Europaudvalget 2021-22
KOM (2017) 0835
Offentligt
2524096_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2020-4415
EUP
7. februar 2022
EUU KOM (2017) 0835
svar på spørgsmål 2 fra Kim Valentin
(V) stillet den 20. januar 2022 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil regeringen foretage sig noget over for Polen, hvis høringsprocessen
ikke får en ende, eller den ender med, at Polen ikke kan sanktioneres?
Svar
Der skal ikke herske tvivl om, at jeg engagerer mig aktivt for at finde
tilfredsstillende og reelle løsninger på retsstatsproblemerne i Polen. Det
sker først og fremmest gennem EU men også bilateralt.
Det kommer til udtryk på flere måder. For eksempel afgiver regeringen
indlæg og intervenerer i relevante retssager ved EU-Domstolen. Det sker
typisk i tæt koordination med andre medlemsstater, der ligesom regeringen
prioriterer retsstatsprincippet og de grundlæggende værdier højt. Senest
har regeringen interveneret til støtte for Kommissionen i den verserende
traktatkrænkelsessag ved EU-Domstolen (C-204/21, Europa-
Kommissionen mod Polen om det polske disciplinærsystem), og
regeringen har helt aktuelt den 3. februar 2021 afgivet indlæg i tre nye
præjudicielle sager om situationen for dommere i Polen (C-521/21 og de
forenede sager C-647/21 og C-648/21). Polen er blevet dømt flere gange
ved EU-Domstolen. Jeg og regeringen vil fortsat prioritere den indsats i
samarbejde med andre medlemsstater.
Derudover påtager regeringen sig en fremtrædende rolle i den ligesindede
medlemslandskreds. Det sker bl.a. løbende i forbindelse med rådsmøder i
Det Europæiske Råd. EU-traktatens artikel 7-procedure mod Polen er i
den forbindelse et vigtigt redskab, som lægger et legitimt pres på den
polske regering for at løse problemerne. Jeg har stillet kritiske spørgsmål
kom (2017) 0835 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvorvidt regeringen vil foretage sig noget over for Polen, hvis høringsprocessen ikke får en ende, til udenrigsministeren
2
og arbejdet for at fastholde høringerne på EU’s dagsorden, indtil der er
fundet tilfredsstillende løsninger. Som led i den indsats engagerer jeg mig
også aktivt for at få flere medlemsstater til at bidrage under artikel 7-
proceduren.
Det er dog endnu for tidligt at sige, hvordan artikel 7-proceduren kan
ende. Det afgørende er ikke en bestemt afslutning på artikel 7-proceduren,
men at der bliver fundet tilfredsstillende og reelle løsninger på
problemerne i Polen.
Jeg ser desuden frem til, at EU-Domstolen snart afsiger sin dom i sagen
om den nye retsstatsmekanisme. Jeg håber, at EU-Domstolen når samme
resultat som generaladvokaten og blåstempler den nye ordning. I så fald
vil det herefter være op til Kommissionen at tage de nødvendige skridt til
aktivering af retsstatsmekanismen.
Endelig rejser jeg naturligvis problemstillingen i mine bilaterale samtaler
med den polske regering ved hver given lejlighed.
Samlet set er det mit håb, at kombinationen af de redskaber, som vi har til
rådighed
herunder retssager ved EU-Domstolen, artikel 7-proceduren,
retsstatsdialogen og den nye retsstatsmekanisme
samt den bilaterale
dialog, som vi fører med den polske regering, vil bidrage til at finde
tilfredsstillende og reelle løsninger og dermed styrke retssikkerheden
Polen.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod