Europaudvalget 2017-18
KOM (2016) 0819 Bilag 3
Offentligt
1891442_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
8. maj 2018
Enheden for Internatio-
nalt Politisamarbejde
Sagsbeh: Viktoria Egsgaard
Sagsnr.: 2017-304-0016
Dok.:
721270
Vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om gensidig anerkendelse af afgørelser om indefrysning og
konfiskation (KOM (2016) 819 endelig)
1.
Kommissionen har ved KOM (2016) 819 endelig af 21. december 2016
fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gensidig
anerkendelse af afgørelser om indefrysning og konfiskation. Der henvises
til grund- og nærhedsnotat af 2. marts 2017 (KOM (2016) 0819, bilag 1,
2016-2017).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 82, stk. 1, i Traktaten om Den
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF). Forslaget er dermed omfattet
af retsforbeholdet, hvilket indebærer, at forslaget ikke vil være bindende for
eller finde anvendelse i Danmark.
Forslaget skal erstatte to eksisterende rammeafgørelser på området, hen-
holdsvis Rådets rammeafgørelse 2003/577/RIA af 22. juli 2003 om fuldbyr-
delse i Den Europæiske Union af kendelser om indefrysning af formuegoder
eller bevismateriale og Rådets rammeafgørelse 2006/783/RIA af 6. oktober
2006 om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på afgørelser
om konfiskation. Danmark deltager i de to eksisterende rammeafgørelser.
De to rammeafgørelser vil som udgangspunkt fortsat finde anvendelse i de
medlemsstater, der ikke er bundet af den foreslåede forordning, herunder
Danmark. Det er således udgangspunktet, at retsakter, der er vedtaget inden
Lissabon-Traktatens ikrafttræden, og som ophæves eller helt erstattes af nye
retsakter, der er omfattet af retsforbeholdet, og som Danmark derfor ikke
deltager i, fortsat finder anvendelse for Danmark.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2016) 0819 - Bilag 3: Brev vedr. gensidig anerkendelse af afgørelser om indefrysning og konfiskation
Dette udgangspunkt kan dog fraviges. De andre medlemsstater vil således
kunne beslutte, at en ophævet eller helt erstattet retsakt ikke længere skal
være gældende for eller finde anvendelse i Danmark, hvis den nye retsakt
ellers måtte blive uanvendelig for de andre medlemsstater.
2.
Justitsministeriet har senest ved samlenotat af 22. november 2017 vedrø-
rende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes
behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blan-
dede Udvalg den 7.-8. december 2017 (EUU, Rådsmøde 3584, RIA bilag 1,
2017-18) oplyst, at det må forventes, at de andre medlemsstater vil beslutte,
at rammeafgørelserne ikke længere skal være gældende for eller finde an-
vendelse i Danmark.
Justitsministeriet har desuden oplyst, at det må forventes, at en vedtagelse
af forslaget vil medføre en svækkelse af Danmarks samarbejde med de øv-
rige medlemsstater på området for anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørel-
ser om indefrysning og konfiskation, hvis de eksisterende rammeafgørelser
ikke længere finder anvendelse for Danmark eller bliver praktisk uanvende-
lige.
Det fremgår endvidere af ovennævnte grund- og nærhedsnotat, at deltagel-
sen i de eksisterende rammeafgørelser vil miste sin praktiske betydning, da
de øvrige medlemsstater vil være bundet af den nye forordning (og ikke de
eksisterende rammeafgørelser).
3.
Justitsministeriet kan oplyse, at regeringen har fulgt forhandlingerne tæt
med fokus på at sikre, at Danmark fortsat kan samarbejde effektivt med de
øvrige medlemsstater i sager om grænseoverskridende kriminalitet, hvis for-
slaget vedtages. På de seneste arbejdsgruppemøder i regi af Rådet er Dan-
marks muligheder for et fortsat samarbejde blevet drøftet mellem medlems-
landene.
På et arbejdsgruppemøde i marts 2018 var der bred opbakning til en model,
hvorefter de eksisterende rammeafgørelser fortsat skal finde anvendelse i
forholdet mellem Danmark eller Irland (der som udgangspunkt heller ikke
deltager i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til
TEUF tredje del, afsnit V) på den ene side og de øvrige medlemslande på
den anden side. En sådan model vil betyde, at Danmark fortsat vil kunne
modtage og sende anmodninger om fuldbyrdelse af afgørelser om beslag-
læggelse og konfiskation i henhold til de gældende rammeafgørelser, men
2
kom (2016) 0819 - Bilag 3: Brev vedr. gensidig anerkendelse af afgørelser om indefrysning og konfiskation
Danmark vil som følge af retsforbeholdet naturligvis ikke være omfattet af
den nye forordning.
Forslaget forventes endeligt vedtaget medio 2018, og det vil først på dette
tidspunkt være endeligt afklaret, om Danmark fortsat kan samarbejde med
de øvrige EU-lande i henhold til det nuværende retsgrundlag.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 112 (Alm.
del) fra Folketingets Europaudvalg.
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
3