Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 730
Offentligt
2059035_0001.png
Den 4. juni 2019
MFVM 831
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pestici-
derne amitrol, fipronil, flufenoxuron, flupyrsulfuron-methyl, imazosulfuron,
isoproturon, orthosulfamuron og triasulfuron i eller på specifikke produkter
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II, III og IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for otte
aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stofferne amitrol, fipronil,
flufenoxuron, flupyrsulfuron-methyl, imazosulfuron, isoproturon, orthosulfamuron og triasulfuron.
Ændringerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der sættes ned. Der er gennemført risiko-
vurderinger af den europæiske fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og ændrin-
gerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet. DTU Fødevareinsti-
tuttet har også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 13.-14. juni 2019. En vedtagelse af forslaget vurderes
at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at støtte for-
slaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den
tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og artikel 49, stk. 2
i pesticidrammeforordningen.
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 730: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne amitrol, fipronil, flufenoxuron, flupyrsulfuron-methyl, imazosulfuron, isoproturon, orthosulfamuron og triasulfuron
2059035_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den stående komité for planter, dyr, fødeva-
rer og foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen -
med henblik på legalitetskontrol - forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-
fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den stående komité, forelægger Kommissionen sagen for Rå-
det, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forsla-
get sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-
Parlamentet ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder
(SCoPAFF) den 13.
14. juni 2019.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med godkendelse eller ikke-godken-
delse som pesticidaktivstoffer (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Mak-
simalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevalu-
erede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundheds-
mæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et even-
tuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimal-
grænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af
konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågæl-
dende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er pesticider,
som opføres på bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU,
indføres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticidmidler i EU, fx anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til an-
dre afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af
pesticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 730: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne amitrol, fipronil, flufenoxuron, flupyrsulfuron-methyl, imazosulfuron, isoproturon, orthosulfamuron og triasulfuron
2059035_0003.png
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU - tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (FAO
Food and Agriculture Orga-
nization/WHO
World Health Organization).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og
bilag V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne amitrol, fipronil, flufenoxuron,
flupyrsulfuron-methyl, imazosulfuron, isoproturon, orthosulfamuron og triasulfuron.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste
over baggrund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticidaktiv-
stof
Amitrol
Fipronil
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
3
Flufenoxuron
Flupyrsulfuron-
methyl
Spisedruer og druer til
vinfremstilling.
Kepaløg, skalotteløg,
blomsterkål, rosenkål,
porrer og forskellige pro-
dukter af animalsk oprin-
delse.
Citrusfrugter, kernefrug-
ter, stenfrugter, spise-
druer, druer til vinfrem-
stilling, tomater, sød pe-
berfrugt, aubergine/æg-
planter, agurker, meloner,
vandmelon, havesalat,
bønner (med bælg) og
vilde svampe.
I alle afgrøder
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Imazosulfuron
I alle afgrøder
Isoproturon
Orthosulfamuron
Purløg, timian, byg, rug,
hvede og forskellige pro-
dukter af animalsk oprin-
delse.
Ris.
Maksimalgrænseværdien er fastsat
på detektionsgrænsen i alle afgrø-
der, hvorfor stoffet skal fremgå af
bilag V
Maksimalgrænseværdien er fastsat
på detektionsgrænsen i alle afgrø-
der, hvorfor stoffet skal fremgå af
bilag V
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
3
3
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 730: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne amitrol, fipronil, flufenoxuron, flupyrsulfuron-methyl, imazosulfuron, isoproturon, orthosulfamuron og triasulfuron
2059035_0004.png
Pesticidaktiv-
stof
Triasulfuron
Produkter
Foreslåede ændringer
I alle afgrøder
Maksimalgrænseværdien er fastsat
på detektionsgrænsen i alle afgrø-
der, hvorfor stoffet skal fremgå af
bilag V
Baggrund
for æn-
dring
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-
nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 730: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne amitrol, fipronil, flufenoxuron, flupyrsulfuron-methyl, imazosulfuron, isoproturon, orthosulfamuron og triasulfuron
2059035_0005.png
DI Fødevarer finder, at industrien har brug for en længere overgangsperiode for produkter, når græn-
seværdien sættes ned for frugter, der bruges i en produktion, hvor råvarer eller det færdige produkt
har lang holdbarhed. Særligt nævnes stoffet flufenoxuron i importerede citrusfrugter og æbler fra Bra-
silien. Industrien vurderer det nødvendigt med en periode på minimum 18 måneder, før reglerne fin-
der anvendelse for forarbejdede produkter; alternativt at det bliver muligt at sælge færdigvarer til ud-
løb af holdbarhedsdatoen, hvis de
anvendte frugter har været lovligt importeret efter de ”gamle regler”
med en højere grænseværdi.
Fødevarestyrelsen bemærker, at stoffet flufenoxuron ikke har været godkendt i EU siden 2011, og der
har således allerede været en lang tilpasningsperiode.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for
forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder
bilag II, III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel. Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsæt-
telse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5