Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3568 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
1796436_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2017-12991
Den 3. oktober 2017
Rådsmøde (almindelige anliggender - art. 50) den 17. oktober 2017
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd (art. 50) den 19. eller 20. oktober 2017 ..................2
1
Rådsmøde nr. 3568 (almindelige anliggender - art. 50) den 17. oktober 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anliggender art. 50) 17/10-17
1796436_0002.png
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd (art. 50) den 19. eller 20. oktober 2017
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender - art. 50) den 17. oktober 2017 forventes en forberedelse af Det
Europæiske Råd (art. 50) den 19. eller 20. oktober 2017. På Det Europæiske Råd (art. 50) forventes stats- og
regeringscheferne at drøfte og gøre status over, hvorvidt forhandlingerne om Storbritanniens udtræden af EU i
henhold til artikel 50 i Traktaten om Den Europæiske Union kan overgå til fase to.
I marginen af rådsmødet (almindelige anliggender - art. 50) den 17. oktober 2017 vil medlemslandene have en
drøftelse af genplaceringen af det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA) og den Europæiske
Banktilsynsmyndighed (EBA). Det forventes at være en overordnet politisk drøftelse blandt medlemsstaterne på
grundlag af en teknisk vurdering af kandidaturene foretaget af Kommissionen. I marginen af rådsmødet
(almindelige anliggender - art. 50) vil premierministeren for den medlemsstat, der varetager formandsskabet,
underrette de 27 stats- og regeringschefer om ministrenes drøftelse. Afgørelsen forventes at blive truffet i marginen af
rådsmødet (almindelige anliggender - art. 50) den 20. november 2017.
2. Baggrund
Der afholdes rådsmøde (almindelige anliggender
art. 50) den 17. oktober 2017. I henhold til
Traktaten om Den Europæiske Union (artikel 50, stk. 4) forbereder Rådet (almindelige
anliggender - art. 50) møderne i Det Europæiske Råd (art. 50). Der afholdes møde i Det
Europæiske Råd (art. 50) den 19. eller 20. oktober 2017.
I marginen af rådsmødet den 17. oktober 2017 forventes der en drøftelse af genplaceringen af
Det Europæiske Lægemiddelagentur og Det Europæiske Banktilsynsmyndighed. Som følge af
Storbritanniens udtræden af EU, skal der findes nye hovedsæder for de to agenturer, der er
placeret i London, EMA og EBA.
EMA er et af EU’s decentrale organer med hidtidigt
hovedsæde i London. Agenturets hovedansvar er beskyttelse og fremme af folkesundheden og
dyrs sundhed gennem vurdering og overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler.
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) blev oprettet den 1. januar 2011 som en del af
det europæiske finanstilsynssystem og overtog alle eksisterende ansvarsområder og opgaver, der
var tillagt Det Europæiske Banktilsynsudvalg. EBA er et decentralt EU-agentur, der arbejder for
at sikre effektiv og konsekvent regulering og effektivt og konsekvent tilsyn i hele den europæiske
banksektor. Det overordnede mål er at opretholde den finansielle stabilitet i EU og beskytte
banksektorens integritet, effektivitet og ordnede funktion.
3. Formål og indhold
Rådet (almindelige anliggender - art. 50) den 17. oktober 2017 forventes at forberede Det
Europæiske Råd (art. 50) den 19. eller 20. oktober 2017. På rådsmødet forventes EU’s
Brexit-
chefforhandler, Michel Barnier, at give en vurdering af omfanget af fremskridt i Art. 50-
forhandlingerne efter femte forhandlingsrunde, der forventes at finde sted den 9.
12. oktober.
Herefter forventes der en drøftelse af udkastet til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd
(Art. 50) den 19. eller 20. oktober. Udkastet foreligger endnu ikke, idet det endelige indhold vil
afhænge af udviklingen frem mod Det Europæiske Råd, herunder særligt femte
forhandlingsrunde.
