Europaudvalget 2017-18
KOM (2018) 0381 Bilag 1
Offentligt
1918250_0001.png
Den 26. juni 2018
MFVM 566
GRUNDNOTAT FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tilpasning af rap-
porteringsforpligtelserne på det miljøpolitiske område og om ændring af direk-
tiv 86/278/EØF, 2002/49/EF, 2004/35/EF, 2007/2/EF, 2009/147/EF og
2010/63/EU, forordning (EF) nr. 166/2006 og (EU) nr. 995/2010 og Rådets for-
ordning (EF) nr. 338/97 og (EF) nr. 2173/2005
KOM(2018) 381
Resumé
Kommissionen har fremsendt et forslag om tilpasning af rapporteringsforpligtigelserne på det mil-
jøpolitiske område for seks direktiver og fire forordninger. Forslaget har til formål at forbedre evi-
densgrundlaget for gennemførelse af EU-politik, øge gennemsigtigheden for offentligheden og for-
enkle rapporteringen for at mindske den administrative byrde med ændringer inden for fem emner,
som er 1) forbedring af gennemsigtighed og nærhedsprincippet, 2) forenkling/ophævelse af rappor-
tering, 3) tilpasning af tidsplanen for rapportering, 4) forenkling af EU-oversigter/ præcisering af
institutionernes roller, og 5) forberedelse til fremtidige evalueringer. Forslaget vurderes med undta-
gelse af ændringen til direktiv 86/278/EØF (direktivet om slam fra rensningsanlæg) ikke at have
væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser eller statsfinansielle og administrative konsekvenser
for det offentlige. De eventuelle omkostninger af ændringen til direktivet om slam fra rensningsan-
læg mangler fortsat at blive vurderet. Forslaget forventes at opretholde det nuværende beskyttelses-
niveau.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2018) 381 af den 31. maj 2018 fremsendt forslag om tilpasning af rap-
porteringsforpligtelserne på det miljøpolitiske område og om ændring af direktiv 86/278/EØF,
2002/49/EF, 2004/35/EF, 2007/2/EF, 2009/147/EF og 2010/63/EU, forordning (EF) nr. 166/2006
og (EU) nr. 995/2010 og Rådets forordning (EF) nr. 338/97 og (EF) nr. 2173/2005. Forslaget er over-
sendt til Rådet den 1. juni 2018 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114, 192 og 207 og skal behandles efter proceduren
for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
kom (2018) 0381 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Tilpasning af miljørapportering
1918250_0002.png
Formål og indhold
Formålet med tilpasningsforslaget er at forbedre evidensgrundlaget for gennemførelse af EU-politik,
øge gennemsigtigheden for offentligheden og forenkle rapporteringen for at mindske den administra-
tive byrde. Med forslaget samles ændringer om rapporteringsbestemmelserne for i alt ti miljøretsakter
(seks direktiver og fire forordninger) på baggrund af en evaluering af rapportering og overvågning af
EU's miljøpolitik fra juni 2017 samt evalueringer, der for nyligt er udført for enkelte af retsakterne. I
disse er det blevet konstateret, at forenkling af rapporteringen bedst kunne gennemføres ved at ændre
de relevante lovgivningsmæssige bestemmelser. Med forslaget tilpasses ti retsakter inden for fem em-
ner, som er 1) forbedring af gennemsigtighed og nærhedsprincippet, 2) forenkling/ophævelse af rap-
portering, 3) tilpasning af tidsplanen for rapportering, 4) forenkling af EU-oversigter/præcisering af
institutionernes roller, og 5) forberedelse til fremtidige evalueringer. Nedenfor følger en gennemgang
af de vigtigste ændringer for hver af retsakterne.
1) Direktiv 86/278/EØF (direktivet om slam fra rensningsanlæg)
Rapporteringsforpligtelserne i artikel 10 ændres. Medlemsstaterne skal fortsat føre registre over den
producerede slammængde, den mængde der leveres til landbruget og adresserne for leveringen. Som
noget nyt skal medlemsstaterne også gengive geodatasættene for de oplysninger, der anføres i regi-
strene. Tilsvarende skal myndighedenerne som noget nyt stille registre til rådighed for offentligheden
for hvert kalenderår senest tre måneder efter udgangen af det relevante kalenderår, i et sammenfat-
tende format. Medlemsstaterne skal fremover oplyse Kommissionen om den elektroniske placering af
de oplysninger, der er gjort offentligt tilgængelige i registrene. I artikel 17 gives Kommissionen frem-
adrettet beføjelse til gennem en gennemførelsesretsakt at fastlægge formatet for medlemsstaternes
afgivelse af oplysninger om gennemførelsen af direktiv.
