Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0279 Bilag 1
Offentligt
1914681_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
(gensidig anerkendelse af elektroniske transportdokumenter)
KOM(2018) 279
Nyt notat
1.
Resumé
Dato
J. nr.
Europa-Kommissionen fremlagde den 17. maj 2018 forslag om regulering af
elektronisk godstransportinformation. Forslaget er fremsat som led i 3. del af
vejpakken.
Forslaget bestemmer, at offentlige myndigheder skal acceptere godstrans-
portinformation i elektronisk form, når oplysninger om transport er krævet
af gældende lovgivning. Med henblik på sikker informationsudveksling inde-
holder forslaget krav til de systemer, som skal anvendes til den elektroniske
informationsudveksling.
Forslaget stiller ikke yderligere krav til dokumenternes indhold end de, der
gælder i dag, og det er valgfrit for godstransportoperatørerne, om de ønsker
at anvende elektronisk kommunikation.
Umiddelbart vurderes forslaget at have mindre lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser forventes for Danmark at være positive
i betydelig grad. De statsfinansielle konsekvenser for Trafik-, Bygge og Bolig-
styrelsen forventes ikke at overstige 1 mio. kr. årligt.
Regeringen er positiv overfor kommissionens forslag, som forventes at smi-
diggøre de administrative procedurer i forbindelse med grænseoverskridende
godstransport til gavn for det danske godstransporterhverv.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM nr. 279 af 17. maj 2018 fremsendt forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om elektronisk godstransportinforma-
tion. Forslaget er oversendt i dansk sprogversion den 19. juni 2018.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91, artikel 100, stk. 2 og arti-
kel 192, stk. 1, og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0002.png
Kommissionen angiver som baggrund for forslaget, at det er en betydelig hin-
dring for det indre markeds funktion, at godstransportdokumenter ikke er digi-
taliseret. Kommissionen oplyser, at godt 99 % af grænseoverskridende trans-
portoperationer i EU stadig involverer papirbaserede dokumenter.
Kommissionen har i arbejdet med nærværende forslag identificeret to primære
udfordringer for anvendelsen af elektronisk godstransportinformation. Udfor-
dringerne består i, at der eksisterer en
fragmenteret lovramme
og et
fragmen-
teret IT-miljø
på tværs af medlemsstaterne.
3.
Formål og indhold
Side 2/16
Det overordnede formål med forslaget er ifølge Kommissionen at udvide mu-
ligheden for at anvende digital teknologi til at fjerne eksisterende barrierer for
et velfungerende indre marked, fremme økonomisk modernisering og opnå
større produktivitet i transportsektoren.
Forslagets væsentligste elementer består i:
1.
at forpligte offentlige myndigheder til at acceptere elektronisk gods-
transportinformation;
2. at sikre en ensartet gennemførelse af ordningen i unionen, og
3. at gøre IT-systemer og -løsninger anvendelige på tværs af unionen.
Ad 1)
Forslaget forpligter myndigheder til at modtage godstransportdokumen-
ter mv. i elektronisk form i de tilfælde, hvor eksisterende lovgivning kræver, at
godstransportinformationen skal gøres tilgængelig. Det er forventningen, at
anvendelsen af elektronisk godstransportinformation vil stige, når medlemssta-
ternes myndigheder forpligtes til at acceptere den.
Forslaget stiller desuden krav om, at myndigheder, erhvervsdrivende og eFTI-
udbydere (Electronic
Freight Transport Information),
der kommer i besiddelse
af elektronisk godstransportinformation, skal sikre fortrolighed om de oplys-
ninger, der behandles og udveksles.
Dokumenter og oplysninger skal behandles via en elektronisk løsning, som
kaldes eFTI-platforme, som udbydes af private eFTI-udbydere.
En eFTI-platform er en IT-løsning, der er beregnet til at behandle og formidle
elektroniske transportdokumenter. En eFTI-udbyder er en fysisk eller juridisk
person, der giver erhvervsdrivende adgang til eFTI-platformen. Forslaget fast-
sætter en række standarder, som platforme og udbydere skal leve op til, herun-
der at disse skal være certificerede.
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0003.png
Forslaget forpligter
ikke
erhvervsdrivende til at anvende elektroniske informa-
tionsudveksling, men ved anvendelse af elektronisk informationsudveksling,
skal certificerede eFTI-platform og -udbydere benyttes.
