Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0795 Bilag 1
Offentligt
1858900_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Markedsovervågningsforordning: Forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om overholdelse og håndhævelse af Unionens
harmoniserede lovgivning for produkter, KOM(2017)795
Nyt notat
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 19. december 2017 forslag til forordning
om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning
for produkter.
Forslaget skal medvirke til at skabe et mere velfungerende indre marked
for varer og hæve forbrugertilliden i det indre marked gennem en række
tiltag, der skal styrke overholdelse og håndhævelse af EU's produktreg-
ler. Forslaget indeholder bl.a. tiltag, der skal sikre bedre gennemsigtig-
hed omkring EU’s harmoniserede produktregler og bedre samarbejde på
tværs af myndigheder og mellem myndigheder og virksomheder. Derud-
over indeholder forslaget tiltag, der skal sikre bedre markedsovervågning
af varer solgt over nettet og styrke kontrollen med varer fra tredjelande.
Forslaget forventes på det foreliggende grundlag ikke at få væsentlige
statsfinansielle konsekvenser. De statsfinansielle konsekvenser bør dog
undersøges nærmere, da krav om øget samarbejde mellem medlemsland-
ende kan betyde et øget ressourceforbrug for markedsovervågningsmyn-
dighederne. Forslaget forventes at have positive samfunds- og erhvervs-
økonomiske konsekvenser i form af reducerede efterlevelsesomkostninger
som følge af bedre vejledning om EU's harmoniserede produktregler og
styrket samarbejde mellem myndigheder og virksomheder. Dog vil disse
til en vis grad modvejes af øgede krav til virksomhederne i forhold til
offentliggørelse af oplysninger om kontaktperson og overensstemmelses-
erklæringer. Forslaget forventes derudover at have positive konsekvenser
for beskyttelsesniveauet, da det vurderes at give færre farlige produkter
på markedet.
Regeringen støtter overordnet målet om at skabe et reelt velfungerende
indre marked for varer. Regeringen vil være opmærksom på, at forslagets
tiltag til øget samarbejde mellem myndigheder tilrettelægges på en om-
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
1858900_0002.png
kostningseffektiv og relevant måde. Regeringen vil desuden lægge vægt
på, at forslagets elementer skal kunne gennemføres i Danmark i overens-
stemmelse med gældende principper i retsplejeloven.
Regeringen vil være opmærksom på at bedre samarbejde mellem myn-
digheder og virksomheder tilrettelægges på en måde, der ikke kompro-
mitterer myndighedernes upartiskhed.
Regeringen vil ligeledes være opmærksom på, om forslaget tager hensyn
til komplekse forsyningskæder og nye forretningsmetoder baseret på den
teknologiske udvikling som fx 3D-print.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2017) 795 af 19. december 2017 frem-
sendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overhol-
delse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produk-
ter. Forslaget er oversendt til Rådet den 19. december 2017. Forslaget
blev oversendt i dansk sprogversion den 23. januar 2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 33, 114 og 207 og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsmæssige procedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Det er en prioritet for Kommissionen at sikre et velfungerende indre mar-
ked for varer med effektiv markedsovervågning og høj forbrugertillid.
Kommissionen annoncerede i sin meddelelse ’Opgradering
af det indre
marked: flere muligheder for borgerne og virksomhederne’
(KOM(2015)550) fra 2015 intentionen om at iværksætte en række foran-
staltninger med henblik på at øge indsatsen for at holde produkter, der
ikke er i overensstemmelse med EU's produktkrav, væk fra markedet.
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overholdelse
og håndhævelse blev lanceret som en del af Kommissionens såkaldte
’varepakke’
fra den 19. december 2017, som skal gøre det lettere for
virksomheder, især små og mellemstore virksomheder, at sælge deres
produkter i Europa, og som skal styrke de nationale myndigheders og
toldvæsenets kontrol for at forhindre, at usikre produkter sælges til de
europæiske forbrugere. Pakken indeholder desuden forslag til forordning
om gensidig anerkendelse af varer (KOM(2017)796) samt meddelelsen
”Varepakken: Styrkelse af tilliden i det indre marked”
(KOM(2017)787)
og to rapporter om henholdsvis anvendelsen af direktiv 2015/1535 om
gennemsigtighed i det indre marked og implementering af bestemmelser-
ne om akkreditering i forordning 765/2008.
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om overholdelse
og håndhævelse ligger i forlængelse af forslag til forordning om mar-
2
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
1858900_0003.png
kedsovervågning af produkter (KOM(2013)75), der blev offentliggjort i
2013 som en del af Kommissionens såkaldte ’Markedsovervågningspak-
ke’
sammen med forslag til forordning om forbrugerproduktsikkerhed
(KOM(2013)78). De lovgivningsmæssige forhandlinger af forslagene
blev indledt i 2013, men gik i stå i 2015, da der ikke kunne opnås enighed
i Rådet vedrørende spørgsmålet om ’oprindelsesmærkning’
i forslaget til
forordning om forbrugerproduktsikkerhed.
