Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2000147_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 17. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 253 (alm. del) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 253:
Har mellemøstlige eller afrikanske lande taget forbehold eller afgivet
stemmeforklaring i forbindelse med vedtagelsen af Global Compact for Migration?
Svar:
FN-migrationserklæringen, Global Compact for Safe, Orderly and Regular
Migration, blev politisk vedtaget under en ministerkonference i Marrakesh den
10.-11. december 2018. Den formelle vedtagelse af erklæringen fandt
efterfølgende sted
i FN’s Ge eralforsa
ling den 19. december 2018.
Under ministerkonferencen i Marrakesh den 10.-11. december 2018 blev der ikke
afgivet stemmeforklaringer, men en lang række lande, herunder mellemøstlige og
afrikanske lande, afgav nationale indlæg, herunder på vegne af regionale grupper.
Følgende lande fra Afrika afgav stemmeforklaring ved den formelle vedtagelse i
FN’s Ge eralforsa li g: Egypte , Libye , Marokko og Na ibia
(på vegne af den
afrikanske gruppe) før afstemningen og Comorerne (på vegne af den afrikanske
gruppe) efter afstemningen.
Egypten udtrykte skuffelse over, at erklæringen ikke havde stærkere sprog vedr.
ophør af frihedsberøvelse af migrantbørn, ligesom man ikke fandt, at erklæringen
gik langt nok i forhold til at adressere de grundlæggende årsager til migration og i
forhold til at beskytte migranter mod hadforbrydelser.
Libyen, der afstod fra at stemme, forklarede i sin stemmeforklaring, at man fandt,
at erklæringen ikke skelnede tilstrækkeligt klart mellem regulær og irregulær
migration og mellem migranter og flygtninge. Desuden fandt man, at erklæringen
ikke i tilstrækkelig grad adresserede de grundlæggende årsager til migration og i
stedet opfordrede til migration til transitlande som Libyen uden forståelse for de
vanskelige vilkår der.
14. januar 2019
Internationalt
udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 22156
606535
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om mellemøstlige eller afrikanske lande har taget forbehold eller afgivet stemmeforklaring i forbindelse med vedtagelsen af Global Compact for Migration, til udlændinge- og integrationsministeren
Namibia, der talte på vegne af den afrikanske gruppe, bemærkede, at man gerne
havde set flere af den afrikanske gruppes forslag inkluderet i erklæringen, men at
man accepterede konsensus. Det understregedes, at erklæringen ikke er juridisk
bindende og ikke skaber en ret til at migrere.
Marokkos og Comorernes (der også talte på vegne af den afrikanske gruppe)
indlæg støttede erklæringen uden præciseringer eller forbehold.
Følgende lande fra Mellemøsten afgav stemmeforklaring ved den formelle
vedtagelse i FN’s Ge eralforsa li g: Ira , Jorda og Liba o .
Iran understregede, at erklæringen ikke er juridisk bindende, og at Iran anser er-
klæringen som en frivillig ramme for at fremme staters samarbejde for at hånd-
tere migration, der ikke indebærer nye juridiske forpligtelser. Det understregedes
endvidere, at erklæringen ikke kan anvendes til at sammenblande migranter og
flygtninge.
Jordans stemmeforklaring understregede ligeledes, at erklæringen ikke er juridisk
bindende og vigtigheden af at skelne mellem flygtninge og migranter. Herudover
tog Jordan forbehold for konventioner nævnt i erklæringen, som Jordan ikke er
part i.
Libanons stemmeforklaring indeholdt en række forbehold til teksten relateret til
integration af migranter i værtslande, behovet for at skelne mellem regulær og
irregulær migration og mellem migranter og flygtninge. Ligeledes understregedes
det, at erklæringen ikke er juridisk bindende og respekterer staters suverænitet.
Inger Støjberg
/
Jesper Egevang
Side
2/2