2) Direktiv 2002/49/EF (direktivet om ekstern støj)
Den væsentligste ændring af direktivet om ekstern støj går på med en ændring af artikel 8 at udsætte
gennemgangen og revisionen af støjhandlingsplaner fra 2023 til 2024. Med ændring af artikel 9 øges
gennemsigtigheden ved henvisning til relevante direktiver adgang til oplysninger elektronisk i datare-
gistrene. Endeligt opretter forslaget en mekanisme for digital udveksling af oplysninger
3) Direktiv 2004/35/EF (direktivet om miljøansvar)
Forslaget skærper med en ændring af artikel 18 det nuværende krav til oplysninger om gennemførelse
og evidensgrundlag vedrørende offentliggørelsen af information om miljøskader og hændelser. Med-
lemsstaterne skal fremover sikre at offentligheden har adgang til tilstrækkelige og ajourførte oplysnin-
ger om emissioner, begivenheder eller hændelser, der forårsager miljøskader eller overhængende fa-
rer, på et mere detaljeret niveau end hidtil. Desuden forbedres med ændringen af artikel 18 også
Kommissionen mulighed for fremover at evaluere implementeringen, hvilket er med til at øge gen-
nemsigtigheden.
4) Direktiv 2007/2/EF (Inspire-direktivet)
Med forslaget afskaffes rapporteringen hvert tredje år. I stedet skal medlemsstaterne indsende årlige
opdateringer i det omfang, de er relevant. Desuden tydeliggøres det, at det Europæiske Miljøagenturs
har ansvar for at offentliggøre og ajourføre EU-oversigten på baggrund af data fra medlemsstaterne,
samt at Kommissionen haransvar for med regelmæssige mellemrum at evaluere direktivet.
5) Direktiv 2009/147/EF (fugledirektivet)
Med forslaget forlænges rapporteringscyklussen fra tre til seks år, så den følger rapporteringen for
habitatdirektivet. Dette vil bringe bestemmelsen i overensstemmelse med den praksis, der blev etable-
2
kom (2018) 0381 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Tilpasning af miljørapportering
1918250_0003.png
ret i forbindelse med den seneste rapportering fra 2013, herunder det rapporteringsformat, som
Kommissionen og medlemsstaterne er blevet enige om i lyset af direktivets forpligtelser.
6) Direktiv 2010/63/EU (direktivet om dyreforsøg)
Med forslagets ændring af artikel 43 bortfalder kravet om en national offentliggørelse af det ikke-
tekniske projektresumé (lægmandsbeskrivelser) for godkendte projekter og eventuelle ajourføringer
heraf. Derimod pålægges medlemsstaterne med forslagets ændring af artikel 54 en række krav om
indberetning af oplysninger til Kommissionen. Dette indebærer rapportering af oplysninger om gen-
nemførslen af direktivet hvert femte år, årlige statistiske oplysninger om anvendelsen af dyr til forsøg,
samt årlige oplysninger om dispensationer i forhold til aflivningsmetoder. Derudover pålægger forsla-
get samtidigt Kommissionen at oprette et fælles format for indsendelse af de ovenstående oplysninger.
7) Forordning (EF) nr. 166/2006 (E-PRTR-forordningen)
Forslaget ophæver rapporteringskravet i artikel 16 og 17 for visse mindre relevante dele, og giver
Kommissionen beføjelse til med gennemførselsretsakter i overensstemmelse med proceduren om-
handlet i artikel 19 at fastlægge rapporteringsformatet og fristen for det, der fortsat skal rapporteres
på. Endeligt ændres artikel 11 om fortrolige oplysninger for at sikre, at alle relevante oplysninger rap-
porteres til Kommissionen uden, at de offentliggøres.
8) Forordning (EU) nr. 995/2010 (EUTR)
Med forslag til ændring af artikel 20 skal medlemsstaterne i stedet for som hidtil at fremsende rapport
til Kommissionen årligt give både offentligheden og Kommissionen adgang til oplysninger om forord-
ningens anvendelse. Desuden opdateres forordningen med bestemmelser om, at Kommissionen hvert
sjette år skal evaluere den samt giver fokus for evalueringen og afrapportering af den.
9) Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005 (FLEGT-forordningen)
Med forslag til ændring af artikel 8 skal medlemsstaterne i stedet for som hidtil at fremsende rapport
til Kommissionen årligt give både offentligheden og Kommissionen adgang til oplysninger om forord-
ningens anvendelse. Desuden opdateres forordningens artikel 9 med bestemmelser om, at Kommissi-
onen hvert sjette år skal evaluere den samt giver fokus for evalueringen og afrapportering af den.
10) Rådets forordning (EF) nr. 338/97 (CITES)
Justeringen af artikel 15 indebærer, at medlemsstaternes gennemførelsesrapportering til konventionen
ændres, således, at den kun skal ske hvert tredje år, et år før partskonferencen, i stedet for hvert andet
år, som det gælder i dag, samt at der årligt skal udarbejdes rapport om ulovlig handel, som indsendes
til CITES-sekretariatet. Dette afspejler beslutningen på 17 konference mellem partnerne i CITES-
konventionen i 2016. Desuden indføres et krav om en årlig rapport fra medlemsstaterne til Kommissi-
onen om ulovlig handel i henhold til CITES.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke. Forslaget behandles i Europa-Parlamentets mil-
jøudvalg, der er ledende udvalg.
Nærhedsprincippet
Forslaget har til formål at optimere allerede eksisterende forpligtelser om overvågning af gennemførel-
sen, rapporteringen og gennemsigtigheden i EU-lovgivningen for bl.a. at reducere den administrative
byrde for medlemsstaterne. På grund af foranstaltningerne omhandlet i tilpasningsforslaget kan dette
3
kom (2018) 0381 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Tilpasning af miljørapportering
1918250_0004.png
kun opnås på EU-plan og ikke på nationalt plan. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, idet det reviderer eksisterende EU-lovgivning.
Gældende dansk ret
1) Direktiv 86/278/EØF (direktivet om slam fra rensningsanlæg)
Direktiv 86/278/EØF (direktivet om slam fra rensningsanlæg) er implementeret i dansk ret i bekendt-
gørelse om anvendelse af affald til jordbrugsformål, bekendtgørelse nr. 843 af 23. juni 2017.
2) Direktiv 2002/49/EF (direktivet om ekstern støj)
Direktiv 2002/49/EF blev implementeret med støjbekendtgørelse nr. 766 af 07/07/2004. Støjbe-
kendtgørelsen er udarbejdet i medfør af § 14 a i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 966
af 23. juni 2017, og efter forhandling med transport-, bygnings- og boligministeren.
3) Direktiv 2004/35/EF (direktivet om miljøansvar)
Den eksisterende artikel 18 i miljøansvarsdirektivet er rettet mod medlemsstaterne og er som sådan
ikke gennemført i dansk ret. Den pålægger medlemsstaterne senest den 30. april 2013 at rapportere
om erfaringerne med anvendelsen af miljøansvarsdirektivet til Kommissionen.
4) Direktiv 2007/2/EF (Inspire-direktivet)
INSPIRE-direktivet er implementeret i dansk ret ved lovbekendtgørelse nr. 746 af 15. juni 2017 om
infrastruktur for geografisk information i Den Europæiske Union samt bekendtgørelse nr. 296 af 25.
marts 2010 om infrastruktur for geografisk information. Rapporteringsforpligtelsen er gennemført i
lovens § 12 og udmøntet i bekendtgørelsens §§ 4 og 5.
5) Direktiv 2009/147/EF (fugledirektivet)
Rapporteringen efter fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet sker på grundlag af overvågning,
der gennemføres i medfør af naturbeskyttelseslovens § 62.
6) Direktiv 2010/63/EU (direktivet om dyreforsøg)
Dele af direktiv 2010/63/EU (direktivet om dyreforsøg) er gennemført i dansk ret i lov om dyreforsøg
(LBK nr. 474 af 15/05/2016) og bekendtgørelse om dyreforsøg (BEK nr. 12 af 07/01/2016). Andre dele
af direktivet er ikke direkte implementeret i danske regler, da de alene henvender sig til medlemssta-
ternes myndigheder. Endvidere er artikler, der vedrører Kommissionens forpligtelser, ikke implemen-
teret i dansk ret.
7) Forordning (EF) nr. 166/2006 (E-PRTR-forordningen)
E-PRTR forordningen (EF) nr. 166/2006 er direkte gældende i dansk ret. Bekendtgørelse om et regi-
ster over udledning og overførsel af forurenende stoffer (PRTR), nr. 1172 af 13/10 2015 præciserer en
række forhold i forordningen og beskriver sagsgangen mellem myndighederne.