Det foreliggende forslag til forordning om overholdelse og håndhævelse
af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter indeholder bestem-
melser
(’lex generalis’),
der har til formål at undgå eventuelle overlap
med forslaget fra 2013.
3.
Formål og indhold
Forslaget skal medvirke til at skabe et mere velfungerende indre marked
for varer og hæve forbrugertilliden i det indre marked gennem en række
tiltag, der skal styrke overholdelse og håndhævelse af EU's produktregler.
Trods omfattende EU-regler for produkter er der stadig mange usikre og
ulovlige varer på det indre marked, som medfører store risici for forbru-
gerne. Samtidig bliver produkter og distributionskanaler i EU og resten af
verden mere og mere indbyrdes forbundne, ligesom flere produkter sæl-
ges online. Hertil kommer, at 3D-printning vinder mere indpas. Det stiller
krav til håndhævelsen af EU's produktregler og til markedsovervågningen
af produkter. Såfremt markedsovervågningen fungerer mindre effektivt i
nogle medlemslande end i andre, risikerer man ifølge Kommissionen at
skabe urimelige handelsvilkår for europæiske virksomheder og opfordre
til at virksomhederne spekulerer i, hvor man møder den mest lempelige
håndhævelse.
Forslaget indeholder tiltag, der styrker myndighedernes samarbejde og
deling af oplysninger om ulovlige produkter og igangværende undersø-
gelser for, at myndighederne kan sætte effektivt ind over for produkter,
der ikke overholder produktsikkerhedskravene. Forslaget indeholder lige-
ledes tiltag, der skal styrke samarbejdet mellem myndigheder og virk-
somheder. Derudover har forordningen til hensigt at hjælpe de nationale
myndigheder med at forbedre kontrollen med produkter, der kommer ind
på EU-markedet, ikke mindst produkter, der sælges online. Da 30 % af
varerne i EU importeres, foreslår Kommissionen endvidere at styrke in-
spektionerne af de ydre grænser ved
at tilpasse reglerne til EU’s nye
Toldkodeks.
I det følgende gennemgås de centrale elementer i Kommissionens forslag.
Emne og anvendelsesområde
3
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
1858900_0004.png
Forslaget fastsætter regler for levering af overensstemmelsesoplysninger
for visse produkter, der er omfattet af EU’s
harmoniserede produktlov-
givning. Forslaget etablerer ligeledes en ramme for samarbejde mellem
markedsovervågningsmyndigheder og økonomiske aktører vedrørende
sådanne produkter, ligesom den etablerer en ramme for markedsovervåg-
ning af sådanne produkter for at sikre, at de opfylder gældende produkt-
sikkerhedsregler.
Forslaget gælder for størstedelen af EU's harmoniserede produktlovgiv-
ning. Det fremgår af bilaget til forslaget, hvilken specifik lovgivning der
er omfattet. De enkelte bestemmelser i forslaget finder imidlertid kun
anvendelse, hvis der ikke er specifikke bestemmelser med det samme
formål i EU-harmoniseringslovgivning (særlovgivningen), der er mere
specifikke i forhold til markedsovervågning og håndhævelse.
Bedre håndhævelse
Markedsovervågningsbeføjelser
Forslaget fastsætter et sæt minimumsbeføjelser, som markedsovervåg-
ningsmyndigheder skal have, der er fastlagt med henblik på at sikre en
effektiv håndhævelse af
EU’s harmoniserede produktlovgivning på tværs
af EU’s grænser. Disse beføjelser omfatter bl.a. beføjelse til adgang til
data og dokumenter i forbindelse med manglende overholdelse af de gæl-
dende regler; beføjelse til at udføre inspektioner, foretage testkøb og ud-
føre mystery shopping; beføjelse til at vedtage midlertidige foranstaltnin-
ger samt til at iværksætte undersøgelser eller procedurer med det formål
at bringe manglende overholdelse af gældende regler til ophør; beføjelse
til at forbyde levering af produkter eller tilbagekalde og ødelægge pro-
dukter; samt beføjelse til at pålægge sanktioner som følge af manglende
overholdelse og offentliggøre beslutninger, herunder den pågældende
erhvervsdrivendes identitet.
Centrale forbindelseskontorer
Der skal oprettes centrale forbindelseskontorer (’single liaison offices’) i
hver medlemsstat, som får ansvar for at koordinere håndhævelse og akti-
viteter blandt nationale markedsovervågningsmyndigheder.
Styrket samarbejde mellem medlemslandene
Forslaget lægger op til at styrke samarbejdet mellem medlemslandene.
Dette skal bl.a. ske igennem en fastlagt procedure for anmodning om as-
sistance via de centrale forbindelseskontorer. Formålet er at øge udveks-
ling af oplysninger og bevismateriale mellem markedsovervågningsmyn-
dighederne, samt at give mulighed for at anmode andre medlemslande om
at iværksætte foranstaltninger ved sager om overtrædelse.
