentet og Rådet
både før og efter vedtagelsen af sit årlige arbejdsprogram. Denne dialog vil bl.a. omfatte tidlige
bilaterale udvekslinger af synspunkter om initiativer i det efterfølgende år inden forelæggelsen af
Kommissionens hensigtserklæring (”letter of intent”). På rådsmødet (almindelige anliggender) i
marts 2016 var der enighed om at følge en lettere revideret proces ift. den, der fandt sted i 2015.
Rådet havde i det lys en første indledende drøftelse den 24. juni 2016. Den 14. september offent-
liggjorde Kommissionen sin hensigtserklæring, som efterfølgende blev præsenteret på rådsmødet
(almindelige anliggender) den 20. september 2016. På denne baggrund fremsatte Kommissionen
den 25. oktober sit arbejdsprogram for 2017 med overskriften ”Realisering af et Europa, der be-
skytter, styrker og forsvarer”. I overensstemmelse med den inter-institutionelle aftale om bedre
lovgivning vil Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen i fællesskab skulle udarbejde en er-
klæring om det lovgivningsmæssige arbejde i 2017.
Kommissionen forsøger med sit arbejdsprogram at sikre, at der fokuseres på de store spørgsmål,
hvor indsatser på EU-plan kan gøre en reel forskel. Arbejdsprogrammet for 2017 indeholder 21
nye forslag fordelt over ti prioritetsområder:
1. ”Et skub til jobs, vækst og investering”: 1) Ungdomsinitiativ; 2) implementering af hand-
lingsplanen vedrørende cirkulær økonomi; 3) finansielle rammer for perioden efter 2020.
2. ”Et forbundet digitalt indre marked”: 4) Implementering af strategien for det digitale in-
dre marked.
3. ”En modstandsdygtig energiunion med en fremadskuende klimaforandringspolitik”: 5)
Implementering af strategien vedrørende en energiunion.
4. ”Et dybere og mere retfærdigt indre marked med en styrket industriel base”: 6) Imple-
mentering af strategien for Det Indre Marked; 7) mere retfærdig beskatning af virksom-
heder; 8) implementering af den europæiske rum-strategi; 9) implementering af hand-
lingsplanen for kapitalmarkedsunionen.
5. ”En dybere og mere retfærdig Økonomisk og Monetær Union”: 10) En stærkere Union
bygget på en stærkere ØMU; 11) en europæisk søjle af sociale rettigheder.
15
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
6. ”Handel: En rimelig og balanceret frihandelsaftale med USA”: 12) Implementering af
handel for alle-strategien.
7. ”Et område for retfærdighed og fundamentale rettigheder baseret på tillid”: 13) Databe-
skyttelsespakken; 14) fremskridt mod en effektiv og ægte sikkerhedsunion.
8. ”Mod en ny migrationspolitik”: 15) Implementering af den europæiske dagsorden vedrø-
rende migration.
9. ”En stærkere global aktør”: 16) Implementering af handlingsplanen for europæisk forsvar;
17) implementering af EU’s globale strategi; 18) EU-strategi for Syrien; 19) Afrika-EU-
partnerskab: Fornyet fremdrift.
10. ”En Union for demokratisk forandring”: 20) Modernisering af komitologiproceduren; 21)
en mere strategisk tilgang til håndhævelse af EU-lovgivning.
Herudover indeholder arbejdsprogrammet forslag om forbedring af den lovgivningsmæssige kva-
litet af 18 eksisterende stykker EU-lovgivning under REFIT-programmet. Kommissionen identi-
ficerer endvidere 34 eksisterende forslag, som Europa-Parlamentet og Rådet opfordres til snarligt
at afslutte forhandlingerne om, idet Kommissionen vurderer, at disse vil kunne medføre mærk-
bare forbedringer for borgere og virksomheder. Kommissionen foreslår herudover tilbagetræk-
ning af 19 lovforslag og ophævelse af 16 stykker eksisterende lovgivning, som vurderes at være
blevet overflødig.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) d. 15. november 2016 ventes en præsentation af arbejds-
programmet efterfulgt af en drøftelse heraf, samt af den ventede erklæring fra Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen om arbejdsprogrammet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil være en del af drøftelserne om erklæringen fra de tre institutioner – Eu-
ropa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen. Europa-Parlamentets holdning hertil er endnu ikke
kendt.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen i sig selv ventes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, for samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Konse-
kvenserne vil blive vurderet, når Kommissionen fremsætter de konkrete forslag, der er indeholdt
i arbejdsprogrammet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
16
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
Det er forventningen, at der generelt vil kunne findes opbakning til Kommissionens arbejdspro-
gram, herunder det overordnede fokus på at levere på de store spørgsmål, hvor handling på EU-
plan vil kunne gøre en reel forskel.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter det overordnede fokus i Kommissionens arbejdsprogram for 2017, herunder
særligt forsøget på at fokusere arbejdet på de områder, hvor der kun gennem fælles handling
gennem EU kan leveres de nødvendige resultater. Regeringen vil vurdere de konkrete lovgiv-
ningsmæssige forslag, når disse fremsættes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Arbejdet med lovgivningsmæssig programmering for 2017 har senest været forelagt for Folketin-
gets Europaudvalg til orientering forud for rådmødet (almindelige anliggender) den 20. septem-
ber 2016.
17
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
1680690_0018.png
5. Samhørighedspolitik
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Drøftelsen af samhørighedspolitikken er foranlediget af den forventede vedtagelse af rådskonklusioner om ”Resul-
tater og nye elementer i samhørighedspolitikken og de europæiske struktur- og investeringsfonde i perioden 2014-
2020”.
2. Baggrund
Det slovakiske formandskab har ønsket en dedikeret drøftelse af samhørighedspolitikken på
rådsmødet (almindelige anliggender) d. 15. november navnlig med fokus på vedtagelse af råds-
konklusioner om resultater og nye elementer i samhørighedspolitikken og de europæiske struk-
tur- og investeringsfonde i perioden 2014-2020.
3. Indhold
Rådskonklusionerne fremhæver samhørighedspolitikkens bidrag til vækst og jobskabelse baseret
på en ex post evaluering fra Kommissionen af Regionalfonden og Samhørighedsfonden i perio-
den 2007-2013. Konklusionerne evaluerer endvidere overordnet positivt de første erfaringer med
de nye elementer i programperioden 2014-2020 så som indførelse af forhåndsbetingelser for at
anvende støttemidlerne, øget resultatorientering, øget målretning af midlerne, herunder med pri-
oriteterne i 2020-strategien og det europæiske semester samt forenkling.
Formandskabet ventes endvidere kort at gøre status for forhandlingerne på arbejdsniveau af tek-
niske justeringer af regelgrundlaget for de europæiske struktur- og investeringsfonde i perioden
2014-2020.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke inddrages, da der er tale om rådskonklusioner.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om en drøftelse af EU’s samhørighedspolitik, vurderes nærhedsprincippet at
være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ingen indvirkning.
7. Konsekvenser
Konklusionerne har ikke statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser og ej heller kon-
sekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes enighed om rådskonklusionerne.
18
Rådsmøde nr. 3499 (almindelige anliggender) den 15. november 2016 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 15-16/11-16
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at anvendelsen af støttemidler er resultatorienteret og målrettet, så
støtten udmøntes der, hvor den har størst effekt. Regeringen forventer at støtte det forelagte
udkast til rådskonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
19