Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3576 - Økofin Bilag 1
Offentligt
1813370_0001.png
B
Samlenotat
vedr. EU’s budget for 2018
06. november 2017
F7/JOPET
COM (2017) 400; COM (2017) 615
Revideret notat
1. Resume
Der stiles mod afslutning af forhandlingerne i Forligsudvalget mellem Rådet og Europa-
Parlamentet om EU's budget for 2018 d. 17. november, da Forligsudvalgets resultat samme
dag skal til afstemning i Rådet (ECOFIN-Budget). Der er forud for forligsproceduren betydelig
afstand mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdninger til budgettets størrelse.
Rådets holdning til 2018-budgettet lægger op til et udgiftsniveau på 158,9 mia. euro i forpligtel-
sesbevillinger og 144,4 mia. euro i betalingsbevillinger. Europa-Parlamentets foreløbige holdning
indeholder forpligtelsesbevillinger for 162,6 mia. euro og betalingsbevillinger for 146,6 mia. euro.
Der er således hhv. 3,7 og 2,3 mia. euro til forskel mellem Rådet og Europa-Parlamentets hold-
ninger fsva. forpligtelses- og betalingsbevillingerne.
Kommissionen opdaterede d. 16. oktober sit budgetforslag for 2018 i form af et såkaldt æn-
dringsbrev. Ændringsbrevet indeholder en række tekniske justeringer af udgiftsniveauet, hvor en
reduktion af midler til Solidaritetsfonden kan fremhæves som det mest betydningsfulde. Konkret
reducerer ændringsbrevet forpligtelses- og betalingsniveauet med hhv. 343 og 162 mio. euro i
2018. Kommissionens foreslåede udgiftsniveau i 2018 er således nu på 160,3 mia. euro i for-
pligtelsesbevillinger og 145,3 mia. euro i betalingsbevillinger.
Det er på Finanslovsforslaget for 2018 lagt til grund, at det danske EU-bidrag i 2018 vil blive
ca. 21,1 mia. kr. Der vil kunne komme ændringer til dette, når der er mere sikker viden om det
endelige EU-budget for 2018.
Regeringen vil i forbindelse med forligsproceduren lægge vægt på, at der foretages en skarp priori-
tering af EU’s udgifter, og at der sikres et retvisende udgiftsniveau og en tilstrækkelig margin til
håndtering af uforudsete udgifter. Regeringen vil derfor arbejde for, at Rådets position i videst
muligt omfang fastholdes.
2. Baggrund
Rådet fastlagde i juli 2017 sin holdning til EU's budget for 2018. Rådets holdning
indebærer et forpligtelsesniveau på 158,9 mia. euro og et betalingsniveau på 144,4
mia. euro.
Europa-Parlamentet fastlagde sin holdning til EU's budget for 2018 i oktober
2017. Europa-Parlamentets foreløbige holdning indebærer forpligtelsesbevillinger
på 162,6 mia. euro og betalingsbevillinger på 146,7 mia. euro.
Rådsmøde nr. 3576 (økonomi og Finans - budget) den 17. november 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin budget 17/11-17
Side 2 af 7
Kommissionen vedtog d. 16. oktober 2017 ændringsbrev 1, der opdaterer Kom-
missionens oprindelige budgetforslag fra maj. Kommissionens ændringsbrev ned-
justerer det oprindelige budgetforslag med 343 mio. euro i forpligtigelsesbevillin-
ger og 162 mio. euro i betalingsbevillinger. Kommissionens foreslåede udgiftsni-
veau i 2018 er således nu på 160,3 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 145,3 mia.
euro i betalingsbevillinger. Ændringsbrevet uddybes i det nedenstående.
Kommissionens budgetforslag til 2018-budgettet og ændringsbrevet hertil er
fremsat med hjemmelsgrundlag i Traktatens art. 314 (beslutningsprocedure for
budgettet) og finansforordningens art. 41.
3. Formål og indhold
3.1 Kommissionens ændringsbrev 1 til 2018-budgetforslaget
Kommissionen vedtog d. 16. oktober 2017 ændringsbrev 1 til forslaget til EU's
2018-budget. Ændringsbrevet nedjusterer forpligtigelsesniveauet med 343 mio.
euro og betalingsniveauet med 162 mio. euro ift. Kommissionens oprindelige
budgetforslag fra maj,
jf tabel 1.
Ændringsbrevet indeholder en lang række småjusteringer, hvor følgende kan
fremhæves som de mest betydningsfulde:
Landbrugsbudgettet
Kommissionen foreslår, at nedjustere landbrugsbudgettet med 54 mio. euro i for-
pligtelser og betalinger. Nedjusteringen sker som følge af en lang række bagvedlig-
gende bevægelser af teknisk karakter.