EU-netværk for produktoverensstemmelse
4
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
1858900_0005.png
Der etableres et EU-netværk for produktoverensstemmelse (‘EU
Product
Compliance
Network’) bestående af henholdsvis
en bestyrelse, admini-
strative koordineringsgrupper for hvert sektorområde, hvor der er harmo-
niseret produktlovgivning, samt repræsentanter fra Kommissionen. Net-
værket skal bl.a. organisere fælles læring og peer reviews, udvikle og
vedligeholde fælles informations- og kommunikationssystemer og under-
støtte etableringen af fælles testfaciliteter. Der henvises også til, at net-
værket skal kunne fastsætte standarder for minimumsstraffe for manglen-
de efterlevelse af markedsovervågningsreglerne. Kun de nationale mar-
kedsovervågningsmyndigheder vil håndhæve konkrete afgørelser over for
erhvervsdrivende.
Tættere samarbejde mellem virksomheder og markedsovervågningsmyn-
digheder
Partnerskabsaftaler om overholdelse
Med forslaget åbnes der mulighed for, at markedsovervågningsmyndig-
heder kan indgå såkaldte partnerskabsaftaler med økonomiske aktører om
overholdelse af EU’s
harmoniserede
produktlovgivning med henblik på
at bistå dem med vejledning og rådgivning herom. Der åbnes ligeledes
for muligheden for, at myndighederne kan kræve betaling herfor.
Samarbejdsaftaler
Med forslaget åbnes der ligeledes mulighed for, at markedsovervåg-
ningsmyndigheder og økonomiske aktører kan indgå samarbejdsaftaler
(’memoranda of understanding’) med henblik på at identificere produkter,
der ikke lever op til EU’s harmoniserede produktlovgivning,
udførelse af
markedsovervågning og kampagner samt finansiering af indsatserne.
Styrkede produktkontaktpunkter
Der lægges i forslaget op til, at produktkontaktpunkterne, der i dag rådgi-
ver om nationale særregler og gensidig anerkendelse, fremover også skal
rådgive om EU’s
harmoniserede
produktlovgivning.
Markedsovervågning af varer solgt online
En ansvarlig kontaktperson i EU
For at man som fabrikant fra et tredjeland må sælge et produkt i EU, skal
man fremover have en kontaktperson etableret i EU, der kan kontaktes af
markedsovervågningsmyndighederne vedrørende spørgsmål om overhol-
delse af de gældende produktregler.
Formålet med bestemmelsen
er at håndhæve EU’s harmoniserede pro-
duktlovgivning ved at
sikre god kontakt mellem fabrikanter eller deres
udpegede kontaktpersoner og markedsovervågningsmyndighederne.
Den person, der er ansvarlig for overensstemmelsesoplysninger, kan være
fabrikanten, importøren eller enhver anden erhvervsdrivende udpeget af
fabrikanten. Opgaverne for den person, der er ansvarlig for overholdel-
sesoplysninger, er primært at give oplysninger om produktet til markeds-
overvågningsmyndigheder og at samarbejde med myndighederne.
5
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
1858900_0006.png
Kontrol ved de ydre grænser
Tilpasser reglerne til EU-toldkodeksen
Forslaget tilpasser markedsovervågningsreglerne til den nye EU-
toldkodeks og styrker samarbejdet og informationsudvekslingen mellem
toldmyndigheder og markedsovervågningsmyndighederne.
Toldmyndighederne udfører kontrol baseret på risikoanalyse. Toldmyn-
dighederne skal i god tid informere markedsovervågningsmyndighederne
om markedsføring af produkter under overgang til fri omsætning og re-
sultaterne af kontrollen, hvis disse oplysninger er relevante for håndhæ-
velsen af
EU’s harmoniserede produktlovgivning.
Overgang til fri omsætning kan suspenderes:
Hvis produktet ikke er ledsaget af den krævede dokumentation,
ikke er mærket eller mærket efter behov, ikke er forsynet med
CE-mærkning eller anden mærkning som krævet i henhold til
EU's harmoniserede produktlovgivning;
Hvis der ikke kan identificeres en kontaktperson ansvarlig for
overholdelsesoplysninger, der er etableret i EU; eller
Hvis der er grund til at tro, at produktet ikke markedsføres i over-
ensstemmelse med kravene i EU's harmoniserede produktlovgiv-
ning.
Enklere papirarbejde for visse importører
(art. 29)
Udkastet til
forordning indeholder også bestemmelser om en mere lempe-
lig kontrol af produkter, der er anmeldt til fri omsætning af såkaldte
’au-
toriserede økonomiske aktører’ med særlig status i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om EU-toldkodeksen (forordning
952/2013). Forslaget fastsætter ligeledes betingelser for suspension af
denne behandling, hvis der konstateres manglende overholdelse under
kontrollen. Procedureregler for udveksling af oplysninger om autorisere-
de økonomiske aktører mellem markedsovervågningsmyndigheder og
toldmyndigheder vil blive fastlagt i gennemførelsesretsakter i overens-
stemmelse med undersøgelsesproceduren.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedu-
re (TEUF artikel 294) medlovgiver.
