Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0131 Bilag 1
Offentligt
1879798_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
April 2018
Et europæisk arbejdsmarkedsagentur (ELA)
J.nr. 2018 - 1948
CAI
1. Resumé
Kommissionen har den 13. marts 2018 fremlagt forslag til ny forordning om opret-
telse af et europæisk arbejdsmarkedsagentur.
Kommissionen ønsker med forslaget, at:
Forbedre adgangen for individer og arbejdsgivere til information om deres
rettigheder og forpligtelser såvel som til relevante tjenester.
Fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne i forbindelse med grænseover-
skridende håndhævelse af EU-retten, herunder at støtte fælles tilsyn.
Mægle i tilfælde af uoverensstemmelse mellem myndigheder i flere lande eller
ved arbejdsmarkedsforstyrrelser.
Regeringen mener, at hvis agenturet skal bidrage på europæisk plan, så skal det
først og fremmest ske ved at sikre bedre håndhævelse og implementering af eksiste-
rende EU-lovgivning, så der er fair og lige konkurrence i det indre marked.
Regeringen noterer sig ønsket om at forbedre nationale myndigheders samarbejde
om den frie bevægelighed.
Derfor forholder regeringen sig som udgangspunkt positivt til de dele af forslaget,
der kan bidrage til en styrket grænseoverskridende håndhævelse af EU-retten gen-
nem bedre adgang til information og et mere smidigt samarbejde mellem medlems-
staterne.
Men det er helt centralt, at et nyt agentur ikke ændrer på kompetencefordelingen
mellem EU og medlemsstaterne. Der må derfor ikke tilføres agenturet overstatslige
beføjelser, og agenturets opgaver skal begrænse sig til at forbedre håndhævelsen
af eksisterende regler.
Derudover er det afgørende for regeringen, at den danske arbejdsmarkedsmodel
ikke påvirkes af et nyt agentur. Det er samtidig vigtigt for regeringen, at et nyt
agentur tilfører merværdi og ikke medfører øget administrativ kompleksitet.
2. Baggrund
Kommissionen har den 13. marts 2018 fremlagt forslag til ny forordning om opret-
telse af et europæisk arbejdsmarkedsagentur. Den danske sprogversion af forslaget
er modtaget den 25. marts 2018.
kom (2018) 0131 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et europæisk arbejdsmarkedsagentur
Retsgrundlaget for forslaget er artiklerne 46, 48, 53 (1), 62 og 91 (1) i Traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), og forslaget er omfattet af den
almindelige lovgivningsprocedure.
Med forslaget ønsker Kommissionen at bidrage til, at den fri bevægelighed på det
indre marked foregår på rimelige vilkår herunder også på transportsområdet.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål, at:
Fremme adgangen for individer og arbejdsgivere til information om deres ret-
tigheder og forpligtelser såvel som relevante tjenester.
Fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne i forbindelse med grænseover-
skridende håndhævelse af EU-retten, herunder at støtte fælles tilsyn,
Mægle i tilfælde af uoverensstemmelse mellem myndigheder i flere lande eller
ved arbejdsmarkedsforstyrrelser.
Forslaget til forordning består af 51 bestemmelser, inddelt i seks kapitler, med føl-
gende indhold:
Kapitel I indeholder de grundlæggede principper:
Artikel 1 beskriver direktivets anvendelsesområde, der er at bistå medlemssta-
terne med problemstillinger relateret til fri bevægelighed og koordination af
social sikring.
Ifølge artikel 2 er formålet at fremme adgangen for individer og arbejdsgivere
til information og tjenester, at støtte medlemsstaterne i grænseoverskridende
håndhævelse, herunder at fremme fælles tilsyn, samt mægling i tilfælde af
uoverensstemmelse mellem myndigheder i flere lande eller ved arbejdsmar-
kedsforstyrrelser.
Agenturet har status af juridisk person (artikel 3), og dets hovedsæde vil skulle
fastlægges (artikel 4).
Kapitel II vedrører agenturets opgaver:
Artikel 5 giver et overblik over de opgaver, der faslægges nærmere i de føl-
gende artikler.
Artikel 6 omfatter information. Agenturet skal forbedre adgangen til og kvali-
teten af information til borgere. Det drejer som om information om rettigheder
og pligter, beskæftigelses- og opkvalificeringsmuligheder mv., herunder støtte
til medlemsstaternes arbejde med information efter direktiver om vandrende
arbejdstagere (2014/54) og udstationerede (2014/67) og en kommende forord-
ning om en fælles digital portal, samt øvrig støtte til medlemsstater, der måtte
ønske det.
