Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 489
Offentligt
1867217_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
ERU alm. del
samrådsspørgsmål E vedrørende danske prioriteter på
ministerens område i relation til EU-arbejdet, samt om de for udvalget
relevante sager i forhold det bulgarske EU-formandskab stillet på udval-
gets vegne af formand Morten Bødskov (S).
Tak for invitationen til at komme her i udvalget i dag.
Udvalget har bedt mig orientere om danske prioriteter på
mit område i relation til EU-arbejdet, samt om de for udval-
get relevante sager i forhold til det aktuelle bulgarske EU-
formandskab.
[Indledning]
Det er klart, at Brexit-forhandlingerne mellem EU og Stor-
britannien påvirker det europæiske samarbejde, også på det
erhvervspolitiske område. Det skyldes blandt andet den
usikkerhed, som de uklare og skiftende meldinger fra briti-
ske ministre er med til at skabe
ikke mindst hos virksom-
hederne.
Jeg håber, at vi frem mod Det Europæiske Råds møde i
marts kan få skabt større klarhed, herunder i forhold til at nå
til enighed om rammerne for en overgangsordning.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 119 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, fra erhvervsministeren
2/11
Samtidigt ser vi en stadig stigende optimisme blandt EU27.
I februar i år offentliggjorde Kommissionen, at beskæftigel-
sen er nået op på det højeste niveau nogensinde i EU med
mere end 236 mio. mennesker i beskæftigelse - og det styr-
ker troen på, at det går den rette vej.
Generelt står erhvervspolitikken højt på EU-dagsordenen.
Bulgarien har sammen med det efterfølgende østrigske for-
mandskab en stor opgave foran sig ift. at afslutte de igang-
værende sager i Kommissionens strategier for hhv. det indre
marked og det digitale indre marked, inden udgangen af
2018.
Det bulgarske formandskab har ud over konkurrenceevnen
også en række andre prioriteter i form af sikkerhed, stabilitet
og solidaritet.
Jeg vil i dag nævne en række konkrete sager inden for om-
råderne: 1) industripolitik 2) det digitale indre marked, 3)
det indre marked, 4) handelspolitik, 5) det finansielle om-
råde, og 6) søfart.
[Industripolitik]
Industripolitikken er fortsat på dagsordenen under det bul-
garske formandskab, som planlægger at vedtage nye råds-
konklusioner på rådsmødet i marts.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 119 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, fra erhvervsministeren
3/11
Formålet er at sende en stærk opfordring til den næste Kom-
mission om, at industripolitikken skal prioriteres og at Rå-
det forventer en ambitiøs strategi for området.
For at forberede arbejdet med en ny strategi var industripo-
litik også hovedemnet på det uformelle rådsmøde i Sofia.
Her ønskede formandskabet at gøre den til tider lidt flyvske
og ukonkrete industripolitik mere håndgribelig ved bl.a. at
drøfte hvor europæisk industri skal være i 2030 samt hvilke
konkurrencefordele EU har.
Overordnet set er regeringens holdning på industripolitik-
ken fokuseret på at udnytte nye muligheder for vækst, her-
under særligt digitalisering, og samtidig har vi været op-
mærksomme på at undgå protektionisme og sektorspecifik
statsstøtte.
[Det digitale indre marked]
Hvad angår det digitale indre marked er regeringen stor for-
taler for et digitalt indre marked, der er kendetegnet ved åben-
hed over for digital innovation og konkurrence, og ved lave
adgangsbarrierer for nye digitale virksomheder. Derfor er det
fra mit perspektiv godt og vigtigt at bulgarerne forventes at
fortsætte esternes gode arbejde på området.
Regeringen lægger generelt vægt på juridisk klarhed og sam-
menhæng på tværs af de lovforslag, der fortsat forhandles på
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 119 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, fra erhvervsministeren
4/11
området og det er for mig at se også vigtigt, at initiativerne
ikke medfører unødige byrder for erhvervslivet.
Det gælder også de igangværende drøftelser om
e-databeskyt-
telsesforordningen,
som jeg i morgen vil forelægge for Euro-
paudvalget til forhandlingsoplæg.
Regeringen støtter det overordnede formål i forslaget om en
e-databeskyttelsesforordning,
der skal sikre beskyttelse af
persondata ved elektronisk kommunikation. Forslaget inde-
holder bl.a. regler for cookies og spam, og er en opdatering af
det gældende e-databeskyttelsesdirektiv.