Ad 2)
Med henblik på at sikre ensartet gennemførelse, forpligtes medlemssta-
terne til at akkreditere et eller flere certificeringsorganer. Organets opgave er at
certificere eFTI-platforme og -udbydere, hvis disse opfylder forordningens
krav. Organet nedsættes i privat regi, f.eks. af brancheorganisationerne. Om-
kostningerne afholdes af organisationerne selv, og vil i praksis kunne overføres
til de eFTI-udbydere og eFTI-platforme, der ønsker at blive certificeret. Certifi-
ceringsorganet skal akkrediteres i henhold til forordning (EF) nr. 765/2008,
som for Danmarks vedkommende betyder, at det skal akkrediteres af Den Dan-
ske Akkrediteringsfond (Danak).
Ad 3)
Forslaget indeholder rammebetingelserne for de tekniske specifikationer,
som skal sikre interoperabilitet mellem IT-systemer på tværs af EU. De tekni-
ske specifikationer udarbejdes af Kommissionen, som tildeles kompetence til at
udstede delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter.
Kommissionen bemyndiges til at udstede gennemførelsesretsakter om de eFTI-
datasæt og undersæt, som eFTI- platformene skal indeholde, herunder fælles
tekniske specifikationer for myndigheders adgang til eFTI-platforme, procedu-
rer for behandling af oplysninger, funktionelle krav til eFTI-platforme og eFTI-
udbydere, sikring af data, registrering af databehandlingsprocesser, beskyttelse
af data mod korruption, tyveri, utilsigtet tab, ødelæggelse og skade, og om be-
handling af data på EU’s officielle sprog.
Det foreslås desuden, at Kommissionen bemyndiges til at udstede delegerede
retsakter efter undersøgelsesproceduren for at supplere forordningen med reg-
ler om certificering, brug af kvalitetsmærker, fornyelse af certificering af eFTI-
platforme og regler om certificering af eFTI-udbydere. Undersøgelsesprocedu-
ren tillægger medlemsstaterne kompetence til at forhindre en delegeret rets-
akts vedtagelse.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3/16
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art 294) medlovgiver. Det er Europa-Parlamentets Udvalg for Transport
og Turisme (TRAN), som behandler forslaget. Der foreligger endnu ikke en
udtalelse.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at medlemsstaternes unilaterale initiativer til at facili-
tere brugen af elektroniske informationsudveksling vil have begrænset effekt,
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0004.png
hvis en tilsvarende handling ikke finder sted i andre medlemsstater, hvis områ-
de også berøres af de relevante transportoperationer.
Selv hvis de fleste EU-medlemsstater vedtog lovgivning, der gjorde det lettere
at bruge elektroniske transportdokumenter, er der en stor risiko, for at hver
enkelt medlemsstat ved ensidig lovgivning vedtager forskellige krav for accept
af elektroniske dokumenter.
Det mest hensigtsmæssige niveau til at løse problemet på, er ifølge Kommissio-
nen på EU-niveau, da denne tilgang giver mulighed for at fastsætte fælles til-
gang og standarder for accepten af elektroniske transportdokumenter. I den
henseende viderefører og supplerer dette initiativ tiltag, der allerede er truffet
på EU-niveau for at sikre ensartede forhold for accept af elektroniske gods-
transportoplysninger og dokumenter, herunder ved at sikre tillid til de syste-
mer, der benyttes.
Regeringen er enig i, at nærhedsprincippet er overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Side 4/16
Udveksling af godstransportinformation er omfattet af følgende regulering:
National lovgivning
Bekendtgørelse nr. 531 af 24. maj 2018 om visse former for kombine-
ret godstransport
Lov nr. 1122 af 18. september 2015 om fragtaftaler ved international
vejtransport (CMR-loven)
Bekendtgørelse nr. 1373 af 26. november 2015 om godskørsel
Bekendtgørelse nr. 541 af 12. juni 2012 om anvendelse af RID i natio-
nal transport og transport af farligt gods i håndbagage m.v.
Bekendtgørelse nr. 601 af 23. juni 2009 om jernbanetransport af far-
ligt gods
Bekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017 om vejtransport af farligt
gods
EU-lovgivning
Forordning (EU) No 910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk identi-
fikation og tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på
det indre marked og om ophævelse af direktiv 1999/93/EF
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0005.png
Forordning (EU) No 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-
toldkodeksen
Forordning 11/1960 vedrørende afskaffelse af forskelsbehandling
med hensyn til transportpriser og transportvilkår
Forordning (EF) Nr. 1072/2009 af 21.oktober 2009 om fælles regler
for adgang til markedet for international godskørsel (Der foreligger
forslag om revision af forordningen
forslag nr. 2017/0123 (COD))
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2015/1998 af 5. no-
vember 2015 om detaljerede foranstaltninger til gennemførelse af de
fælles grundlæggende normer for luftfartssikkerhed
Forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsel af affald
Forordning (EU) nr. 952/2013 om EU-toldkodeksen og dens gen-
nemførelsesretsakter og delegerede retsakter
Forordning nr. 164/2010 om tekniske specifikationer for elektronisk
skibsmelding for sejlads på indre vandveje
Forordning (EU) Nr. 1305/2014 af 11. december 2014 om den tekni-
ske specifikation for interoperabilitet gældende for delsystemet tra-
fiktelematik for godstrafikken i jernbanesystemet i Den Europæiske
Union og om ophævelse af forordning (EF) nr. 62/2006
Side 5/16
Anden international regulering
7.
