Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0379 Bilag 1
Offentligt
1942251_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. september 2018
Procesretskontoret
Christian Nyland
2018-4001-0072
794378
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1393/2007 om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige og udenrets-
lige dokumenter i civile og kommercielle sager (forkyndelse af doku-
menter)
KOM (2018) 379 endelig
1. Resumé
Kommissionen har den 31. maj 2018 fremsat et ændringsforslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1393/2007 af 13. november
2007 om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige og udenretslige doku-
menter i civile og kommercielle sager. Forslaget har til formål at forbedre
effektiviteten af de eksisterende forkyndelsesmetoder i sager omfattet af for-
kyndelsesforordningen, herunder ved at fastsætte, at kommunikation og ud-
veksling af dokumenter mellem afsendende og modtagende myndigheder
som udgangspunkt skal ske elektronisk. Med forslaget suppleres desuden de
eksisterende forkyndelsesmetoder med en alternativ elektronisk metode til
at foretage grænseoverskridende forkyndelse af dokumenter. Såfremt man,
efter en evt. vedtagelse af ændringsforordningen, fra dansk side tiltræder
denne, vil det have lovgivningsmæssige konsekvenser og visse statsfinan-
sielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om
de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side er man
positivt indstillet over for forslaget.
2. Baggrund
Den oprindelige forkyndelsesforordning (Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1348/2000 om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
kom (2018) 0379 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forkyndelse af dokumenter
og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager af 29. maj 2000)
fandt anvendelse fra den 31. maj 2001 og havde til formål at forbedre frem-
sendelse og forkyndelse af retslige og udenretslige dokumenter i civil- og
handelsretlige sager mellem medlemsstaterne. Forordningen er siden blevet
ophævet og erstattet med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1393/2007 af 13. november 2007
(herefter ”forkyndelsesforordningen”).
Forkyndelsesforordningen er baseret på Haagerkonventionen af 15. novem-
ber 1965 om forkyndelse i udlandet af retslige og udenretslige dokumenter
i sager om civile eller kommercielle spørgsmål, men reglerne i konventio-
nen er på visse punkter fraveget med henblik på at forenkle og forbedre
fremsendelsen af dokumenter mellem medlemsstaterne. Forordningen inde-
holder i modsætning til konventionen bl.a. bestemmelser om direkte frem-
sendelse af dokumenter mellem de berørte retter, øget mulighed for at fore-
tage forkyndelse med post samt indførelse af frister for forkyndelse af do-
kumenter.
Forkyndelsesforordningen er som følge af det danske forbehold på området
for retlige og indre anliggender ikke bindende for og finder ikke anvendelse
i Danmark.
Danmark har imidlertid den 19. oktober 2005 indgået en parallelaftale med
EU om forkyndelse af retslige og udenretslige dokumenter i civil- og han-
delsretlige sager. Aftalen blev gennemført ved lov nr. 1564 af 20. december
2006 om ændring af retsplejeloven (Gennemførelse af parallelaftale mellem
Det Europæiske Fællesskab og Danmark om forkyndelse af retslige og
udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager).
Ved aftalen blev Danmark på mellemstatsligt grundlag tilknyttet reglerne i
forkyndelsesforordningen, således at reglerne i forordningen gælder mellem
Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det følger af parallelaftalens artikel 3, stk. 1, at Danmark ikke deltager i
vedtagelsen af ændringer til forkyndelsesforordningen. Det følger endvidere
af artikel 3, stk. 2, at når der vedtages ændringer til forordningen, meddeler
Danmark Kommissionen, hvorvidt Danmark ønsker at gennemføre indhol-
det af ændringerne. Meddelelsen skal gives på tidspunktet for vedtagelsen
af ændringerne eller inden 30 dage herefter. Det følger yderligere af artikel
3, stk. 7, at såfremt Danmark meddeler Kommissionen, at indholdet af æn-
dringerne ikke ønskes gennemført i dansk ret, betragtes aftalen som ud-
gangspunkt som ophævet.