8) Forordning (EU) nr. 995/2010 (EUTR)
Forordningen har direkte retsvirkning i medlemsstaterne. Lov nr. 1225 af 18/12 2012 fastsætter regler
for administrationen af forordningen i Danmark, mens bekendtgørelse nummer 1577 af 14/12/2017
delegerer de fornødne opgaver og beføjelser hertil til Miljøstyrelsen.
4
kom (2018) 0381 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Tilpasning af miljørapportering
1918250_0005.png
9) Rådets forordning (EF) nr. 338/97 (CITES)
I Danmark udgøres lovgrundlaget for CITES-konventionens bestemmelser af en række EU-
forordninger. De administrative opgaver i forbindelse med CITES er fastlagt i bekendtgørelse 935 af
27. juni 2016. Denne bekendtgørelse påvirkes ikke af den foreslåede ændring af forordning 338/97.
10) Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005 (FLEGT-forordningen)
Forordningen har retsvirkning direkte i medlemsstaterne. Lov nr. 1225 af 18/12 2012 fastsætter regler
for administrationen af forordningen i Danmark, mens bekendtgørelse nr. 1577 af 14/12/2017 delege-
rer de fornødne opgaver og beføjelser hertil til Miljøstyrelsen.
Konsekvenser
1) Direktiv 86/278/EØF (direktivet om slam fra rensningsanlæg)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelsen af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning, da der med forslaget
ændres i indrapporteringsforpligtelserne i artikel 10 og 17 i direktiv 86/278/EØF (Slamdirektivet) i
forbindelse med anvendelse af slam fra rensningsanlæg til jordbrugsformål. Disse forpligtigelser er
implementeret i dansk ret i bekendtgørelse om anvendelse af affald til jordbrugsformål, bekendtgørel-
se nr. 843 af 23. juni 2017. Desuden vil forslagets vedtagelse betyde, at medlemsstaterne skal sikre en
større gennemsigtighed ved, at de relevante data stilles til rådighed for offentligheden elektronisk på
en let tilgængelig måde.
Økonomiske konsekvenser
Det er endnu ikke muligt at give en konkret vurdering af de økonomiske konsekvenser, da en række
spørgsmål omkring forslagets implementering fortsat mangler at blive besvaret i forbindelse med ar-
bejdet med forslaget i Rådets miljøarbejdsgruppe. Forslaget vil medføre, at der skal opbygges et nyt
digitalt system, hvortil kommunerne skal indberette deres data, og hvor data skal stilles til rådighed
for offentligheden på årlig basis. Forslaget vil potentielt kunne pålægge enten Miljøstyrelsen eller
kommunerne en stor omkostning, afhængig af hvem der skal administrere den nye ordning. Det vur-
deres umiddelbart ikke, at administrationen af en ny ordning kan give besparelser på grund af synergi
med eller nedlæggelse af nuværende systemer. Denne vurdering vil blive yderligere konkretiseret, når
som de nævnte ovenfor spørgsmål om implementering er blevet besvaret. Evt. statsfinansielle konse-
kvenser ved forslaget afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor ressortministeriets
egne rammer. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser og vur-
deres ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil via en forbedret og mere målrettet gennemførelse og bedre oplysning af offentligheden
bidrage til et forhøjet beskyttelsesniveau. Med forslaget vil offentligheden få adgang til klare oplysnin-
ger på nationalt plan. Det vil også give offentligheden et overblik over, hvad der sker på miljøområdet i
Europa som helhed, ligesom det vil hjælpe de nationale offentlige myndigheder med at håndtere græn-
seoverskridende problemstillinger. Forslaget henviser til og sikrer overensstemmelse med kravene i
direktiv 2003/4/EF om offentlig adgang til miljøoplysninger og direktiv 2007/2/EF om geografisk
information.
