Europaudvalget 2017-18
Rådsmøde 3603 - RIA Bilag 1
Offentligt
1859430_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. februar 2018
EU-retskontoret
Ida Albæk Knudsen
2018-3051-0011
655060
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.
9. marts 2018
Side:
3-5
Punkt 1:
Samarbejde med lande i det vest-
lige Balkan om terrorbekæmpelse
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
RIA-agenturers rolle i forbindelse
med terrorbekæmpelse
- Politisk drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Samarbejde mellem
EU’s fælles
sikkerheds- og forsvarspolitiske
missioner/operationer og RIA-
agenturer
- Politisk opbakning
KOM-dokument foreligger ikke
Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2016/681 af 27. april 2016
om anvendelse af passagerlisteop-
lysninger (PNR-oplysninger) til at
forebygge, opdage, efterforske og
6-8
Punkt 2:
9-11
Punkt 3:
12-14
Punkt 4:
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0002.png
retsforfølge terrorhandlinger og
grov kriminalitet *
1
- Udveksling af synspunkter vedrø-
rende direktivets implementering
15-25
Punkt 5:
Forslag til Europa-Parlamentet og
Rådets direktiv om bekæmpelse af
svig og forfalskning i forbindelse
med andre betalingsmidler end
kontanter og om erstatning af Rå-
dets rammeafgørelse
2001/413/RIA *
- Generel indstilling
KOM (2017) 489 endelig
Rådets forordning (EU)
2017/1939 af 12. oktober 2017 om
gennemførelse af et forstærket
samarbejde om oprettelse af Den
Europæisk Anklagemyndighed
(EPPO) *
- Status for gennemførelsen
Forbedring af grænseoverskri-
dende adgang til e-beviser
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
26-28
Punkt 6:
39-33
Punkt 7:
*
1
Forslagene er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foran-
staltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark (”retsforbehol-
det”).
2
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
Dagsordenspunkt 1: Samarbejde med lande i det vestlige Balkan om
terrorbekæmpelse
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke
1.
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 8.-9. marts 2018 forventes en udveksling af synspunkter
om EU's samarbejde med lande i det vestlige Balkan om terrorbekæmpelse.
Det forventes, at udvekslingen af synspunkter vil blive fulgt op af Kommis-
sionen, som i forlængelse heraf overordnet bl.a. vil opfordre til at styrke
samarbejdet i EU på terrorbekæmpelsesområdet. Spørgsmålet om nærheds-
princippet er ikke relevant. Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller økono-
miske konsekvenser. Fra dansk side er man overordnet positiv
over for EU’s
samarbejde med lande i det vestlige Balkan med henblik på at styrke terror-
bekæmpelsesområdet. Det forventes, at man fra dansk side kan tage punktet
til efterretning.
2.
Baggrund
EU’s samarbejde med lande i det vestlige Balkan om
terrorbekæmpelse
(”Western Balkan Counter Terrorism initiative”(WBCTi)) blev indledt af
Slovenien i 2014 med støtte fra Østrig. Formålet med WBCTi er overordnet
bl.a. at søge at reducere parallelstrukturer i forhold til internationale aktørers
eksisterende og planlagte initiativer i det vestlige Balkan. Hertil kommer
øgede synergieffekter og styrket samarbejde mellem involverede aktører
samt en maksimering af effektiviteten i forhold til at opnå fælles prioriteter,
herunder kapacitetsopbygning og operativt samarbejde.
Danmark holder sig på arbejdsgruppeniveau i EU orienteret om det over-
ordnede samarbejde i WBCTi.
3
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0004.png
3.
Formål og indhold
Det forventes, at udvekslingen af synspunkter om EU's samarbejde med
lande i det vestlige Balkan om terrorbekæmpelse vil følges op af Kommis-
sionen, som overordnet bl.a. vil opfordre til at styrke samarbejdet i EU på
terrorbekæmpelsesområdet. Det nærmere indhold af punktet kendes ikke.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
Sagen vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 20. februar 2018
ikke foretaget høring vedrørende sagen.
4
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdninger til EU's samarbejde med lande i det vestlige Balkan om
terrorbekæmpelse.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan man generelt tilslutte sig behovet for at styrke samarbej-
det i EU på terrorbekæmpelsesområdet, herunder EU’s samarbejde med
lande i det vestlige Balkan om terrorbekæmpelse. Hvis Kommissionen som
forventet overordnet bl.a. vil opfordre til at styrke samarbejdet i EU på ter-
rorbekæmpelsesområdet, forventes det, at man fra dansk side vil kunne tage
punktet til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samarbejdet i EU på terrorbekæmpelsesområdet er løbende blevet forelagt
Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
Dagsordenspunkt 2: RIA-agenturers rolle i forbindelse med terrorbe-
kæmpelse
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke
1.
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 8.-9. marts 2018 forventes det, at Kommissionen overord-
net bl.a. vil opfordre til at styrke samarbejdet i EU på terrorbekæmpelses-
området. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har
ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side er
man overordnet positiv over for tiltag, der kan styrke samarbejdet i EU på
terrorbekæmpelsesområdet. Fra dansk side lægges der vægt på, at klassifi-
cerede oplysninger skal behandles særskilt og i overensstemmelse med na-
tional lovgivning og national sikkerhed. Det forventes, at man fra dansk side
kan tage punktet til efterretning.
2.
Baggrund
EU’s indsats på terrorbekæmpelsesområdet har været et tilbagevendende
tema, bl.a. på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. december
2017. Emnet var
bl.a. på dagsordenen på baggrund af en evaluering af EU’s
tiltag på terrorbekæmpelsesområdet, som Kommissionen udgav i juli 2017.