Sagen behandles i Europa-Parlamentets udvalg om det Indre Marked og
Forbrugerbeskyttelse (IMCO-udvalget). Nicola Danti (S&D) er udpeget
som ordfører på forslaget. Der foreligger endnu ikke en udtalelse om for-
slaget.
5.
Nærhedsprincippet
6
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
1858900_0007.png
Kommissionen redegør i forslaget for, at den overordnede målsætning
med forslaget er at skabe et velfungerende indre marked for varer for
forbrugere og virksomheder.
Markedsovervågningsaktiviteter og håndhævelse af EU's harmoniserede
produktregler henhører under medlemsstaternes nationale myndigheder.
Ifølge Kommissionen er det imidlertid nødvendigt med et øget samarbej-
de på tværs af medlemslandene med henblik på at sikre en ensartet og
effektiv markedsovervågningsindsats i det indre marked samt håndhævel-
se af EU's harmoniserede produktregler. Såfremt markedsovervågningen
fungerer mindre effektivt i nogle medlemslande end i andre, risikerer man
ifølge Kommissionen at skabe urimelige handelsvilkår for europæiske
virksomheder og opfordrer til såkaldt ’forum shopping’.
På den baggrund
vurderer Kommissionen det nødvendigt at iværksætte tiltag, der skal
styrke markedsovervågningsmyndighedernes samarbejde indbyrdes og
med toldmyndighederne og markedsovervågningsmyndighedernes befø-
jelser i forbindelse med håndhævelse af EU's harmoniserede produktreg-
ler.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at en effektiv markeds-
overvågning og håndhævelse af EU’s harmoniserede produktregler bedst
sikres gennem en kombination af en national markedsovervågningsind-
sats og fælles europæiske tiltag.
6.
Gældende dansk ret
Det er endnu ikke muligt at identificere samtlige nationale regler, der vil
blive påvirket af forslaget. Forslaget berører, jf. bilag 1 til forslaget, 40
sektordirektiver, som implementeres af danske love og bekendtgørelser,
og som hører under flere forskellige ministerområder, heriblandt Miljø-
ministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Erhvervsministeriet m.fl. Det gæl-
der fx EU-lovgivning som legetøjsdirektivet, maskindirektivet og forord-
ningen om gasapparater.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk im-
plementeringslovgivning på en række sektorområder. Forordningen vil
berøre de konkrete love og bekendtgørelser, som implementerer de direk-
tiver, der berøres af forordningsforslaget.
7
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
1858900_0008.png
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det må forventes, at markedsovervågningsmyndighederne kan blive mødt
af øgede udgifter i forbindelse med forslaget til et mere omfattende sam-
arbejde. Det fulde omfang af forslagets betydning for medlemsstaternes
ressourceforbrug bør derfor undersøges nærmere, inden de statsfinansiel-
le konsekvenser kan fastlægges.
Forslagets bestemmelser om oprettelse af centrale forbindelseskontorer
og et EU-netværk for produktoverholdelse vurderes at have begrænsede
statsfinansielle konsekvenser, såfremt disse tiltag kan integreres i den
nuværende tilrettelæggelse af markedsovervågningen i Danmark og ikke
kræver oprettelse af nye organer.
Som konkret eksempel forventes forslaget at få økonomiske konsekven-
ser for den danske toldmyndighed som følge øgede administrative opga-
ver. SKAT (Told) har foreløbigt estimeret, at forslaget vil medføre er
ressourcebehov på 6-7 bruttoårsværk pr. år, svarende til 4,4-5,1 mio. kr.
pr. år. De øgede udgifter forventes bl.a. som følge af øget kommunikation
med Kommissionen, medlemslandene og de nationale markedsovervåg-
ningsmyndigheder, oprettelse af nye risikoprofiler og øget gennemførelse
af fysiske kontroller. Der må ligeledes forventes it-relaterede etablerings-
omkostning, men det har endnu ikke været muligt at estimere disse.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser,
idet det forventes at skabe mere lige og gennemsigtige rammevilkår for
virksomhederne og dermed bidrage til et mere velfungerende indre mar-
ked for varer.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Bestemmelserne om bedre samarbejde mellem markedsovervågnings-
myndigheder og økonomiske aktører vurderes at kunne have positive
erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksomhederne, da disse vil opnå
mere og bedre vejledning om overholdelse af reglerne og deraf følgende
reducerede efterlevelsesomkostninger.
