Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3556 - landbrug og fiskeri Bilag 6
Offentligt
1777863_0001.png
Departementet
Den 14. juli 2017
MFVM 323
REVIDERET SKRIFTLIG FORELÆGGELSE AF RÅDSMØDE (LANDBRUG
OG FISKERI) DEN 17.-18. JULI 2017 (TIL ORIENTERING)
Revideret genoptryk af skriftlig forelæggelse oversendt til Folketingets Europaudvalg den 13. juli
2017. Ændringer er markeret i marginen.
Der afholdes rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17.-18. juli 2017. Der henvises til samlenotatet, som
er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. juli 2017, supplerende samlenotat oversendt den 13.
juli 2017 samt revideret supplerende samlenotat oversendt den 14. juli 2017. Alle sager forelægges til
orientering.
1. Formandskabets arbejdsprogram for andet halvår 2017
Det estiske formandskab vil præsentere sit arbejdsprogram for andet halvår 2017. Fra regeringens side
vil man tage formandskabets prioriteter til efterretning.
2. Konference om fremtidens landbrugspolitik
Kommissionen forventes at give en kort status for den offentlige høring om den fremtidige
landbrugspolitik samt Kommissionens opfølgende konference den 7. juli 2017. Regeringen lægger vægt
på, at drøftelserne af den fælles landbrugspolitik
efter 2020 ikke foregriber begivenhederne om EU’s
flerårige finansielle ramme. Regeringen arbejder for, at den fælles landbrugspolitik bliver
moderniseret for at understøtte en markedsorienteret og konkurrencedygtig landbrugssektor.
Regeringen arbejder for, at landbrugssektoren styrkes igennem et velfungerende indre marked og
forsat fokus på det globale marked og på innovation og udvikling. Regeringen arbejder endvidere for,
at der sikres sammenhæng mellem den fælles landbrugspolitik samt håndteringen af fælles klima- og
miljøudfordringer. Ydermere vil regeringen arbejde for at styrke udviklingen i landdistrikterne.
Endelig arbejder regeringen for reel forenkling af den fælles landbrugspolitik for både landmænd,
borgere, organisationer, myndigheder, m.fl., så der sikres proportionalitet mellem de administrative
udgifter og den reelle risiko for EU’s budget.
3. International handel og landbrug
Kommissionen forventes at orientere om
status for EU’s regionale og bilaterale handelsaftaler og –
forhandlinger samt multilaterale forhandlinger på landbrugsområdet, herunder den nyligt indgåede
frihandelsaftale mellem EU og Japan. Fra regeringens side vil man tage Kommissionens orientering til
efterretning, idet omfattende og ambitiøse frihandelsaftaler generelt er i Danmarks interesse som et
vigtigt skridt på vejen til at opnå adgang til en række store markeder med deraf følgende forøgede
eksportmuligheder og vækst i Danmark.
Rådsmøde nr. 3556 (landbrug og fiskeri) den 17.-18. juli 2017 - Bilag 6: Revideret skriftlig forelæggelse af rådsmøde landbrug og fiskeri 17-18/7-17
4. Forenkling af den fælles landbrugspolitik
Kommissionen forventes at orientere om status for forenkling af den fælles landbrugspolitik.
Danmark, Sverige, Finland, Estland, Letland og Litauen præsenterede på rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 3. april 2017 en række fælles forslag til forenkling, hvilket fik bred opbakning fra andre
medlemsstater. Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at formandskabet med drøftelsen kan
adressere det fortsatte behov for forenkling. Fra regeringens side er der fokus på proportionalitet
mellem kontrolkravene og den reelle risiko for EU-budgettet. Regeringen arbejder for at få indført
enklere regler for gennemførelse og kontrol af de grønne krav til den direkte støtte, programmering
under landdistriktspolitikken, rapportering til Kommissionen samt administration og kontrol af areal-
og projektstøtteordninger under landdistriktspolitikken.