Evalueringen blev indledt i december 2016 med henblik på grundigt at un-
dersøge relevansen og effektiviteten af EU's politikker og instrumenter til
støtte for medlemsstaternes indsats mod terrorisme og radikalisering, orga-
niseret kriminalitet og cyberkriminalitet. Evalueringen undersøgte de tiltag,
der er iværksat på EU-plan inden for intern sikkerhed, på grundlag af interne
analyser foretaget af Kommissionens tjenestegrene, spørgeundersøgelser
blandt medlemsstaternes myndigheder og EU-agenturer samt en åben dialog
med en bred vifte af berørte parter, herunder Europa-Parlamentet, de natio-
nale parlamenter, civilsamfundet, tænketanke, den akademiske verden og
brancheorganisationer.
6
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0007.png
Evalueringen viste ifølge Kommissionen overordnet set et positivt resultat
og bekræfter tilslutningen til og relevansen af de vigtigste instrumenter in-
den for EU's sikkerhedspolitik, men den afslørede også nogle udfordringer
og mangler, som hæmmer det praktiske samarbejde i sikkerhedsunionen.
Det omfatter ifølge Kommissionen bl.a. nødvendigheden af yderligere at
udvikle og tilpasse de eksisterende politikker og redskaber for effektivt at
håndtere den stigende terrortrussel, hvilket også fremgår af Det Europæiske
Råds konklusioner af 22.-23. juni 2017, G20-handlingsplanen om terrorbe-
kæmpelse af 7. juli 2017 og G7-erklæringen fra topmødet i Taormina om
bekæmpelse af terrorisme og voldelig ekstremisme af 26. maj 2017.
Det forventes, at nærværende punkt om terrorbekæmpelse på det kommende
rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 overordnet
bl.a. vil dreje sig om et styrket EU-samarbejde på terrorbekæmpelsesområ-
det.
3.
Formål og indhold
Det forventes, at Kommissionen overordnet bl.a. vil opfordre til at styrke
samarbejdet i EU på terrorbekæmpelsesområdet. Det kan i den forbindelse
ikke udelukkes, at EU’s anti-terrorkoordinator,
Gilles de Kerchove, vil be-
røre obligatorisk og/eller automatisk informationsudveksling mellem på den
ene side EU, herunder Europol, og på den anden side samarbejdsfora og
grupper for medlemsstaternes sikkerheds- og efterretningstjenester uden for
EU-regi.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0008.png
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
Sagen vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 20. februar 2018
ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdninger til punktet.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan man generelt tilslutte sig behovet for at styrke samarbej-
det i EU på terrorbekæmpelsesområdet. Fra dansk side støtter man initiati-
ver, der kan medvirke til at styrke informationsudvekslingen mellem med-
lemsstaternes myndigheder med henblik på at forebygge og bekæmpe ter-
rorisme, herunder at øge medlemslandenes bidrag til Europol-databaser og
på at sikre Europol adgang til relevante EU-databaser. Fra dansk side er der
dog fokus på, at klassificerede oplysninger skal behandles særskilt og i over-
ensstemmelse med national lovgivning og national sikkerhed. Derfor kan
man fra dansk side ikke støtte eventuelle forslag, der måtte pålægge EU-
medlemsstaterne obligatorisk og/eller automatisk udveksling af sådanne op-
lysninger med EU, herunder Europol.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Samarbejdet i EU på terrorbekæmpelsesområdet er løbende blevet forelagt
Folketingets Europaudvalg.
8
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
Dagsordenspunkt 3:
Samarbejde mellem EU’s fælles sikkerheds-
og
forsvarspolitiske missioner/operationer og RIA-agenturer
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke
1.
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 8.-9. marts 2018 forventes det, at Kommissionen vil op-
fordre medlemslandene til at nå til politisk enighed om at styrke samarbej-
det mellem EU’s fælles sikkerheds-
og forsvarspolitiske missioner/operati-
oner og EU’s agenturer på området for retlige og indre anliggender. Sagen
har ikke lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side
er man overordnet positiv over for tiltag, der kan styrke samarbejdet i EU
på dette område. Det forventes, at man fra dansk side kan tage punktet til
efterretning. Fra dansk side lægges vægt på, at klassificerede oplysninger
skal behandles særskilt og i overensstemmelse med national lovgivning og
national sikkerhed.
2.
Baggrund
Sagen blev senest behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 7.-8. december 2017, hvor Kommissionen orienterede om arbejdet med
forbedring af samarbejdet mellem unionens aktører på henholdsvis ekstern
og intern sikkerhed.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 forventes
det, at Kommissionen vil opfordre til, at der blandt medlemsstaterne opnås
politisk enighed om at styrke samarbejdet mellem EU’s fælles sikkerheds-
og forsvarspolitiske missioner/operationer og EU’s
agenturer på området
for retlige og indre anliggender.
3.
Formål og indhold
Styrket samarbejde mellem
EU’s fælles sikkerheds-
og forsvarspolitiske
missioner/operationer (Common Security and Defence Policy, forkortet
CSDP) og EU-medlemsstaternes agenturer på området for retlige og indre
9
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0010.png
anliggender (Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystvagt samt Euro-
pol) har været drøftet bl.a. på arbejdsgruppeniveau.
Der forventes snarlig igangsættelse af et første pilotprojekt, som udgør
etableringen af en ”Crime Information Cell” i den militære CSDP-opera-
tion Sophia i Middelhavet med henblik på at dele oplysninger med Det Eu-
ropæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning og Europol. Et tilsva-
rende samarbejde med relevante civile missioner vil muligvis kunne forføl-
ges på et senere tidspunkt.
