Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 468
Offentligt
1865783_0001.png
22. februar 2018
MFVM 458
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGET EUROPAUDVALG
om udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning xx/xx af dd.mm.2017
om ikke-fornyelse af godkendelsen af aktivstoffet bifenazat jf. Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler, og om ændring af bilaget til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011 (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at aktivstoffet bifenazat ikke gives fornyet godkendelse i henhold til
forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at
stoffet slettes fra bilag til Kommissionens forordning nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over
godkendte aktivstoffer, og at stoffet ikke må indgå i godkendte midler i Danmark. Der er ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner eller kommuner. Der er marginale
administrative konsekvenser for staten, da de danske godkendelser af midler med bifenazat vil skulle
trækkes tilbage. Forslaget kan potentielt have væsentlige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
den 21.-22. marts 2018. Regeringen mener ikke, at der kan vises sikker anvendelse for bifenazat ved
de EU ansøgte anvendelser. Forslaget om ikke fornyet godkendelse af bifenazat påvirker
beskyttelsesniveauet i Danmark positivt. Ved den fornyede vurdering i EU er der kommet nye
oplysninger, så der ikke længere kan påvises sikker anvendelse af stoffet. Regeringen agter derfor at
stemme for Kommissionens forslag om ikke at forny godkendelsen af bifenazat.
Baggrund
Foreløbigt forslag til Kommissionsforordning udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning
xx/xx af dd.mm.2017 om ikke-fornyelse af godkendelsen af aktivstoffet bifenazat jf. Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler,
og om ændring af bilaget til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 540/2011 forventes
fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler især artikel 14, og 20, som
fastlægger, at godkendelsen af aktivstoffer skal fornyes iht. forordningen, og at Kommissionen skal
foreslå enten en fornyet godkendelse eller en ikke fornyet godkendelse af et aktivstof, når re-
vurderingen af dette er foretaget.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Notat om komitésag om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
1865783_0002.png
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke
forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen ændrede forslag eller
indenfor en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændrede forslag
eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret
flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver
appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen på egen hånd vedtage
forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den
21.-22. marts 2018.
Formål og indhold
Det foreløbige forslag drejer sig om ikke-fornyet godkendelse af aktivstoffet bifenazat i henhold til
forordning om plantebeskyttelsesmidler. Aktivstoffet er blevet vurderet af en medlemsstat, og
vurderingen er derefter behandlet i mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under EFSA
(Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet), hvor flere EU-landes pesticidmyndigheder har
deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål ikke at forny
godkendelsen af aktivstoffet iht. forordning 1107/2009. EFSA har udarbejdet konklusionsrapport over
risikovurderingen for aktivstoffet. Rapporten
er tilgængelig på EFSA’s hjemmeside.
Ifølge Kommissionens udkast til vurderingsrapporten, der hører til forslaget, har vurderingen af
aktivstoffet ud fra de i bilag II angivne anvendelsesområder vist, at det ikke kan antages, at aktivstoffet
opfylder betingelserne i artikel 4 stk. 1-4 i forordning 1107/2009 for godkendelse. Det vil sige, at der er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
De angivne anvendelsesområder er:
Aktivstof
Bifenazat
Anvendelsesområde i EU
Midemiddel til prydplanter, jordbær, tomat, peber, melon,
aubergine, agurk, squash og vandmelon
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Aktivstoffet bifenazat er godkendt i EU i henhold til forordning 1107/2009 om
plantebeskyttelsesmidler, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stoffet blive slettet fra bilag til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Notat om komitésag om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
1865783_0003.png
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget. Der er godkendt plantebeskyttelsesmidler med
bifenazat i Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller
konsekvenser for EU’s budget.
Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da
godkendelse af midler indeholdende bifenazat skal trækkes tilbage. Forslaget skønnes ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget om ikke fornyet godkendelse af bifenazat har erhvervsøkonomiske konsekvenser, da der i
Danmark er godkendt midler til anvendelse. I Danmark anvendes bifenazat til bekæmpelse af mider i
prydplanter i væksthus og på friland, samt til midebekæmpelse i jordbær, agurk og tomat i væksthus
og på friland.
Aarhus Universitet AGRO, har vurderet de økonomiske konsekvenser af en ikke-fornyet godkendelse
af bifenazat. For de økonomisk væsentlige afgrøder findes der i dag alternative midler til bifenazat. De
økonomiske konsekvenser af en ikke-fornyet godkendelse af bifenazat er således på kort sigt meget
begrænsede.
En ikke-fornyet godkendelse af bifenazat vil dog medføre, at der kun vil være bekæmpelsesmidler i én
resistensklasse til rådighed ved bekæmpelse af spindemider
i prydplanter. Det er AGRO’s vurdering, at
risikoen for resistensudvikling derved øges, hvorved der på længere sigt kan være markant større
udbyttetab. Hvis spindemider udvikler resistens overfor øvrige godkendte bekæmpelsesmidler, er det
AGRO’s
vurdering, baseret på skøn fra erhvervet, at et realistisk skøn for udbyttetabet vil være 15 %.
For jordbær vurderes det ligeledes, at der på kort sigt ikke vil være betydelige omkostninger forbundet
med en ikke-fornyet godkendelse af bifenazat. På længere sigt er der dog øget risiko for
resistensdannelse. Hvis der dannes resistens skønnes det, at det vil medføre et udbyttetab på 15 % for
jordbær dyrket i drivhus eller i tunneller.