Dog stiller forslaget også nye krav til virksomhederne. Eksempelvis skal
fabrikanter udpege en kontaktperson, der er ansvarlig for at levere infor-
mation til markedsovervågningsmyndighederne. Kontaktoplysningerne
på denne person skal gøres tilgængelig for offentligheden på enten fabri-
kantens hjemmeside eller anden vis. Hvor EU’s harmoniseringslovgiv-
ning stiller krav om en overensstemmelseserklæring, gælder desuden
samme krav om offentlig tilgængelighed. Dette må vurderes som en øget
efterlevelsesomkostning for virksomhederne.
8
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
1858900_0009.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Et mere effektivt system for markedsovervågning vurderes at kunne få en
positiv effekt på beskyttelsesniveauet, da det vil give færre farlige pro-
dukter på markedet og dermed øge forbrugernes tillid til det indre marked
for varer.
8.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for vækst- konkurrenceev-
ne og forbrugerspørgsmål med frist den 12. januar 2018. Der er modtaget
høringssvar fra Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, Danske Regioner og
Dansk Industri.
Dansk Erhverv (DE)
støtter ethvert skridt i retning af en klogere og mere
risikobaseret håndhævelse af markedskontrollen, ligesom DE opfordrer til
samarbejde mellem de enkelte landes markedskontrol for derigennem at
fremme en mere ensartet og effektiv kontrol. Det er i den forbindelse ifølge
DE vigtigt, at de enkelte medlemsstater afsætter de nødvendige ressourcer
både i form af personale, budget og laboratoriekapacitet, så ordentlig koor-
dinering og udveksling af informationer markedskontrolmyndighederne
imellem muliggøres.
DE
hilser introduktionen af en ansvarlig person i Eu-
ropa velkommen, dog skal det nævnes, at succesen af dette forslag afhæn-
ger meget af, hvor operativt det endelige set-up bliver.
Forbrugerrådet Tænk (FT)
hilser det velkommen, at Kommissionen tager
initiativ til at forbedre produktsikkerheden, hvilket er tiltrængt i betragtning
af de erfaringer med farlige varer, som forbrugerorganisationerne regel-
mæssigt afslører i deres tests. Desuden er der kommet nye udfordringer
nemlig de internetopkoblede produkter, der allerede findes i mange hjem,
og som ikke er tilstrækkeligt reguleret i den eksisterende lovgivning. Der
bør derfor også være øget fokus på den type produkter i forhold til cyber-
sikkerhed, så forbrugerne trygt kan bruge produkterne i hjemmet.
Generelt fremfører
FT,
at Kommissionens tiltag ikke er omfattende nok, da
reglerne kun omfatter varer med CE mærket, hvilket betyder, at alle de pro-
dukter, der ikke er omfattet af harmoniserede EU-regler men af det generel-
le produktsikkerhedsdirektiv falder udenfor, f. eks. legepladsudstyr, børne-
omsorgsprodukter, møbler, tekstiler m.v. Forbrugerorganisationerne i Eu-
ropa er i øvrigt imod, at varerne mærkes med CE mærket, da forbrugerne
vildledes til at tro, at mærket er en garanti for sikkerhed. CE-mærket er ikke
et mærke rettet mod forbrugeren, og det bør derfor kun stå på de tekniske
papirer, hvor myndighederne kan finde det
ikke på varen eller emballa-
gen.
9
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
Ifølge
FT
er der generelt brug for en bedre og øget kontrol og overvågning
af markedet
specielt markedskontrollen med produkter købt online halter
og bør have meget større fokus. Der bør endvidere oprettes en paneuropæ-
isk ulykkesdatabase. Registrering af ulykkesdata er et vigtigt element i pro-
duktsikkerhedsarbejdet, da ulykkesdata bl.a. er vigtige i forhold til at sikre,
at de europæiske sikkerhedsstandarder dækker de relevante risici.
Endelig fremfører
FT
at det er vigtigt, at forbrugerorganisationerne involve-
res i det europæiske netværk for markedskontrol (Union Product Complian-
ce Board) for på den måde at skabe gennemsigtighed og tillid til markedet.
Danske Regioner
fremfører at det, det set fra en udbudsretlig synsvinkel, er
positivt, at et produkt, som er ”dømt ude” i én medlemsstat pga. manglende
overholdelse af EU-kravene, i alle andre medlemsstater som udgangspunkt
også skal formodes at være i strid med EU-kravene. Det mindsker sandsyn-
ligheden for, at produkter, som ikke er sikre, tilbydes i udbud. Da det ofte er
svært (og ressourcemæssigt urealistisk) for ordregivende myndigheder at
tjekke alle forhold selv, er dette positivt for sikkerheden. Desuden vil så-
danne produkter
– hvis det ikke bliver ”fanget” af den ordregivende myn-
dighed, at de ikke opfylder sikkerhedskravene
typisk have en konkurren-
cemæssig fordel og kunne tilbydes billigere med den konsekvens, at der er
øget risiko for, at et sådant usikkert produkt vinder. Det er positivt, at de
foreslåede regler mindsker denne risiko.