2
Rådsmøde nr. 3568 (almindelige anliggender - art. 50) den 17. oktober 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anliggender art. 50) 17/10-17
1796436_0003.png
Fjerde forhandlingsrunde er afsluttet den 28. september. Denne forhandlingsrunde bar præg af
en mere konstruktiv tilgang til forhandlingerne end tidligere, hvilket skal ses i lyset af
udmeldingerne indeholdt i den britiske premiereminister Theresa Mays tale afholdt i Firenze den
22. september 2017. Her erkendtes det for første gang, at UK har finansielle forpligtelser over
for EU samt, at man fra britiske side ved udtrædelsen af EU ikke kan fastholde alle rettigheder,
der ellers kun tildeles EU’s medlemslande. Samtidig blev det meldt ud, at man fra britisk side nu
accepterede, at der ville være ’direkte loveffekt’
af en aftale på borgerområdet. På trods af disse
fremskridt er det fortsat for tidligt at vurdere, hvorvidt der kan opnås tilstrækkelig fremskridt på
de centrale bodelingsemner frem til Det Europæiske Råd til oktober. Det vil afhænge af, om der
er fremskridt på den femte forhandlingsrunde.
På Det Europæiske Råd (art. 50) den 19. eller 20. oktober 2017 forventes
EU’s Brexit-
chefforhandler, Michel Barnier, at præsentere resultatet af de første fem forhandlingsrunder for
Storbritanniens udtræden af EU i henhold til artikel 50 i TEU og på den baggrund anbefale,
hvorvidt der er opnået tilstrækkelig fremskridt til, at forhandlingerne kan overgå til fase to. Der
ventes en drøftelse blandt stats- og regeringscheferne på baggrund af Barniers anbefalinger
efterfulgt af en endelig afgørelse.
EMA
I marginen af mødet i Det Europæiske Råd (Art. 50) den 22. juni 2017 godkendte stats- og
regeringscheferne for EU27 proceduren forud for afgørelsen om flytning af Det Europæiske
Lægemiddelagentur og Den Europæiske Banktilsynsmyndighed i forbindelse med
Storbritanniens udtræden af EU.
Afgørelsen om, hvor de to agenturer skal have deres fremtidigt hjemsted, bør basere sig på et
objektivt og fagligt grundlag. Der er derfor indkaldt tilbud om at genhuse de to agenturer på
baggrund af specificerede objektive kriterier. Forud for ansøgningsfristen 31. juli indsendte
regeringen det officielle danske kandidatur. Der er inklusive Danmark 19 lande, der kandiderer til
EMA. Otte lande kandiderer til genplaceringen af EBA.
Kommissionen fremlagde en teknisk vurdering af kandidaturenes opfyldelse af kriterierne ultimo
september 2017. I marginen af rådsmødet den 17. oktober 2017 vil medlemslandene herefter
have en drøftelse af genplaceringen. I marginen af Det Europæiske Råd (artikel 50) i oktober vil
premierministeren for den medlemsstat, der varetager formandsskabet, underrette de 27 stats- og
regeringschefer om ministrenes drøftelse. Afgørelsen forventes at blive truffet i marginen af
rådsmødet (almindelige anliggender
art. 50) den 20 november 2017.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
3
Rådsmøde nr. 3568 (almindelige anliggender - art. 50) den 17. oktober 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anliggender art. 50) 17/10-17
1796436_0004.png
Drøftelserne vedrørende Brexit ventes i sig selv ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for
EU’s budget, samfundsøkonomien,
erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
EMA
Statsfinansielle konsekvenser
I forbindelse med danske EMA-kandidatur er der desuden midlertidigt afsat hhv. 12, 18 og 18
ekstra årsværk til EMA-opgaver i Lægemiddelstyrelsen i perioden 2017-2019. De ekstra årsværk
finansieres i 2017 via opsparede midler. Merbevillingen for 2018 og 2019 indbudgetteres på
FFL18. Det lægges til grund, at en del af opgaverne, svarende til 6 årsværk, finansieres via
gebyrindtægter efter ca. 2,5 år, dvs. fra medio 2019. Bevillingen til de midlertidige årsværk
genovervejes efter 2019 i lyset af, hvorvidt der er afklaring af udfaldet af det danske kandidatur.
Bevillingen falder væk, såfremt det på dette tidspunkt ligger fast, at Danmark evt. ikke har fået
værtskabet for EMA.
Regeringen har reserveret bygning til husning af EMA, der beløber sig til 49 mio. kr. i 2017.
