Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0033 Bilag 1
Offentligt
1857132_0001.png
Den 16. februar 2018
MFV453
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om modtagefaciliteter i
havne til aflevering af affald fra skibe, om ophævelse af direktiv 2000/59/EF og
om ændring af direktiv 2009/16/EF og direktiv 2010/65/EU
KOM(2018) 33
Resume
Som en del af Cirkulær Økonomi-pakken fremlagde Kommissionen i december 2015 en
handlingsplan for den cirkulære økonomi. I handlingsplanen forpligtede Kommissionen sig blandt
andet til at se på specifikke foranstaltninger for at forhindre og reducere marint affald med henblik
på at opfylde FN´s Verdensmål. Dette forslag udgør, sammen med blandt andet den foreslåede
plaststrategi, en del af dette. Forslaget vedrører beskyttelse af havmiljøet mod udtømning af affald
fra skibe, og udmønter sig i en række direktivændringer. Forslaget falder desuden ind under
Programmet for målrettet og effektiv regulering (REFIT), som indgår i Kommissionens mål om
bedre regulering. Forslaget er derfor udarbejdet af Kommissionen i overensstemmelse med REFIT-
principperne, og sigter mod at forenkle lovgivningen og mindske lovgivningens
erhvervsadministrative byrder. Af hensyn til klarheden ophæver forslaget det gældende direktiv om
modtagefaciliteter i havne til aflevering af affald fra skibe og erstatter det med et enkelt nyt direktiv.
Forslaget har to overordnede mål. For det første at opnå et højere beskyttelsesniveau for havmiljøet
ved at reducere udtømning af affald i havet, og for det andet at effektivisere de maritime operationer
i havnene. Denne effektivisering skal, ifølge forslaget, ske ved at reducere den administrative byrde
og ved at ajourføre lovrammen. Ud over at reduktionen af forurening i havet er et vigtigt område for
EU-indsatsen inden for søtransport, så bidrager forslaget også til målene for havstrategidirektivet
om god havmiljøtilstand og målene i blandt andet affaldsrammedirektivet om at nedbringe
mængden af marint affald. Forslaget til et revideret direktiv kan desuden yde et direkte og
væsentligt bidrag til at reducere marint affald, der generes af skibe. Der er tale om en revision af
reguleringen på området for affald fra skibe, som vil berøre en række nationale regler. Der er
iværksat en kortlægning af forslagets statsfinansielle, erhvervsøkonomiske, erhvervsadministrative
og samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes at have en positiv virkning for
beskyttelsesniveauet i Danmark som følge af, at forslaget indebærer en skærpelse af reglerne på
området for aflevering af affald fra skibe.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018)33 af den 16. januar 2018 fremsendt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om modtagefaciliteter i havne til aflevering af affald fra skibe, om
ophævelse af direktiv 2000/59/EF og om ændring af direktiv 2009/16/EF og direktiv 2010/65/EU.
Forslaget er oversendt til Rådet den 22. januar 2018 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 100, stk. 2 (transport), og skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
kom (2018) 0033 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om modtagefaciliteter i havne til aflevering af affald fra skibe
1857132_0002.png
Formål og indhold
Forslaget er, sammen med plaststrategien, fremlagt som led i handlingsplanen for den Cirkulære
Økonomi-pakke fra 2015. Forslaget falder derudover ind under Programmet for målrettet og effektiv
regulering (REFIT), og er udarbejdet ud fra Kommissionens REFIT principper om forenkling og
afklaring.
Kommissionens forslag om revision af direktivet, har to overordnede mål. For det første at opnå et
højere beskyttelsesniveau for havmiljøet ved at reducere udtømning af affald i havet, og for det andet
at effektivisere de maritime operationer i havnene. Denne effektivisering skal, ifølge forslaget, ske ved
at reducere den administrative byrde og ved at ajourføre lovrammen.
Ud over at reduktionen af forurening i havet er et vigtigt område for EU-indsatsen inden for
søtransport, så bidrager forslaget også til målene for havstrategidirektivet om god havmiljøtilstand og
målene i blandt andet affaldsrammedirektivet om at nedbringe mængden af marint affald. Forslaget til
et revideret direktiv kan desuden yde et direkte og væsentligt bidrag til at reducere marint affald, der
generes af skibe.
Forslaget ophæver det nuværende direktiv om havnemodtagefaciliteter for affald, og erstatter dette
med et enkelt nyt direktiv. De væsentligste ændringer i forslaget i forhold til det gældende direktiv er:
1.
Tilpasning af EU- reguleringen til Den internationale konvention om forebyggelse af forurening
fra skibe (MARPOL): Det nye direktiv tilpasser så vidt muligt EU-reguleringen til MARPOL, især
hvad angår definitioner og formater.
Den tidligere definition af ”skibsaffald” erstattes med definitionen ”affald fra skibe”, som er
fastlagt ud fra bilag i MARPOL (Annex I, II, IV, V, VI). Dermed er definitionen fuldt ud
ensrettet med MARPOL.