Dansk Industri (DI)
mener at en styrkelse af markedsovervågningen i Eu-
ropa er nødvendig for at tilliden til at ny metode kan opretholdes, og en
forudsætning for fair konkurrence og høj forbrugersikkerhed. Samtidigt er
det for DI helt centralt, at markedsovervågning gennemføres så ensartet som
muligt på tværs af medlemsstaterne. Forudsætningerne for den fri bevæge-
lighed på det ikke-harmoniserede område må være klare, ligesom den gen-
sidige tillid mellem medlemsstater til, at de hver især lever op til deres for-
pligtelser, bør styrkes. Øget samarbejde og koordination er forudsætninger
for, at det kan lykkedes. DI finder det derfor positivt, at det gennemgående
træk i Varepakken netop er at styrke samarbejde og koordination.
DI
støtter forslaget om, at også producenter, der ikke er etableret inden for
EU, skal have en ansvarlig person i EU, der kan interagere med markeds-
overvågningsmyndighederne.
DI
fremfører, at det er vigtigt, at virksomhederne har adgang til viden om,
hvilke regler der gælder for deres produkter. Det besværliggøres af, at det
sted man kan finde oplysningerne afhænger af, hvorvidt reglerne er harmo-
niserede eller ej. DI finder det derfor positivt, at Produktpakken ligger op til,
at produktkontaktpunkterne nu får forpligtelser til at oplyse om reglerne på
begge områder. DI finder det positivt, at produktkontaktpunkterne fremad-
rettet også gratis skal oplyse om de EU regler, et produkt er omfattet af. Det
10
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
vil være en stor hjælp ikke mindst for SMV’er og producenter
af innovative
produkter. Det bør ifølge DI præciseres tydeligere, hvor grænsen går mel-
lem ovennævnte gratis oplysningspligt og den mulighed, som udkastet giver
for, at myndighederne indgår samarbejde med virksomhederne, herunder
tilbyder rådgivning omkring brug af ovenstående information. Der er lige-
ledes behov for at sikre, at en sådan ordning bliver frivillig for virksomhe-
derne at benytte og ikke sker i unfair konkurrence med kommercielle udby-
dere af rådgivning.
DI
sætter spørgsmålstegn ved relevansen af at gøre overensstemmelseser-
klæringerne på enkeltprodukter tilgængelig for alle. CE mærket er ikke et
forbrugermærke, og den bagvedliggende overensstemmelseserklæring er
tilmed teknisk og svær at forstå. Samtidig kan DI være bekymrede for de
administrative byrder, det pålægger virksomhederne at skulle gøre overens-
stemmelseserklæringerne bredt tilgængelige, ikke mindst for virksomheder,
der ikke har en hjemmeside. Til gengæld er det ifølge DI positivt, at forsla-
get åbner op for elektronisk formidling af dokumentation til markedsover-
vågningsmyndighederne. Der er stadig mange lande indenfor EU, der kræ-
ver fysisk dokumentation.
DI
finder det desuden positivt, at udkastet lægger op til, at markedsover-
vågningsmyndighederne kan indlede samarbejde med andre aktører om-
kring specifikke opgaver relateret til markedsovervågning, og at betingel-
serne herfor skal defineres i form af et aftalememorandum (Artikel 8). Det
er positivt, at der herved bliver mulighed for at anvende den viden, der er
om markedet i kontrollen. Aftalememorandummet bør sikre, at muligheden
ikke misbruges til f.eks. at miskreditere eller belaste enkelte aktører, hvilket
bør indarbejdes i forordningen.
DI
støtter kravet om en mere strategisk tilgang til markedsovervågning,
hvor medlemsstaterne deler information om deres aktiviteter, ligesom DI
støtter at markedsovervågning gennemføres ud fra en række fælles princip-
per og målsætninger.
DI
finder det positivt, at forslaget tydeliggør, hvilke beføjelser de lokale
markedsovervågningsmyndigheder bør have. DI behøver dog mere tid end
høringsfristen tillader for at kunne kommentere på, i hvilken udstrækning de
foreslåede beføjelser er nødvendige for at kunne gennemføre en proportio-
nal og effektiv markedsovervågning. Det er vigtigt at begrænse virksomhe-
dernes administrative byrder til det, som er nødvendigt og proportionalt
med formålet. Samtidig er det vigtigt at værne om virksomhedernes fortro-
lige oplysninger. Den rette balance mellem hensynet til effektiv markeds-
overvågning og sikringen af virksomhedernes retssikkerhed, herunder be-
skyttelse
af forretningshemmeligheder, skal findes. Det er DI’s umiddelbare
opfattelse, at de nuværende beføjelser i Artikel 14.3 er meget omfattende,
11
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
samtidig med, at beskyttelsen af virksomhederne i Artikel 16 er meget svag.
Der bør derfor sikres en bedre balance.