2
kom (2018) 0379 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forkyndelse af dokumenter
I 2017 gennemførte Kommissionen en evaluering af forkyndelsesforordnin-
gen, som viste, at overførslen af dokumenter gennem de såkaldte fremsen-
dende og modtagende instanser stadig fungerer langsommere og mindre ef-
fektivt end forventet. Selv om de nye strukturer, der blev gennemført i 2001,
medførte en tydelig forbedring i forhold til de tidligere arbejdsgange under
Haagerkonventionen, bliver de fastsatte frister i forordningen regelmæssigt
ikke overholdt. Især udnyttes potentialet i den seneste teknologiske udvik-
ling ikke fuldt ud, selvom forordningens sprog er udformet på en teknolo-
gisk neutral måde.
Moderne kommunikationskanaler anvendes i praksis ikke på grund af gamle
vaner, juridiske hindringer, og manglende interoperabilitet mellem de nati-
onale it-systemer. I evalueringen konkluderes det, at der i denne sammen-
hæng kunne opnås betydelige forbedringer ved mindre investeringer ved at
henholde sig
til EU’s ydelser og
eksisterende retlige standarder.
Med hensyn til de alternative metoder til fremsendelse og forkyndelse af
dokumenter, der indeholder direkte kanaler til at forkynde dokumenter til
andre medlemsstater, er konklusionen på evalueringen, at selvom disse me-
toder giver smidige løsninger til at løse grænseoverskridende retssager, er
der måder, hvorpå de kan forbedres. Postforkyndelse i henhold til forkyn-
delsesforordningens artikel 14 er en populær, hurtig og relativ billig måde
at levere dokumenter til modtageren, men den er ikke pålidelig og har en
høj fejlrate. Den såkaldte direkte forkyndelse i henhold til forkyndelsesfor-
ordningens artikel 15 giver en pålidelig løsning, men adgangen til at benytte
den er begrænset i visse medlemsstater.
Kommissionen har på den baggrund fremsat forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1393/2007 om forkyndelse i medlemsstaterne af retslige og
udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager (forkyndelse af do-
kumenter).
Retsgrundlaget for ændringsforslaget er artikel 81 i TEUF (retligt samar-
bejde i civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virkninger). EU har
i medfør af TEUF artikel 81, stk. 2, litra b, beføjelse til at vedtage foranstalt-
ninger med henblik på at sikre, at der samarbejdes med hensyn til forkyn-
delse på tværs af grænserne.
3
kom (2018) 0379 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forkyndelse af dokumenter
3. Formål og indhold
3.1. Indledning
Forslaget har til formål at forbedre effektiviteten af de eksisterende forkyn-
delsesmetoder i sager omfattet af forkyndelsesforordningen, herunder ved
at fastsætte, at kommunikation og udveksling af dokumenter mellem afsen-
dende og modtagende myndigheder som udgangspunkt skal ske elektronisk.
Med forslaget suppleres desuden de eksisterende forkyndelsesmetoder med
en alternativ elektronisk metode til at foretage grænseoverskridende forkyn-
delse af dokumenter.
3.2. Anvendelsesområde og definitioner
Den nuværende artikel 1 i forkyndelsesforordningen fastslår bl.a., at forord-
ningen finder anvendelse i civile og kommercielle sager, hvor et retsligt eller
udenretsligt dokument skal sendes fra en medlemsstat til en anden for at
blive forkyndt dér.
Ændringsforslaget ændrer delvist strukturen i den nuværende formulering
og indfører en sondring med hensyn til formuleringen af anvendelsesområ-
det mellem de retslige og udenretslige dokumenter. Den nuværende formu-
lering i bestemmelsen om udenretslige dokumenter videreføres, men for så
vidt angår retslige dokumenter præciserer ændringsforslaget, at forordnin-
gen finder anvendelse i alle situationer, hvor modtageren har bopæl i en an-
den medlemsstat.
