Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1833961_0001.png
Talepunkt til FEU- og FIU-samråd 8/12
vedr. vækstundersøgelsen mv. for 2018
4. december 2017
F5
Indledning
Tak for invitationen til dette samråd.
Jeg vil redegøre for hovedindholdet af Kommissionens årlige
vækstundersøgelse og varslingsrapporten samt anbefalingerne
til euroområdet som helhed. Til sidst vil jeg give en status for
vores opfølgning på EU’s anbefaling til Danmark fra juli i år.
Jeg vil generelt henvise til det oversendte notat, som redegør
for de forskellige elementer i Kommissionens pakke.
Men lad mig først sige et par ord om, hvor vi står i EU i dag.
Da jeg for ca. et år siden sad her for at forelægge vækstunder-
søgelsen for 2017, var billedet domineret af usikkerhed i køl-
vandet på resultaterne af Brexit-afstemningen og det ameri-
kanske præsidentvalg. Usikkerheden er der stadig, men siden
har vi heldigvis også set mere positive tendenser.
Der er nu en mere solid og bredt forplantet økonomisk
fremgang i EU. I Kommissionens seneste prognose fra 9.
november opjusteres væksten for 2017 i stort set hele EU.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/12-17 om Kommissionens vækstanalyse for 2018, samt Kommissionens rapport om varslingsmekanismen 2018, til finansministeren
Side 2 af 10
Samtidig er arbejdsløsheden i EU faldende (skønnes at falde
fra 8,6 pct. i 2016 til 7,8 pct. i 2017) og er nu på sit laveste
niveau siden 2008 (dengang 7 pct.).
Valgresultaterne i Frankrig, Nederlandene og Tyskland blev
heller ikke de sejre for EU-skepsissen og globaliseringsmod-
standen, som man kunne have frygtet. Men skepsissen gik
frem og bør tages alvorligt. Derfor er det vigtigere end no-
gensinde før at minde hinanden om de mange konkrete posi-
tive resultater for borgerne af EU-samarbejdet.
Det drejer sig blandt andet om vores arbejde med at dæmme
op for skattesvig og skatteundgåelse: Der skal internationale
løsninger til, og vi har allerede gjort meget i EU.
Det gælder også det indre marked, der år efter år sikrer dan-
ske virksomheder og forbrugere direkte adgang til verdens
største marked. Det skal vi fastholde og udbygge.
Og det gælder ikke mindst det økonomiske samarbejde, som
vi har styrket i de seneste år. Vi er blevet bedre til at fastholde
fokus på de mest kritiske reformer og opretholde presset for
at reformere, selvom vi er et stykke fra mål. Det er vigtigt for
at gøre vores økonomier robuste overfor nye kriser og styrke
potentialet for vækst og beskæftigelse.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/12-17 om Kommissionens vækstanalyse for 2018, samt Kommissionens rapport om varslingsmekanismen 2018, til finansministeren
Side 3 af 10
Vækstundersøgelsen for 2018
Som det fremgår af Kommissionens vækstundersøgelse, er
der stadig udfordringer, vi skal håndtere.
Høj offentlig gæld og underskud holder tillid og dermed
vækst nede i flere lande. Svag produktivitetsudvikling svækker
vækstpotentialet. Investeringerne er fortsat under niveauet fra
før krisen, og ledigheden er fortsat for høj flere steder i EU.
I lyset af disse udfordringer vælger Kommissionen igen i år at
fastholde vækstundersøgelsens prioriteter om:
Fremme af investeringer
Gennemførelse af reformer
Og ansvarlig finanspolitik
Ift.
investeringer,
lægger Kommission bl.a. op til fokus på at
styrke produktiviteten, herunder gennem investeringer i infra-
struktur, uddannelse samt forskning og udvikling.
Generelt bør EU-landene arbejde for at fremme private inve-
steringer, herunder ved at styrke erhvervsklimaet og sikre
fleksible og velfungerende produkt- og arbejdsmarkeder.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/12-17 om Kommissionens vækstanalyse for 2018, samt Kommissionens rapport om varslingsmekanismen 2018, til finansministeren
Side 4 af 10
Kommissionen opfordrer også til at fortsætte arbejdet med
kapitalmarkedsunionen
og
bankunionen
for at styrke adgang til
alsidig finansiering og sikre en mere robust banksektor.
Indsatsen med at
gennemføre strukturreformer
skal ifølge
Kommissionen fokusere på at sikre robuste økonomier, for-
bedre de sociale forhold og styrke produktiviteten.
Det skal blandt andet opnås med reformer, der både skaber
gode betingelser for erhvervslivet samt sikrer lige muligheder
og adgang til uddannelse for borgerne.
