Europaudvalget 2017-18
EUU Alm.del
Offentligt
1846720_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. januar 2018
Strafferetskontoret
Nynne Nytofte-Bæk
2017-0032/06-0026
617859
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 51 (Alm. del), som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 20. december 2017.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om et bulgarsk lovforslag, som angiveligt kriminaliserer udbredelsen af den islamistiske ideologi, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 51 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Hvad
kan ministeren oplyse om det lovforslag, som det bul-
garske parlament vedtog den 6. december og som angiveligt
kriminaliserer udbredelsen af den islamistiske ideologi herun-
der udbredelsen af det islamiske kalifat, Sharialoven og reli-
giøs vold?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
I april 2016 under den tidligere GERB regering blev en række
ændringer til straffeloven foreslået af koalitionen Patriotic
Front. Ændringerne relaterede sig til art. 108 i den bulgarske
straffelov, hvor det blev foreslået at kriminalisere radikal islam
på linje med fascisme. Det blev foreslået at definere radikal is-
lam, som omfattende dem, der i ord, handlinger eller via videre-
formidling af tekster eller symboler agiterer for: Etablering af
en islamisk stat (kalifat); forrang for sharia over sekulær lov;
påtvinger andre religiøse principper og normer fra typisk islam;
vold i form af hellig krig (jihad); påtvinger andre værdier baseret
på fortolkninger af islam eller rekrutterer følgere og agiterer for
at indsamle midler til terrororganisationer, hvis idelogi er base-
ret på islam. Forslaget blev godkendt i juni 2016 af parlamentet
i første høring. Forslaget kom aldrig til andenbehandling pga.
udskrivelsen af valg (forslag skal gennem to udvalgsbehandlin-
ger og to vedtagelser i parlamentet).
I maj 2017 blev et stort set tilsvarende forslag fremsat af United
Patriots mhp. at kriminalisere radikal islam. Det tilføjes i den
reviderede definition, at radikal islam er en idelogi, der er imod
de universelle værdier om frihed, fred, humanisme, lighed, ret-
færdighed og tolerance. Den 6. december 2017 godkendte par-
lamentet ændringsforslagene i førstebehandlingen med 88 stem-
mer for, 22 imod og 50 afstod fra at stemme. Andenbehandlin-
gen udestår.
Det foreslås i ændringerne til straffeloven, at strafferammen
sættes til 1-5 års fængsel og bøde på maksimalt 5.000 lev (ca.
19.000 DKK.) for at udøve propaganda for radikal islam eller
andre idelogier, der anvender religion til at fremme politiske for-
mål. Der foreslås endvidere en strafferamme på 1-4 års fængsel
og bøde på mellem 5.000 til 10.000 lev (ca. 19.000-38.000
DKK.) for at tvinge eller opfordre andre til at iføre sig tøj, der
delvist eller helt dækker ansigtet, gennem trusler, vold, tvang
eller løfter om belønning.
2
EUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om et bulgarsk lovforslag, som angiveligt kriminaliserer udbredelsen af den islamistiske ideologi, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Det bemærkes, at der er tale om ændringsforslag til straffeloven
fremsat af United Patriots som parti og ikke regeringen som så-
dan. Det bulgarske justitsministerium har på opfordring af det
bulgarske retsudvalg set på forslaget og kommet med en udta-
lelse. I udtalelsen gives principiel støtte til tanken om krimina-
lisering af anti-demokratiske ideologier, herunder radikal islam.
Det anføres dog, at justitsministeriet ikke har foretaget en til-
bundsgående juridisk analyse af samtlige elementer i forslaget,
herunder om det er i overensstemmelse med Bulgariens interna-
tionale forpligtigelser, da der ikke er tale om et formelt rege-
ringsforslag. Der vil være behov for lovteknisk, specialist og ju-
ridisk gennemgang af de foreslåede ændringer til straffeloven
inden endelig vedtagelse.
Der er ikke nogen klar tidslinje for, hvornår sagen kommer til
andenbehandling, da det afhænger af de politiske processer i ud-
valgsbehandlingen.”
3