Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 323
Offentligt
2003057_0001.png
Forespørgsel til skriftlig besvarelse E-005568/2018
til Kommissionen
jf. forretningsordenens artikel 130
Ole Christensen (S&D)
(31.10.2018)
Om: Social dumping og udstedelse af førerattester til chauffører fra tredjelande
Danske medier har netop afdækket, hvordan lastbilchauffører fra tredjelande bor i slumlejre i Danmark
og får en månedsløn på under 7.000 kroner, mens de kører gods rundt i Danmark og resten af EU
1
.
Antallet af førerattester udstedt til chauffører fra tredjelande er fra 2016 til 2017 steget fra 74.832 til
108.223 jf. tal fra Kommissionen
2
.
Udstedelsen af førerattester til tredjelandsborgere medfører en markedsforvridning, som holder
lønningerne og arbejdsvilkårene i vejtransportsektoren på et unaturligt og uanstændigt lavt niveau, og
gør det dermed nærmest meningsløst for arbejdsløse EU-borgere at finde beskæftigelse i
vejtransportsektoren. Denne praksis er både skadelig for beskæftigelsen og for den opadgående
konvergens i EU, som Kommissionen ellers bifalder.
Praksissen med at udstede førerattester til tredjelandsborgere er ikke ny. Sidste år spurgte jeg ind til
Kommissionens holdning til udstedelserne af førerattester (E-006980/17). Her svarede
Kommissionen, at ”Kommissionen ikke anser dette for at være en fordrejning af arbejdsmarkedet
i
EU”.
Mener Kommissionen, at der nu er tale om en fordrejning af arbejdsmarkedet, og at der i de
beskrevne tilfælde er tale om social dumping?
Vil Kommissionen ændre reglerne for udstedelsen af førerattester til tredjelandsborgere, så det ikke
kan bruges som i de beskrevne tilfælde til markedsforvridning?
E-005568/2018
Svar afgivet på Europa-Kommissionens vegne
af Violeta Bulc - (9.1.2019)
Det nylige tilfælde af misbrug af chauffører fra tredjelande i Danmark er fuldstændig uacceptabelt.
Ifølge EU-retten må lastbilchauffører fra tredjelande arbejde for EU-operatører, hvis de er i besiddelse
af en førerattest.
Medlemsstaterne udsteder udelukkende førerattester til operatører, der er indehavere af en gyldig
fællesskabstilladelse, og som lovligt beskæftiger eller benytter chauffører fra tredjelande i
overensstemmelse med ansættelsesvilkårene i den pågældende medlemsstat.
Det er et centralt mål for Kommissionen at sikre retfærdige arbejdsvilkår og sociale vilkår for alle
chauffører, der opererer i EU. Kommissionen foreslog netop derfor nye regler for vejtransportsektoren
som led i mobilitetspakke I i maj 2017, som tager sigte mod at forbedre arbejdsvilkårene i EU ved at:
1) bekæmpe anvendelsen af skuffeselskaber til rekruttering af billig arbejdskraft, 2) tage fat på
spørgsmålet om ansættelse af chauffører, herunder chauffører fra tredjelande, til meget lave
lønninger, 3) imødegå fænomenet med chauffører, der er væk fra deres hjem i meget lange perioder
under uacceptable forhold, 4) sikre korrekt håndhævelse af restriktionerne i adgangen til nationale
markeder for vejgodstransport (cabotagetransport og kombineret transport) og 5) gøre bedre brug af
håndhævelsesværktøjerne. Det er derfor afgørende, at Europa-Parlamentet og Rådet hurtigst muligt
når til enighed om mobilitetspakke I.
1
2
https://fagbladet3f.dk/artikel/filippinske-arbejdere-bor-i-slumlejr-i-danmark
https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/driver-attestations-in-road-freight-transport-2012-2016.pdf
1167841.DA
PE 629.963