Regeringen lægger vægt på, at forslaget ikke overlapper med
reglerne i den generelle databeskyttelsesforordning, der træ-
der i kraft i maj 2018. Samtidig arbejder regeringen for at
skabe transparente og fremtidssikrede rammebestemmelser
for elektronisk kommunikation.
[Det indre marked]
I forhold til det indre marked har det bulgarske formandskab
fokus på at sikre fremdrift i forhandlingerne i Rådet på en
række forslag.
Som tidligere nævnt i dette udvalg, fremgår det af en analyse
fra Erhvervsstyrelsen, at reallønnen i Danmark er næsten 10
pct. højere, end den ville have været, hvis vi ikke havde væ-
ret medlem af det indre marked.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 119 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, fra erhvervsministeren
5/11
Det indre marked er utvetydigt en fordel for dansk økonomi
og regeringen bakker derfor op om Kommissionens bestræ-
belser på at forbedre det indre marked for varer og tjenester
gennem en række konkrete initiativer.
Det bulgarske formandskab forventes at indlede forhandlin-
ger med Europa-Parlamentet om forslaget om en
fælles di-
gital portal.
Portalen skal fungere som én online indgang på
EU-niveau til information, grænseoverskridende digitale
selvbetjeningsløsninger og en række vejledningstjenester.
Fra dansk side støtter man det overordnede formål med por-
talen. Regeringen har dog gjort opmærksom på at det ikke
må ske på bekostning af allerede opnåede resultater, fx i for-
hold til offentlig digitalisering i Danmark.
Det bulgarske formandskab har også indledt forhandlin-
gerne om Kommissionens varepakke. Pakken indeholder
forslag til en ny forordning om
gensidig anerkendelse
af va-
rer samt forslag til en ny forordning om
markedsovervåg-
ning.
Regeringen støtter op om den nye varepakke, der kan med-
virke til at skabe et mere velfungerende indre marked for
varer og øge forbrugertilliden.
Endelig forventes det bulgarske formandskab at forsøge at
nå en endelig aftale med Europa-Parlamentet om forslagene
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 119 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, fra erhvervsministeren
1867217_0006.png
6/11
om en
proportionalitetstest
for lovregulerede erhverv og en
ny
notifikationsprocedure
for tjenesteydelser.
Begge forslag søger at begrænse introduktionen af nationale
særregler for derigennem at fremme et velfungerende indre
marked for tjenesteydelser. Regeringen støtter derfor også
disse forslag, da de vil gøre det nemmere for virksomhe-
derne at agere over grænserne.
Der forhandles desuden et forslag om et
servicekort.
Forsla-
get indebærer, at servicevirksomheder, modsat i dag, kan
gennemføre alle administrative procedurer elektronisk
hjemmefra, når de skal udføre en opgave i en anden med-
lemsstat.
Regeringen lægger i forhandlingerne afgørende vægt på, at
vi kan opretholde et effektivt tilsyn med udenlandske tjene-
steydere i Danmark. Forslaget møder dog modstand i både
Rådet og Europa-Parlamentet, hvilket kan gøre det svært at
realisere.
På konkurrenceområdet har Kommissionen fremsat et di-
rektivforslag, der skal styrke de nationale myndigheders
håndhævelse af konkurrencereglerne.
Regeringen bakker op om direktivets formål, fordi fri og
lige konkurrence bidrager til vækst, produktivitet og inno-
vation.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 119 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, fra erhvervsministeren
1867217_0007.png
7/11
Regeringen lægger dog
betydelig vægt
på, at direktivforsla-
get ikke ændrer grundlæggende på dansk retspleje og rets-
traditioner, og at vi kan beholde de nuværende retssikker-
hedsgarantier for virksomheder, der anklages for en over-
trædelse af EU-konkurrencereglerne.
Det er forventningen, at det bulgarske formandsskab vil gå
efter en generel indstilling i løbet af foråret.
Hvad angår forbrugerpolitikken forventes dette ikke priori-
teret højt af det bulgarske formandskab. Kommissionen for-
ventes dog snart at præsentere resultatet af en tidligere RE-
FIT evaluering under navne
”New Deal for Consumers”.
Pakken er en målrettet og relativt begrænset opfølgning og
forventes bl.a. at fokusere på bedre håndhævelse og øget
gennemsigtighed for forbrugere ved handel på online plat-
forme og ved køb af digitale tjenester. Hvis tidsplanen hol-
der, forventes det bulgarske formandskab at indlede for-
handlinger i maj-juni.
Regeringen arbejder overordnet for, at der på forbrugerom-
rådet gøres op med overflødige oplysningsforpligtelser. Vi
forsøger derfor aktivt at få Kommissionen til i højere grad
at trække på indsigter fra adfærdsundersøgelser, for at lave
regler, der har den ønskede effekt.