Konvention om internationale jernbaneforbedringer (COTIF)
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
National lovgivning
Bekendtgørelse nr. 531 af 24. maj 2018 om visse former for kombi-
neret godstransport
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2018. Bekendtgørelsens § 7 beskriver,
at der ved kombineret transport for fremmed regning skal udfærdiges et trans-
portdokument, som skal forelægge i to nummererede eksemplarer, hvoraf det
ene eksemplar skal følge varerne, og det andet skal opbevares i transportvirk-
somheden i to år regnet fra befordringsdagen. Transportdokumentets indhold
skal bekræftes ved stempling.
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0006.png
Vedtagelse af forordningen kan medføre behov for en ændring af bekendtgørel-
se om visse former for kombineret godstransport.
Lov nr. 1122 af 18. september 2015 om fragtaftaler ved international
vejtransport
(CMR-loven)
CMR-loven gennemfører FN-konventionen af 19. maj 1956 om fragtaftaler ved
international godsbefordring ad landevej (CMR) i dansk ret. CMR-loven er
senest ændret ved lov nr. 1246 af 18. december 2012, hvorved en tillægsproto-
kol til den nævnte FN-konvention, der muliggør anvendelsen af elektroniske
fragtbreve i forbindelse med international vejtransport, blev gennemført i
dansk ret.
Det fremgår af CMR-lovens § 6, stk. 4, at oprettes et fragtbrev elektronisk, skal
fragtbrevet signeres elektronisk af fragtaftalens parter, og oplysningerne i det
elektroniske fragtbrev skal være tilgængelig for fragtaftalens parter. Fragtføre-
ren skal på afsenders anmodning udlevere en kvittering for godset samt alle
oplysninger, der gør det muligt at identificere forsendelsen og tilgå det elektro-
niske fragtbrev.
Om autentifikation af det elektroniske fragtbrev fremgår det af CMR-lovens §
6, stk. 5, at den digitale signatur, som skal anvendes, jf. § 6, stk. 4, skal være
baseret på den gældende ECES-standard eller opfylde kravene i forordning
(EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk identifikation og tillidstjene-
ster til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked og om ophævel-
se af direktiv 1999/93/EF.
Det bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede forordning komplementerer
forordning (EU) nr. 910/2014 af 23. juli 2014 om elektronisk identifikation og
tillidstjenester til brug for elektroniske transaktioner på det indre marked og
om ophævelse af direktiv nr. 1999/93/EF.
Det bemærkes, at CMR-lovens § 6 indhold og formkrav til fragtbreve skal ses i
sammenhæng med, at det fremgår af CMR-lovens § 5, stk. 1, at en fragtaftale
bekræftes ved fragtbrev. Efter § 5, stk. 2, er aftalen dog gyldig og underkastet
CMR-loven, selv om fragtbrev ikke er oprettet eller det ikke har det foreskrevne
indhold eller er bortkommet.
Det kan forventes, at en eventuel vedtagelse af forordningen vil medføre, at der
vil skulle foretages lovændringer af teknisk karakter i CMR-loven, herunder i
forhold til formkrav mv. for elektroniske fragtbreve.
Bekendtgørelse nr. 541 af 12. juni 2012 om anvendelse af RID i nati-
onal transport og transport af farligt gods i håndbagage m.v.
Bekendtgørelsen fastsætter bestemmelser om anvendelse af reglementet for
international transport af farligt gods med jernbane i national transport og
passagerers transport af farligt gods i håndbagage. Dokumenterne skal med-
Side 6/16
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0007.png
bringes under transporten og på forlangende forevises Trafik- Bygge- og Bolig-
styrelsen.
Vedtagelse af forordningen kan medføre behov for en ændring af bekendtgørel-
se.
EU-lovgivning
Forslaget komplimenterer ifølge Kommissionen den eksisterende EU-
lovgivning og supplerer visse transportsektorspecifikke EU-retsakter gennem
mere detaljerede funktionelle krav og tekniske specifikationer.
