Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 771
Offentligt
1914501_0001.png
Den 21. juni 2018
MFVM 554
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om EU-miljømærkekriterier for produktgruppen
smøremidler (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag om reviderede EU miljømærkekriterier for produktgruppen
smøremidler (komitesag). Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket. Forslaget opstiller reviderede miljøkrav til
smøremidler, der skal mærkes med EU miljømærket, Blomsten. Forslaget forventes til afstemning den
29. juni
2018 i Kommissionens forskriftudvalg for EU’s miljømærke.
Forslaget vurderes at påvirke
beskyttelsesniveauet positivt, idet forslaget indeholder en række stramninger i forhold til de
eksisterende miljømærkekriterier. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner, kommuner eller erhvervslivet. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om reviderede EU miljømærkekriterier for produktgruppen
smøremidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 8, stk. 2 i EU miljømærkeforordningen nr. 66/2010.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol
(artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006),
jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag,
udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget
indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et
forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller
udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen, når
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder fra Kommissionens
forelæggelse.
Forslaget forventes sat til afstemning i Kommissionens forskriftudvalg for EU’s miljømærke, Blomsten
den 29. juni 2018.
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 771: Notat om komitésag om EU-miljømærkekriterier for produktgruppen smøremidler
1914501_0002.png
Formål og indhold
Det foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til reviderede kriterier for tildeling af EU-
miljømærket til smøremidler (-olier). Der er tale om en mindre tilpasning af kriterierne med henblik på
at gøre kriterierne mere anvendelige og øge udbredelsen.
Det tidligere krav om et minimumsindhold af fornybare råvare er blevet erstattet med et krav om
beskrivelse af den fornybare råvares type, oprindelse og andel i produktet, og i tilfælde af brug af palme-
eller palmekerne olie, så skal minimum 100 % være certificeret efter RSPO eller lignende
certificeringsordning.
Det ændrede krav skal ses i lyset af, at mineralske og syntetiske smøremidler i flere tilfælde kan have
bedre kvaliteter i form af ydeevne og holdbarhed, fremfor smøremidler af fornybare råvarer. Omvendt er
mineralske og syntetiske smøremidler typisk mindre bionedbrydelige og mere giftige, men anvendes
typisk også i mere lukkede systemer, hvor der ikke er et decideret tab eller spild til omgivelserne, og
hvor olien kan opsamles og regenereres til nyt smøremiddel.
I forslaget til reviderede miljøkrav er der derfor opstillet skrappere krav til bionedbrydelighed og lavere
giftighed, hvor der er et tab til omgivelserne (for eksempel kædesavsolie), hvilket vil fremme brugen af
fornybare råvarer. For smøremidler til brug i lukkede systemer og med ingen eller meget lille spild til
omgivelserne, er der derimod stillet større krav til ydeevne, kvalitet og holdbarhed fremfor krav til
bionedbrydelighed og lavere giftighed.
Med revisionen af kriterierne sigtes, der især mod at reducere skader på miljøet eller risici relateret til
brugen af skadelige smøremiddelprodukter, samt at begrænse eller substituere:
stoffer, som vanskeligt nedbrydes i det naturlige miljø.
stoffer som er farlige for vandlevende organismer og menneskets sundhed.
Der er tale om 3. generation af kriterier. Der er på EU-plan 105 licenser fordelt på 398 forskellige
smøremidler. Der er ingen danske licenser.
Miljøkrav
Produktgruppen
smøremidler
er inddelt i 3 grupper:
1. Accidental loss Lubricants
ALL
(smøremidler som kun tabes ved uheld), som bl.a. omfatter
hydraulik olier og lukkede gearolier systemer.
2. Partiel loss Lubricants
PLL
(smøremidler som delvist forbruges i processen), som bl.a. omfatter
2-taks olier og midlertidig rustbeskyttelse.
3. Total loss Lubricants,
TLL
(smøremidler som forbruges i processen), som bl.a. omfatter
kædesavsolie, ståltovssmøremidler og stævnrørsolier. Der er tale om smøreolier, hvor olien ikke
er i lukkede systemer og der sker et spild til miljøet ved brug. Ny olie tilføres i takt med at den
forbruges.
Miljøkravene varierer fra gruppe 1 til 3, og er typisk skrappere for TLL/PLL smøremidler (til brug i
åbne/halvåbne systemer med spild) end ALL smøremidler (til brug i lukkede systemer uden spild).
Udover
nedenstående krav om
begrænsning af farlige stoffer,
så skal et EU miljømærket smøremiddel
tillige gennemgå test for akvatisk giftighed (økotoksicitet), jf. relevante ISO eller OECD test for akvatisk
giftighed:
Et smøremiddels giftighed vurderes ud fra enten akut akvatisk giftighed eller for kronisk (langvarig)
akvatisk giftighed, og kan testes på enten det færdige produkt eller for hovedkomponenterne i produktet
(komponenter der indgår med 0,10 % eller derover).
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 771: Notat om komitésag om EU-miljømærkekriterier for produktgruppen smøremidler
Begrænsning af farlige stoffer.
Produktet skal udformes med henblik på substitution af farlige stoffer
eller blandinger, der kan klassificeres (inkl. selvklassificering) som giftige, kræftfremkaldende,
mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR 1A, 1B, 2), sensibiliserende eller miljøfarlige, og som
udløser en fareklassificering af det endelige produkt.