I EU’s globale strategi fra 2016, EU’s fornyede sikkerhedsstrategi samt den
europæiske sikkerhedsdagsorden fra april 2015 fremhæves bl.a. behovet for
at overveje sammenhængen mellem EU’s interne og eksterne sikkerhed,
herunder i forhold til at forbedre samarbejdet mellem CSDP-missioner og -
operationer og EU-medlemsstaternes agenturer på området for retlige og in-
dre anliggender (Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystvagt samt
Europol). En styrkelse af samarbejdet er bl.a. blevet fremhævet som en pri-
oritet i indsatsen inden for både forebyggelse af irregulær migration og be-
kæmpelse af menneskesmugling i Maltaerklæringen fra februar 2017 samt i
forhold til terrorbekæmpelse ved rådskonklusioner af 19. juni 2017 (uden-
rigsanliggender)
vedrørende EU’s eksterne indsats i forhold til terrorbe-
kæmpelse.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
10
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0011.png
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveau
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
Sagen vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 20. februar 2018
ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til punktet.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet positivt indstillet over for tiltag, som kan
styrke informationsudvekslingen og samarbejdet mellem
EU’s fælles sik-
kerheds- og forsvarspolitiske missioner/operationer og
EU’s grænse-
og
kystvagtsagentur samt Europol. Fra dansk side kan man overordnet støtte,
at EU i højere grad samtænker sine interne og eksterne sikkerhedsindsatser.
Hvis Kommissionen opfordrer til at styrke dette samarbejde, forventes det,
at man fra dansk side vil kunne tage punktet til efterretning.
Fra dansk side er der dog fokus på, at klassificerede oplysninger skal be-
handles særskilt og i overensstemmelse med national lovgivning og national
sikkerhed. Derfor kan man fra dansk side ikke støtte eventuelle forslag, der
måtte pålægge EU-medlemsstaterne obligatorisk og/eller automatisk ud-
veksling af sådanne oplysninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. december 2017.
11
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0012.png
Dagsordenspunkt 4: Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/681
af 27. april 2016 om anvendelse af passagerlisteoplysninger (PNR-op-
lysninger) til at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terror-
handlinger og grov kriminalitet
*
2
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1.
Resumé
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 8.-9. marts 2018 forventes det, at Kommissionen bl.a. vil opfor-
dre de øvrige medlemslande til at implementere PNR-direktivet inden for
fristen, der udløber den 25. maj 2018. Sagen har hverken lovgivningsmæs-
sige eller statsfinansielle konsekvenser eller rejser spørgsmål i relation til
nærhedsprincippet. Det forventes, at man fra dansk side kan notere sig sa-
gens status.
2.
Baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/681 af 27. april 2016 om
anvendelse af passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) til at forebygge,
opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet
(PNR-direktivet) blev vedtaget af Europa-Parlamentet den 14. april 2016 og
af Rådet den 21. april 2016. Direktivets implementeringsfrist er den 25. maj
2018.
Sagen blev senest behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 7.-8. december 2017, hvor der blev gjort status over de øvrige medlems-
landes implementering af PNR-direktivet. Syv medlemslande havde forud
for rådsmødet modtaget breve fra Kommissionen, hvori der bl.a. blev ud-
trykt bekymring for medlemslandenes manglende fremskridt i forhold til im-
plementering.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 er sagen
på dagsorden med henblik på udveksling af synspunkter. Det forventes, at
*
2
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foran-
staltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark
(”retsforbehol-
det”).
12
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0013.png
Kommissionen bl.a. vil opfordre de øvrige medlemslande til at overholde
fristen for implementering af PNR-direktivet, som er den 25. maj 2018.
3.
Formål og indhold
Direktivet har til formål at harmonisere medlemsstaternes lovgivning om
anvendelse af passageroplysninger (PNR-oplysninger) til at forebygge, op-
dage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet. Di-
rektivet indeholder bl.a. bestemmelser om videregivelse af PNR-oplysnin-
ger fra flyselskaberne til medlemsstaternes myndigheder og om udveksling
af PNR-oplysninger mellem medlemsstaterne.
PNR-oplysninger er de oplysninger, som passagererne giver luftfartsselska-
berne i forbindelse med reservation af rejser, og som typisk opbevares i luft-
fartsselskabernes reservationssystemer og afgangskontrolsystemer. Oplys-
ningerne omfatter således forskellige typer af oplysninger såsom rejseda-
toer, rejserute, kontaktoplysninger, betalingsoplysninger, sædenummer og
bagageoplysninger.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
13
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0014.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
Sagen vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 20. februar 2018
ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til punktet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for etableringen af et europæisk PNR-sy-
stem og direktivet.
Det bemærkes, at Kommissionen ved brev af 17. maj 2016 på baggrund af
mandat fra Folketingets Europaudvalg blev anmodet om at indlede forhand-
linger om indgåelse af en international aftale mellem Danmark og EU om
dansk tilknytning til PNR-direktivet. Kommissionen har ved brev af 31. ok-
tober 2017 meddelt, at regeringens anmodning er ved at blive vurderet nær-
mere, og at Kommissionen herefter vil vende tilbage.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.-8. december 2017.
14
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0015.png
Dagsordenspunkt 5: Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv
om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre beta-
lingsmidler end kontanter og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2001/413/RIA
*
3
Nyt notat.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2017) 489 endelig
1.
Resumé
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Sagen er på dagsordenen for råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 med henblik på
at opnå en generel indstilling til forslaget. Forslaget har til formål at fast-
lægge minimumsregler vedrørende medlemsstaternes strafferetlige lovgiv-
ning om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre beta-
lingsmidler end kontanter. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Forslaget har hverken lovgivningsmæssige eller
økonomiske konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivel-
ser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side er
man positivt indstillet over for intentionerne om på EU-plan at styrke den
strafferetlige bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre
betalingsmidler end kontanter.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 13. september 2017 forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbin-
delse med andre betalingsmidler end kontanter og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2001/413/RIA. Direktivforslaget fremsættes for at ajour-
føre og supplere Rådets rammeafgørelse 2001/413/RIA, da denne ikke i til-
strækkelig grad kan imødegå nye udfordringer og teknologiske nyskabelser
såsom virtuelle valutaer og mobilbetaling.
*
3
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foran-
staltningerne ikke vil være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark (”retsforbehol-
det”).