Forslaget ændrer ikke på eksisterende bestemmelser i relevante EU-retsakter,
men søger at sikre 1) at der fastsættes en ensartet lovramme for anvendelsen af
elektronisk godstransportinformation, for så vidt angår retsakter, som ikke
giver mulighed for at præsentere elektronisk information, eller retsakter, der
omfatter en sådan mulighed, men som ikke angiver eller i begrænset omfang
angiver, hvordan denne information skal præsenteres elektronisk; b) Interope-
rabilitet mellem forskellige IT-systemer; og c) Sammenhæng med Unionens
politik på andre områder.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagets statsfinansielle konsekvenser forventes at være negative. De statsfi-
nansielle konsekvenser vil blive analyseret nærmere.
Forslagets statsfinansielle konsekvenser vil hidrøre fra udgifter til:
En akkrediterings- og certificeringsordning i regi af Danak.
Indretning af IT-systemer til modtagelse af elektronisk information.
Udgifterne afhænger af hver enkelt myndigheds eksisterende IT-
løsninger, hvor ofte de skal modtage elektronisk godstransportinforma-
tioner, og hvor avanceret en løsning myndigheden ønsker.
Indsamling og formidling af oplysninger om eFTI-udbydere og eFTI-
platforme samt indberetning herom til Kommissionen.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen estimerer på baggrund af de forventede tekno-
logiske krav, at de økonomiske konsekvenser på styrelsens område, vil udgøre i
størrelsesordenen 0,2-1 mio. kr. årligt.
De statsfinansielle konsekvenser for øvrige myndigheder kendes endnu ikke.
De statsfinansielle konsekvenser ved forslaget afholdes, jf. budgetvejledningens
retningslinjer, indenfor ressortministeriets egne rammer.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Side 7/16
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0008.png
Fra 2018-2040 forventer Kommissionen på europæisk plan en miljøgevinst på
ca. 74 mio. euro. Det svarer forholdsmæssigt for Danmark til en miljøgevinst på
ca. 10 mio. kroner, men da Danmark i høj grad er digitaliseret i forvejen forven-
tes beløbet at være lavere.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at forslaget samlet set vil have betydelige positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i form af administrative lettelser.
Regeringen vil analysere de erhvervsøkonomiske konsekvenser nærmere.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8.
Høring
Side 8/16
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for transport. Der er indkom-
met høringssvar fra følgende interessenter:
Danske Rederier
DTL-Danske Vognmænd
ITD
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Dansk Erhverv
SLD - Specialforeningen for Logistik og Distribution
Dansk Industri
Danske Speditører
Danske Rederier har følgende bemærkninger til forslaget:
Danske Rederier er positive over for forslagets overordnede mål, som sigter
mod at simplificere udvekslingen af information mellem myndigheder og virk-
somheder og mindske de administrative procedurer. Formålet med forordnin-
gen støtter op om målet med revisionen af meldepligtsdirektivet, som er af stor
vigtighed og central for rederierhvervet.
Forslagene vil på sigt støtte op om realiseringen af EU's overordnede ambition
om at forbedre den multimodale logistikkæde og facilitere modalskiftet fra vej
til sø.
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0009.png
Det er positivt, at oplysninger relateret til transport af gods inden for EU, her-
under ved transit, kan rapporteres elektronisk. Det bør også være en prioritet
for EU, at der opnås enighed om et format og indhold på tværs af medlemslan-
dene. Ellers kan det ende med en løsning, hvor der opstår flere forskellige elek-
troniske systemer / formater, hvilket kan resultere i en uacceptabel situation.
Det er ligeledes vores holdning, at dette forslag skal ses som led i forsynings-
kæder som helhed og således ligne systemer, som anvendes i andre dele af en
multimodal kæde for at sikre, at de enkelte dele af kæden er indbyrdes kompa-
tible.
Certificeringen af EFTI-platforme for at øge tilliden synes at være en fornuftig
udvikling. Vi anbefaler, at identitets- og adgangsstyringssystemet enten er det
samme eller i det mindste kompatibelt med andre systemer for at undgå dob-
belte administrative byrder for rederierne.
Forordningen fastslår, at medlemsstaternes kompetente myndigheder er for-
pligtet til at acceptere oplysninger vedrørende transport af gods, når de stilles
til rådighed elektronisk af de berørte erhvervsdrivende. Danske Rederier er
positive over for dette. Endeligt ønsker Danske Rederier at påpege, at løsningen
skal være teknologineutral og forenelig med morgendagens teknologi.
DTL-Danske Vognmænd har følgende bemærkninger til forslaget:
DTL forstår forslaget sådan, at det retter sig mod medlemsstaternes myndighe-
der og deres godkendelse/accept af elektroniske transportdokumenter.
Generelt er DTL positive overfor, at EU tager initiativ til en harmonisering for
elektroniske transportdokumenter, særligt i forhold til internationale transpor-
ter. Herved kan der spares administrative omkostninger, og kontrollen kan
blive styrket.