3.3. Oprettelse af en IT-baseret metode til kommunikation og udveks-
ling af dokumenter
Med ændringsforslaget foreslås indført en ny bestemmelse i forkyndelses-
forordningens artikel 3 a, hvorefter kommunikation og udveksling af doku-
menter mellem afsendende og modtagende myndigheder hos medlemssta-
terne som udgangspunkt skal gennemføres elektronisk via et decentraliseret
it-system bestående af nationale it-systemer, der er forbundet med en sikker
og pålidelig kommunikationsinfrastruktur.
Den foreslåede artikel 3 a, stk. 6, angiver alternative (traditionelle) kommu-
nikationsmidler, som kan anvendes ved uforudsete og ekstraordinære for-
styrrelser af IT-systemet.
I medfør af ændringsforslagets artikel 3 b bærer medlemsstaterne omkost-
ningerne ved installation, drift og vedligeholdelse af sine nationale adgangs-
4
kom (2018) 0379 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forkyndelse af dokumenter
punkter til det decentraliserede IT-system. Medlemsstaterne bærer endvi-
dere omkostningerne til etablering og tilpasning af sine nationale IT-syste-
mer for at kunne forbinde disse til det decentraliserede IT-system.
3.4. Bistand til lokalisering af modtagerens opholdssted
Der foreslås indført en ny bestemmelse i forkyndelsesforordningens artikel
3 c, hvorefter medlemsstaterne skal yde bistand ved adresseforespørgsler i
situationer, hvor adressen på den person, der skal ske forkyndelse for, er
ukendt. Forslaget indeholder tre muligheder, hvoraf hver medlemsstat skal
vælge mindst én. Medlemsstaten kan således enten tilbyde retshjælp gen-
nem myndigheder udpeget af medlemsstaten, tilvejebringe adgang til of-
fentlige bopælsregistre via e-Justice-portalen, eller give detaljerede oplys-
ninger om tilgængelige værktøjer til lokalisering af personer via e-Justice-
portalen.
3.5. Forkyndelse via repræsentant
Det forslås at indsætte en ny bestemmelse i artikel 7 a, der gør det muligt
for domsstaten at pålægge parter, der er hjemmehørende i en anden med-
lemsstat, en forpligtigelse til at udpege en repræsentant i domsstaten, for
hvem dokumenter kan forkyndes. Denne mulighed vil dog kun være tilgæn-
gelig efter, at stævningen er blevet behørigt forkyndt for sagsøgte.
3.6. Postforkyndelse
Forkyndelsesforordningens artikel 14 fastsætter, at en medlemsstat har ad-
gang til at lade forkyndelse ske for personer, der er bosat i en anden med-
lemsstat, direkte med posten ved anbefalet brev med modtagelsesbevis eller
tilsvarende. I forordningen betegnes denne forkyndelsesform ”postforkyn-
delse”.
Med ændringsforslaget ændres artikel 14, således at posttjenesteudbyderne
skal anvende en specifik returseddel, når de forkynder dokumenter i henhold
til forordningen. Der indføres med forslaget endvidere en minimumstandard
for, hvilke personer der kan betragtes som stedfortrædende modtager, hvis
posttjenesteudbyderen ikke kan overdrage dokumentet til adressaten per-
sonligt.
3.7. Direkte forkyndelse
Enhver, der har interesse i en retssag, kan direkte anmode den kompetente
person
stævningsmand eller lignende
i modtagerstaten om at gennem-
føre forkyndelse af retslige dokumenter, hvis en sådan direkte forkyndelse
5
kom (2018) 0379 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forkyndelse af dokumenter
er hjemlet i den pågældende medlemsstat, jf. forkyndelsesforordningens ar-
tikel 15.
