Kulturudvalget 2018-19 (1. samling)
KUU Alm.del Bilag 72
Offentligt
2014006_0001.png
Notat om EU-reform af ophavsretten
Til orientering af Kulturudvalget arbejdsgruppe
Status på reform af ophavsretten
Forhandlingerne
mellem Rådet og Parlamentet om EU’s reform af ophavsret-
ten har stået på siden oktober 2018. Det komplicerer forløbet, at forhandlingssi-
tuationen i Rådet har ændret sig, da nogle lande har skiftet holdning, siden Rå-
det vedtog sin position. Der tegner sig pt. et blokerende mindretal i Rådet. Det
seneste trilogmøde mellem Rådet og Parlamentet planlagt til 21. januar 2019
er derfor foreløbigt udskudt.
De mest omdiskuterede elementer i EU’s reform af ophavsretten er:
A) Digitale platformes ansvar for brud på ophavsretten (artikel 13)
B) Ny rettighed for pressepublikationer (artikel 11)
Dette notat vil gennemgå status for indhold af disse to artikler. Bagest findes en
tidsliniestatus for processen.
A) Digitale platformes ansvar for brud på ophavsretten (artikel 13)
Artikel 13 forsøger at adressere rettighedshaveres udfordringer med at kontrol-
lere og få betaling for online distribution af deres værker. Problematikken kal-
des value-gap og handler om deling af de penge, der genereres f.eks. gennem
reklamer på platforme som Youtube, hvor brugerne selv deler indhold, der kan
være beskyttet af ophavsret.
Kommissionen foreslog ikke at ændre ansvarsfritagelse for leverandører af in-
formationssamfundstjenester i e-handelsdirektivet, men at pålægge dem at
sikre beskyttelsen af værker, f.eks. ved at bruge genkendelsesteknologier, der
kan identificere indhold, så rettighederne ikke krænkes gentagne gange.
Dette er i debatten blevet omtalt som filtre, der kan risikere at fungere som en
form for censur på internettet håndhævet af private firmaer. Der har også været
kritik af, at genkendelsesteknologi kan være dyrt for små, nye firmaer.
29. januar 2019
Det Internationale
Sekretariat
Lotte Rickers Olesen
EU-konsulent
Side 1 | 5
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Notat om status på EU-reform af ophavsretten
2014006_0002.png
Både Rådet og Parlamentet går videre end Kommissionens forslag, idet de
begge ønsker det eksplicit formuleret i ophavsretsdirektivet, at e-handelsdirekti-
vets ansvarsfritagelse i forhold til ophavsretten ikke kan anvendes, fordi disse
tjenester foretager en ”overføring til offentligheden” (act of communication to
the public). Derfor skal de indgå aftaler med rettighedshavere, som skal dække
de private brugeres ansvar.
Forskellen mellem Rådet og Parlamentet er, at Rådet vil give mulighed for, at
platforme kan unddrage sig ansvar, hvis de kan vise, at de har indført effektive
og proportionale foranstaltninger og har nedtaget materiale, der krænker op-
havsretten, og sørger for at forhindre det i at blive uploaded igen. Parlamentets
position giver ikke denne mulighed.
Parlamentet mener, at hvis rettighedshaverne ikke ønsker at indgå en aftale,
så skal rettighedshavere og tjenesterne samarbejde i god tro om at sikre, at
uautoriserede værker ikke er tilgængelige på tjenesterne.
Hvilke tjenester er omfattede?
Parlamentet og Rådet er nogenlunde enige om en definition af de omfattede
tjenester (der kaldes:
online content sharing service provider):
tjenester der har
som hovedformål at lagre og give brugere adgang til at uploade store mængder
ophavsretligt beskyttede værker, som tjenesten organiserer og reklamerer for
med henblik på profit. Men definitionen skaber ikke fuld klarhed.
Rådet ønsker bl.a. følgende tjenester undtaget: non-profit online encyklopæ-
dier, non profit open software, online markedspladser, cloud tjenester. Mens
Parlamentet ønsker små- og mikrovirksomheder undtaget, hvilket der endnu
ikke er enighed mellem parterne om.