I dansk ret er der som udgangspunkt ingen kontrakt- eller formkrav. Fra dansk
side bør det sikres, at dette ikke påvirkes af nærværende forslag.
Forslaget rejser en række spørgsmål:
Finansieringen og udgifterne til forslaget? For erhvervslivet skulle
disse være en investering på EUR 4.4 milliarder til efter-levelse af
forordningen. Besparelsen for virksomhederne skulle være på EUR
20-27 milliarder kroner i perioden 2018-2040. Er det samme tidsho-
risont for investeringen på EUR 4.4 milliarder for erhvervslivet, og er
der kun udgifter for de virksomheder, som ønsker at indrette sig på
at anvende elektroniske trans-portdokument?
Side 9/16
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0010.png
Hvordan forholder forslaget sig i forhold til det elektroniske trans-
portdokument eCMR?
Forslaget vil tage lang tid at implementere
ifølge Kommissionen 4
år. Er det muligt med et mindre ambitiøst set-up og kompliceret løs-
ning, som kunne implementeres på mindre end 4 år?
Hvornår vil forslaget have effekt? Som nævnt overfor så vurderes be-
sparelsen for virksomhederne til at være på EUR 20-27 milliarder
kroner i perioden 2018-2040.
I forslaget foreslås en række delegerede retsakter til Kommissionen.
Man skal sikre sig, at disse delegerede retsakter kun vedrører
spørgsmål af teknisk karakter og indhold.
Side 10/16
ITD har følgende bemærkninger til forslaget:
Generelle bemærkninger: Initiativet vedrørende elektronisk godstransportin-
formation sigter mod forenklet udveksling af lovbestemt information om gods
mellem myndigheder og virksomheder. Formålet er at forbedre effektiviteten af
de administrative procedurer og sikre valide data ved for eksempel vejsidekon-
troller.
Transport- og logistikvirksomhederne vil desuden kunne drage fordel af min-
dre administrative byrder og udnytte digitale informationsflows til at effektivi-
sere forretningsgange. Kommissionen skønner, at Den digitale udveksling af
godstransportinformation kan spare mellem 75 og 102 millioner timer om året
i den europæiske transportsektor. Den foreslåede forordning skal fastlægge en
retlig ramme for elektronisk kommunikation og udveksling af lovgivningsrele-
vante oplysninger i forbindelse med godstransport på Unionens område ved at:
a) forpligte medlemsstaternes kompetente myndigheder til at acceptere lovgiv-
ningsmæssigt relevante oplysninger (for eksempel CMR-oplysninger), når de
stilles til rådighed elektronisk af de berørte virksomheder, b) fastlægge regler
for systemer, hvormed de berørte virksomheder kan sikre elektronisk adgang
til oplysninger og dokumentation om aktuelle transporter.
ITD kvitterer for, at Kommissionen lægger op til, at virksomhederne kan vælge,
hvorvidt de vil anvende elektronisk dokumentation og alene stiller krav om, at
når virksomhederne gør krævet (lovbestemt) information/dokumentation til-
gængelig elektronisk, så skal de gøre det på grundlag af data behandlet på en
certificeret eFTI-platform. Kommissionen foreslår et regelsæt, der baserer sig
på et certificerings-/akkrediterings- setup, hvor både eFTI-platforme og udby-
dere af systemer skal godkendes og registreres. Samtidig foreslås harmonisere-
de regler/systemer, som medlemsstaterne pålægges at anerkende (også i inter-
national transport). Selve forordningen indeholder ikke de specifikke regel-
sæt/rammer, men der lægges op til en række delegerede retsakter. Det vil i
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0011.png
praksis sige, at kommissionen ved hjælp af ekspertgrupper (som for eksempel
DTLF) udarbejder de nødvendige retningslinjer og bestemmelser, som løbende
evalueres af parlamentet, rådet og medlemsstaterne. Det er derfor alene prin-
cipperne, der fastlægges i forordningen
de detaljerede regler udarbejdes på
grundlag af forordningen og ekspertgruppernes arbejde. ITD støtter formålet
med forordningen særligt med henblik på effektiv og ensartet kontrol. Endvide-
re er det afgørende, at implementeringen af fremtidige eFTI-regimer fører til
lettelser af administrative byrder gennem digitalisering og udfasning af papir-
dokumentation omkring gods-, køretøjs- og førerdata. Det er vigtigt, at det sik-
res, at data alene kan tilgås og behandles af autoriserede brugere og i henhold
til klart definerede brugerroller og behandlingsrettigheder inden for eFTI-
platformen i overensstemmelse med de relevante lovkrav til dokumentation.