15
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0016.png
Direktivforslaget har efterfølgende været behandlet på en række møder på
arbejdsgruppeniveau.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 83, stk. 1. Forslaget er
således omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
3.
Formål og indhold
3.1. Generelt
Forslaget har til formål at fastlægge minimumsregler vedrørende medlems-
staternes strafferetlige lovgivning om bekæmpelse af svig og forfalskning i
forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter. Direktivforslaget in-
deholder således minimumsregler om afgrænsningen af strafbare handlinger
og sanktioner vedrørende svig og forfalskning i forbindelse med andre be-
talingsmidler end kontanter. Derudover indeholder forslaget bl.a. krav til
medlemsstaternes straffemyndighed, udveksling af oplysninger og efter-
forskningsmidler.
Den følgende redegørelse for forslaget er baseret på dels Kommissionens
oprindelige forslag, dels formandskabets seneste kompromistekst af 13. fe-
bruar 2018.
3.2. Definitioner
Direktivforslaget indeholder en række definitioner af bl.a. de omfattede be-
talingsmidler mv. Definitionerne svarer hovedsagligt til definitioner an-
vendt i andre EU-retsakter, herunder særligt Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2015/2366 om betalingstjenester i det indre marked.
3.3. Kriminalisering af svig og forfalskning i forbindelse med andre be-
talingsmidler end kontanter
Forslaget indeholder bestemmelser, der forpligter medlemsstaterne til at kri-
minalisere en række handlinger i forbindelse med svig eller forfalskning af
andre betalingsmidler end kontanter, når disse handlinger er foretaget med
forsæt.
Forslagets artikel 3 forpligter således medlemsstaterne til at kriminalisere
forsætlig svigagtig anvendelse af et stjålet eller på anden vis uretmæssigt
16
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0017.png
tilegnet betalingsinstrument og svigagtig anvendelse af et forfalsket eller
falsk betalingsinstrument. Forpligtelsen vedrører alle betalingsinstrumenter,
uanset om de er fysiske eller ej, herunder stjålne eller forfalskede betalings-
oplysninger eller andre data, der giver mulighed for at iværksætte betalings-
ordre eller pengeoverførsler, herunder bl.a. af virtuelle valutaer.
Forslagets artikel 4 forpligter endvidere medlemsstaterne til at kriminalisere
visse handlinger relateret til svigagtig anvendelse af andre fysiske betalings-
midler end kontanter, selvom de ikke umiddelbart udgør det faktiske til-
fælde af svig, når disse er foretaget med forsæt. Artiklen omfatter bl.a. tyveri
(litra a) og forfalskning af et betalingsinstrument (litra b). Artiklen omfatter
derudover besiddelse af stjålne eller forfalskede betalingsinstrumenter (litra
c). Efter artiklen skal bl.a. anskaffelse til sig selv eller andre, herunder mod-
tagelse, køb, overførsel, import, eksport, salg, transport og distribution af
stjålne, gengivede eller forfalskede fysiske ikke-kontante betalingsmidler li-
geledes kriminaliseres (litra d).
Forslagets artikel 4a forpligter endvidere medlemsstaterne til at kriminali-
sere visse handlinger relateret til svigagtig anvendelse af andre betalings-
midler end kontanter i ikke-fysisk form, selvom de ikke umiddelbart udgør
det faktiske tilfælde af svig, når disse er foretaget med forsæt. Artiklen om-
fatter bl.a. uretmæssige anskaffelse (litra a), forfalskning (litra b) og besid-
delse af uretmæssigt anskaffede (litra c) betalingsmidler. Efter artiklen skal
anskaffelse af disse betalingsmidler til sig selv eller andre, herunder til salg,
overførsel eller distribution af et uretmæssigt anskaffet ikke-fysisk beta-
lingsmiddel, der ikke udgør kontanter, ligeledes kriminaliseres (litra d).
Forslagets bestemmelser om kriminalisering omfatter derudover i artikel 5
forsætlige handlinger, der gennemfører eller faciliterer en overførsel af
penge, pengeværdier eller virtuelle valutaer med henblik på at give ger-
ningsmanden eller en tredjemand en uretmæssig fortjeneste ved at forhindre
eller gribe ind i et informationssystems rette funktion eller indlæse, ændre,
slette, overføre eller tilbageholde elektroniske data.
Endvidere skal fremstilling, tilvejebringelse til sig selv eller andre, herunder
import, eksport, salg, transport og distribution eller stillen til rådighed af
anordninger, instrumenter, elektroniske data eller andre midler, der er ud-
formet med henblik på at begå lovovertrædelser omfattet af artikel 4(a),
4(b), 4a(a), 4a(b) eller 5 om bl.a. tyveri af et betalingsinstrument eller for-
falskning af betalingsinstrumenter med henblik på svigagtig anvendelse ud-
gøre en strafbar handling, som minimum når dette er sket forsætligt med
17
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0018.png
henblik på at begå svig, jf. artikel 6. Dette gælder også ved lovovertrædelser
omfattet af artikel 5.
3.4. Medvirken og forsøg
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget kriminalisere anstiftelse, medvirken,
tilskyndelse og forsøg på de af direktivet omfattede handlinger.
3.5. Sanktioner over for fysiske personer
Forslaget forpligter medlemsstaterne til at sikre strafferetlige sanktioner, der
er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og som har en
afskrækkende virkning.
Ifølge forslaget skal overtrædelser af artikel 3, 4(a), 4(b), 4a(a), 4a(b) og 5
kunne straffes med en maksimumstraf på fængsel i mindst 2 år. Overtræ-
delse af artikel 4(c), 4(d), 4a(c), 4(d) og 6 skal straffes med en maksimum-
straf på fængsel i mindst 1 år.
Overtrædelser af forslaget artikel 3, 4, 4a og 5 skal endvidere kunne straffes
med en maksimumstraf på fængsel i mindst 5 år, når de er begået inden for
rammerne af en kriminel organisation.