2) Direktiv 2002/49/EF (direktivet om ekstern støj)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det fremgår af bekendtgørelse om kortlægning af ekstern støj og udarbejdelse af støjhandlingsplaner,
at der senest den 18. juli 2018 og herefter hvert femte år skal være udarbejdet støjhandlingsplaner
5
kom (2018) 0381 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Tilpasning af miljørapportering
1918250_0006.png
beregnet på håndtering af støjproblemer og -virkninger fra de større veje, større jernbaner, større luft-
havne og større samlede byområder. Med forslaget udskydes udarbejdelsen af støjhandlingsplanen
med et år fra 2023 til 2024. Formålet er at forlænge tidsperioden mellem rapporteringerne om hen-
holdsvis støjkortlægning og støjhandlingsplaner. Herefter gælder fortsat kravet om en revision af støj-
handlingsplanerne mindst hvert femte år. Det vurderes, at bekendtgørelsen vil skulle konsekvensrettes
herefter, så det ekstra år fremgår.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser. For-
slaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser og vurderes ikke at medfø-
re nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU
3) Direktiv 2004/35/EF (direktivet om miljøansvar)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning for at sikre, at der er
hjemmel til at indhente alle de oplysninger, der fremover skal oplyses borgerne, og rapporteres til
Kommissionen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at ville have erhvervsøkonomiske konsekvenser og kun meget begrænsede
statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige. På Miljøstyrelsens hjemmeside er
det allerede i dag muligt at anmelde en miljøskade og se oplysninger om hændelser, hvor der er truffet
afgørelse om, at der er en miljøskade eller overhængende fare for skade. Vedtages forslaget, skal der
gives flere oplysninger og data, hvilket vil kræve en udbygning af hjemmesiden og løbende opdatering
af de oplysninger, offentligheden skal have adgang til.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget forventes at have positiv virkning på beskyttelsesniveauet, da offentligheden får let adgang til
flere oplysninger om, hvor der er en miljøskade eller en overhængende fare for miljøskade.
4) Direktiv 2007/2/EF (Inspire-direktivet)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre behov for ændring i hovedloven, der implementerer INSPIRE-
direktivet (lovbekendtgørelse nr. 746 af 15. juni 2017 om infrastruktur for geografisk information i Den
Europæiske Union). Det vurderes derimod, at forslaget vil medføre behov for ændringer i bekendtgø-
relsen (bekendtgørelse nr. 296 af 25. marts 2010 om infrastruktur for geografisk information).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
En konkret vurdering af ændringsforslaget vil afvente Kommissionens forslag til ændring af beslutning
2009/442/EC (INSPIRE rapportering og overvågning), som endnu ikke er offentliggjort, men som vil
udmønte de forslag, som Kommissionen stiller i relation til dette forslag om tilpasning af rapporte-
ringsforpligtelserne på det miljøpolitiske område.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU
6
kom (2018) 0381 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Tilpasning af miljørapportering
1918250_0007.png
5) Direktiv 2009/147/EF (fugledirektivet)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ændringen af rapporteringsbestemmelsen har ingen betydning for gældende danske regler, og der er
ikke behov for at justere lovgivningen.
Økonomiske konsekvenser
Ændringen efter fuglebeskyttelsesdirektivet har ingen økonomiske konsekvenser for Danmark, da den
præciserer den gældende praksis for rapportering efter bestemmelsen, som Kommissionen og med-
lemsstaterne allerede i 2013 blev enige om.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU
6) Direktiv 2010/63/EU (direktivet om dyreforsøg)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Den foreslåede ændring af artikel 43, der pålægger medlemsstaterne fra
2021 inden seks måneder at fremsende de ikke-tekniske projektresuméer (lægmandsbeskrivelser) til
Kommissionen, der efterfølgende offentliggør dem, vil have mindre administrative konsekvenser for
Fødevarestyrelsen. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser og
vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU
7) Forordning (EF) nr. 166/2006 (E-PRTR-forordningen)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis EU-forslaget vedtages, kan det være nødvendigt at foretage mindre ændringer af det eksisterende
danske PRTR-indberetningssystem med hensyn til håndtering af fortrolige data, og der skal foretages
mindre ændringer i bekendtgørelsen vedr. bestemmelser om anmodninger om at fortroligholde data.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser og vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
8) Forordning (EU) nr. 995/2010 (EUTR)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ændringen af rapporteringsbestemmelsen har ingen betydning for gældende danske regler, og der er
ikke behov for at justere lovgivningen i Danmark.