Artikel 7 vedrører adgang til arbejdsmarkedsservice for borgere og arbejdsgi-
vere. Agenturet skal fremme mobilitetsordninger, fremme job- og lærlinge-
matching via EURES, samarbejde med eksisterende netværk som fx netværket
af offentlige arbejdsformidlinger og fremme samarbejdet med myndigheder,
der er udpeget som kompetente/kontaktorganer efter direktiver om vandrende
arbejdstagere og grænseoverskridende sundhedsydelser. Agenturet overtager
2
kom (2018) 0131 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et europæisk arbejdsmarkedsagentur
Kommissionens nuværende opgave som ”Det Europæiske
Koordineringsbu-
reau” der følger af den såkaldte EURES-forordning.
Efter artikel 8 skal agenturet fremme samarbejdet og informationsudvekslingen
mellem medlemsstaterne, herunder ved at identificere nationale kontaktpunk-
ter, give støtte i forbindelse med kontakter, udveksle best practice, fremme
grænseoverskridende håndhævelse af sanktioner. Agenturet skal endvidere bi-
stå Den Administrative Kommission for Social Sikring med arbejdet med det
finansielle mellemværende mellem medlemsstater. Agenturet skal fremme den
elektroniske udveksling af oplysninger, herunder bidrage til at finde nye meto-
der til at forebygge svig via elektronisk udveksling af oplysninger.
Artikel 9 vedrører koordination af samordnede og fælles tilsyn. En eller flere
medlemsstater kan anmode om sådanne tilsyn, og agenturet kan anbefale så-
danne. Fælles tilsyn kan udelukkende gennemføres i de medlemsstater, der
vælger at deltage i tilsynet. I tilfælde af, at en medlemsstat ikke ønsker at del-
tage i eller gennemføre et fælles tilsyn vil den pågældende medlemsstat skulle
oplyse agenturet skriftligt om grundene herfor.
Artikel 10 fastlægger, at såfremt der indgås aftale om fælles eller samordnet
tilsyn, skal der udarbejdes en skriftlig aftale. Tilsynet skal ske i overensstem-
melse med loven i det land, hvor tilsynet finder sted. Personale fra agenturet
kan deltage efter samtykke fra myndigheden i det land, hvor tilsynet udføres.
Der er bestemmelser om afrapportering til myndigheder i landene og arbejds-
markedsagenturets bestyrelse.
Efter artikel 11 skal agenturet foretage risikovurdering og analyser i forbindel-
se med arbejdstagermobilitet, herunder af ubalancer på arbejdsmarkedet, sek-
torspecifikke risici, og tilbagevendende problemer for borgere og arbejdsgive-
re. Der skal sikres samarbejde med andre agenturers arbejde. Agenturet skal i
forbindelse med arbejdet arrangere såkaldte peer reviews mellem nationale
myndigheder samt samle og strømline data fra nationale myndigheder.
Agenturet skal efter artikel 12 støtte medlemsstaternes kapacitetsopbygning,
herunder ved udarbejdelse af fælles retningslinjer, støtte til gensidig bistand og
udveksling af personale mellem landene, formidling af god praksis, udarbejdel-
se af træningsprogrammer samt informationskampagner.
Artikel 13 fastlår, at arbejdsmarkedsagenturet kan mægle mellem myndigheder
i to lande, der er uenige om anvendelsen eller fortolkningen af EU-retten inden
for forordningens anvendelsesområde. Det kan ske efter anmodning fra en af
de berørte medlemsstater eller på eget initiativ, forudsat at de involverede
myndigheder indvilliger heri, og forudsat, at problemstillingen ikke er genstand
for en retssag i medlemslandene eller ved EU-Domstolen.
Efter artikel 14 kan agenturet efter anmodning fra nationale myndigheder
fremme samarbejdet mellem relevante aktører ved arbejdsmarkedsforstyrrelser,
der berører flere lande, så som store restruktureringer eller store projekter i
grænseområder.
Artikel 15 foreskriver, at der skal etableres samarbejdsaftaler med andre EU-
agenturer.
Efter artikel 16 skal agenturet sørge for rammer for interoperabilitet for at sikre
informationsudveksling mellem agenturet og medlemsstaterne samt medlems-
staterne imellem.