Efter ITD’s opfattelse bør myndighederne alene have adgang til lovgivnings-
mæssige oplysninger om en godstransportoperation, når denne adgang gives til
myndighederne af en virksomhed, der aktuelt er underkastet en kontrol. Med
andre ord at data og oplysninger anses som virksomhedernes ”ejendom” og
ikke skal gøres frit tilgængelige for myndighederne, med mindre det kræves i
forbindelse med en aktuel kontrol.
Da oplysninger om godstransportdata ofte er virksomheds- og konkurrenceføl-
somme data, skal det sikres, at systemerne indrettes, så data er sikret på pas-
sende vis, herunder mod uautoriseret eller ulovlig behandling og imod utilsig-
tet tab, ødelæggelse eller skade. ITD mener desuden, at kommissionen bør ind-
drage øvrig dokumentation og data i arbejdet. For eksempel myndighedsdo-
kumenter som køretøjsregistreringsattester, køretøjscertifikater og godkendel-
ser, førerkvalifikationer og så videre. Det synes urimeligt og uhensigtsmæssigt
alene at stille krav til digitalisering af dokumentation fra virksomhederne, der
skal gøres tilgængelig for myndighederne
uden også at omfatte myndigheds-
dokumenter, der skal anvendes af myndighederne indbyrdes, som det i dag er
pålagt føreren af et køretøj at medføre i papirform eller som smartcards.
Seneste eksempel er kravet om at medbringe periodesyns- og vejsidesynsrap-
porter, hvor medlemsstaterne fortsat kan vælge at kræve dokumentationen
fremlagt i papirform i henhold til 2014/47/EU.
Bemærkninger til de enkelte paragrafforslag:
Artikel 1: ITD kvitterer for, at forslaget fastsætter betingelser for, at medlems-
staternes kompetente myndigheder skal acceptere lovbestemte oplysninger,
når de stilles til rådighed elektronisk af de berørte virksomheder
også på
tværs af grænser.
Artikel 2: Ingen kommentarer. Da indholdet af kommende delegerede retsakter
er ukendte, tager vi dog forbehold for yderligere kommentarer.
Side 11/16
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0012.png
Artikel 3: Ingen kommentarer.
Artikel 4: ITD støtter kravet om certificerede systemer og udbydere af digitale
platforme.
Artikel 5: ITD kvitterer for kravet om, at medlemsstaternes kompetente myn-
digheder skal acceptere oplysninger, der stilles til rådighed elektronisk af de
pågældende erhvervsdrivende i overensstemmelse med artikel 4.
Artikel 6: ITD støtter kravet om, at kompetente myndigheder, eFTI-udbydere
og berørte erhvervsdrivende skal træffe foranstaltninger for at sikre fortrolig-
heden af kommercielle oplysninger, der behandles og udveksles i overens-
stemmelse med forordningen.
Artikel 7: ITD støtter intentionen om harmoniserede/standardiserede eFTI-
datasæt, procedurer og regler for adgang til data. Da indholdet af kommende
delegerede retsakter er ukendte, tager vi dog forbehold for yderligere kommen-
tarer.
Artikel 8: ITD er positiv over de skitserede funktionskrav til eFTI-platforme. Da
indholdet af kommende delegerede retsakter er ukendte, tager vi dog forbehold
for yderligere kommentarer.
Artikel 9: ITD er positiv over de skitserede krav til eFTI-platformsudbydere. Da
indholdet af kommende delegerede retsakter er ukendte, tager vi dog forbehold
for yderligere kommentarer.
Artikel 10-12: ITD støtter den foreslåede certificeringsmodel. Da indholdet af
kommende delegerede retsakter er ukendte, tager vi dog forbehold for yderlige-
re kommentarer.
Artikel 13-17: Ingen kommentarer. Da indholdet af kommende delegerede rets-
akter er ukendte, tager vi dog forbehold for yderligere kommentarer.
ITD står gerne til rådighed for uddybende eller eventuel yderligere dialog, hvis
ønsket.
Dansk Erhverv har følgende bemærkninger til forslaget:
Dansk Erhverv har modtaget ministeriets høring af 18. maj 2018 vedrørende
ovennævnte og har følgende bemærkninger hertil.
Dansk Erhverv støtter bestræbelserne på at etablere et paneuropæiske system
for elektroniske transportdokumenter. På længere sigt vil dette lette de admini-
strative byrder for både det offentlige og de private virksomheder.
Side 12/16
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0013.png
Belært at tidligere erfaringer, fx udfordringer med implementeringen af de
elektroniske fragtdokumenter, anbefaler Dansk Erhverv, at man tager ud-
gangspunkt i en trinopdelt løsningsmodel, så man løbende har fremgang i pro-
jektet frem mod den totale implementering af alle dokumenter i alle lande i EU.
Dansk Erhverv mener ikke, at det er realistisk, at forslaget kan gennemføres på
4 år.