7
kom (2018) 0381 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Tilpasning af miljørapportering
1918250_0008.png
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser. For-
slaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser og vurderes ikke at medfø-
re nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
9) Rådets forordning (EF) nr. 338/97 (CITES)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes samlet set ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser. Den ene del
af forslaget ændrer rapporteringshyppigheden fra hvert andet til hvert tredje år. Omvendt indebærer
den anden del af beslutningen fra CITES-partsmødet, at der indføres en ny årlig rapportering om ulov-
lig handel.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU
10) Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005 (FLEGT-forordningen)
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ændringen af rapporteringsbestemmelsen har ingen betydning for gældende danske regler, og der er
ikke behov for at justere lovgivningen.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser. For-
slaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser og vurderes ikke at medfø-
re nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Dansk Naturfredningsforening finder, at en tilfredsstillende og dækkende rapportering af direktiver
indenfor miljødirektiver er en forudsætning for gennemførslen og for, at offentligheden kan følge med
i medlemsstaternes indsatser. Dansk Naturfredningsforening er generelt positiv over for de foreslåede
ændringer og mener, at det skal være afgørende for Danmark, at det sikres, at de på ingen måde for-
ringer miljøbeskyttelsesniveauet. Dansk Naturfredningsforening er skeptisk over for den foreslåede
ændring af Direktiv 2009/147/EF (fugledirektivet) med en forlængelse afrapporteringscyklussen fra
tre til seks år, da det vil gøre det vanskeligere at følge udviklingen. Dette mener Dansk Naturfrednings-
forening er særligt uheldigt set i lyset af de senere års fald i antallet af fugle - særligt i det åbne land -
ikke kun i Danmark men i hele Europa. Dansk Naturfredningsforening
er dermed ikke enige i, at ”en
vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU”, da
en mindre
frekvens kan være med til at opdage ændringer i tide, så nødvendige policy-tiltag kan sættes ind.
8
kom (2018) 0381 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Tilpasning af miljørapportering
Dansk Naturfredningsforening støtter ændringen af rapporteringshyppigheden fra hvert andet til
hvert tredje år i Rådets forordning (EF) nr. 338/97 (CITES), da der også indføres en årlig rapportering
om ulovlig handel.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er baseret på resultatet af Kommissionens evaluering om rapportering og overvågning af
EU's miljøpolitik. Det forventes, at de fleste medlemsstater vil være overordnet positive overfor forsla-
get, om end der endnu ikke er offentlige tilkendegivelser om forslaget. Det skal i forhold til ændringen
af forordning (EF) nr. 166/2006 (E-PRTR-forordningen), der medfører fremsendelse af fortrolige
PRTR-data til Kommissionen, bemærkes, at nogle medlemsstater i andre sammenhænge har været
imod dette.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt forenkling af miljørapportering, der ikke underminerer de oprindelige
retsakters formål og styrker. Da forslaget bidrager til at skabe øget systematik og ensartethed på tværs
af rapporteringsforpligtigelserne på det miljøpolitiske område, er regeringen overordnet set positiv
over forslaget. Regeringen er også særligt positiv over for de tiltag i forslaget, der betyder øget gen-
nemsigtighed for offentligheden.
Regeringen er også positiv over for de afsnit i forslaget, der i endnu højere grad specificerer rolleforde-
lingen mellem Kommissionen og Det Europæiske Miljøagentur, da dette er med til at mindske den
samle arbejdsbyrde. Regeringen mener desuden, at Det Europæiske Miljøagentur bør have en central
plads i indsamlingen og formidlingen af europæiske miljødata.
Regeringen havde gerne set, at flere direktiver var medtaget i forslaget. Særligt er der behov for at ens-
rette rapporteringsforpligtelserne mellem vand-, natur- og havdirektiverne.
Regeringen finder det vigtigt, at forslagets tilpasninger af rapporteringsforpligtigelserne ikke medfører
betydelige negative økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Regeringen finder det også vigtigt, at forslaget ikke medfører unødvendige forøgede administrations-
omkostninger for den offentlige sektor. Det gælder særligt i forhold til ændringer til direktiv
86/278/EØF (direktivet om slam fra rensningsanlæg), som potentielt pålægger medlemsstaterne store
omkostninger til administration.
Regeringen er overordnet positiv over for ændringsforslaget af INSPIRE-direktivet, men finder, at der
er behov for at analysere forslaget nærmere i forhold til omfang og konsekvenser.
Regeringen agter på trods af den foreslåede rapporteringslettelse til direktiv 2010/63/EU (direktivet
om dyreforsøg) at fortsætte med hurtig offentliggørelse af de detaljerede oplysninger. Danmark mod-
tager stor anderkendelse for dette fra både danske NGO- og erhvervsinteressenter samt internationale
dyrevelfærdsorganisationer.
Regeringen arbejder for en afklaring fra Kommissionen for behovet for indsamlingen af fortrolige op-
lysninger i forbindelse med ændringen af forordning (EF) nr. 166/2006 (E-PRTR-forordningen).
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9