Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 184
Offentligt
1825224_0001.png
27. november 2017
J.nr. 2017 - 7495
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 97 af 10. november 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 184: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 97 om ministeren vil redegøre for status på BEPS, fra skatteministeren
1825224_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for status på BEPS, herunder specifikt arbejdet med opstramning
af definitionen af fast driftssted, transfer pricing- og CFC-reglerne, både i Danmark, EU
og OECD?
Svar
OECD offentliggjorde i 2015 de endelige rapporter i projektet om
Base Erosion and Profit
Shifting
(BEPS) med anbefalinger til bl.a. udvidelse af definitionen af fast driftssted, opda-
tering af transfer pricing-reglerne og indførsel af CFC-regler.
I forhold til fast driftssted blev arbejdet, med udgangspunkt i rapporten om fast drifts-
sted, videreført i OECD med henblik på evt. justeringer af OECDs modeloverenskomst.
OECD forventes at udgive de nye bestemmelser i modeloverenskomsten med dertilhø-
rende kommentarer i december 2017. De nye bestemmelser indebærer bl.a. en stramning
af den såkaldte agentregel, hvor anvendelse af repræsentanter gennem agentaftaler i hø-
jere grad vil medføre fast driftssted i kildelandet, selvom selskabet i sig selv ikke har en fy-
sisk tilstedeværelse. Endvidere justeres undtagelsesbestemmelserne om hjælpende og for-
beredende aktiviteter, hvilket bl.a. skal hindre, at udenlandske selskaber undgår at etablere
fast driftssted ved at opdele deres aktiviteter i kildelandet i forskellige selskaber, der isole-
ret set har karakter af hjælpende eller forberedende enheder.
Efter praksis afgrænses begrebet fast driftssted i dansk ret i overensstemmelse med mo-
deloverenskomstens bestemmelser. Den nye affattelse af bestemmelsen om fast driftssted
og kommentarerne hertil vil derfor have umiddelbar virkning over for lande, som Dan-
mark ikke har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med. For de lande, hvor Dan-
mark har en eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomst, vil anvendelsen af den nye
udformning kræve, at overenskomsten genforhandles og ændres, førend ændringerne kan
træde i kraft.
Jeg kan supplerende oplyse, at regeringen uanset sin støtte til OECDs tiltag til udvidelse
af anvendelsesområdet for reglerne om fast driftssted, også finder det afgørende at sikre,
at Danmark fortsat er attraktivt at investere i for udenlandske investorer. Dette er bag-
grunden for, at der på regeringens lovprogram for folketingsåret 2017-18 indgår et forslag
om justering af reglerne om fast driftssted, som bl.a. skal sikre, at udenlandske passive in-
vestorer, som investerer via transparente enheder såsom kommanditselskaber, ikke får
fast driftssted i Danmark. Ændringen vil ikke have betydning for udenlandske virksomhe-
der med erhvervsmæssige aktiviteter i Danmark, herunder næringsdrivende investorer.
Disse vil fortsat blive anset for at have fast driftssted her i landet og dermed blive under-
givet dansk beskatning.
I forhold til transfer pricing-reglerne har OECD i efteråret 2017 offentliggjort en ny kon-
solideret udgave af deres transfer pricing guidelines, som indeholder de revisioner, der er
foretaget siden 2010, herunder BEPS action 8-10 om transfer pricing fra 2015. De nye
transfer pricing guidelines har umiddelbar virkning i dansk ret, da fortolkningen af de
danske regler generelt baserer sig på OECDs transfer pricing guidelines.
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 184: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 97 om ministeren vil redegøre for status på BEPS, fra skatteministeren
1825224_0003.png
OECDs arbejde med CFC-reglerne blev videreført i EU-regi og udmøntede sig i vedta-
gelsen af skatteundgåelsesdirektivet (Rådets direktiv (EU) 2016/1164 af 12. juli 2016). Ef-
ter direktivet skal samtlige EU-lande bl.a. indføre CFC-regler, der opfylder minimumskra-
vene i direktivet. Dette skal ske senest den 1. januar 2019. Regeringen vil i efteråret 2018
fremsætte et lovforslag, der implementerer skatteundgåelsesdirektivet i dansk ret.
Jeg kan desuden oplyse, at Danmark arbejder for at indføre minimumsregler for CFC-be-
skatning i OECD. Der arbejdes også på at skabe opbakning om denne linje internt i EU.
I OECD arbejdes der endvidere på en foreløbig rapport om beskatning af digitale virk-
somheder, som forventes at være færdig i foråret 2018. Der er tale om en opfølgning på
de skatteudfordringer ved den digitale økonomi, der blev adresseret i BEPS-projektet i
2015. I rapporten vil det bl.a. blive undersøgt, i hvilket omfang BEPS-anbefalingerne
modvirker udfordringerne ved den digitale økonomi.
Side 3 af 3