Dansk Erhverv hæfter sig ved, at det direkte pligtsubjekt er de nationale myn-
digheder, der skal stille de nødvendige faciliteter og ressourcer til rådighed for
det private erhverv. I den sammenhæng er det vigtigt at have in mente, at sy-
stemerne skal være valgfri for erhvervet, der derfor stadig skal have lov til at
anvende papirdokumentation eller, ift. den danske aftalelov, mundtlige aftaler.
Det gør sig særligt gældende for rent nationale transportopgaver, hvor der ikke
er behov for en stor mængde dokumenter og transporterne fx foretages af
vognmandsvirksomheder. I disse tilfælde vil et fuldintegreret system være en
stor administrativ og økonomisk byrde for vognmanden.
Det er nødvendigt at den elektroniske opbevaring og overføring af dokumen-
terne sættes op på en teknologineutral måde, der billigt og nemt kan integreres
i køretøjerne. En mulighed er at gøre det til en del af de kommende smart ta-
chografer. Da der stadig ikke er enighed om, hvornår disse skal være imple-
menterede, eller hvilke funktionaliteter disse skal have, skal der arbejdes på en
løsning, fx en hardware enhed i bilen
fastmonteret eller håndholdt (mobiler)
der kan læse af kontrolmyndighederne via tablets eller lignende.
Dansk Erhverv bemærker, at der ikke er klarhed over, hvor finansiering til dis-
se systemer skal komme fra. Såfremt de enkelte lande alene skal stå for disse,
så må det frygtes, at tidsplanerne bliver usikre og meget lange. Skal systemet
være effektivt skal der en anden form for økonomisk planlægning til.
Desuden vil både udgifter og besparelser være behæftet med stor usikkerhed,
da disse afhænger af erhvervets tilslutning til ordningen og nationalstaternes
egne gennemførelsesprocedurer.
Med hensyn til delegeringsbemyndigelsen til Kommissionen skal Dansk Er-
hverv bemærke, at denne kun bør omfatte rent tekniske og administrative æn-
dringer, der ellers ville forsinkes af lange hørings-processer.
SLD har følgende bemærkninger til forslaget:
På vegne af SLD - Specialforeningen for Logistik og Distribution, der tæller 15
af de største danske transport-, logistik- og distributionsvirksomheder inden
for vejgodstransportområdet, og som sekretariatsbetjenes i Dansk Erhverv, skal
jeg hermed gøre opmærksom på, at SLD støtter de af Dansk Erhverv fremsatte
bemærkninger i forbindelse med høringen vedr. EU-Kommissionens forslag til
forordning om gensidig anerkendelse af elektroniske transportdokumenter.
Side 13/16
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0014.png
Dansk Industri har følgende bemærkninger til forslaget
DI Transport har modtaget ovennævnte forslag i høring og har på den bag-
grund følgende bemærkninger:
DI Transport kan støtte forslaget, der skal forbedre mulighederne for at bruge
digitale transportdokumenter i den internationale transport.
Adgangen til at benytte digitale transportdokumenter kan være med til at lette
de administrative byrder inden for især vejgodstransporten.
Det er endvidere DI Transports vurdering, at danske transport- og logistikvirk-
somheder vil stå stærkere i den internationale konkurrence ved bedre mulighe-
der for at anvende digitale transportdokumenter.
DI Transport skal opfordre til at fleste mulige dokumenter bliver om-fattet af
muligheden for digitale dokumenter. I den forbindelse er der især vigtigt at få
fremmet udbredelsen og anvendelse af digitale CMR-fragtbreve i EU.
Danske Speditører har følgende bemærkninger til forslaget:
Danske Speditører takker for modtagelse af høringsmateriale og skal nedenfor
afgive vores umiddelbare bemærkninger.
Danske Speditører er først og fremmest positive over for forslagets overordne-
de formål, der har til hensigt at fremme anvendelsen af et digitalt alternativ til
transportbranchens papirbaserede transportdokumenter. Kommissionen har
lokaliseret to drivende faktorer, der hindrer udviklingen af digitale transport-
dokumenter:
1.
myndighedernes manglende godkendelse af digitale transport-
dokumenter
manglende samklang mellem forskellige IT-løsninger, der skal bære de
digitale transportdokumenter.
Side 14/16
2.