3.6. Juridiske personers ansvar
Forslaget indebærer, at medlemsstaterne skal sikre, at juridiske personer kan
drages til ansvar for overtrædelser af direktivet, når handlingen er begået for
at skaffe den juridiske person vinding og af en person, der handler enten
alene eller som medlem af et organ under den juridiske person, og som har
en ledende stilling inden for den juridiske person baseret på f.eks. bemyndi-
gelse til at træffe beslutninger på vegne af den juridiske person. På samme
måde skal bl.a. manglende tilsyn fra de nævnte personer i forhold til perso-
ner, der er underlagt den juridiske person kunne straffes. Medlemsstaterne
skal ligeledes sikre, at juridiske personers ansvar ikke udelukker straffor-
følgning af fysiske personer, der overtræder direktivet.
Sanktionerne over for juridiske personer skal ligeledes være effektive, stå i
rimeligt forhold til overtrædelsens grovhed og have en afskrækkende virk-
ning. Sanktionerne skal omfatte en strafferetlig eller ikke-strafferetlige bøde
og kan omfatte andre sanktioner, herunder udelukkelse fra offentlige ydelser
18
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
eller tilskud, midlertidig eller varigt forbud mod at udøve erhvervsvirksom-
hed eller likvidation efter retskendelse.
3.7. Straffemyndighed
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget fastlægge deres straffemyndighed, så-
ledes at de kriminaliserede handlinger kan straffes, når forbrydelsen helt el-
ler delvist er begået på medlemsstatens område, eller hvor gerningsmanden
er statsborger i medlemsstaten. Medlemsstaterne kan vælge at fastlægge
straffemyndighed i visse yderligere tilfælde.
3.8. Efterforskning og udveksling af oplysninger
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at de, som er ansvarlige for ef-
terforskning eller retsforfølgning af de efter direktivet kriminaliserede hand-
linger, råder over effektive efterforskningsredskaber, såsom dem, der an-
vendes i forbindelse med organiseret kriminalitet eller anden grov krimina-
litet.
Ifølge forslaget skal medlemsstaterne endvidere træffe de foranstaltninger,
der er nødvendige for at sikre, at private parter, som i henhold til national
lovgivning har pligt til at udlevere relevante oplysninger i forbindelse med
efterforskningen af direktivforslagets overtrædelser, udleverer disse oplys-
ninger uden unødigt ophold.
3.9. Udveksling af oplysninger og anmeldelse af kriminalitet
Efter forslaget skal medlemsstaterne med henblik på udveksling af oplys-
ninger sikre, at de har et nationalt operationelt kontaktpunkt, som står til
disposition døgnet rundt alle ugens dage, og som inden for 8 timer er i stand
til som minimum at svare med en indikation af, om anmodningen vil blive
besvaret. Medlemsstaterne skal samtidig sikre, at passende anmeldelseska-
naler for så vidt angår overtrædelser af direktivet er til rådighed.
3.10. Forebyggelse og statistik
Medlemsstaterne skal iværksætte passende tiltag til forebyggelse, herunder
f.eks. informations- og bevidstgørelseskampagner eller forsknings- og ud-
dannelsesprogrammer.
19
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
Forslagets bestemmelser om overvågning og statistik omfatter bl.a. opret-
telse af et overvågningsprogram under Kommissionen, hvor medlemssta-
terne skal indberette statistisk, herunder bl.a. antal overtrædelser omfattet af
direktivet, antal efterforskede sager og antal personer, der er blevet retsfor-
fulgt og dømt.
3.11. Erstatning af rammeafgørelse 2001/413/RIA
For de medlemsstater, der er bundet af det forslåede direktiv, erstattes ram-
meafgørelse 2001/413/RIA om bekæmpelse af svig og forfalskning i forbin-
delse med andre betalingsmidler end kontanter af direktivet. Det bemærkes,
at rammeafgørelsens artikel 10(1)(b), om udlevering af statsborgere ikke fø-
res videre i direktivet, da bestemmelsen er blevet erstattet af Rådets ramme-
afgørelse 2002/584/RIA om den europæiske arrestordre.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at svig i forbindelse med kontantløse betalinger
har en betydelig grænseoverskridende dimension både inden for EU og i
resten af verden. Det fremgår endvidere af forslaget, at denne form for kri-
minalitet skaber situationer, hvor ofret, gerningsmanden og bevismaterialet
alle kan være underlagt forskellige nationale retsregler i EU. Kommissionen
anfører yderligere, at det vil være en udfordring for det enkelte land effektivt
at bekæmpe denne type kriminalitet uden et fælles sæt minimumsregler, og
at behovet for foranstaltninger på EU-plan blev anerkendt i forbindelse med
indførelse af rammeafgørelse 2001/413/RIA.
Forslaget vurderes
af de af Kommissionen anførte grunde
at være i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
Efter dansk ret vil svigagtig anvendelse og forfalskning af betalingsinstru-
menter efter omstændighederne kunne være omfattet af en række bestem-
melser i straffeloven, herunder § 169 a om falske elektroniske penge, § 263
a om uretmæssigt salg eller videregivelse af koder eller andet adgangsmid-
del, § 276 om tyveri, § 277 om ulovlig omgang med hittegods, § 278 om
20
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
underslæb, § 279 om bedrageri, § 279 a om databedrageri, § 290 om hæleri
og § 301 om uberettiget brug af oplysninger knyttet til betalingskort.
Efter straffelovens § 169 a straffes den, der uretmæssigt fremstiller, skaffer
sig eller udbreder falske elektroniske penge med forsæt til, at de anvendes
som ægte, med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf. § 169, stk. 1.
Straffen kan stige til fængsel i 6 år, hvis handlingen er af særligt grov be-
skaffenhed, herunder navnlig på grund af den måde, den er udført på, eller
på grund af beløbets størrelse, jf. § 169 a, stk. 3.