Solidaritetsfonden
Solidaritetsfonden nedjusteres med 294 mio. euro i forpligtelser og 112 mio. euro i
betalinger. Nedjusteringen skyldes at Kommissionen, ifm. ændringsbudget 4 til
EU’s 2017-budget,
mobiliserede Solidaritetsfonden til fordel for Italien sfa. jord-
skælv. I den forbindelse fremrykkede Kommissionen midler fra 2018-budgettet
for at lukke finansieringshullet. 2018-budgettet foreslås derfor nedjusteret med et
tilsvarende beløb.
Agenturer
Kommissionen foreslår ændringer til Det Europæiske Institut til Forbedring af
Leve- og Arbejdsvilkår (EUROFUND), Forvaltningsorganet for Undervisning,
Audiovisuelle Medier og Kultur (EACEA) og Den Europæiske Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed (ESMA). Ændringerne til ESMA fører som det eneste
tiltag til budgetmæssige ændringer, idet Kommissionen anfører, at agenturet skal
føre tilsyn med et stigende antal finansielle institutioner, og en opnormeringen
derfor er nødvendig. Opnormeringen vil medføre et behov for en stigning i ES-
MAs budget på 4,3 mio. euro i både forpligtelser og betalinger.
Rådsmøde nr. 3576 (økonomi og Finans - budget) den 17. november 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin budget 17/11-17
1813370_0003.png
Side 3 af 7
Administrative ændringer
Kommissionen foreslår en række organisatoriske ændringer i administrative orga-
ner af EU. Den eneste budgetmæssige konsekvens kan tilføres en flytning af mid-
ler i størrelsesorden af 5 mio. euro fra udgiftskategori 4 (globale EU) til udgiftska-
tegori 5 (administration), idet en række opgaver flyttes fra EU’s Udenrigstjeneste i
Afghanistan til den faste delegation i landet.
Kommissionens forslag til EU's 2018-budget, inkl. ændringsbrev 1 er opsummeret
i tabel 1. Som det fremgår, er Kommissionens foreslåede udgiftsniveau i 2018 nu
på 160,3 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 145,3 mia. euro i betalingsbevillin-
ger. Det bemærkes, at Kommissionen budgetterer med forpligtelsesbevillinger til
de særlige fleksibilitetsinstrumenter på 0,8 mia. euro, som jf. MFF-forordningen
kan budgetteres ud over forpligtelsesloftet.
Tabel 1
Kommissionens ændringsbrev 1
Mio. euro, løbende
priser
Budgetkategorier
1a) Vækstpolitikker
2) Landbrug mv.
4) Globale Europa
5) Administration
I alt udgiftskategori
1-5
Særlige fleksibilitetsin-
strumenter
I alt 2018
-budget
KOMs oprindelige forslag
til EU’s budget for 2018
Forpligtelser
21.841
59.554
9.593
9.682
159.551
1.091
160.642
Betalinger
20.082
56.360
8.951
9.685
144.806
620
145.425
Ændringsbrev 1
Forpligtelser
4
-54
-5
5
-50
-294
-343
Betalinger
4
-54
-5
5
-50
-112
-162
KOMs forslag til EU’s
budget for 2018 inkl. ÆB1
Forpligtelser
21.846
59.500
9.588
9.687
159.502
797
160.299
Betalinger
20.087
56.306
8.946
9.690
144.756
508
145.264
Kilde: Ændringsbrev 1 COM(2017) 615
Ændringsbrevet vil indgå som en del af de samlede forhandlinger om 2018-
budgettet mellem Rådet og Europa-Parlamentet.
3.2 Forhandlingssituationen
Tabel 2 giver et overblik over udgiftsniveauerne i Kommissionens opdaterede
budgetforslag, Rådets holdning og Europa-Parlamentets foreløbige holdning til
EU's budget for 2018.
Rådsmøde nr. 3576 (økonomi og Finans - budget) den 17. november 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin budget 17/11-17
1813370_0004.png
Side 4 af 7
Tabel 2
Oversigt over Kommissionens, Rådets og Europa-Parlamentets budgetforslag for 2018
Mio. euro, løbende
priser
Kommissionens 2018
budgetforslag inkl.
Ændringsbrev 1
Forpl.