3
kom (2018) 0131 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et europæisk arbejdsmarkedsagentur
Kapitel III vedrører agenturets organisering:
Artikel 17 beskriver sammensætningen og opgaverne for agenturets ledelse.
Der vil i agenturets bestyrelse indgå én repræsentant fra hver medlemsstat.
Efter artikel 24 vil der blive oprettet en interessent-gruppe, der kan rådgive
agenturet om anvendelsen og håndhævelsen af relevant EU-lovgivning. I grup-
pen vil indgå repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter på europæisk niveau
med tre repræsentanter fra hhv. arbejdsgiver- og arbejdstagerside.
Kapitel IV vedrører agenturets budget:
Det fremgår af artikel 27, at agenturets budget vil bestå af bidrag fra EU, even-
tuelle frivillige bidrag fra medlemsstaterne, eventuelle bidrag fra tredjelande,
der deltager i agenturets arbejde og afgifter opkrævet som led i publikationer
eller tjenester, som agenturet yder.
Kapitel V vedrører agenturets personale:
Af artikel 33 fremgår det, at hver medlemsstat skal udpege en ”national liaison
officer” til
agenturet, der vil agere som indgang til agenturet for deres respekti-
ve medlemsstat. Medarbejderne vil samtidig kunne forespørge om relevant in-
formation fra de nationale myndigheder.
Kapitel VI vedrører forordningens afsluttende, generelle bestemmelser:
Af artikel 45 fremgår det, at agenturet vil blive operationel indenfor et år efter
vedtagelsen af forordningen.
Efter artikel 46-49 fremgår ændringer til forordninger om social sikring
(2004/883 og 2009/987), fri bevægelighed (2011/492) og EURES (589/2016)
som følge af forordningen. Ændringerne vil bl.a. medføre, at agenturet overta-
ger en række opgaver, der pt. ligger i Den Administrative Kommission for So-
cial Sikring, Kommissionens nuværende opgave som Det Europæiske Koordi-
neringsbureau samt opgaver fra komiteen om fri bevægelighed.
Artikel 50 foreskriver, at platformen mod sort arbejde (2016/344) og ekspert-
udvalget for udstationerede arbejdstagere (2009/17) ophører som følge af for-
ordningen, da agenturet overtager disse organers opgaver.
Forordningens bilag indeholder en beskrivelse af agenturets finansielle og persona-
lebehov. Det fremgår, at agenturets forventede samlede omkostninger fra EU-
budgettet vil være 50.9 millioner Euro årligt, når agenturet er fuldt indfaset i 2023.
Agenturet forventes at bestå af i alt 144 medarbejdere i 2023.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal vedtages både af Europa-Parlamentet og Rådet i den almindelige
lovgivningsprocedure.
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet, og tidsplanen for
Europa-Parlamentets behandling kendes endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet er overholdt, da agenturets opgaver
med at sikre information og tjenester til borgere i grænseoverskridende situationer
opnås bedst på EU-niveau.
4
kom (2018) 0131 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et europæisk arbejdsmarkedsagentur
Samtidig fremhæver Kommissionen, at anvendelsen og håndhævelsen af EU-regler
vedrørende fri bevægelighed og social sikring kræver en koordineret og fælles
indsats, der ikke kan opnås på tilsvarende vis gennem bilaterale og multilaterale
aftaler.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er over-
holdt.
6. Gældende dansk ret
Forordningen berører primært forordninger, der er direkte anvendelige i national
ret.
Hvad angår udstationerede arbejdstagere implementerer udstationeringsloven dele
af udstationeringsdirektivets bestemmelser i dansk lov, jf. bekendtgørelse nr. 366
af 12. april 2017 samt bekendtgørelse nr. 134 af 31. januar 2017, der indeholder
bestemmelser om administrativt samarbejde med andre landes myndigheder.
Agenturet skal endvidere fremme samarbejdet mellem de nationale kontaktpunkter
jf. patientmobilitetsdirektivet, der er indarbejdet i dansk lov gennem sundhedslo-
ven.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen vil gælde direkte i Danmark. Der vurderes ikke som følge af forord-
ningen i sig selv at være umiddelbart behov for at ændre gældende lovgivning i
Danmark.
Samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser
Hvad angår de statsfinansielle konsekvenser anfører Kommissionen, at de forven-
tede årlige udgifter er 50,9 millioner euro. På baggrund af en dansk finansierings-
andel på 2 pct., vil de direkte danske udgifter til finansiering af agenturet være i
omegnen af 1 million euro om året.
