Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1889941_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2018
Politikontoret
Martin Reinseth
2017-0032/06-0024
597766
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 39 (Alm. del), som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 4. december 2017. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvilke juridiske forudsætninger, som skal være opfyldt for at man kan tilgå European Criminal Records Information System (ECRIS-systemet), til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 39 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”I
forlængelse af justitsministerens forelæggelse af rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 7.-8. december 2017 i Folke-
tingets Europaudvalg den 1. december 2017 bedes ministeren
redegøre for, hvilke juridiske forudsætninger som skal være op-
fyldt for, at man kan tilgå European Criminal Records Informa-
tion System (ECRIS-systemet).”
Svar:
1.
Det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS)
er et elektronisk system til udveksling af oplysninger om straffedomme af-
sagt i medlemsstaterne til brug for straffesager og
hvis det er tilladt efter
national ret
til brug for andre formål. Systemet er reguleret i Rådets ram-
meafgørelse 2009/315/RIA af 26. februar 2009 om tilrettelæggelsen og ind-
holdet af udvekslinger af oplysninger fra strafferegistre mellem medlems-
staterne og i Rådets afgørelse 2009/316/RIA af 6. april 2009 om indførelse
af det europæiske informationssystem vedrørende strafferegistre (ECRIS) i
henhold til artikel 11 i rammeafgørelse 2009/315/RIA.
ECRIS er baseret på, at der kan opnås fuldstændige oplysninger om en EU-
borgers tidligere straffedomme i den medlemsstat, hvori den pågældende
person er statsborger. Hvis en EU-borger dømmes for et strafbart forhold i
en anden medlemsstat, skal denne medlemsstat (domsstaten) fremsende op-
lysninger og ajourføringer vedrørende straffedomme til den medlemsstat,
hvori den pågældende er statsborger. Statsborgerstaten skal lagre disse op-
lysninger og kan således efter anmodning fremlægge udtømmende og ajour-
førte oplysninger om egne statsborgeres tidligere straffedomme.
ECRIS er således ikke et system, der indeholder nærmere oplysninger om
enkeltpersoners strafbare forhold, men er et elektronisk system for udveks-
ling af sådanne oplysninger mellem medlemsstaterne. I ECRIS DK
som
er en dansk database
optager Kriminalregisteret oplysninger om straffe-
domme vedrørende danske statsborgere afsagt i andre EU-lande. De oplys-
ninger, der optages i ECRIS DK, og som landene efter reglerne om ECRIS
er forpligtede til at udveksle, optages også i Kriminalregisteret.
2.
De danske regler om registrering og udlevering af oplysninger om straf-
bare forhold fremgår af bekendtgørelse nr. 881 af 4. juli 2014 om behandling
af oplysninger i Det Centrale Kriminalregister (kriminalregisterbekendtgø-
relsen).
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvilke juridiske forudsætninger, som skal være opfyldt for at man kan tilgå European Criminal Records Information System (ECRIS-systemet), til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Det følger af kriminalregisterbekendtgørelsen, at afgørelser truffet i de nor-
diske lande og i lande, der er medlem af Europarådet, vedrørende danske
statsborgere og udenlandske statsborgere, der på gerningstidspunktet har
fast bopæl i Danmark, optages i Kriminalregisteret efter samme retningslin-
jer som danske afgørelser, såfremt Kriminalregisteret modtager oplysninger
om afgørelserne.
Afgørelser truffet i andre lande vedrørende danske statsborgere og uden-
landske statsborgere, der på gerningstidspunktet har fast bopæl i Danmark,
optages i Kriminalregisteret, hvis de efter procesmåden og strafudmålingen
skønnes at kunne sidestilles med danske afgørelser, såfremt Kriminalregi-
steret modtager oplysninger om afgørelserne.
Det følger endvidere af kriminalregisterbekendtgørelsen, at der fra Krimi-
nalregisteret udstedes fuldstændige udskrifter og straffeattester til offentlig
brug om bestemte personer til udenlandsk politi, anklagemyndighed og
domstole i de nordiske lande eller i lande, der er medlemmer af Europarådet,
til brug for straffesager i udlandet, hvis de pågældende myndigheder anmo-
der om det. Det samme gælder efter bekendtgørelsen i forhold til udenlandsk
politi, anklagemyndighed og domstole i andre lande til brug for offentlige
straffesager i udlandet, hvis det i det enkelte tilfælde ikke skønnes betænke-
ligt.
3.
Den 19. januar 2016 fremsatte Kommissionen et forslag til Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets rammeafgørelse
2009/315/RIA for så vidt angår udveksling af oplysninger om tredjelands-
statsborgere og det europæiske informationssystem vedrørende strafferegi-
stre (ECRIS), og om erstatning af Rådets afgørelse 2009/316/RIA. Formålet
med direktivforslaget er at indføre et system, hvorved en medlemsstat hur-
tigt og effektivt kan finde ud af, om andre medlemsstater har registreret op-
lysninger om straffedomme vedrørende en given tredjelandsstatsborger. Di-
rektivforslaget er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget er på nuværende
tidspunkt genstand for forhandlinger mellem Kommissionen, Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet.
Den 29. juni 2017 fremsatte Kommissionen forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets
forordning
om oprettelse af et centralt system til bestemmelse af,
hvilke medlemsstater der ligger inde med oplysninger om straffedomme af-
sagt over tredjelandsstatsborgere og statsløse personer (tredjelandsstatsbor-
gere) for at supplere og understøtte det europæiske informationssystem ved-
3
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om, hvilke juridiske forudsætninger, som skal være opfyldt for at man kan tilgå European Criminal Records Information System (ECRIS-systemet), til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
rørende strafferegistre (ECRIS-TCN-systemet), og om ændring af forord-
ning (EU) nr. 1077/2011. Forordningsforslaget supplerer direktivforslaget,
idet forordningsforslaget opretter og regulerer et centralt ECRIS-TCN-sy-
stem, som indeholder identitetsoplysninger på tredjelandsstatsborgere, der
er idømt straf i et EU-land. Det fremsatte direktivforslag har i den forbin-
delse til formål at regulere den decentrale udveksling af oplysninger. For-
ordningsforslaget er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget er på nuværende
tidspunkt genstand for forhandlinger mellem Kommissionen, Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet.
Direktiv- og forordningsforslagene vedrører udveksling af oplysninger om
tredjelandsstatsborgere. Justitsministeriet har bl.a. i ministeriets grund- og
nærhedsnotater om henholdsvis direktivforslaget og forordningsforslaget,
som blev oversendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsud-
valg den 25. februar 2016 og den 3. oktober 2017, givet udtryk for
bl.a. på
baggrund af foreløbige tilkendegivelser fra Rådets Juridiske Tjeneste
at
forslagene efter ministeriets vurdering ikke vil få betydning for Danmarks
retsstilling i forhold til at deltage i den del af ECRIS-systemet, der vedrører
udveksling af oplysninger om EU-borgere.
Rådets Juridiske Tjeneste har efterfølgende over for Justitsministeriet rejst
tvivl om denne vurdering. Justitsministeriet er i dialog med Rådets Juridiske
Tjeneste herom.
Forslagene forventes vedtaget inden udgangen af juni 2018, og det er for-
ventningen, at det nye system vil være operationelt i 2020.
4