DI
støtter, at markedsovervågningsmyndighedernes udøvelse af beføjelser
om forbud, tilbagekaldelser, destruktion af produkter mv., forudsætter at
beføjelsen er proportional, og at det fremgår klart, med hvilken begrundelse
beføjelsen udøves. DI savner dog et krav om, at der også skal redegøres for,
hvorfor den valgte beføjelse er proportional. Det har ikke været muligt in-
den for høringsfristen at drøfte med DI’s medlemmer om en responstid
10 dage er tilstrækkelig for, at en virksomhed kan reagere på en restriktion.
Umiddelbart synes 10 dage som for kort tid. Den nødvendige tid forventes
at afhænge af produktets kompleksitet og af, hvilket led i værdikæden myn-
dighederne er i dialog med.
Forslaget fastslår, at virksomhederne skal informeres om, hvilke nationale
klagemuligheder de har.
DI
finder, at beslutninger truffet af markedsover-
vågningsmyndighederne vedrørende fortolkning af EU harmoniseringslov-
givningen bør kunne indbringes for SOLVIT, helt parallelt til sager relateret
til nægtet markedsadgang og manglende gensidig anerkendelse. Det bør
fremgå af udkastet, at denne mulighed foreligger. Det handler om fortolk-
ning af fælles regler, som bør være den samme på tværs af fællesskabet.
DI
bakker op om, at der etableres fælles testfaciliteter, forudsat at det sikres,
at de ikke er i unfair konkurrence med kommercielle udbydere, og det sik-
res, at markedsovervågningsmyndighederne ligestiller testrapporter fra disse
med testrapporter fra andre testfaciliteter med tilsvarende kompetencer.
DI
fremfører at det er vigtigt, at der er tilstrækkelige ressourcer til, at opga-
ven med markedsovervågning kan løses tilfredsstillende. Samtidig er man
dog i tvivl om, hvilke konsekvenser forslaget har for det enkelte lands mu-
lighed for at benytte alternative finansieringsmuligheder. Vil finansiering af
den ekstra kontrol af kosttilskud og kampagnekontrollen på fødevareområ-
det f.eks. forsat kunne finansieres gennem gebyrer, når den rammer alle,
eller kræver det parternes samtykke? Sidstnævnte ville DI støtte.
DI
finder
det som udgangspunkt ikke rimeligt, at lovlydige virksomheder skal bela-
stes yderligere af kontrolomkostninger. På den anden side kan pålæg om
kun at kunne opkræve betaling for kontrol med produkter, der ikke efterle-
ver reglerne også med-føre uhensigtsmæssigheder. Det er vigtigt, at forsla-
get ikke kun medfører incitamenter for at finde fejl hos virksomhederne.
Markedskontrollen skal også i fremtiden være anledning til dialog og vej-
ledning omkring reglerne, ikke kun at finde fejl. Desuden bør fokus for
markedskontrollen forsat være at sætte ind der, hvor det gør en væsentlig
forskel i forhold til produktsikkerheden - herunder kravet om den risikoba-
serede kontrol.
DI
bakker op om, at ikke kun produkter, der produceres i EU, men også
produkter, der importeres til EU fra 3. lande, underlægges kontrol. DI er
12
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
enige i, at kontrollen mest effektivt sker ved grænsen i samarbejde med
toldmyndighederne, fremfor når produkterne først er kommet ind på mar-
kedet i EU. Samtidigt er det vigtigt at sikre, at denne kontrol ikke kommer
til at udgøre en handelshindring, der unødigt besværliggør import fra 3.
lande. Ellers risikerer det at belaste virksomheder, der benytter importerede
komponenter fra 3. lande i deres værdikæde, til fordel for virksomheder, der
benytter komponenter produceret i EU. Det bør derfor ifølge DI præciseres,
at kontrol ved de ydre grænser sker på samme baggrund som kontrol af
produkter indenfor EU, dvs. på baggrund af en risikovurdering, og at det
forhold, at et produkt er importeret fra 3. land, ikke i sig selv udgør en risi-
ko. På samme måde skal det sikres, at produkter fra 3. lande pålægges pro-
portionale restriktioner.
DI
mener desuden, at der er behov for en grundig analyse af, i hvilken ud-
strækning det samarbejde, der lægges op til mellem markedsovervågnings-
myndighederne og toldmyndighederne, reelt kan lade sig gøre, herunder om
den ansvarlige for formidling af regelefterlevelsesinformation kan være i
besiddelse af den nødvendige information. Ud fra forslaget er det endvidere
ifølge DI uklart om kontrollen kun gælder import af større partier varer,
som kommer ind f.eks. gennem containerterminaler, eller kravet også gæl-
der enkelt leverancer til den enkelte forbruger, hvor toldmyndighedsforplig-
telsen kan være uddelegeret til 3. part.
DI
finder det positivt, at forslaget lægger op til større samarbejde og koor-
dination både internt i de enkelte medlemsstater på tværs af medlemsstater i
EU, og med myndighederne i 3. lande.
