Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
1980754_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
Peter Hummelgaard Thomsen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Folketingets Europaudvalg har i brev af 7. november 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 46 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Peter Hummelgaard Thomsen (S).
Spørgsmål nr. 46:
”Hvilket
EU-retsligt grundlag gør, at faglærte og ufaglærte borgere fra tredjelande
kan komme fra f.eks. Filippinerne gennem Polen til Danmark?”
Svar:
Jeg går ud fra, at spørgsmålet er stillet på baggrund af den såkaldte Padborg-sag.
Selvom spørgsmålet går generelt på reglerne om 3. landsborgere, vil jeg besvare
spørgsmålet og de tilhørende spørgsmål 47 og 48 med udgangspunkt i de specifik-
ke forhold på transportområdet.
I Padborg-sagen er der tale om en meget kompleks problemstilling, som dækker
over mange regelsæt på tværs af ministerområder. Da spørgsmålene er stilet til
mig, svarer jeg på ministeriernes vegne.
Regeringen tager skarpt afstand fra de forhold, de filippinske og srilankanske
chauffører er blevet indlogeret under.
Sagen viser, at den særlige fælles myndighedsindsats på dette område i Danmark
har virket i denne sag. Efter myndighedernes koordinerede besøg er lejren lukket.
Der pågår fortsat en efterforskning af sagen, og det er derfor endnu for tidligt at si-
ge, om der vil blive rejst sigtelse i sagen.
Regeringen har nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal undersøge sagen.
Arbejdsgruppen skal på baggrund af en grundig kortlægning af problemstillingen
undersøge, om der kan gennemføres yderligere tiltag, der skal sikre, at sager som
denne ikke kan lade sig gøre fremover.
Jeg har sammen med transport-, bygnings- og boligministeren holdt et møde med
arbejdsmarkedets parter for at drøfte sagen og mulighederne for i fællesskab at få
stoppet sager som denne så tidligt som muligt.
3. December 2018
J.nr.
2018 - 7416
EUU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvilket EU-retligt grundlag gør, at faglærte og ufaglærte borgere fra tredjelande kan komme til Danmark, til beskæftigelsesministeren, kopi til udenrigsministeren
Der pågår desuden forhandlinger i EU om den såkaldte Vejpakke, hvor regeringen
bl.a. arbejder for, at der sikres mere lige konkurrencevilkår og ordnede forhold i
vejtransportsektoren.
Hvad angår spørgsmålet om retsgrundlaget, kan jeg oplyse, at 3. tredjelandsstats-
borgere, der er fast ansat i en virksomhed i en medlemsstat som led i deres ansæt-
telse, kan udstationeres midlertidigt til en anden medlemsstat for at løse en konkret
opgave. Dette følger af bestemmelsen om fri udveksling af tjenesteydelser i artikel
56 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde.
Det er en betingelse, at den ansatte tredjelandsborger er fast beskæftiget i en virk-
somhed, som er etableret i en anden medlemsstat og leverer tjenesteydelser i Dan-
mark. Det er endvidere en betingelse, at den pågældende
før udstationeringen
lovligt har opholdt sig i virksomhedslandet og har ret til at arbejde dér, og at den
pågældende har mulighed for at vende tilbage til hjem- eller virksomhedslandet ef-
ter udførelsen af arbejdet.
Dette finder regeringen generelt er et fornuftigt princip. 3. landsborgere udgør som
bekendt et vigtigt supplement til arbejdsstyrken for nogle danske virksomheder, og
hvis disse virksomheder ikke kunne påtage sig en opgave i fx Sverige eller Tysk-
land med hele deres personale, ville der ikke være reel fri bevægelighed i EU. Men
det er klart, at reglerne ikke skal bruges til at omgå nationale regler.
For netop chauffører fra 3. lande gælder det ifølge artikel 5 i forordning Nr.
1072/2009 om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel at
en chauffør for en vognmand, der har fællesskabstilladelse til kørsel, skal være i
besiddelse af en særlig førerattest, der attesterer, at 3. landsborgeren er beskæftiget
i det land, hvor vognmanden er etableret, i overensstemmelse med de dér gældende
love og kollektive aftaler. Bestemmelsen har til formål at lette myndighedernes
kontrol med, at chauffører er lovligt ansat og dermed opfylder betingelserne for at
kunne blive udstationeret.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2