5. Forslag til en ny økologiforordning
Formandskabet forventes at søge opbakning til det kompromisforslag, der den 28. juni 2017 blev
opnået foreløbig enighed om mellem formandskabet, Europa-Parlamentet og Kommissionen i
trilogforhandlingerne. Regeringen støtter overordnet et højt ambitionsniveau i økologireglerne, idet
økologien både skal udvikles og udbredes. Regeringen lægger afgørende vægt på udbredelse af økologi,
da det tjener til at udbygge det økologisk dyrkede areal, løfte dyrevelfærden, forbedre miljøet og øge
afsætningen af højværdiprodukter, jf. forelæggelse af forhandlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg
den 8. maj 2015. Danmark stemte på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. juni 2015 imod Rådets
generelle indstilling om økologiforslaget. På spørgsmålene om håndteringen af pesticidrester samt
størrelsen af fjerkræbedrifter er der opretholdt status quo i det endelige kompromisforslag, hvilket
vurderes at være tilfredsstillende. Der er dog fortsat en række udeståender i det endelige
kompromisforslag, herunder særligt kontrol af detailhandlen, afgrænsede bede i væksthuse og
muslingeproduktion. Regeringen vil på den baggrund stemme imod kompromisforslaget, da det
forringer økologiens udviklingsmuligheder.
6. Kommissionens delegerede forordning om mærkning af vin
Der forventes en udveksling af synspunkter om en delegeret forordning (delegeret retsakt) om
druesorter og synonymer herfor, der kan anføres ved mærkningen af vin. Regeringen kan støtte, at
Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
7. Meddelelse om fiskerimuligheder for 2018
Kommissionen forventes at præsentere meddelelsen om fiskerimuligheder for 2018. Regeringen er
positiv over for fastlæggelsen af generelle principper for vedtagelsen af fiskerimuligheder og støtter det
overordnede mål om at nå maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) for bestandene i overensstemmelse
med målsætningerne i reformen af den fælles fiskeripolitik
herunder hensyntagen til
socioøkonomiske konsekvenser. Regeringen støtter med henblik herpå, at udnyttelsen skal være i
overensstemmelse med målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte i 2015 for så mange
bestande som muligt, hvor det er muligt, og på en gradvist stigende måde senest i 2020. Regeringen
understreger vigtigheden af, at de samlede tilladte fangstmængder (TAC’er) tilpasses med en
kvotetilskrivning (opjustering af kvoterne) svarende til udsmidet fra den del af fiskerierne, der
omfattes af landingsforpligtelsen i det kommende år, og at man i den forbindelse tager højde for
forskelle i udsmidsrater mellem farvandsområderne, således at disse forskelle afspejles i
kvotetilskrivningen for de respektive forvaltningsområder. Regeringen vil arbejde for, at Rådet i en
overgangsperiode kan fastsætte en fuld kvotetilskrivning, der passer til fiskerimønsteret, indtil den
videnskabelige rådgivning er på plads. Regeringen understreger i øvrigt nødvendigheden af, at der
findes praktisk anvendelige løsninger på udfordringer i forbindelse med implementeringen af
landingsforpligtelsen.
2
Rådsmøde nr. 3556 (landbrug og fiskeri) den 17.-18. juli 2017 - Bilag 6: Revideret skriftlig forelæggelse af rådsmøde landbrug og fiskeri 17-18/7-17
8. Forslag om implementeringsrapport under Århuskonventionen
Der forventes at være enstemmig opbakning
til formandskabets kompromisforslag om EU’s holdning
til implementeringsrapporten. Regeringen kan tilslutte sig et kompromisforslag, der kan opnås
enighed om, idet det lægges til grund,
at deklarationen om EU’s institutionelle og retlige rammer, som
blev afgivet i forbindelse med
EU’s tiltrædelse
af Århuskonventionen, respekteres.
3