Gartnerierne kan til en vis grad forebygge angreb af spindemider ved at holde god hygiejne i
væksthuse, anvendelse af sundt plantemateriale samt regelmæssig brug af biologiske bekæmpelse med
nyttedyr. Dette kan nedsætte brugen af pesticider og minimere tabet ved angreb.
Det vurderes ikke, at en ikke-fornyet godkendeles af bifenazat vil have betydelige økonomiske
konsekvenser for andre afgrøder.
Omsætning
Økonomiske
konsekvenser på kortsigt
Økonomiske
konsekvenser, hvis der på
længere sigt dannes
resistens (15 %
udbyttetab)
420 mio. kr.
6 mio. kr.
Prydplanter
Jordbær (i tunnel og
væksthus)
2.800 mio. kr.
38 mio. kr.
Ubetydelige
Ubetydelige
Vurderingen af de økonomiske konsekvenser ved en evt. dannelse af resistens er baseret på skøn, og
således forbundet med betydelig usikkerhed. Som det fremgår af ovenstående vil selv en mindre
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Notat om komitésag om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
1865783_0004.png
stigning i risikoen for resistensdannelse være forbundet med betydelige erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
De anførte vurderinger for de enkelte afgrøder er en worst case vurdering. Såfremt Kommissionens
forslag vedtages, kan erhvervet efterfølgende søge om national dispensation til brug af bifenazat i visse
situationer, hvis dispensationsbetingelserne er opfyldt. Det er derfor ikke muligt at estimere det
konkrete omfang af de erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det konkrete omfang vil bero på
eventuelle dispensationer, og deraf mindre tab. Yderligere kan det ikke udelukkes, at der på et senere
tidspunkt vil blive godkendt andre aktivstoffer, som kan bruges som alternativer.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget om ikke godkendelse af bifenazat påvirker beskyttelsesniveauet i Danmark positivt. Ved den
fornyede vurdering i EU er der kommet nye oplysninger, så der ikke længere kan påvises sikker
anvendelse af stoffet.
EU-vurderingen har vist, at stoffet ikke er akut giftigt ved indtagelse, hudoptagelse eller indånding.
Stoffet er heller ikke hud- eller øjenirriterende, men det er fundet at være allergifremkaldende.
Bifenazat skader ikke arveanlæggene, forplantningen eller fostre, og er ikke fundet at være
kræftfremkaldende. Stoffet er ikke hormonforstyrrende i henhold til de midlertidige kriterier, men der
mangler data til endeligt at bekræfte, at stoffet ikke har denne egenskab. Der er forslået en
klassificering som ”Kan forårsage organskader ved længerevarende eller gentagen eksponering” på
grund af forandringer i leveren og forandringer i blodets sammensætning. Der er ikke vist sikker
anvendelse for sprøjteførere, der sprøjter jordbær og for arbejdstagere, der håndterer
prydplanterudendørs og alle indendørs anvendelser, selvom der bruges personlige værnemidler. Der
er endvidere ikke vist sikker anvendelse for beboere, da eksponeringen overskrider grænsen for
skadelige effekter. Endvidere kan der ikke laves en risikovurdering for forbrugere, fordi der mangler
data for flere nedbrydningsprodukter i fødevarer. Derfor vurderes det, at der ikke er vist sikker
anvendelse for så vidt angår menneskers sundhed.
EU-vurderingen har vist, at bifenazat bliver omsat hurtigt i miljøet, og grundvandsmodelleringen
viser, at der ikke kan forventes udvaskning til grundvand. Bifenazat er meget giftigt overfor
vandlevende organismer og følgende miljøklassificering er foreslået: H410 ”Meget giftig med
langvarige virkninger for vandlevende organismer”. Datamaterialet anses ikke som fyldestgørende til
at udelukke at bifenazat kan være hormonforstyrrende, og der er stillet krav om yderligere data for at
afgøre dette. Risikovurderingen har ikke vist, at der er sikker anvendelse af bifenazat for fugle,
pattedyr, bier og insekter ved udendørs anvendelse. Derfor vurderes det, at der ikke er vist sikker
anvendelse for så vidt angår miljø.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU-miljøspecialudvalget.
Dansk Gartneri er imod forslaget om ikke at forny godkendelsen af bifenazat, da det kan give store
problemer med at bekæmpe spindemider i flere afgrøder/kulturer. Dansk Gartneri argumenterer for,
at midlet Floramite 240 SC (med aktivstoffet bifenazat) er afgørende i forhold til bekæmpelse af
spindemider. Dansk Gartneri finder det endvidere ufarligt for bier og nyttedyr, og det er derfor en
vigtig komponent i IPM (integreret pesticid management) strategier.
Landbrug & Fødevarer fremfører, at bifenazat er vigtigt i forhold til bekæmpelse af spindemider, og at
et forbud vil påvirke produktionen af jordbær og hindbær negativt på grund af manglende alternativer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i andre
4
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 468: Notat om komitésag om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag er det usikkert, om der vil
være kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det vurderes, at der ikke er vist sikker anvendelse for så vidt angår menneskers sundhed og miljø.
Regeringen agter på den baggrund at støtte Kommissionens forslag om ikke at forny godkendelsen af
bifenazat.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5