Der er bl.a. tale om reformer, der sikrer effektiv regulering på
produktmarkederne samt effektive uddannelsessystemer og
en velfungerende aktiv arbejdsmarkedspolitik.
I forbindelse med den tredje prioritet om
ansvarlig finans-
politik,
peger Kommissionen på, at der er behov for at ned-
bringe offentlig gæld i en række lande, og at EU-landene skal
benytte opsvinget til at opbygge finanspolitiske buffere.
Kommissionen understreger, at finanspolitikken i EU-
landene skal respektere Stabilitets- og Vækstpagten.
Kommissionen bemærker, at enkelte eurolande med finans-
politisk råderum bør øge de offentlige investeringer for at
styrke vækstpotentialet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/12-17 om Kommissionens vækstanalyse for 2018, samt Kommissionens rapport om varslingsmekanismen 2018, til finansministeren
Side 5 af 10
Generelt bør eurolandene forbedre kvaliteten og sammen-
sætningen af de offentlige finanser.
I år har Kommissionen desuden skærpet sit
sociale fokus
i
vækstundersøgelsen. Der opfordres bl.a. til investeringerne i
uddannelse og opkvalificering af arbejdsstyrken.
EU-landene skal også bekæmpe ulighed og fattigdom, herun-
der ved at sikre lige adgang til offentlig service og effektive
sociale beskyttelsessystemer.
Anbefalingerne til euroområdet som helhed
Anbefalingerne til euroområdet som helhed kredser om
samme temaer som vækstundersøgelsen. Anbefalingerne læg-
ger bl.a. vægt på, at eurolandene skal sikre robuste økonomi-
er, sikre økonomisk og social konvergens samt inklusiv vækst.
Modsat sidste år anbefales ikke en samlet finanspolitisk lem-
pelse i euroområdet, men en overordnet neutral finanspolitik.
Eurolande med høje betalingsbalanceoverskud anbefales at
fremme lønvækst og prioritere tiltag, der styrker investeringer
og den øvrige indenlandske efterspørgsel.
Kommissionen lægger også vægt på, at eurolandene fortsæt-
ter arbejdet med at færdiggøre
bankunionen.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/12-17 om Kommissionens vækstanalyse for 2018, samt Kommissionens rapport om varslingsmekanismen 2018, til finansministeren
1833961_0006.png
Side 6 af 10
Og der opfordres til at forsætte arbejdet med at færdiggøre
ØMU’en
på en åben og transparent måde i forhold til ikke-
eurolandene.
Varslingsrapporten for 2018
Nu til varslingsrapporten vedr. makroøkonomiske ubalancer.
Varslingsrapporten bruger et sæt indikatorer til at udpege de
lande, hvor Kommissionen vil udarbejde en såkaldt
dybdegåen-
de analyse
af potentielle ubalancer i februar 2018.
Rapporten lægger op til dybdegående analyser af de 12 lande,
som Kommissionen vurderede til at have ubalancer i 2017.
Det er for nogle lande kombinationer af høje gældsniveauer,
udfordringer i banksektoren og en svag udvikling i konkur-
renceevnen. Andre lande har høje og vedvarende betalingsba-
lanceroverskud, hvilket afspejler en stærk konkurrenceevne,
men i varierede grad også en svag indenlandsk efterspørgsel.
Høje boligprisstigninger og stigende lønomkostningerne vur-
deres også at udgøre potentielle risici i enkelte lande.
Om Danmark bemærker Kommissionen bl.a., at overskuddet
på betalingsbalancen fortsat er højt, hvilket til dels kan forkla-
res af et højt opsparingsniveau.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/12-17 om Kommissionens vækstanalyse for 2018, samt Kommissionens rapport om varslingsmekanismen 2018, til finansministeren
Side 7 af 10
Kommissionen fremhæver høj privat gæld i Danmark, men
også at det bl.a. skal ses sammen med det særlige danske real-
kreditsystem og pensionssystemet. Kommissionen nævner
desuden, at boligpriserne er steget meget de seneste år.
Regeringens holdning
Regeringen deler de fleste af Kommissionens prioriteter i
vækstundersøgelsen og anbefalingerne til eurolandene, og er
generelt enig i konklusionerne fra varslingsrapporten.
Det er positivt, at man ikke anbefaler eurolandene en finans-
politisk lempelse, ligesom sidste år. Det er stadig relativt få
lande, der har et råderum, primært Tyskland, men her vil
lempelser risikere at føre til overophedning. Opsvinget er så
solidt og bredt baseret, at der generelt skal være fokus på at
opbygge buffere og ikke at lempe finanspolitikken.
