Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del Bilag 943
Offentligt
1935364_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. juli 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 849 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (S) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 849
Vil ministeren oplyse, hvordan det østrigske forslag om at begrænse
bevægelsesfriheden ikke blot for afviste asylansøgere, men også for asylansøgere,
for hvem der er truffet afgørelse om overførelse til et andet EU-land, adskiller sig
fra de gældende regler i Danmark, jf. svar på UUI alm. del
spm. 599?
Svar:
Udlændinge- og integrationsministeriet har til brug for besvarelsen foretaget
fornyet høring af de østrigske myndigheder via Den Danske Ambassade i Wien.
Det fremgår af høringssvaret, at forslaget indebærer, at asylansøgere, for hvem
der i henhold til Dublin-forordningen er truffet afgørelse om, at de skal overføres
til et andet EU-land, fremadrettet ikke må forlade det område, hvori de er
indkvarteret, indtil overførslen/udsendelsen skal gennemføres. Overtrædelser
heraf vil medføre bødestraf. I henhold til de tidligere regler var det udelukkende
afviste asylansøgere, som var forpligtet til at forlade Østrig og rejse tilbage til
deres
oprindelsesland,
der
kunne
pålægges
denne
form
for
begrænset/indskærpet bevægelsesfrihed.
Efter udlændingelovens § 34, stk. 1, kan politiet, når det anses for nødvendigt for
at sikre en udlændings tilstedeværelse, herunder asylansøgere i
Dublinproceduren, bl.a. bestemme, at udlændingen skal deponere sit pas, stille en
sikkerhed, tage ophold efter politiets nærmere bestemmelse eller give møde hos
politiet.
Herudover kan politiet efter § 34, stk. 2, hvis det skønnes hensigtsmæssigt for at
sikre udlændingens tilstedeværelse eller medvirken til sagens behandling eller
udrejse, bestemme, at udlændingen skal give møde hos politiet, hvis udlændingen
eksempelvis indgiver ansøgning om opholdstilladelse efter § 7 (asyl) og ikke
medvirker til sagens oplysning, eller udebliver fra samtaler med
Udlændingestyrelsen eller politiet. Politiet kan tage de samme beføjelser i brug,
3. september 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 12710
476941
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 943: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 849 om, hvordan det østrigske forslag om at begrænse bevægelsesfriheden ikke blot for afviste asylansøgere, men også for asylansøgere, for hvem der er truffet afgørelse om overførelse til et andet EU-land, adskiller sig fra de gældende regler i Danmark, fra udlændinge- og integrationsministeren
hvis asylansøgeren ikke efterkommer Udlændingestyrelsens beslutning om, at
vedkommende skal tage ophold efter styrelsens nærmere bestemmelse, jf. § 34,
stk. 2, nr. 4. Anvendelse af meldepligt kan dog først overvejes, når det viser sig
umuligt at motivere asylansøgeren til at efterkomme flyttepåbuddet.
Efter § 34, stk. 3, kan afviste asylansøgere, som ikke medvirker til udrejsen,
pålægges at give møde hos politiet på nærmere angivne tidspunkter, såfremt det
skønnes hensigtsmæssigt for at sikre udlændingens tilstedeværelse eller
medvirken til udrejsen. Disse udlændinge skal endvidere tage ophold på et
bestemt indkvarteringssted, medmindre særlige grunde taler derimod, jf. § 42 a,
stk. 8, 2. pkt.
Endelig giver § 36 politiet mulighed for at frihedsberøve udlændinge, herunder
afviste asylansøgere, i en række situationer. Udlændinge kan bl.a. frihedsberøves
med henblik på at sikre deres tilstedeværelse i forbindelse med udsendelse,
såfremt de i § 34 nævnte foranstaltninger ikke er tilstrækkelige til at sikre
muligheden herfor.
Inger Støjberg
/
Jesper Egevang
Side
2/2