DI
finder det ligeledes positivt, at
Kommissionen påtager sig en række opgaver i forhold til at få samarbejdet
til at fungere. Det forhold, at der etableres administrative koordinations-
grupper med ekspertise indenfor hvert af de direktiver mv. som forslaget
vedrører, er ligeledes positivt. DI hæfter sig ved industriens naturlige delta-
gelse i disse og ser det som en erkendelse af et behov for samarbejde også
med industrien, hvis markedsovervågningen skal fungere tilfredsstillende.
Samtidig er der ifølge DI behov for en afklaring af kompetencer indenfor de
respektive koordinationsfora. Det vil have stor betydning for brancheorga-
nisationernes interesse for at sidde i de administrative koordinationsgrupper
og for deres interesse i at bidrage til de opgaver, som grupperne vil skulle
løse. Forslaget omhandler 40+ reguleringer på EU niveau, hvorfor etable-
ring af administrative koordinationsgrupper er omfattende. Samtidigt findes
allerede diverse ekspertgrupper for mange af de samme reguleringer f.eks. i
henhold til harmoniseringsdirektiverne. For at sikre størst mulig ensartethed
i fortolkning af reglerne og hensigtsmæssig ressourceudnyttelse bør det
undersøges, om der kan foretages en sammenlægning af grupper med an-
svar for samme regulering. Alternativt bør forslaget opfordre til samarbejde
på tværs med allerede etablerede grupper, der dække samme reguleringer.
13
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
1858900_0014.png
DI
finder det vigtigt, at virksomhedernes retssikkerhed, herunder beskyttel-
se af fortrolige oplysninger, sikres i dialogen (og ved registrering af oplys-
ninger) mellem myndighederne. Information bør ifølge DI kun udveksles,
hvis den er absolut nødvendigt og proportional med formålet.
Endelig er
DI
enig i, at eventuelle bøder skal være effektive, proportionale
og præventive. Derfor bør det også sikres, at de bøder, virksomheder, der
bevidst overtræder loven, pålægges, er væsentlig større end den økonomi-
ske fordel, der er forbundet med overtrædelsen. Artikel 61.4 synes i den
forbindelse vag og bør styrkes.
DI
er ligeledes enige i, at bødestørrelsen
skal fastsættes case-by-case, ud fra en samlet vurdering af virksomhedens
ageren og formåen. Det er dog ifølge DI vigtigt at sikre, at retningslinjerne
anvendes ens på tværs af medlemsstaterne. Det bør undersøges om det ny-
etablerede Union Product Compliance Board med fordel kunne bidrage
hertil. Den opgave indgår ikke i deres opgave portefølje i det nuværende
forslag.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre medlemslandes holdninger til forslaget.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet målet om at skabe et reelt velfungerende
indre marked for varer.
Regeringen er umiddelbart positiv overfor, at forslaget om overholdelse
og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
indeholder tiltag, der sigter på øget samarbejde mellem myndigheder og
mellem myndigheder og virksomheder samt tiltag, der styrker overvåg-
ningen af den stigende import af produkter til EU fra tredjelande og af
produkter, der sælges online.
Regeringen finder, at forslaget i endnu højere grad kunne tage højde for
komplekse forsyningskæder og den fremtidige udvikling med nye tekno-
logier som eksempelvis 3D-print. Det gælder bl.a. i forhold til tiltag ved-
rørende produkter, der sælges online, hvor forslaget om én kontaktperson
etableret i EU ikke synes at tage højde for den situation, hvor et produkt
fra et tredjeland skal igennem flere distributionsled, inden det sælges på
det indre marked.
Regeringen vil være opmærksom på, om forslagets tiltag til øget samar-
bejde mellem myndigheder på tværs af grænserne kan integreres i den
eksisterende tilrettelæggelse af markedsovervågningen i Danmark på en
omkostningseffektiv måde. Regeringen er opmærksom på, at et EU-
netværk for produktoverholdelse får en praktisk udformning, der gør det
14
kom (2017) 0795 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om overholdelse og håndhævelse af Unionens harmoniserede lovgivning for produkter
1858900_0015.png
relevant for den daglige markedsovervågning, samt at netværket ikke får
beføjelse til at fastsætte minimumstandarder for straffe. Regeringen vil
desuden lægge vægt på, at forslagets elementer vedr. forbud, konfiskation
og sanktioner skal kunne gennemføres i Danmark i overensstemmelse
med gældende principper i retsplejeloven.
Regeringen vil ligeledes være opmærksom på, at det sikres, at forslagets
tiltag om bedre samarbejde mellem myndigheder og virksomheder tilret-
telægges på en måde, så det ikke kompromitterer myndighedernes upar-
tiskhed, såfremt disse både skal udføre kontrol og omfattende vejled-
ningspraksis.
Regeringen opfordrer Kommissionen til at trække forslaget til forordning
om markedsovervågning af produkter (KOM(2013)75) tilbage samt at
ophæve artikel 15-29 i forordning 765/2008 for at undgå overlap med det
foreliggende forslag og sikre juridisk sikkerhed.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
15