[Handelspolitik]
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 119 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, fra erhvervsministeren
8/11
På det handelspolitiske område har USA for nyligt indført
øget told på vaskemaskiner og solceller. Det skaber igen for-
nyet bekymring for en negativ spiral, hvor nogle af verdens
største økonomier lukker om sig selv. Det er dårligt nyt for
Danmark, der er en lille og åben økonomi og afhængig af fri
handel med omverdenen.
Kommissionens nye forslag om at indføre et fælles EU-re-
gelsæt for
screening af udenlandske investeringer
vil have
min særlige bevågenhed i de kommende måneder.
Formålet er at sætte en fælles juridisk ramme for screening
af investeringer i EU og styrke koordination og samarbejde
mellem medlemslandene og Kommissionen.
Regeringen anerkender, at der er rejst en relevant problem-
stilling vedr. screening af udenlandske direkte investeringer
og forholder sig konstruktivt i forhandlingerne. Det er dog
vigtigt, at den endelige beslutningskompetence bevares på
nationalt niveau, og at mekanismen ikke anvendes til pro-
tektionistiske formål eller på måder, der kan begrænse inve-
steringslysten.
Endelig vil jeg på det handelspolitiske område fremhæve, at
det er rigtigt godt nyt, at der arbejdes hårdt på at afslutte
forhandlingerne om en række bilaterale handelsaftaler, her-
under aftalerne med Mexico, MERCOSUR-landene og
Chile. Det er aftaler, der sender et vigtigt politisk signal til
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 119 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, fra erhvervsministeren
9/11
omverdenen om, at det ikke er alle, der ønsker at lukke sine
markeder, men derimod mener at fair og fri samhandel er til
gavn for alle parter.
[Det finansielle område]
På det finansielle område har det bulgarske formandskab
særligt prioriteret det videre arbejde med den
pakke af re-
formforslag af den finansielle regulering,
som Kommissio-
nen fremsatte i november 2016.
Formålet med pakken er at styrke de finansielle virksomhe-
ders modstandsdygtighed yderligere mod fremtidige finan-
sielle kriser.
Det estiske formandskab gjorde i efteråret en række frem-
skridt i forhandlingerne, og vi forventer, at forhandlingerne
i Rådet kan afsluttes under bulgarsk formandskab. Derefter
vil forhandlingerne med Europa-Parlamentet skulle indle-
des.
Fra regeringens side arbejder vi fortsat aktivt på at sikre, at
reglerne udformes på en måde, så de ikke bliver en væsent-
lig udfordring for blandt andet de danske realkreditinstitut-
ter og de danske boligejere. Og det ser heldigvis ud til at
lykkes flere steder.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 119 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, fra erhvervsministeren
10/11
Samme fokus har vi i forhold til den kommende implemen-
tering af Basel IV-standarderne, som blev færdiggjort i de-
cember 2017. De nye standarder kan indebære en række ne-
gative komplikationer for danske banker og realkreditinsti-
tutter, og vi vil selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan i de kom-
mende forhandlinger, for at sikre, at den danske finansielle
sektor ikke rammes unødigt hårdt af Basel-kravene.
Det er dog forventningen, at der vil gå noget tid, før Kom-
missionen vil fremsætte sit forslag til, hvordan de nye Ba-
sel-standarder skal implementeres i EU.
Det bulgarske formandskab vil også fortsætte arbejdet med
kapitalmarkedsunionen.
Det er et vigtigt arbejde som rege-
ringen fortsat støtter, så vi bedre kan fremme investeringer
særligt for små og mellemstore virksomheder.
I denne forbindelse forventer vi blandt andet, at Kommissi-
onen senere på måneden vil fremsætte et forslag, der skal
sikre en fast og præcis definition af realkreditobligationer
og andre dækkede obligationer i EU-lovgivningen.
Det er forventningen
samt en afgørende prioritet for rege-
ringen
at den kommende ramme for realkreditten bygger
på velfungerende nationale modeller som den danske.
[søfart]
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 489: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 119 om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet om det bulgarske EU-formandskab, jf. ERU alm. del - samrådsspm. J, fra erhvervsministeren
11/11
Til sidst vil jeg sige, at på søfartsområdet, ser regeringen
frem til Kommissionens ventede revision af Meldepligtsdi-
rektivet til maj. Dette forventes at kunne lette erhvervets ad-
ministrative byrder væsentligt og det vil være godt for Det
Blå Danmark.
Tak for ordet.