Derudover vil der være betydelige statsfinansielle udgifter forbundet med flytningen af EMA og
den fremtidige husning heraf, såfremt det danske kandidatur er succesfuldt. Der lægges i det
danske EMA-kandidatur op til at fritage EMA for udgifter til husleje og drift i 20 år, finansiere
depositum og rekrutteringsaktiviteter samt indkøbe IT-faciliteter og møbler. Idet EMA skal
genplaceres fra forventeligt april 2019, forventes størstedelen af udgifterne hertil at falde i 2019
og frem.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Placering af et agentur af EMA’s størrelse
i København må forventes at have betydelige positive
økonomisk effekter. Ud over
tilførsel af EMA’s ca. 900 stillinger til København,
med dertil
knyttede etableringsinvesteringer i blandt andet boliger, og løbende forbrugsomsætning, afholder
EMA ca. 500-600 internationale møder om året med deltagelse fra hele Europa, hvilket forventes
at ville genere i størrelsesordenen 35.000 besøgende til København og ca. 30.000
hotelovernatninger om året.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
For så vidt angår artikel-50 drøftelserne kendes de andre EU-landes holdninger ikke på
nuværende tidspunkt. Forventningen er, at de resterende EU27-lande vil hilse udkastet til
konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd (art. 50) den 19. eller 20. oktober 2017
velkommen.
EMA
Inklusive Danmark kandiderer 19 lande til EMA: Belgien (Bruxelles), Bulgarien (Sofia), Danmark
(København), Finland (Helsingfors), Frankrig (Lille), Grækenland (Athen), Irland (Dublin),
Italien (Milano), Kroatien (Zagreb), Malta (ingen by), Nederlandene (Amsterdam), Polen
4
Rådsmøde nr. 3568 (almindelige anliggender - art. 50) den 17. oktober 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde (almindelige anliggender art. 50) 17/10-17
1796436_0005.png
(Warszawa), Portugal (Porto), Rumænien (Bukarest), Slovakiet (Bratislava), Spanien (Barcelona),
Sverige (Stockholm), Tyskland (Bonn), samt Østrig (Wien).
Der er derudover otte kandiderende lande til genplaceringen af EBA: Belgien (Bruxelles),
Frankrig (Paris), Irland (Dublin), Luxembourg, Polen (Warszawa), Tjekkiet (Prag), Tyskland
(Frankfurt), og Østrig (Wien).
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at hilse udkastet til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd (art. 50)
den 19. eller 20. oktober 2017 velkommen.
EMA
Regeringen finder, at beslutningen om genplaceringen af EMA og EBA bør basere sig på de
objektive kriterier opstillet for processen.
Regeringen offentliggjorde d. 8. februar 2017, at Danmark vil arbejde for, at EMA, som
konsekvens af BREXIT, flyttes fra London til København. Regeringen finder, at såfremt EMA
placeres i København, vil det sikre, at EMA kan fortsætte med at fungere fra dag 1. Således bør
genplacering af EU-agenturer kun foregå til lande, der kan sikre optimal forretningskontinuitet.
Danmark har en række styrkepositioner, som regeringen finder, vil bidrage til at sikre EMA’s
fortsatte virke. Danmark er dét EU-land, der investerer flest offentlige midler i forskning og
udvikling per indbygger. Lægemiddelindustrien i Danmark og det forskningsmiljø, der er
omkring den, er meget stærkt. Danmark er det EU-land, hvor der investeres flest private midler i
lægemiddelforskning per indbygger. Dette er med til at tiltrække højtkvalificerede personer, der
ønsker at arbejde med patientsikkerhed og lægemidler. Miljøet er væsentligt for, at man vil kunne
fastholde den høje kvalitet i agenturets fortsatte arbejde.
København tilbyder en meget velfungerende international transportinfrastruktur, hvilket vil være
en afgørende livsnerve i EMA’s arbejde, der årligt
modtager mere end 30.000 internationale
besøgende. Endeligt har København allerede stor erfaring med at være vært for internationale
organisationer, og tilbyder livskvalitetsforhold, der vil kunne bidrage til at tiltrække internatonal
ekspertise.
Regeringen vil, frem mod en endelig beslutning om genplacering af EMA og EBA, fortsætte
bestræbelserne for, at EMA genplaceres i København.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det danske EMA-kandidatur har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 9. juni 2017 til
forhandlingsoplæg.
5