Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 606
Offentligt
2043259_0001.png
Den 7. april 2019
MFVM 808
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af ammoniumdichromat til produktion af gennemsigtige displaysy-
stemer i fly i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet ammoniumdichromat (ADC) til produktion af gennemsigtige displaysystemer i fly i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget
giver den britiske virksomhed BAE Systems Ltd og to andre medansøgere tilladelse til efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på henholdsvis 12 og 4
år fra ”solnedgangsdatoen” den 21. september 2017. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-
komiteen den 12. april 2019. Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Sa-
gen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. De forslåede
risikohåndteringsforanstaltninger er ikke tilstrækkelige til at sikre arbejdstagerne. I forslaget til
gennemførelsesakt er der stillet krav om undersøgelse af mulighederne for indeslutning og procesud-
sug, men ikke direkte krav om at implementere teknisk mulige løsninger. Regeringen agter på den
baggrund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet risici for arbejdstagere skal reduceres.
Det kan gøres ved at stille skærpede krav til indkapsling hvor det er teknisk muligt, etablering af
procesudsug og brug af effektive personlige værnemidler ved enhver risiko for udsættelse.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af am-
moniumdichromat (ADC) til produktion af gennemsigtige displaysystemer i fly i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 606: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af ammoniumdichromat til produktion af gennemsigtige displaysystemer i fly
2043259_0002.png
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 12. april 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden BAE Systems Ltd og to medansøgere (Qiop-
tiq Ltd og Display Technologies Limited) fra Storbritannien om fortsat anvendelse af op til 6 kg om
året af ammoniumdichromat (ADC):
1.
Til anvendelse til fremstilling af gennemsigtige holografiske displaysystemer i militære fly.
Displaysystemerne er typisk placeret i en del af flyets forrude.
2. Til anvendelse til fremstilling af katodestrålerør til gennemsigtige displaysystemer i militære og
civile fly. Displaysystemet er typisk placeret i en del af flyets forrude.
BAE Systems Ltd og medansøgerne fremsendte den 18. marts 2016 ansøgninger om godkendelse af
ADC til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen
været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 31. maj 2017 har afgivet følgende udtalelser:
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 606: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af ammoniumdichromat til produktion af gennemsigtige displaysystemer i fly
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for den generelle befolkning via miljøet, men ikke i forhold til at begrænse
risikoen for arbejdstagere. RAC har derfor anbefalet, at der opstilles yderligere betingelser for
begge anvendelser.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på henholdsvis 12 og 4 år fra solned-
gangsdatoen frem til d. 21. september henholdsvis 2029 og 2021 for anvendelse nr. 1 og 2 under forud-
sætning af, at der udover anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold,
som ansøgeren har beskrevet. Herudover gælder, at alle ansøgere skal indføre et måleprogram af ADC
i arbejdsmiljøet inkl. biomonitering med henblik på at nedsætte arbejdernes udsættelse.
Desuden skal Qioptiq Ltd for anvendelse nr. 1:
- implementere risikohåndteringsforanstaltninger, der skal begrænse både hudkontakt og inhalati-
on af stoffet,
- gennemgå muligheden for anvendelsen af lukkede systemer og procesudsug for udvalgte arbejds-
gange,
- implementere undervisning herunder undervisning i brug af personlige værnemidler, og
- verificere og demonstrere at de personlige værnemidler (handsker) er passende og effektive ift. at
undgå hudkontakt.
Display Technologies Limited skal for anvendelse nr. 2:
- implementere risikohåndteringsforanstaltninger, der skal begrænse både hudkontakt og inhalati-
on af stoffet, samt følge de i Annexet beskrevet risikohåndteringsforanstaltninger herunder pro-
cesudsug og åndedrætsværn for specificerede arbejdsgange,
- skal gennemgå samtlige arbejdsgange og i særdeleshed specificerede arbejdsgange hvor der kan
forekomme udsættelse med henblik på at anvende lukkede systemer eller procesudsug,
- skal reorganisere specificerede arbejdsgange,
- skal gennemgå hvilke arbejdsopgaver, som kræver brug af åndedrætsværn og sikre, at de ånde-
drætsværn, som anvendes, giver en passende beskyttelse,
- verificere og demonstrere, at de personlige værnemidler (handsker) er passende og effektive ift. at
undgå hudkontakt, og
- implementere undervisning herunder undervisning i brug af personlige værnemidler og ånde-
drætsværn, hvis det er relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 606: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af ammoniumdichromat til produktion af gennemsigtige displaysystemer i fly
2043259_0004.png
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Fagbevægelsens Hovedorganisation anbefaler, at man fra dansk side ikke støtter forslaget, og at fristen
for fornyet vurdering fastsættes til maksimalt 3 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Regeringen kan ikke tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt i den nuværende form, idet der
lægges vægt på, at ansøgeren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for menne-
sker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav, herunder kræftdirektivets krav om anvendel-
se af lukkede systemer ved arbejde med kræftfremkaldende stoffer, hvor det er teknisk muligt, og fjer-
nelse af de kræftfremkaldende stoffer ved kilden. I forslaget til gennemførelsesakt er der stillet krav
om undersøgelse af mulighederne for indeslutning og procesudsug, men ikke direkte krav om at im-
plementere teknisk mulige løsninger. Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin
nuværende form, idet risici for arbejdstagere skal reduceres. Det kan gøres ved at stille skærpede krav
til indkapsling hvor det er teknisk muligt, etablering af procesudsug og brug af effektive personlige
værnemidler ved enhver risiko for udsættelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4