Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0753 Bilag 4
Offentligt
1875437_0001.png
Europaudvalget og Miljø- og Fødevareudvalget
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
4. april 2018
KOM (2017) 0753
Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om kvaliteten
af drikkevand (omarbejdet) (EØS-relevant tekst) {SWD(2017) 448 final} -
{SWD(2017) 449 final} - {SWD(2017) 451 final}
Andre parlamenters udtalelser om Kommissionens forslag til drikke-
vandsdirektivet
Hermed omdeles tre begrundede udtalelser om brud på nærhedsprincippet i
forslaget om revision af direktivet om kvalitet af drikkevand (KOM(2017)753).
Udtalelserne stammer fra henholdsvis det irske parlament, det britiske under-
hus og det østrigske forbundsråd. Derudover har også det tjekkiske depute-
retkammer vedtaget en begrundet udtalelse om brud på nærhedsprincippet,
men da begrundelsen kun foreligger på tjekkisk, er den ikke medtaget i dette
bilag.
Begrundet udtalelse fra det irske parlament
Bolig-, planlægnings-, og lokalforvaltningsudvalget i det irske parlament,
House of the Oireachtas, skriver i en begrundet udtalelse, at udvalget støtter
det overordnede formål med forslaget, men mener ikke, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet. Begrundelserne er:
Forslaget begrænser beslutninger på det nationale niveau unødigt.
Forslaget begrænser EU-landenes mulighed for at vælge, hvordan de
vil implementere forslagets formål i overensstemmelse med etable-
rede nationale systemer.
De foreslåede tiltag i direktivet går videre, end hvad der er nødven-
digt for at opfylde forslagets målsætninger, og er derfor ikke propor-
tionale i forhold til målene.
1/3
kom (2017) 0753 - Bilag 4: Andre parlamenters udtalelser om Kommissionens forslag til drikkevandsdirektivet
1875437_0002.png
Udvalget ser ikke nødvendigheden af
at afvige fra WHO’s (Verdens-
sundhedsorganisationen) kriterier til overvågning af kvaliteten af
drikkevand.
Forslaget tager ikke tilstrækkeligt hensyn til lokale og regionale
overvejelser. Forslaget kan potentielt få vidtrækkende konsekvenser
for veletablerede nationale ordninger i Irland.
Udtalelsen er vedlagt.
Begrundet udtalelse fra det britiske underhus
Det britiske underhus, House of Commons, mener, at de elementer i forsla-
get, der handler om adgang til drikkevand, bryder med nærhedsprincippet.
Underhuset ser ikke nogen tvingende grund til, at én medlemsstats
beslutning om at forbedre adgang til drikkevand ville få en skadelig
virkning for nabolandene eller på EU's indre marked.
Kommissionen giver ikke nogen forklaring i sit forslag eller den led-
sagende konsekvensanalyse om nødvendigheden af at handle på EU-
plan for at forbedre adgangen til vand, og argumenterer ikke for, at
der er en merværdi i at handle på EU-plan.
Underhuset bemærker, at forslaget om at oprette udendørs og in-
dendørs drikkeposter i det offentlige rum ikke giver meget frihed til
medlemsstaterne med hensyn til implementering. De er derfor ikke
enige i, at denne del af forslaget finder den rette balance mellem
handlinger, der kan ses som nødvendige på EU-plan, og handlinger,
der bedst overlades til medlemsstaterne.
Underhuset finder, at Kommissionen ikke har givet tilstrækkelig vur-
dering af nærhedsprincippet, herunder cost-benefit-analyser af de
foreslåede tiltag.
Underhuset anerkender, at drikkevandsdirektivet har været i kraft længe, og
finder det vigtigt at opdatere direktivet i lyset af nyere viden. Underhuset note-
rer sig dog,
at Kommissionen ikke følger WHO’s parametre i alle tilfælde, men
tenderer til en strengere tilgang med lavere værdier for forskellige stoffer.
Underhuset finder den risikobaserede tilgang (som allerede bruges i Storbri-
tannien) hjælpsom.
Hele udtalelsen er tilgængelig her:
https://publications.parliament.uk/pa/cm201719/cmselect/cmeuleg/301-
xviii/30103.htm
Begrundet udtalelse fra det østrigske forbundsråd
2/3
kom (2017) 0753 - Bilag 4: Andre parlamenters udtalelser om Kommissionens forslag til drikkevandsdirektivet
Forbundsrådet finder, at elementer i forslaget er i strid med nærheds- eller
proportionalitetsprincippet. Begrundelserne er:
Merværdien af en risikobaseret tilgang er ikke åbenlys
Forslaget forpligter medlemsstaterne til at informere borgerne om
vandkvaliteten, hvilket vil medføre administrative byrder.
Ifølge østrigsk lov er beskyttelse af vand en offentlig interesse, men
ikke en offentlig rettighed, som forslaget lægger op til.
Udtalelsen er vedlagt.
Fristen for nærhedstjek var den 3. april 2018.
Med venlig hilsen
Lotte Rickers Olesen,
EU-specialkonsulent
3/3