Efter straffelovens § 263 a straffes bl.a. den, der uretmæssigt erhvervsmæs-
sigt sælger eller i en videre kreds udbreder en kode eller andet adgangsmid-
del til et ikke offentligt tilgængeligt informationssystem, hvortil adgangen
er beskyttet med kode eller anden særlig adgangsbegrænsning med bøde el-
ler fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Sker videregivelse m.v. under særligt
skærpende omstændigheder, er straffen fængsel indtil 6 år. Som særligt
skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor videregivelsen mv.
sker i særligt stort omfang eller indebærer særlig risiko for betydelig skade.
For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager en frem-
med rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens til-
egnelse, jf. straffelovens § 276. Tyveri straffes med fængsel indtil 1 år og 6
måneder, jf. § 285, stk. 1. Straffen kan stige til fængsel indtil 6 år, når for-
brydelsen er af særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af udførelses-
måden, eller fordi forbrydelsen er udført af flere i forening eller under med-
tagelse af våben eller andet farligt redskab eller middel, eller på grund af de
stjålne genstandes betydelige værdi eller de forhold, under hvilke de befandt
sig, eller fordi der er tale om tyveri begået som led i organiseret indbruds-
kriminalitet, eller fordi der er tale om systematisk eller organiseret afpres-
ning, eller når et større antal forbrydelser er begået, jf. § 286, stk. 1.
For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for derigennem at
skaffe sig eller andre uberettiget vinding tilegner sig en fremmed rørlig ting,
som ikke er i nogens varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse eller på
lignende tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt, jf. straffe-
lovens § 277. Ulovlig omgang med hittegods straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder, jf. § 285, stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i
indtil 8 år, når forbrydelsen er af særligt grov beskaffenhed navnlig på grund
af udførelsesmåden, eller fordi forbrydelsen er udført af flere i forening, el-
ler som følge af omfanget af den opnåede eller tilsigtede vinding, eller når
et større antal forbrydelser er begået, jf. § 286, stk. 2.
21
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
For underslæb straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding bl.a. tilegner sig en fremmed rørlig ting, der er i hans
varetægt, uden at forholdet er omfattet af tyveribestemmelsen, jf. straffelo-
vens § 278, stk. 1, nr. 1. Underslæb straffes med fængsel indtil 1 år og 6
måneder, jf. § 285, stk. 1. Straffen kan, når forbrydelsen er af særlig grov
beskaffenhed, stige til fængsel i indtil 8 år, jf. § 286, stk. 2.
For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre ube-
rettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vild-
farelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der
påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver af-
gørende, et formuetab, jf. straffelovens § 279. Bedrageri straffes med fæng-
sel indtil 1 år og 6 måneder, jf. § 285, stk. 1. Straffen kan, når forbrydelsen
er af særlig grov beskaffenhed, stige til fængsel i indtil 8 år, jf. § 286, stk. 2.
For databedrageri straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding retsstridigt ændrer, tilføjer eller sletter oplysninger eller
programmer til elektronisk databehandling eller i øvrigt retsstridigt søger at
påvirke resultatet af sådan databehandling, jf. straffelovens § 279 a. Data-
bedrageri straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf. straffelovens §
285, stk. 1. Straffen kan, når forbrydelsen er af særlig grov beskaffenhed,
stige til fængsel i indtil 8 år, jf. § 286, stk. 2.
For bedrageri, databedrageri, tyveri, ulovlig omgang med hittegods og un-
derslæb gælder det, at når overtrædelsen er af mindre strafværdighed på
grund af de omstændigheder, hvorunder handlingen er begået, de tilvendte
genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning eller af andre grunde,
er straffen bøde. Under i øvrigt formildende omstændigheder kan straffen
bortfalde, jf. § 287, stk. 1.
For hæleri straffes den, som uberettiget modtager eller skaffer sig eller andre
del i udbytte, der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse, og den, der ube-
rettiget ved at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse eller på
lignende måde efterfølgende virker til at sikre en anden udbyttet af en straf-
bar lovovertrædelse, med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf.
straffelovens § 290, stk. 1. Straffen kan stige til fængsel i 6 år, når hæleriet
er af særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af forbrydelsens erhvervs-
mæssige eller professionelle karakter eller som følge af den opnåede eller
tilsigtede vinding, eller når et større antal forbrydelser er begået, jf. straffe-
lovens § 290, stk. 2.
22
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0023.png
Efter straffelovens § 301 straffes den, der med forsæt til uberettiget anven-
delse fremstiller, skaffer sig, besidder eller videregiver oplysninger, som
identificerer et betalingsmiddel, der er tildelt andre, eller genererede beta-
lingskortnumre med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Sker vide-
regivelsen mv. i en videre kreds eller under i øvrigt særligt skærpende om-
stændigheder, er straffen fængsel indtil 6 år. Bestemmelsen finder ikke an-
vendelse på ægte betalingskort, hvor sådanne handling dog efter omstæn-
dighederne kan straffes efter andre bestemmelser om berigelsesforbrydelser
i straffeloven.
Medvirken, tilskyndelse eller forsøg i forhold til overtrædelse af straffelo-
vens bestemmelser er strafbart i medfør af straffelovens §§ 21 og 23.
Der er i straffelovens §§ 6-12 fastsat regler om dansk straffemyndighed.
Efter retsplejeloven kan der som led i efterforskningen af lovovertrædelser
under en række nærmere betingelser anvendes forskellige straffeprocessu-
elle tvangsindgreb, herunder indgreb i meddelelseshemmeligheden, obser-
vation, dataaflæsning, ransagning, beslaglæggelse og edition. Det er bl.a. en
betingelse for anvendelse af visse af de nævnte straffeprocessuelle indgreb,
at efterforskningen angår en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes
med fængsel i 6 år eller derover.