1a. Vækstpolitikker
1b. Strukturfonde
2. Landbrug mv.
3. Sikkerhed og
borgerskab
4. Globale EU
5. Administration
Særlige instrumenter
I alt
Udgiftsloft
21.846
55.408
59.500
3.473
9.588
9.687
797
160.299
159.514
Bet.
20.087
46.765
56.306
2.964
8.946
9.690
508
145.264
154.565
Europa-Parlamentets
position
Forpl.
23.236
55.783
59.647
3.595
9.825
9.716
797
162.597
159.514
Bet.
20.794
47.001
56.435
3.046
9.100
9.717
620
146.712
154.565
Forskel: EP vs.
Rådet
Forpl.
(pct.)
2.145
(10,2)
375
(0,7)
368
(0,6)
153
(4,4)
322
(3,4)
89
(0,9)
230
(40,6)
3.680
(2,3)
Bet. (pct.)
902
(4,5)
478
(1,0)
346
(0,6)
102
(3,5)
169
(1,9)
87
(0,9)
200
(47,6)
2.283
(1,6)
Rådets position
Forpl.
21.091
55.408
59.279
3.442
9.503
9.627
567
158.917
159.514
Bet.
19.892
46.523
56.089
2.944
8.931
9.630
420
144.429
154.565
Anm: De 4 særlige fleksibilitetsinstrumenter kan fsva. forpligtelsesbevillingerne afholdes ud over loftet, mens betalinger
hertil skal afholdes inden for betalingsloftet.
Kilde: Kommissionens forslag til EU's 2018-budget inkl. ændringsbrev 1, Rådets holdning samt Europa-Parlamentets
position.
Rådets position indebærer et forpligtelsesniveau på 158,9 mia. euro og et beta-
lingsniveau på 144,4 mia. euro. Rådets position indebærer en margin til forpligti-
gelsesloftet på 0,6 mia. euro og til betalingsloftet på 10,2 mia. euro i betalinger.
Europa-Parlamentets foreløbige holdning indebærer forpligtelsesbevillinger på
162,6 mia. euro og betalingsbevillinger på 146,7 mia. euro. Europa-Parlamentets
holdning indebærer således forpligtelsesbevillinger for 3,1 mia. euro
ud over
EU-
budgettets forpligtelseslofter, mens der efterlades en margin på 7,9 mia. euro un-
der betalingsloftet. Europa-Parlamentet anviser ikke hvordan man vil muliggøre
den betydelige overskridelse af loftet.
Den samlede forskel mellem Rådets og Europa-Parlamentets holdning til EU's
2016-budget er 3,7 mia. euro i forpligtigelser og 2,3 mia. euro i betalinger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet nåede til enighed om et forslag til udgiftsniveauet for 2018-
budgettet d. 25. oktober 2017, og har i den forbindelse stillet forslag om at afvise
alle Rådets reduktioner. Herudover har Europa-Parlamentet på alle udgiftsområ-
der forøget både forpligtelses- og betalingsniveauet i forhold til Kommissionens
forslag, med undtagelse af forpligtelsessiden fsva. de særlige instrumenter, hvor
det samme udgiftsniveau som Kommissionen foreslår, accepteres. Dette vedrører
særligt vækstpolitikkerne, interne og eksterne migrationstiltag, og fleksibilitetsin-
strumenterne.
Rådsmøde nr. 3576 (økonomi og Finans - budget) den 17. november 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin budget 17/11-17
Side 5 af 7
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2018, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2018, der vil blive opført på finansloven for
2018.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er på Finanslovsforslaget for 2018 skønnet, at det
danske bidrag til EU’s bud-
get i 2018 vil være 21,1 mia. kr. På baggrund af
en endelig aftale om EU’s budget
for 2018 forventes dette skøn at blive opdateret.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s 2017-budget
at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske
landmænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmid-
ler til vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De sam-
lede erhvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger
især af hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Forslaget vil blive sendt i høring i specialudvalget
for EU’s budget.
Rådets holdning til EU’s 2018-budget
er udtryk for et kompromis, hvor en gruppe
af budgetansvarlige medlemslande
herunder Danmark
har arbejdet for, at ud-
giftsniveauet afspejler det faktiske udgiftsbehov og at der foretages en skarp prio-
ritering af EU’s udgifter, så der sikres en tilstrækkelig margin til finansiering af
uforudsete udgifter. Et enstemmigt Råd støtter rådspositionen.
10. Regeringens generelle holdning
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Fra dansk side lægges der betydelig vægt på, at EU's budget afspejler de konsoli-
deringsbestræbelser og løbende prioriteringer, som udgør rammerne for den nati-
onale budgetlægning
i EU’s medlemsstater.
