Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
S 1437
Offentligt
1784965_0001.png
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Kenneth Kristensen Berth (DF) har den 22. august 2017
stillet følgende spørgsmål nr. S 1437 til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål S 1437:
Agter ministeren på europæisk plan at stille forslag om, at personer, der påkalder
sig reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed, skal være i stand til at forsørge
sig selv under opholdet i et andet europæisk land, således at de for eksempel kan
præsentere kontanter eller bankindestående, der gør det muligt for dem, dels at
have logi i Danmark, dels at være i stand til at erhverve nødvendige dagligdags
artikler, for derved at kunne imødegå, at eksempelvis romaer, der reelt lever som
subsistensløse i Danmark, påkalder sig reglerne om arbejdskraftens fri bevægelig-
hed som argument for deres tilstedeværelse her i landet?
Svar:
Opholdsdirektivet (direktiv 2004/38) regulerer EU-borgeres og deres familiemed-
lemmers ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område. Op-
holdsdirektivet er implementeret i dansk ret med EU-opholdsbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 474 af 12. maj 2011).
Det følger af opholdsdirektivet, at EU-borgere og deres familiemedlemmer har ret
til at opholde sig i en anden EU-medlemsstat i op til 3 måneder uden andre betin-
gelser end kravet om at være i besiddelse af et gyldigt identitetskort eller pas. Det
er ikke et krav, at EU-borgere søger arbejde i denne periode. Det er dog en forud-
sætning, at EU-borgeren ikke er en urimelig byrde for det offentlige sociale sy-
stem.
EU-medlemsstaterne er i denne 3-måneders periode ikke forpligtet til at indrøm-
me ikke-erhvervsaktive EU-borgere en ret til sociale ydelser. Dette har EU-
Domstolen bekræftet ved dom af 25. februar 2016 i sag C-299/14, García-Nieto.
Arbejdssøgende EU-borgere har ret til ophold i en anden EU-medlemsstat i op til 6
måneder og herefter så længe, det kan dokumenteres, at den pågældende søger
arbejde og har reelle muligheder for ansættelse. Det kan ikke kræves, at en EU-
31. august 2017
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2017 - 12117
277705
Side
1/2
S 1437 - 2016-17 - Endeligt svar på S 1437: Agter ministeren på europæisk plan at stille forslag om, at personer, der påkalder sig reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed, skal være i stand til at forsørge sig selv under opholdet i et andet europæisk land, således at de for eksempel kan præsentere kontanter eller bankindestående, der gør det muligt for dem, dels at have logi i Danmark, dels at være i stand til at erhverve nødvendige dagligdags artikler, for derved at kunne imødegå, at eksempelvis romaer, der reelt lever som subsistensløse i Danmark, påkalder sig reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed som argument for deres tilstedeværelse her i landet?
borger med ophold som arbejdssøgende skal kunne dokumentere sin forsørgel-
sesevne.
Arbejdssøgende EU-borgere har heller ikke krav på sociale ydelser, hvilket EU-
Domstolen har fastslået ved dom af 15. september 2015 i sag C-67/14, Alimano-
vic.
EU-borgere, som opholder sig i en anden EU-medlemsstat i længere tid end 3
måneder, men som ikke er arbejdssøgende eller erhvervsaktive, har efter op-
holdsdirektivet ikke ret til ophold, hvis de ikke råder over tilstrækkelige midler, og
de har heller ikke ret til sociale ydelser fra værtsmedlemsstaten. Dette har EU-
Domstolen fastslået ved dom af 11. november 2014 i sag C-333/13, Dano.
Som det fremgår, rummer opholdsdirektivet således mulighed for at imødegå den
situation, at personer, som efter en konkret vurdering udgør en urimelig byrde for
det offentlige system, fortsat opholder sig i en medlemsstat. Det vigtigste i relati-
on til de personer, som spørgeren refererer til, er - set med regeringens øjne - at
forhindre utryghedsskabende tiggeri og etablering af lejre, og det er det, regerin-
gens seneste initiativer tager sigte på.
Det bemærkes, at regeringen løbende undersøger fortolkningsmuligheder efter
EU-retten med henblik på at fastholde eller udvide rækkevidden af dansk lovgiv-
ning.
Inger Støjberg
/
Merete Milo
Side
2/2