Rammeafgørelse 2001/413/RIA om bekæmpelse af svig og forfalskning i
forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter, der er gennemført i
dansk ret, erstattes af direktivforslaget. Grundet retsforbeholdet vil ramme-
afgørelsen forsat være bindende for Danmark. Rammeafgørelsens artikel
10(b)(1) om udlevering af statsborgere, der i en anden medlemsstat er sigtet
for at have udvist en strafbar adfærd som beskrevet i rammeafgørelsen, er
erstattet af Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA om den europæiske ar-
restordre og overgivelse mellem medlemsstaterne, der er gennemført i dansk
ret ved lov om udlevering af lovovertrædere.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke lovgivningsmæssige konsekvenser, idet sagen er om-
fattet af retsforbeholdet.
23
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0024.png
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører af samme grund ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
Sagen vurderes ikke at berører beskyttelsesniveauet i Danmark.
8.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt og ret-
ligt samarbejde den 20. februar 2018
Forslaget har endvidere i perioden den 6. november 2017 til den 4. december
2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dom-
merforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Forenin-
gen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Offentlige Ankla-
gere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut), Handelshøjskolen i
Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettigheder, Kriminalpoli-
tisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet
(Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og or-
ganisationer mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Sø- og
Handelsretten, Præsidenten for Københavns Byret, Advokatrådet, Datatil-
synet, Domsstolsstyrelsen, Foreningen for Offentlige Anklagere, Institut for
Menneskerettigheder, Politiforbundet, Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
Ingen af høringssvarene indeholder bemærkninger til direktivforslaget.
24
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige medlems-
stater til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man positivt indstillet over for intentionerne om på EU-
plan at styrke den strafferetlige bekæmpelse af svig og forfalskning i forbin-
delse med andre betalingsmidler end kontanter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Der er den 2. november 2017 oversendt et grund- og nærhedsnotat til Fol-
ketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg.
25
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0026.png
Dagsordenspunkt 6: Rådets forordning (EU) 2017/1939 af 12. oktober
2017 om gennemførelse af et forstærket samarbejde om oprettelse af
Den Europæisk Anklagemyndighed (EPPO)
*
4
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1.
Resumé
Sagen er omfattet af retsforbeholdet. På rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 8. - 9. marts 2018 forventes det, at der gøres status over gen-
nemførelsen af forordningen om Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO). Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser. Det forventes, at man fra dansk side kan tage statusorienteringen
til efterretning.
2.
Baggrund
Kommissionen fremsatte i juli 2013 med hjemmel i TEUF artikel 86 et for-
ordningsforslag om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed
(EPPO).
Forordningen blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
12-13. oktober 2017.
Det er alene 20 medlemsstater, som vil deltage i samarbejdet om EPPO som
led i et såkaldt forstærket samarbejde.
Forordningen er omfattet af retsforbeholdet, hvilket indebærer, at den ikke
er bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
På det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) i Sofia, Bulgarien
den 26. januar 2018 blev
EPPO’s
samarbejde med andre institutioner/agen-
*
4
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at foran-
staltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark (”retsforbehol-
det”).
26
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0027.png
turer, herunder Europol, Eurojust og OLAF, drøftet. Det blev endvidere til-
kendegivet, at EPPO’s samarbejde med ikke-deltagende
medlemsstater vil
blive undersøgt nærmere.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 er det for-
ventningen, at der vil blive gjort status over arbejdet med gennemførelsen
af forordningen.
3.
Formål og indhold
Oprettelsen af Den Europæiske Anklagemyndighed har til formål at styrke
beskyttelsen af EU’s finansielle interesser mod strafbare handlinger.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da sagen
omhandler en allerede vedtaget forordning.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forordningen er vedtaget med hjemmel i TEUF artikel 86 og er således om-
fattet af retsforbeholdet. Sagen har derfor ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har af samme årsag ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
Sagen vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
27
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
8.
Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 20. februar 2018
ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark deler målsætningen om at sikre bedst mulig beskyttelse af EU’s
finansielle midler. Derfor vil man fra dansk side være opmærksom på at
sikre grundlaget for et effektivt samarbejde mellem den danske anklage-
myndighed og Den Europæiske Anklagemyndighed.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. oktober
2017, hvor forordningen blev vedtaget.
28
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
Dagsordenspunkt 7: Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-
beviser
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1.
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Sagen er på dagsordenen for råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 med henblik på
udveksling af synspunkter om forbedret grænseoverskridende adgang til e-
beviser. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har
hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side
lægges der vægt på, at de retshåndhævende myndigheder har gode mulig-
heder for at efterforske, sikre beviser og retsforfølge kriminelle handlinger
med grænseoverskridende elementer, herunder sager vedrørende cyberkri-
minalitet. Fra dansk side er man således positivt indstillet over for arbejdet
med praktiske foranstaltninger til forbedring af den grænseoverskridende
adgang til elektronisk bevismateriale til strafferetlig efterforskning, og re-
geringen afventer Kommissionens forslag til retsakt om grænseoverskri-
dende adgang til elektronisk bevismateriale.
2.
Baggrund
Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-beviser (elektronisk bevis-
materiale) har indgået i arbejdet med strafforfølgelse i cyberspace, der bl.a.
omfatter spørgsmål vedrørende kryptering og e-beviser.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 blev
det således drøftet, hvordan en række udfordringer i forhold til indsamling
og anvendelse af e-beviser i straffesager om it-kriminalitet og traditionel
kriminalitet, der efterlader elektroniske spor (cyberkriminalitet), bedst
adresseres fremadrettet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2016 vedtog Rå-
det en række rådskonklusioner om forbedret strafforfølgelse i cyberspace,
der fokuserede på gensidig retshjælp, forbedret samarbejde med internetud-
bydere og jurisdiktionsregler.