Med ændringsforslaget udvides anvendelsesområdet for den eksisterende
artikel i to henseender. For det første er det ikke længere en betingelse, at
ansøgeren har en interesse i sagen, hvilket giver de fremsendende instanser
og de relevante retter adgang til at anvende denne forkyndelsesmetode. For
det andet ophæves kravet om, at en sådan direkte forkyndelse skal være
hjemlet i den pågældende medlemsstats lovgivning.
3.8. Elektronisk forkyndelse
Forslaget introducerer elektronisk forkyndelse af dokumenter som en yder-
ligere alternativ forkyndelsesmetode i henhold til forordningen. Den fore-
slåede artikel 15 a behandler denne type forkyndelse af dokumenter som
svarende til postforkyndelse efter artikel 14. Bestemmelsen giver under
visse betingelser adgang til at anse en elektronisk afsendelse af et dokument
fra afsenderens brugerkonto direkte til modtagerens brugerkonto som en
gyldig forkyndelsesmetode i henhold til forordningen.
3.9. Udeblivelse
Forkyndelsesforordningen indeholder i artikel 19 særlige regler vedrørende
sagsøgtes udeblivelse i tilfælde, hvor en stævning er blevet forkyndt for sag-
søgte i en anden medlemsstat efter forordningens regler.
Ændringsforslaget indebærer to væsentlige ændringer hertil. For det første
skal den ret, der behandler sagen, når betingelserne for at afgøre sagen trods
sagsøgtes udeblivelse er opfyldt, gøre en rimelig indsats for at underrette
sagsøgte om, at der er anlagt en sag mod vedkommende. For det andet imø-
dekommes en anmodning fra sagsøgte om ekstraordinær appel ikke, hvis
den fremsættes mere end to år efter domsafsigelsen.
3.10. Øvrige bestemmelser
Ændringsforslaget indeholder derudover en præcisering af proceduren i for-
bindelse med adressatens ret til at nægte at modtage et dokument, som ikke
er affattet på eller oversat til et passende sprog. Desuden fastsættes nærmere
regler om monitorering og evaluering.
4. Europa-Parlamentet
Der foreligger på nuværende tidspunktet ikke udtalelser eller andre tilken-
degivelser fra Europa-Parlamentet.
6
kom (2018) 0379 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forkyndelse af dokumenter
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver i forslaget bl.a., at de problemer, der skal tages hånd
om ved hjælp af initiativet, opstår i grænseoverskridende retssager (som pr.
definition ligger uden for de nationale retssystemers rækkevidde), og de
skyldes enten utilstrækkeligt samarbejde mellem medlemsstaternes dom-
stole eller utilstrækkelig interoperabilitet og sammenhæng mellem de nati-
onale systemer og retlige rammer.
Af de grunde, der er anført af Kommissionen, vurderes forslaget at være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Som anført i afsnit 2 indgik Danmark den 19. oktober 2005 en parallelaftale
med EU om forkyndelse af retslige og udenretslige dokumenter i civil- og
handelsretlige sager. Ved parallelaftale på mellemstatsligt grundlag tilknyt-
tet reglerne i forkyndelsesforordningen, således at reglerne i forordningen
gælder mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Aftalen blev gennemført ved lov nr. 1564 af 20. december 2006 om ændring
af retsplejeloven (Gennemførelse af parallelaftale mellem Det Europæiske
Fællesskab og Danmark om forkyndelse af retslige og udenretslige doku-
menter i civile og kommercielle sager). Med lovændringen blev der indsat
en ny bestemmelse i retsplejelovens § 159 a, stk. 1, hvoraf det fremgår, at
bestemmelserne i parallelaftalen samt bestemmelserne i forkyndelsesforord-
ningen gælder her i landet.