Fra dansk side lægges der, sammen med andre budgetsansvarlige lande, betydelig
vægt på, at forpligtelsesniveauet understøtter finansiel holdbarhed, at der foretages
en skarp prioritering af EU’s udgifter, og at der sikres en tilstrækkelig margin til, at
der kan tages højde for uforudsete udgifter i løbet af 2018. Regeringen finder ikke,
at Kommissionens og Europa-Parlamentets foreslåede forpligtigelsesniveau over-
holder disse kriterier. Regeringen finder desuden heller ikke, at de foreslåede beta-
Rådsmøde nr. 3576 (økonomi og Finans - budget) den 17. november 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin budget 17/11-17
Side 6 af 7
lingsniveauer afspejler det faktiske betalingsbehov. Regeringen vil derfor i forbin-
delse med forligsproceduren lægge vægt på, at Rådets position i videst muligt om-
fang fastholdes.
Inden for ovennævnte ramme vil regeringen i fællesskab med Rådet arbejde for
følgende mere specifikke prioriteter:
Angående
udgiftskategori 1a vækstpolitikkerne
arbejdes der for, at der sikres en til-
strækkelig margin til at tage højde for uforudsete udgifter. Under hensynstagen til
dette, og inden for en samlet set reduceret ramme, vil der arbejdes for at prioritere
udgifterne til vækstpolitikkerne. Det gælder særligt forskning, energi, uddannelse,
innovation og transportinfrastruktur.
Angående
udgiftskategori 1b samhørighedspolitik
arbejdes der for, at udgiftskategorien
også bidrager til en samlet reduktion i forhold til Kommissionen og Europa-
Parlamentets respektive budgetforslag. I lyset af de seneste års betydelige fejlskøn
fra Kommissionens side i relation til opstarten af nye strukturfondsprogrammer
samt manglende afløb på strukturfondsområdet, vil regeringen, jf. rådspositionen,
arbejde for et lavere og mere retvisende udgiftsniveau.
Med hensyn til
udgiftskategori 2 landbrugspolitik
arbejdes der for, at der afsættes reali-
stiske bevillinger til landbrugspolitikken. Det anerkendes, at langt hovedparten af
udgifterne til landbrugspolitikken i form af direkte støtte er fastlagt i forordningen
herom. Der er dog vurderingen, at de øvrige udgifter i udgiftskategorien kan bi-
drage til at tilpasse det overordnede udgiftsniveau.
For så vidt angår
udgiftskategori 3 sikkerhed og borgerskab
læggers der vægt på, at mi-
grations- og flygtningerelaterede udgifter prioriteres. Der arbejdes endvidere for,
at der sikres et råderum, som kan tage højde for uforudsete udgifter i løbet af året.
For
udgiftskategori 4 globale EU
arbejdes der
aktivt for, at EU’s humanitære bistand
prioriteres i lyset af de alvorlige udenrigs- og sikkerhedspolitiske udfordringer ved
EU’s grænser og i EU’s nabolande. Der arbejdes på baggrund af tidligere års erfa-
ringer også for, at der for denne udgiftskategori sikres tilstrækkelige margener til
uforudsete udgifter i løbet af året. Danmark vil desuden arbejde for, at finansie-
ringen af Grønlandsinstrumentet fastholdes.
Med hensyn til
udgiftskategori 5 administration
vægtes en stram og budgetansvarlig
linje. Der
arbejdes således for, at udviklingen i EU’s administrationsudgifter af-
spejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et betydeligt fokus på at
reducere administrationsudgifterne. Det gælder også for de administrationsudgif-
ter, som er budgetteret under de øvrige udgiftskategorier, herunder især agenturer.
Der lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster i instituti-
onerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af institutio-
nerne og strukturelle reformer. Der lægges endvidere vægt på, at EU-
institutionernes arbejde med at reducere antallet af årsværk fortsættes.
Rådsmøde nr. 3576 (økonomi og Finans - budget) den 17. november 2017 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økofin budget 17/11-17
Side 7 af 7
Vedrørende
de særlige fleksibilitetsinstrumenter
finder regeringen, at aktiveringen af
disse til enhver tid skal være retfærdiggjort, og at afsættelse af reserver til disse i
forbindelse med det årlige budget bør reduceres til et minimum. Regeringen og de
budgetrestriktive lande lægger desuden betydelig vægt på, at de særlige fleksibili-
tetsinstrumenter finansieres inden for EU's betalingslofter.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg i forbindelse
med Rådsmøde (økonomi og finans
budget) d. 14. juni.