Europaudvalget 2016-17
Rådsmøde 3559 - RIA Bilag 1
Offentligt
1784759_0001.png
Samlenotat
Dagsordenspunkt 2. Migration
= Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat. Ændringer er markeret i kursiv.
1. Resumé
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. september 2017 er
migration på dagsordenen. Formandskabet har ikke orienteret om indholdet
af dette punkt. Der forventes en opfølgning på den seneste udvikling på mi-
grationsruterne over Middelhavet, herunder særligt den centrale Middel-
havsrute. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet. Sa-
gen giver ikke i sig selv anledning til at redegøre for lovgivningsmæssige og
statsfinansielle konsekvenser. Fra dansk side støttes op om at gennemføre
tiltag, der kan begrænse tilstrømningen af irregulære migranter, herunder
gennem effektiv implementering af indgåede aftaler på EU-niveau.
2. Baggrund
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. september 2017 er
migration på dagsordenen. Formandskabet har ikke orienteret om indholdet
af dette punkt. Der forventes en opfølgning på udviklingen på migrationsru-
terne over Middelhavet.
3. Formål og indhold
3.1. Udviklingen på migrationsruterne over Middelhavet
På den centrale Middelhavsrute registrerede de italienske myndigheder i
2016 ca. 181.000 ankomster, hvilket var ca. 18 % højere end i 2015. I 2017
har man ifølge de italienske myndigheder registreret ca. 98.000 ankomster i
perioden 1. januar til 30. august svarende til et fald på ca. 10 % i forhold til
samme periode i 2016. Der er fortsat langt overvejende tale om irregulære
migranter fra lande i Vestafrika og fra Bangladesh. Ifølge Frontex ankom
der i juli 2017 ca. 10.000 migranter til Italien på den centrale Middelhavs-
rute, hvilket er et fald på ca. 57 % sammenlignet med juni 2017. Og langt
hovedparten ankom i første halvdel af juli. Det er samtidig det laveste antal
ankomster for juli siden 2014. Ifølge Frontex er det ikke muligt at identifice-
re en enkelt årsag til det markante fald i antallet af ankomster for juli 2017.
Frontex har dog bemærket, at der i løbet af juli har været væbnede kampe
om kontrollen med havnebyen Sabratha mellem Tripoli og den tunesiske
grænse, hvor de fleste både er sejlet ud fra. Derudover kan en øget tilstede-
værelse af Libyens kystvagt have påvirket antallet af både, som smuglerne
sender afsted. Ifølge IOM omkom ca. 4.500 personer på den centrale Mid-
delhavsrute i 2016. Pr. 27. august 2017 er der ifølge IOM omkommet 2.244
personer på ruten. Antallet af omkomne på havet var i juni 2017 537, juli
68, mens tallet for perioden 1.-27. august 2017 var 18.
3.2. Udviklingen på de østlige og vestlige Middelhavsruter
28. august 2017
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Andreas Rune Nielsen
Tel.
Mail
61 98 34 66
[email protected]
Side
1/3
Rådsmøde nr. 3559 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 14/9-17 - integrationsdelen
På den vestlige Middelhavsrute til Spanien konstaterede Frontex i juli 2017
ca. 2.300 illegale grænsekrydsninger (illegale grænsekrydsninger er et mere
usikkert tal end antallet af registrerede ankomster, idet den samme person
kan forsøge at krydse grænsen illegalt flere gange på flere lokaliteter), hvil-
ket er fire gange højere end for juli 2016. Det samlede tal på den vestlige
Middelhavsrute var primo august 2017 på ca. 11.000, hvilket er højere end
for hele 2016. Ca. 8.000 af disse er kommet ad søvejen. Frontex vurderer, at
stigningen blandt andet skyldes ustabilitet i oprindelses- og transitlande,
herunder afvikling af improviserede lejre i Marokko og Algeriet. Sammen-
sætningen af de irregulære migranter svarer stort set til sammensætningen
på den centrale Middelhavsrute, dvs. langt overvejende del af de irregulære
migranter er fra vestafrikanske lande.
Den
13. juni
2017 udsendte Kommissionen sin seneste
og sjette
statusrap-
port på implementering af EU-Tyrkiet erklæringen (COM(2017)
323
final).
Ifølge rapporten er antallet af irregulære grænsekrydsninger fra Tyrkiet til
Grækenland fortsat lavt og har siden den forrige statusrapport fra 2. marts
2017 i gennemsnit været på ca. 52 pr. dag. Ifølge Frontex ankom der i juli
2017 ca. 2.300 migranter til Grækenland, hvilket er ca. 25 % færre end i
juni. I de første syv måneder af 2017 er der ifølge Frontex i alt ankommet
ca. 15.750 migranter til Grækenland, hvilket er ca. 90 % færre end i samme
periode i 2016. Der har i august 2017 været enkelte dage med betydeligt
højere indrejsetal.
Kommissionen har oplyst, at der i perioden fra den 4. april 2016 til den
17.
august
2017 er sendt
1.307
migranter retur til Tyrkiet i medfør af EU-
Tyrkiet erklæringen af 18. marts 2016, herunder
204
syrere
og 8 statsløse
fra Syrien.
Der er i alle tilfælde alene tale om personer, der ikke har søgt
asyl i Grækenland, eller som frivilligt har frafaldet deres ansøgning. Der er
fortsat ikke udsigt til, at syriske asylansøgere kan tilbagesendes, da de stad-
fæstede sager ved de græske appelkomiteer indbringes for domstolene med
opsættende virkning.
Dertil kommer, at den øverste, græske forfatningsdom-
stol fortsat ikke har taget stilling til, om Tyrkiet kan betragtes som et sikkert
tredjeland i asylretlig forstand. Der er ikke forlydender om, hvornår afgø-
relsen kan forventes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds-
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Side
2/3
Rådsmøde nr. 3559 (retlige og indre anliggender) den 14. september 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 14/9-17 - integrationsdelen
Allerede igangsatte og kommende initiativer på migrations- og flygtninge-
området kan have statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s
budget.
8. Høring
Sagen har senest været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandrings-
samarbejde den
28. juni
2017.
Sagen har tidligere været forelagt Specialudvalget for asyl-og indvandrings-
samarbejde den
23. maj
2017.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdninger til punktet.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens holdning, at
den aktuelle udvikling på det centrale Mid-
delhav i øjeblikket går i den rigtige retning. Der er dog tale om et øjebliks-
billede, hvor der fortsat er store udsving i tallene og stor usikkerhed om
udviklingen i de kommende måneder. Der er derfor behov for at opretholde
et konstant fokus på migrationsstrømmene.
Det er herudover regeringens generelle holdning, at
den nuværende migra-
tions- og flygtningesituation kræver, at man
fortsat
har fokus på udmøntning
af eksisterende lovgivning og aftaler, herunder særligt en effektiv udmønt-
ning af EU-Tyrkiet aftalen samt sikring af fuldt operative hotspots med hen-
blik på identifikation, registrering og fingeraftryksoptag af alle irregulære
migranter og asylansøgere på den ydre grænse. Herudover støtter regeringen
tiltag til effektivisering af tilbagesendelse af personer uden lovligt ophold og
uden behov for beskyttelse.
Endelig støtter Danmark aktivt op om samarbejdet og dialogen mellem EU
og relevante tredjelande om fælles migrationsudfordringer og -løsninger,
herunder ikke mindst i forhold til tilbagetagelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den
2. juni
2017.
Side
3/3