Danske Speditører er enig i, at de to nævnte faktorer er væsentlige hindringer
for digitale transportdokumenter, men ikke i, at de er de eneste. Følgende kan
f.eks. nævnes:
-
manglende anerkendelse af digitale transportdokumenter i internatio-
nale konventioner på transportområdet
Papirdokumenter udgør grundlaget for dokumentation af andre forhold
tilknyttet transporten. F.eks. Køre/hviletid, cabotage-kørsel, kvittering
for godsets udlevering til modtageren
-
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0015.png
-
Et papirbaseret transportdokument anvendes som betingelse for, at en
køber vil betale sælgeren for varen, eller som betingelse for, at trans-
portøren kan modtage betaling for transportens udførelse
Behov for originale stempler og underskrifter mellem erhvervsdrivende
Behov for originale stempler og underskrifter fra toldadministration,
f.eks. ved afslutning af T-1-forsendelser
Side 15/16
-
-
Samlet set er det vores opfattelse, at det papirbaserede transportdokument i
dag udgør et så integreret instrument i samhandlen mellem aktørerne i EU, at
det udarbejdede forslag alene vil få symbolsk betydning for den del af gods-
transporten, der reguleres af internationale konventioner. Da lovforslaget lige-
ledes alene fokuserer på udviklingen af digitale transportdokumenter, der hen-
holder sig til de af EU udarbejdede regelsæt, begrænses gennemslagskraften
yderligere (lovforslagets art. 1, stk. 2).
Ud fra dette perspektiv er det vores umiddelbare vurdering, at en digital omstil-
ling på transportområdet fortsat vil være i hænderne på branchens aktører, der
som korrekt anført i høringsmaterialet, møder udfordringer i form af manglen-
de anerkendelse fra myndighederne og manglende harmonisering af digitale
platforme.
Et forslag kunne derfor være, at EU-kommissionen inddrager de organisatio-
ner, der i dag koordinerer, vedligeholder og udvikler konventioner bag CMR-
loven, Luftfartslovens kap. 9 og Bilag 1, Sølovens kap. 13 og Cotif-CIM-reglerne
på jernbanetransport. Alternativt, at EU-komissionen udvælger en af de fore
transportformer, f.eks. vejtrans-porten, der rent geografisk er tilknyttet unio-
nens jurisdiktion.
Det skal bemærkes, at det siden ikrafttrædelsen af EU-forordning om digitali-
sering 1. juli 2016 har været muligt, formelt set, at samtlige EU-lande kunne
digitalisere transportdokumenter fuldt ud. Danske Speditører har efterfølgende
været i kontakt med sine europæiske søsterorganisationer med henblik på at få
afklaret, om der i deres lande er juridiske hindringer for, at digitale transport-
dokumenter ved landevejstransport kan anvendes som i Danmark til også at
omfatte f.eks. farligt gods (ADR) og cabotage. De indkomne svar viste, at prak-
sis i mange europæiske lande, herunder Sverige og Norge, lader meget tilbage
at ønske ud fra et dansk synspunkt. Den uensartede praksis i Europa med hen-
syn til gyldigheden af digitale transportdokumenter er en reel væksthæmmer,
der forsinker og besværliggør grænseoverskridende vejgodstransport.
Målet skal være, at alle lande som Danmark fuldt ud anerkender og muliggør at
fremlæggelse af alle former for transportdokumentation i en ren digital form i
praksis gøres lige så gyldig som papirbaserede dokumenter.
kom (2018) 0279 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om anvendelse af elektronisk godstransportinformation
1914681_0016.png
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 16/16
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget. Det er Kommis-
sionens forventning, at medlemsstaternes holdning til forslaget vil afspejle gra-
den af digitalisering i den pågældende medlemsstat.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter målsætningen om at udvide brugen af digital teknologi med
henblik på at fjerne eksisterende barrierer for et velfungerende indre marked,
fremme økonomisk modernisering og for at opnå større produktivitet i trans-
portsektoren.
Regeringen er derfor positiv overfor forslaget, som ses at harmonere med rege-
ringens ambitioner på området for digital omstilling.
Danske virksomheder er langt fremme, når det kommer til digital omstilling, og
en vedtagelse af forordningen vil efter regeringens vurdering, føre til, at danske
transport- og logistikvirksomheder vil stå stærkere i den internationale konkur-
rence.
Muligheden for danske virksomheder for at anvende digitale transport-
dokumenter på tværs af EU vil lette administrative byrder for erhvervet og vil
kunne effektivisere forretningsgangene.
Det er vigtigt for regeringen, at forordningen munder ud i effektiv regulering og
ikke pålægger erhvervslivet eller staten unødige udgifter.
Regeringen vil arbejde for, at forordningen så vidt muligt bliver teknologineu-
tral og implementeres på en måde, der gør det omkostningseffektivt og nemt at
udveksle elektronisk godstransportinformation.
Regeringen er bekymret for, om forslaget i sin helhed kan implementeres på
fire år, og forudser, at det kan blive nødvendigt med en trinopdelt implemente-
ring, hvor forordningen f.eks. implementeres på én transportform ad gangen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.