De administrative konsekvenser skal vurderes nærmere, men eftersom forslaget
nedlægger en række udvalg og organer, der fremadrettet overtages af agenturet,
kan forslaget muligvis bidrage til et mere effektivt samarbejde om den grænseover-
skridende håndhævelse af EU-retten og dermed medføre administrative besparel-
ser.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget kan potentielt medføre administrative lettelser for erhvervslivet, idet dan-
ske virksomheder, der har udenlandsk arbejdskraft ansat eller påtænker at få det,
kan spare tid i forhold til informationssøgning og vedledning ved rekruttering og
ansættelse af udenlandske arbejdstagere.
De administrative konsekvenser for erhvervslivet kan ikke kvantificeres pt., da
antallet af virksomheder, som potentielt kan opnå et mindsket tidsforbrug, ikke
5
kom (2018) 0131 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et europæisk arbejdsmarkedsagentur
1879798_0006.png
kendes, ligesom en evt. mere ensartet håndhævelse i EU på dette område kan have
positive konsekvenser for erhvervslivet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale
forhold med frist den 22. marts 2018.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og fællessvar
fra LO, FTF og Akademikerne.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har fremsendt foreløbige bemærkninger med
forbehold for, at der vil være mulighed for at give uddybende bemærkninger i for-
bindelse med et senere høringssvar.
DA deler opfattelsen af, at det er nødvendigt, at gældende regler er transparente for
arbejdstagere, arbejdsgivere og nationale myndigheder for at sikre en fair konkur-
rence på det indre marked til gavn for alle. DA deler ligeledes opfattelsen af, at et
effektivt samarbejde mellem medlemslandenes myndigheder på det sociale område
er vigtigt.
DA deler dog ikke opfattelsen af, at et europæisk arbejdsmarkedsagentur er et op-
lagt middel til at nå dette mål, og DA kan ikke støtte et agentur med overstatslige
beføjelser, der erstatter de nationale arbejdstilsyn.
Det er
DA’s
opfattelse, at den fri bevægelighed fungerer godt, og at vi allerede har
redskaberne til at sikre arbejdstagernes rettigheder i forbindelse med den fri bevæ-
gelighed på medlemsstatsniveau som følge af bl.a. EU-instrumenter, der skal sikre
håndhævelse af rettigheder.
Det er
DA’s
opfattelse, at forslaget om et europæisk arbejdsmarkedsagentur ikke
bør medføre en ny overnational myndighed eller føre til øget administrativ kom-
pleksitet.
DA mener, at subsidiaritetsprincippet skal respekteres, da det sociale område er
national kompetence. Ligeledes skal et europæisk arbejdsmarkedsagentur respekte-
re nationale arbejdsmarkeder, herunder tilsynsformer og kompetencer, og sociale
modeller.
DA finder, at det er væsentligt, at det afklares, på hvilket grundlag det europæiske
arbejdsmarkedsagentur kan iværksætte fælles inspektioner, og på hvilket grundlag
de nationale arbejdsmarkedsmyndigheder skal kunne foreslå, at der foretages en
fælles inspektion.
DA finder det afgørende, at agenturet kun kan mægle mellem lande efter fore-
spørgsel og samtykke fra de involverede medlemslande. Det er imidlertid stadig
uklart, hvilken rolle en vurdering fra agenturet vil have i en situation, hvor der op-
står en tvist mellem medlemsstaters myndigheder.
6
kom (2018) 0131 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et europæisk arbejdsmarkedsagentur
1879798_0007.png
Herunder skal DA gøre opmærksom på, at arbejdsmarkedets parter i en dansk
sammenhæng har en særlig rolle i forbindelse med håndhævelse af løn og arbejds-
vilkår.
DA finder det positivt, at Kommissionen skriver i sit forslag, at oprettelsen af agen-
turet ikke vil føre til nye rettigheder og pligter, hverken for individer eller arbejds-
givere, da det vil kunne føre til yderligere kompleksitet og mindre transparens.
Dette bør efter
DA’s
opfattelse sikres i den kommende forhandling.
Hvad angår forordningens forslag om en interessent-gruppe mener DA, at det er
vigtigt, at også repræsentanter fra nationale sociale parter skal deltage i denne inte-
ressent-gruppe, så der også tages hensyn til de national arbejdsmarkeds- og sociale
systemer.