Formularen til forudanmeldelse af affald er fuldt ud tilpasset med IMO
1
-bekendtgørelse
MEPC.1/Circ.834, og udgør nyt bilag 2 til direktivet. Pligten til at aflevere affald efter
direktivet er dermed i fuld overensstemmelse med MARPOL; hvor MARPOL forbyder
udtømning af affald til søs, kræver direktivet, at affaldet afleveres til havnemodtagefaciliteter.
2. Præcisering af centrale definitioner: Der indsættes tydeligere beskrivelser og præciseringer af
centrale definitioner, herunder hvad der skal forstås med henholdsvis: ”passende
modtagefaciliteter”, ”passende plan”, ”væsentlige ændringer”.
3. Ændring af afgiftordninger: Herunder foreslås:
En ordning for omkostningsdækning, som er strengere med hensyn til de principper, der skal
anvendes ved fastsættelsen af den indirekte afgift for affald. Efter denne ordning betales en
indirekte afgift, uanset om der afleveres affald til en modtagefacilitet i havnen. Denne afgift
skal blandt andet dække alle indirekte omkostninger samt en væsentlig del af de direkte
omkostninger (mindst 30 %).
En ”grønt skib”-ordning
hvorefter der anvendes en reduceret affaldsafgift for skibe, som kan
demonstrere en bæredygtig affaldshåndtering om bord. Kommissionen vil fastlægge relevante
kriterier for dette i en delegeret retsakt.
4. Ændringer med hensyn til inspektioner: herunder indføres at inspektionerne fuldt ud integreres i
havnestatskontrolordningen fastsat i direktiv 2009/16, og at der indføres en særskilt
1
IMO: International Maritime Organization
2
kom (2018) 0033 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om modtagefaciliteter i havne til aflevering af affald fra skibe
inspektionsordning for fiskeskibe, fritidsfartøjer og skibe i indenrigsfart med en bruttotonnage på
100 eller derover.
5.
Omdefinering af fritagelser for fiskeskibe og fritidsfartøjer: I nugældende direktiv er alle fiskeskibe
og fritidsfartøjer uanset størrelse fritaget for nogle af direktivets forpligtelser og er derfor ikke
omfattet af: 1) pligten til at give meddelelse ved anløb af havn, 2) principperne for
omkostningsdækning, 3) reglerne for inspektion. Forslaget omdefinerer fritagelserne, således at
større fartøjer nu medtages i forpligtelserne på grundlag af længde og bruttotonnage.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målet for direktivet er, at beskytte havmiljøet mod udtømning af affald til
søs. Dette mål kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne på grund af foranstaltningens
omfang og grænseoverskridende karakter, hvorfor målet bedre kan nås på EU-plan. Regeringen kan
tilslutte sig Kommissionens nærhedsvurdering.
Gældende dansk ret
De berørte direktiver er implementeret i dansk ret som følger:
Direktiv 2000/59/EF om modtagefaciliteter i havne til driftsaffald og lastrester fra skibe:
Implementeret i lov om beskyttelse af havmiljøet (nr. 1033 af 4. september 2017), bekendtgørelse
om modtagefaciliteter for affald fra skibe, om skibes aflevering af affald og havnes affaldsplaner
(nr. 1396 af 25. november 2016).
Direktiv 2009/16/EF om havnestatskontrol: implementeret i lov om sikkerhed til søs (nr. 72 af 17.
januar 2014), bekendtgørelse om havnestatskontrol af skibe (nr. 1195 af 12. november 2014).
Direktiv 2010/65/EU om meldeformaliteter for skibe, der ankommer til og afgår fra havne i
medlemsstaterne: implementeret i bekendtgørelse om teknisk forskrift om et trafikovervågnings-
og trafikinformationssystem i danske farvande og havne (nr. 1021 af 26. august 2010)
Konsekvenser
Generelt om konsekvensvurderingerne kan anføres, at der på nuværende tidspunkt er tale om
foreløbige og generelle vurderinger.
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af samtlige ovennævnte love og
bekendtgørelser. Der forventes at være tale om mindre tilpasninger af de dele der udgør dansk
gennemførelse af direktiv 2009/16/EF og direktiv 2010/65/EU. Derimod forventes det at blive
nødvendigt med en større revision af den danske gennemførelse af direktiv 2000/59, da dette direktiv
helt erstattes med et nyt.
Der er iværksat en kortlægning af forslagets statsfinansielle, erhvervsøkonomiske,
erhvervsadministrative og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark som følge af, at
forslaget indebærer en skærpelse af reglerne på området for aflevering af affald fra skibe.
Høring
Forslaget er sendt i bred skriftlig høring samt i EU-Miljøspecialudvalget.
3
kom (2018) 0033 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om modtagefaciliteter i havne til aflevering af affald fra skibe
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser generelt forslaget velkomment. Regeringen vil tage specifik stilling til forslagets
forskellige elementer, når der er gennemført en nærmere analyse af forslagets indhold og konsekven-
ser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4