Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0096 Bilag 2
Offentligt
1907739_0001.png
Advokatrådet
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 14. maj 2018
SAGSNR.: 2018 - 1103
ID NR.: 524522
[email protected]
+
[email protected]
Høring - over Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om, hvilken lov der finder anvendelse med hensyn til virkningerne
for tredjepart af overdragelse af forordninger
Ved e-mail af 16. april 2018 har Justitsministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Forslaget er fremsat i henhold til TEUF art. 81 som led i EU's civilretlige
samarbejde, hvorfor det fra dansk side er omfattet af det danske forbehold på dette
område. Forslaget, hvis det vedtages, vil derfor ikke gælde i Danmark. På den anden
side vil reglerne have stor betydning for danske virksomheder, der udøver
virksomhed i EU, hvorfor reglerne alligevel kan få en væsentlig betydning for dansk
erhvervsliv på samme måde som EU's forordninger om lovvalget for hhv. kontrakter
og erstatning uden for kontrakt (Rom I- og II-forordningerne fra hhv. 2008 og 2007).
Det bemærkes, at de danske regler på området er ulovregulerede.
Det overordnede mål med forslaget er at få fastsat fælles lovvalgsregler for forholdet
til tredjemand ved overdragelse af fordringer. Forslaget er et led i målet med at skabe
et mere integreret kapitalmarked i Unionen og har navnlig betydning for
kreditfaciliteter gennem factoring, sikkerhedsstillelse og såkaldt securitisering. For
tiden har medlemslandene deres egne lovvalgsregler på dette område, hvilket gør det
omkostningskrævende for parterne, især erhververen af en fordring, at få klarhed
over retsstillingen. Forslaget vil derfor gennem den påtænkte harmonisering efter
Advokatrådets opfattelse i betydelig grad øge retssikkerheden og forudsigeligheden
på området. Hertil kommer, at forslaget ligger i forlængelse af Rom I-forordningen,
der indeholder fælles lovvalgsregler for kontrakter.
Forslaget anvendes på det civil- og handelsretlige område og er nærmere afgrænset i
art. 1, stk. 2, på samme måde, som Rom I-forordningen er afgrænset, hvilket er
hensigtsmæssigt ud fra sammenhængen mellem de to instrumenter. På tilsvarende vis
bestemmer forslagets art. 3, at den valgte lov skal gælde, hvad enten det er loven i en
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
kom (2018) 0096 - Bilag 2: Høringssvar vedr. Kommissionens forslag om overdragelse af fordringer
1907739_0002.png
Advokatrådet
medlemsstat eller ej, jf. også Rom I, art. 2. Hertil kommer en række almindelige
lovvalgsregler om hhv. internationalt præceptive regler, ordre public, forbud mod
renvoi, stater med mere end ét retssystem og forholdet til andre EU-regler og
internationale konventioner. Advokatrådet finder derfor, at forslaget er i god
overensstemmelse med andre af EU's lovvalgsregler, i særdeleshed Rom I-
forordningen.
I forhold til selve lovvalget foreslås det i art. 4, at lovvalget som hovedregel skal ske
til fordel for loven i det land, hvor overdrageren har sit sædvanlige opholdssted på
tidspunktet for de faktiske omstændigheder, hvilket må forstås som tidspunktet for
overdragelsen. Dette bør præciseres i forslaget. Advokatrådet finder, at dette er en
god og forudsigelig lovvalgsregel. Art. 4, stk. 3, giver mulighed for at aftale
lovvalget for securitisering og er efter det oplyste i overensstemmelse med hidtidig
praksis på området, hvilket er hensigtsmæssigt. Endelig indeholder art. 5 en ikke-
udtømmende liste over anvendelsesområdet for den lov, der udpeges efter forslaget.
Det er navnlig spørgsmål retsvirkningerne af overdragelsen over for 3.-mand,
erhververens fortrinsret ved hhv. dobbeltoverdragelse og i forhold til overdragerens
kreditorer. Også denne regel er efter Advokatrådets opfattelse hensigtsmæssig og
bygger på tilsvarende lovgivningsteknik i hhv. Rom I- og II-forordningerne.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2