Mere specifikt gælder, at kemiske stoffer med nedenstående egenskaber ikke må forekomme i
koncentrationer højere end de angivne:
Maksimalt 0,010 %:
-
Stoffer, der i EU's REACH lovgivning, artikel 57, og defineres som
særligt problematiske stoffer
(SVHC)
-
CMR stoffer (kategori 1A, 1B og 2)
-
Akut giftige stoffer (kategori 1 og 2)
-
STOT stoffer
specifikke målorgan giftige stoffer
(kategori 1 og 2)
-
Stoffer klassificerede som H334 (kan forårsage allergi- eller astmasymptomer eller
åndedrætsbesvær ved indånding)
-
Stoffer klassificerede som H335 (kan forårsage irritation af luftvejene).
Det halve af den koncentration,
der udløser fareklassificering af det endelige produkt:
-
Stoffer klassificerede som H317 (kan forårsage allergisk hudreaktion)
-
Stoffer klassificerede som H400 (meget giftigt for det akvatiske miljø)
-
Stoffer klassificerede som H410 (meget giftig med langvarige virkninger for vandlevende
organismer).
Den koncentration,
der udløser fareklassificering af det endelige produkt:
-
Akut giftige stoffer (kategori 3)
-
H411 (giftig for vandlevende organismer, med langvarige virkninger)
-
H412 (skadelig for vandlevende organismer, med langvarige virkninger)
-
H413 (kan forårsage langvarige skadelige virkninger for vandlevende organismer)
Begrænsning af øvrige særlige stoffer.
Følgende stoffer må ikke indgå i det miljømærkede produkt
(over 0,010 % af det færdige produkt):
-
Stoffer fra EU's liste over prioriterede stoffer (bilag X i EU's Vandrammedirektiv, 2000/60/EF, og
opført i bilaget til Europaparlamentets og rådets beslutning 2455/2001/EF), og OSPAR
konventionens listen over kemiske stoffer (version 2007).
-
Organiske halogenforbindelser og nitritforbindelser
-
Metaller og metalforbindelser, med undtagelse af natrium, kalium, magnesium og calcium. (I
tilfælde af fortykkelsesmidler må der anvendes lithium- og/eller aluminiumforbindelser op til de
koncentrationer, der er afgrænset ved andre kriterier i produktgruppen).
Bionedbrydelighed og potentiale for bioakkumulering.
Indholdet af ikke-bionedbrydelige stoffer
begrænses, for eksempel i TLL smøremidler, hvor minimum 95 % af indgående ingredienser skal være
bionedbrydelige under iltrige forhold (dvs. let bionedbrydeligt). Resten af stofferne i TLL smøremidlet
må så ikke være bioakkumulerbare (med mulighed for ophobning i fødekæden). I alle kategorier af
smøremidler må maksimalt 0,1 % af ingredienserne være ikke-bionedbrydelige og samtidigt
bioakkumulerbare.
Fornybare råmaterialer.
Fornybare råvarers oprindelses og andel skal beskrives og dokumenteres.
Hvis der indgår ingredienser som kommer fra palmeolie, palmekerne olier eller derivater derfra skal
minimum 100 % af disse komme fra certificerede bæredygtige råvare. Certificeringen skal ske af
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 771: Notat om komitésag om EU-miljømærkekriterier for produktgruppen smøremidler
uafhængige tredje partordninger, og systemet skal have bred repræsentation af blandet NGO’er, industri
og regeringer (for eksempel RSPO,
Roundtable on Sustainable Palm Oil
eller tilsvarende).
Emballage.
Hvis emballagen består af plast, så skal minimum 25 % af dette stamme fra genanvendt
plast. Hvis produkterne markedsføres til forbrugere, skal emballagen inkludere en dispenser som
reducerer spild.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Beslutninger
om miljømærkekriterier i medfør af EU’s
miljømærkeforordning er direkte gældende i EU medlemslandene.
Konsekvenser
Forslaget indebærer ingen ændringer i danske love og/eller bekendtgørelser. Forslaget vurderes ikke at
have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
erhvervsadministrative konsekvenser. Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser i
ændringsforslaget til Kommissionsbeslutningen, men forslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner. Forslaget skønnes at have positiv virkning
for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet forslaget samlet set vurderes at skærpe miljøkravene til EU
miljømærkede smøremidler.
Høring
Danmarks Miljømærkenævn er den 7. juni 2018 blevet orienteret om Kommissionens forslag.
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater,
men der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv overfor forslaget til reviderede miljømærkekriterier for smøremidler. Der findes
ingen danske producenter af EU miljømærkede smøremidler i Danmark med EU miljømærket eller
Svanen, så konkrete danske erfaringer er få. Regeringen støtter ideen om bæredygtighedskrav til
indholdet af fornybare stoffer, på linje med, at et sådant krav stilles til produkter af træ, for eksempel
møbler eller papir. I nærværende forslag er der kun stillet krav om certificering af palmeolie. Danmark
vil arbejde for, at næste revision indeholder krav om certificeret sojaolie, og muligheden for at inddrage
certificering af andre plantebaserede råmaterialer. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4