I medfør af retsplejelovens § 159 a, stk. 3, kan justitsministeren bestemme,
at ændringer af og gennemførelsesforanstaltninger til forkyndelsesforord-
ningen gælder her i landet, og justitsministeren kan fastsætte nærmere be-
stemmelser om gennemførelse heraf. Det fremgår af forarbejderne til be-
stemmelsen, at den er indsat med henblik på at sikre, at justitsministeren
administrativt kan bestemme, at ændringer af og gennemførelsesforanstalt-
ninger til forkyndelsesforordningen gælder her i landet. Det anføres i den
forbindelse, at ændringer af forordningen antagelig typisk vil være justerin-
ger af mere teknisk karakter i lyset af erfaringerne med forordningens an-
vendelse i praksis. Det fremgår endvidere af forarbejderne, at hvis der måtte
blive tale om ændringer af en sådan karakter, at Danmark ved en tiltrædelse
må anses at blive undergivet forpligtelser af større betydning, forudsættes
Folketingets forudgående samtykke efter grundlovens § 19.
7
kom (2018) 0379 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forkyndelse af dokumenter
Bemyndigelsesbestemmelsen i retsplejelovens § 159 a, stk. 3, er senest an-
vendt ved bekendtgørelse nr. 1476 af 12. december 2012 om gennemførelse
af ændringer af forkyndelsesforordningen.
Ved anmodning om forkyndelse af dokumenter mellem Danmark og de øv-
rige nordiske lande finder Den nordiske overenskomst af 26. april 1974 om
gensidig retshjælp ligeledes anvendelse, jf. forkyndelsesforordningens arti-
kel 20 og § 5 i bekendtgørelse nr. 1476 af 12. december 2012 om gennem-
førelse af ændringer af forkyndelsesforordningen.
7. Konsekvenser
7.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af det foreliggende æn-
dringsforslag. Såfremt man, efter en evt. vedtagelse af ændringsforordnin-
gen, fra dansk side tiltræder denne, vil det have lovgivningsmæssige konse-
kvenser. Disse forventes i givet fald at kunne gennemføres administrativt,
jf. bemyndigelsesbestemmelsen i retsplejelovens § 159 a, stk. 3.
Det bemærkes i den forbindelse, at det, som nævnt i afsnit 2, følger af pa-
rallelaftalens artikel 3, stk. 7, at såfremt Danmark meddeler Kommissionen,
at indholdet af ændringerne ikke ønskes gennemført i dansk ret, betragtes
aftalen som udgangspunkt som ophævet.
7.2. Økonomiske konsekvenser
Danmark deltager ikke i en kommende vedtagelse af det foreliggende æn-
dringsforslag. Såfremt man, efter en evt. vedtagelse af ændringsforordnin-
gen i sin nuværende form, fra dansk side tiltræder denne, vurderes det at
ville have visse statsfinansielle konsekvenser.
For det første vil forslaget medføre omkostninger i forbindelse med gen-
nemførelsen af den elektroniske kommunikationsmetode, som skal benyttes
til at sende og modtage dokumenter, jf. de foreslåede artikler 3 a og 3 b.
For det andet vil forslaget medføre en administrativ byrde for danske myn-
digheder, der skal bistå udenlandske myndigheder med at skaffe adresseop-
lysninger, jf. den foreslåede artikel 3 c.
Det bemærkes i den forbindelse, at det, som nævnt i afsnit 2, følger af pa-
rallelaftalens artikel 3, stk. 7, at såfremt Danmark meddeler Kommissionen,
at indholdet af ændringerne ikke ønskes gennemført i dansk ret, betragtes
aftalen som udgangspunkt som ophævet.
8
kom (2018) 0379 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forkyndelse af dokumenter
8. Høring
Kommissionens forslag er sendt i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatrådet, Amnesty International, Copenhagen Business School (CBS
Law), Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dom-
merforening, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fi-
nansrådet, Forbrugerrådet Tænk, Institut for Menneskerettigheder, Køben-
havns Universitet (Juridisk Institut), Realkreditrådet, Retspolitisk Forening,
Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet (Juridisk Insti-
tut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 22. oktober 2018. Der vil
blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for Kommissionens for-
slag til ændring af forkyndelsesforordningen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
9