Generelt er det centralt for regeringen, at fejlene fra før kri-
sen ikke gentages. Derfor er det glædeligt, at Kommissionen
synes at have skærpet sit fokus på at sikre robuste økonomier
gennem reformer og sund finanspolitik.
Regeringen er også enig i, at man skal arbejde for at styrke
investeringerne. Det er de private investeringer, der skal
fremmes, bl.a. gennem gode rammevilkår for erhvervslivet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/12-17 om Kommissionens vækstanalyse for 2018, samt Kommissionens rapport om varslingsmekanismen 2018, til finansministeren
Side 8 af 10
Regeringen noterer sig det sociale fokus i Kommissionens
pakke og finder det positivt, at Kommissionen anerkender, at
sociale resultater bedst nås via reformer.
Regeringen er tilfreds med, at Kommissionen ikke vil udar-
bejde en dybdegående analyse af Danmark i 2018. Vi vil dog
stadig være i arbejdstøjet for styrke konkurrenceevne, pro-
duktivitet og finansiel stabilitet i Danmark.
Videre proces
På ECOFIN i tirsdags præsenterede Kommissionen pakken.
Der var generel opbakning til prioriteterne i vækstundersøgel-
sen og behovet for videre analyser af ubalancer i 12 lande.
På ECOFIN 23. januar skal vi vedtage konklusioner om pak-
ken med input til de overordnende pejlemærker for den øko-
nomiske politik til brug for topmødet (DER) i marts 2018.
Det er tanken, at landene herefter skal tage højde for ECO-
FIN’s og DER’s konklusioner
i deres stabilitets- eller konver-
gensprogrammer samt nationale reformprogrammer.
Jeg håber, at vi til januar kan enes om et klart budskab om, at
den aktuelle fremgang skal bruges til at sikre sund strukturpo-
litik og ansvarlig finanspolitik langt bedre, end vi har gjort i
EU i de seneste opsving.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/12-17 om Kommissionens vækstanalyse for 2018, samt Kommissionens rapport om varslingsmekanismen 2018, til finansministeren
1833961_0009.png
Side 9 af 10
Det er nu, vi skal opbygge den nødvendige robusthed mod
næste nedgang og undgå at der udvikler sig en ny krise.
Opfølgning på de landespecifikke anbefalinger til DK
Jeg vil slutte med et par ord om den hidtidige opfølgning på
de landespecifikke anbefalinger, som Danmark fik i sommer.
Vi fik kun én anbefaling, som handler om at skabe konkur-
rence i den indenlandsk orienterede servicesektor.
Det er en prioritet for regeringen at styrke produktiviteten i
servicesektoren.
Derfor var det vigtigt, at Folketinget vedtog den modernise-
rede planlov i juni. Den lemper reglerne for butikkers place-
ring og størrelse. Det forventes at føre til øget konkurrence
og dermed bedre service, lavere priser og større vareudvalg.
Det er også vigtigt, at et bredt flertal i Folketinget i februar
vedtog en modernisering af taxaloven. Formålet var at fjerne
nogle af de mange begrænsninger inden for erhvervsmæssig
persontransport i biler.
Ved at fjerne begrænsningerne får erhvervet bedre mulighed
for at konkurrere på fx pris eller service over for kunderne.
Samtidig fastholdes nogle af de nuværende krav, og der ind-
føres nye og mere moderniserede krav om opsamling af data.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/12-17 om Kommissionens vækstanalyse for 2018, samt Kommissionens rapport om varslingsmekanismen 2018, til finansministeren
Side 10 af 10
Der gives også bedre muligheder for at taxivirksomhederne
kan effektivisere og udvide deres forretning. Taxivirksomhe-
derne får med andre ord mulighed for at vokse
fordi an-
talsbegrænsningen og den geografiske begrænsning fjernes.
Årets anbefaling ligger i forlængelse af sidste års anbefaling,
hvor Danmark også blev opfordret til at øge konkurrencen i
servicesektoren, især inden for bygge- og anlægssektoren og
til at øge samarbejdet mellem erhverv og universiteter.
Sammenholdt med regeringens initiativer i forbindelse med
2016-anbefalingen inden for især bygge- og anlægssektoren,
er der altså gennemført flere initiativer, der skal styrke kon-
kurrencen i den indenlandsk orienterede servicesektor.
Jeg vil understrege, at det er vigtigt for regeringen, generelt at
sikre gode konkurrencevilkår i Danmark, hvorfor vi fortsat
følger udviklingen og analyserer, hvilke områder der har brug
for yderligere konkurrenceskabende tiltag.
I foråret vil jeg for udvalgene sammen med Økonomi- og In-
denrigsministeren gøre rede for regeringens overvejelser om
næste års nationale reformprogram.