29
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
Emnet strafforfølgning i cyberspace har herefter været på dagsordenen på
en række rådsmøder, herunder med henblik på Kommissionens fremlæg-
gelse af fremskridtsrapport om opfølgning på rådskonklusionerne.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. juni 2017 præsente-
rede Kommissionen den endelige rapport om implementering af oven-
nævnte rådskonklusioner. Der var fra ministrenes side opbakning til en hur-
tig implementering af en række praktiske initiativer, herunder:
1) oprettelse af en brugervenlig elektronisk udgave af den europæiske
efterforskningskendelse,
2) oprettelse af SPOC (Single Point of Contact) ved de nationale myn-
digheder og hos internet- og serviceudbyderne, der skal lette samar-
bejdet om e-beviser,
3) en strømlining af procedure for indhentelse af oplysninger fra inter-
net- og serviceudbydere, og
4) standardisering af medlemsstaternes formularer til indhentelse af e-
beviser.
Derudover var der opbakning til at forsøge at styrke samarbejdet med de
amerikanske myndigheder og at forbedre muligheden for udveksling af best
practices og uddannelse af praktikere.
Kommissionens oplæg til lovgivningsmæssige initiativer omfattede bl.a. di-
rekte samarbejde med internet- og serviceudbydere i andre medlemsstater
samt fastsættelse af fælles EU-betingelser og minimumsgarantier for direkte
adgang til data f.eks. ved kopiering fra computersystemer. Oplægget til lov-
givningsmæssige initiativer mødte bred opbakning. I den forbindelse tilken-
degav flere af deltagerne, at sådanne tiltag skal have særligt fokus på for-
holdet til databeskyttelsesreglerne.
I Kommissionens 11. statusrapport om indførelsen af en effektiv og ægte
sikkerhedsunion af 18. oktober 2017 konkluderer Kommissionen på bag-
grund af drøftelser med medlemsstaterne og interesserede parter, at en
række foranstaltninger til støtte for de retshåndhævende og retlige myndig-
heder bør gennemføres, når de i forbindelse med strafferetlig efterforskning
støder på kriminelles anvendelse af kryptering. Dette omfatter dels retlige
rammer for grænseoverskridende adgang til elektronisk bevismateriale samt
tekniske foranstaltninger.
For at sikre en effektiv efterforskning og retsforfølgelse af kriminelle vil
Kommissionen i begyndelsen af 2018 fremsætte forslag for at lette den
30
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
grænseoverskridende adgang til elektronisk bevismateriale. Kommissionen
vil endvidere gennemføre en række foranstaltninger til støtte for de rets-
håndhævende og retlige myndigheder, herunder finansiering af uddannelse
i grænseoverskridende samarbejde, udvikling af en elektronisk platform til
udveksling af oplysninger inden for EU og standardisering af formerne for
retligt samarbejde mellem medlemslandene.
Blandt de tekniske foranstaltninger foreslås i Kommissionens statusrapport
en række tiltag til støtte for medlemsstaternes myndigheder. Dette omfatter
bl.a. en udvikling af Europols dekrypteringskapacitet, oprettelse af et ek-
spertisenetværk til at bistå retshåndhævende og retslige myndigheder samt
en øget opmærksomhed rettet mod tjenesteyderes og andre branchepartneres
vigtige rolle i levering af løsninger med stærk kryptering.
På det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 25.-26. januar
2018 orienterede Kommissionen om, at lovgivningsinitiativet om e-beviser
forventes præsenteret på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9.
marts 2018. Kommissionen har efterfølgende oplyst, at forslaget om e-be-
viser ikke længere forventes præsenteres på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 8.-9. marts 2018.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 er sagen
på dagsorden med henblik på udveksling af synspunkter om forbedret græn-
seoverskridende adgang til e-beviser. Det forventes, at Kommissionen i den
forbindelse vil oplyse, hvornår Kommissionen forventer at fremsætte for-
slag til retsakt om grænseoverskridende adgang til elektronisk bevismateri-
ale.
3.
Formål og indhold
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 forventes
en udveksling af synspunkter om forbedring af grænseoverskridende adgang
til e-beviser. Udvekslingen af synspunkter forventes at tage afsæt i de prak-
tiske initiativer, som indgik i Kommissionens endelige rapport om imple-
mentering af rådskonklusioner som præsenteret på rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) den 8.-9. juni 2017 samt Kommissionens konklusioner om
foranstaltninger til støtte for de retshåndhævende og retlige myndigheder,
når de i forbindelse med strafferetlig efterforskning støder på kriminelles
anvendelse af kryptering, som anført i Kommissionens 11. statusrapport om
indførelsen af en effektiv og ægte sikkerhedsunion af 18. oktober 2017, jf.
oven for under pkt. 2.
31
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
1859430_0032.png
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, idet der på nuværende
tidspunkt endnu ikke foreligger et forslag til en retsakt fra Kommissionen.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører på nuværende tidspunkt ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser, idet der endnu ikke foreligger et forslag til en retsakter fra Kom-
missionen.
Økonomiske konsekvenser
Sagen medfører af samme grund på nuværende tidspunkt ikke statsfinan-
sielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
Sagen vurderes for nuværende ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8.
Høring
Der er
ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 20. februar 2018
ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes officielle holdninger til sagen.
32
Rådsmøde nr. 3603 (retlige og indre anliggender) den 8.-9. marts 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 8-9/3-18
10. Regeringens generelle holdning
Det er en prioritet for regeringen, at retshåndhævende myndigheder har de
nødvendige værktøjer til brug for efterforskning, bevisoptagelse og retsfor-
følgelse i sager, som omhandler cyberkriminalitet med grænseoverskri-
dende karakter.
Fra dansk side er man således positivt indstillet over for praktiske foranstalt-
ninger til forbedring af den grænseoverskridende adgang til elektronisk be-
vismateriale til strafferetlig efterforskning.
Regeringen afventer Kommissionens forslag til retsakt om grænseoverskri-
dende adgang til elektronisk bevismateriale.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Det be-
mærkes imidlertid, at sagen om strafforfølgelse i cyberspace, herunder
spørgsmål vedrørende kryptering og e-beviser, senest har været forelagt for
Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 7.-8. december 2017.
33