Øvrige elementer
Parterne er enige om, at brugere skal kunne uploade materiale, de selv har
frembragt, og som inkluderer dele af eksisterende ophavsretligt beskyttet mate-
riale til brug for parodi, citation, illustration, kritik, karikatur eller pastiche.
Begge parter mener også, at de omfattede tjenester skal give mulighed for, at
brugerne kan klage.
B) Ny rettighed for pressepublikationer (artikel 11)
Udgivere skal med forslaget have en ny rettighed til den digitale brug af deres
pressepublikationer, så de ikke behøver at bevise, at de har fået rettigheder
overdraget fra journalister.
Side 2 | 5
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Notat om status på EU-reform af ophavsretten
2014006_0003.png
Debatten har i høj grad handlet om, hvorvidt dette (omtalt som en linksskat) vil
begrænse internettets frie udveksling af information.
Parlamentet og Rådet er overordnet enige i forslaget, men ønsker at forkorte
beskyttelsestiden fra Kommissionens forslag om 20 år til henholdsvis 5 år (Par-
lamentet) og 1 år (Rådet).
Der er uenighed om formuleringen i forhold til små bidder af artikler, som ledsa-
ger links til artikler (såkaldte snippets). Rådet foreslår at begrænse beskyttel-
sen, så det ikke gælder
”ikke-substantielle
dele af en pressepublikation”. Man
arbejder i forhandlingerne med en model, der hedder, at det ikke gælder ved
brug af enkelte ord eller meget korte uddrag af en pressepublikation. Der er
endnu ikke enighed om denne formulering. Der er til gengæld enighed om, at
det ikke skal gælde for hyperlinking. Der er også enighed om, at det ikke skal
gælde for individuelle personers private og ikke-kommercielle brug af presse-
publikationer online.
Europa-Parlamentet foreslår regler, der skal sikre journalister en andel af de
forventede merindtægter, som den nye rettighed vil medføre. Det er der heller
ikke enighed om endnu.
For status over lovgivningsprocessen, se næste side. Røde felter betyder be-
handling i Folketinget, blå felter betyder behandling i EU-institutionerne.
Kilder og videre læsning:
Agence Europe (kræver
abonnement):
- Copyright reform, still no timetable agreed in EU Council, 28/1 2019
- Blocking majority in Council on copyright reform, 21/1 2019
- Copyright, Romanian Presidency of Council of European Union is playing its
latest cards, 17/1 2019 (inkl. adgang til lækket kompromisforslag)
Regeringens samlenotat:
Revidering af forhandlingsmandat på ophavsretsdi-
rektivet,
15/1 2019, EUU, samling 2018-19, KOM(2016)593, bilag 13
Politico.eu:
-
Google’s last stand on copyright,
12/12 2018
EU Observer:
-
Meme ban still on the table, says MEP,
21/1 2019
Side 3 | 5
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Notat om status på EU-reform af ophavsretten
2014006_0004.png
.
Sept.
2016
2016
Kommissionen fremsætter
forslag til reform af ophavsretten
Nov.
2016
2018
Jan.
2017
Kulturudvalget foretager nærhedstjek af forslaget
Fælles rejse (Europaudvalget og Kulturudvalget) til Bruxelles om reform af
ophavsret
April
2018
Kulturudvalget formulerer politisk udtalelse. Europaudvalget godkender
ud-
talelsen
og sender til Kommissionen (Kommissionens
svar).
Nov.
2018
Samråd i Kulturudvalget med kulturministeren forud for rådsmøde
Kulturministeren får mandat i Europaudvalget (ingen partier imod).
Maj
2018
EU-landenes regeringer når i Rådet til enighed om en
forhandlingsposition
Sept,
2018
Europa-Parlamentetet vedtager sin
forhandlingsposition
Okt.
2018
Trilogforhandlinger mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen indledes
(endnu ikke afsluttede)
Nov.
2018
Samråd i Kulturudvalget med kulturministeren forud for rådsmøde
Kulturministeren får fornyet mandat i Europaudvalget (ingen partier imod).
Jan.
2019
Trilogmøde udskudt …
Side 4 | 5
KUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 72: Notat om status på EU-reform af ophavsretten
2014006_0005.png
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for medlem-
mer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter Folke-
tingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herunder lov-
givningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at yde
upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Folketingets
Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 5 | 5