LO, FTF og Akademikerne har på grund af høringsfristen taget forbehold for god-
kendelse i de kompetente forsamlinger.
LO, FTF og Akademikerne hilser overordnet forslaget om et europæisk arbejds-
markedsagentur velkomment og er tilfredse med, at Kommissionen med forslaget
søger at imødegå social dumping og lette koordineringen for de borgere og virk-
somheder, der opererer på tværs af landegrænserne i EU.
Samtidig understreger LO, FTF og Akademikerne, at det er afgørende, at et euro-
pæisk arbejdsmarkedsagentur etableres i fuld respekt for de nationale arbejdsmar-
kedsmodeller og arbejdsmarkedets parters autonomi på nationalt plan. Betragtning
35 er skrevet ud i høringssvaret, da ordlyden i betragtningen er afgørende for LO,
FTF og Akademikernes støtte til et europæisk arbejdsmarkedsagentur.
I forhold til agenturets inspektionsbeføjelser er LO, FTF og Akademikerne enige i,
at arbejdsmarkedsagenturet ikke bør have kompetence til at udføre inspektioner på
egen hånd.
Samtidig støtter LO, FTF og Akademikerne, at det pålægges de medlemsstater, der
ikke ønsker at medvirke ved en inspektion, at komme med en forklaring på årsagen
til afvisningen.
LO, FTF og Akademikerne hilser det yderligere velkomment, at en interessent-
gruppe med deltagelse af arbejdsmarkedets parter inddrages i agenturets virke, da
det vil bidrage til agenturets evne til at agere på et oplyst grundlag og den fornødne
legitimitet og opbakning.
LO, FTF og Akademikerne mener samtidig, at det kan overvejes, om interessent-
gruppen bør suppleres med en national interessent-gruppe med nationale repræsen-
tanter
fra arbejdsmarkedets parter, så diversiteten i indretningen af EU’s arbejds-
markedsmodeller er repræsenteret.
LO, FTF og Akademikerne finder det positivt, at arbejdsmarkedsagenturet koordi-
nerer og holder tæt kontakt med den rådgivende komité om koordinering af sociale
sikkerhedsydelser samt eksisterende EU-agenturer som Det Europæiske Center for
7
kom (2018) 0131 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om et europæisk arbejdsmarkedsagentur
Udvikling af Erhvervsuddannelser (CEDEFOP) og Det Europæiske Arbejdsmiljø-
agentur (EU-OSHA).
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemslandes holdninger kendes endnu ikke, idet de fleste lande fortsat
er i gang med at analysere forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen mener, at hvis agenturet skal bidrage på europæisk plan, så skal det
først og fremmest ske ved at sikre bedre håndhævelse og implementering af eksi-
sterende EU-lovgivning, så der er fair og lige konkurrence i det indre marked.
Regeringen noterer sig ønsket om at forbedre nationale myndigheders samarbejde
om den frie bevægelighed.
Derfor forholder regeringen sig som udgangspunkt positivt til de dele af forslaget,
der kan bidrage til en styrket grænseoverskridende håndhævelse af EU-retten gen-
nem bedre adgang til information og et mere smidigt samarbejde mellem medlems-
staterne.
Men det er helt centralt, at et nyt agentur ikke ændrer på kompetencefordelingen
mellem EU og medlemsstaterne. Der må derfor ikke tilføres agenturet overstatslige
beføjelser, og agenturets opgaver skal begrænse sig til at forbedre håndhævelsen af
eksisterende regler.
Derudover er det afgørende for regeringen, at den danske arbejdsmarkedsmodel
ikke påvirkes af et nyt agentur. Regeringen noterer sig i den forbindelse ordlyden
af forslagets betragtning 35, der anerkender de forskellige arbejdsmarkedsmodeller
i EU samt autonomien af arbejdsmarkedets parter.
Samtidig bemærker regeringen, at det ifølge forslaget i sig selv er frivilligt for
medlemsstaterne at deltage i de fælles tilsyn.
Det er derudover vigtigt for regeringen, at et nyt agentur tilfører merværdi og ikke
medfører øget administrativ kompleksitet.
Regeringen vil endvidere arbejde for, at eksisterende strukturer, som agenturet
overtager nedlægges, således at forslaget omkostningseffektivt kan bidrage til at
lette byrder og sikre bedre håndhævelse i hele EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
8