Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2018) 0275 Bilag 2
Offentligt
2001079_0001.png
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato
J. nr.
15. januar 2019
2018-3009
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om ændring af Rådets direktiv 96/53/EF for så vidt angår
fristen for gennemførelsen af de særlige regler vedrørende de stør-
ste tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodyna-
misk ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
KOM(2018) 275
Revideret notat
1. Resumé
Kommissionen har den 17. maj 2018 fremsat forslag til afgørelse om ændring
af direktiv 96/53/EF, som ændret ved direktiv (EU) 719/2015, om fastsættelse
af de største tilladte dimensioner i national og international trafik og største
tilladte vægt i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet.
Formålet med forslaget er at fremme anvendelse af lastbilsførerhuse med
afrundet og aerodynamisk form med henblik på at reducere lastbilers brænd-
stofforbrug og forbedre trafiksikkerheden.
Kommissionen foreslår, at ikrafttrædelsestidspunktet for muligheden for god-
kendelse til anvendelse af længere lastbiler fremskyndes til fire måneder efter
ikrafttrædelsen af den foreslåede afgørelse. Dette er en fremrykkelse i forhold
til i dag, hvor der gælder et treårigt moratorium, og ikrafttrædelse dermed
først er tre år efter, at Kommissionen har fastsat relevante regler.
Det vurderes ikke, at forslaget vil have større, bebyrdende statsfinansielle og
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det vurderes, at forslaget samlet set vil
have positive økonomiske konsekvenser for transporterhvervet og have poten-
tiale til at mindske den samfundsøkonomiske belastning fra trafikulykker.
Regeringen ser positivt på Kommissionens forslag og støtter det overordnede
formål med ændringen af direktivet.
kom (2018) 0275 - Bilag 2: Samlenotat om tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodynamisk ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
2001079_0002.png
2. Baggrund
Rådets direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 om fastsættelse af de største tilladte
dimensioner i national og international trafik og største tilladte vægt i interna-
tional trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet er senest revideret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/719 af 29. april 2015 om
ændring af Rådets direktiv 96/53/EF om fastsættelse af de største tilladte di-
mensioner i national og international trafik og største tilladte vægt i internatio-
nal trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet.
Et af formålene med direktiv (EU) 2015/719 var at forbedre aerodynamikken
og trafiksikkerheden for motorkøretøjer, der er omfattet af direktivets anven-
delsesområde, ved at give mulighed for at dispensere fra de største tilladte
længder, forudsat at visse betingelser opfyldes. Formålet var også at tilpasse
lovgivningen til den teknologiske udvikling og de ændrede behov på markedet
samt lette den intermodale transport.
Kommissionen kortlagde i sin konsekvensanalyse, i forbindelse med ændrings-
direktiv (EU) 2015/719, væsentlige fordele ved at give dispensationer med hen-
syn til længde. Udover væsentlige aerodynamiske forbedringer for forlængede
førerhuse kunne sådanne førerhuse også medføre fordele i form af bedre udsyn
for førerne, øget sikkerhed for andre trafikanter og sikkerhed og komfort for
førerne.
Mens Kommissionens konsekvensanalyse ikke angav, at et moratorium - stil-
standsperiode - vedrørende indførelsen af forlængede førerhuse var nødven-
digt, indeholdt det endelig kompromis mellem lovgiverne, som vedtaget i arti-
kel 9a, stk. 3, i direktiv (EU) 2015/719, et moratorium for en periode på tre år.
Artikel 9a, stk. 3, som indeholdt i nuværende lovgivning, fastsætter således et
moratorium, så de længere førerhuse først kan godkendes tre år efter gennem-
førelsen eller anvendelsen af de nødvendige ændringer af de i artikel 9a, stk. 2,
omhandlede instrumenter, alt efter hvad der er relevant.
Dette treårige moratorium blev indført på opfordring fra Det Europæiske Øko-
nomiske og Sociale Udvalg med den begrundelse, at en ny udformning af fører-
huset er en bekostelig og vanskelig affære, som tager tid, og at man bør give
producenterne en rimelig frist forud for gennemførelsen. Derfor foreslog Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg en overgangsperiode, hvilket skulle
sikre lige vilkår for alle producenter, således at små producenter ikke blev ud-
konkurreret af de store.
Kommissionen fremfører nu, at moratoriet, som er indeholdt i den nuværende
lovgivning, dog afholder producenterne fra at forbedre førerhusenes aerody-
namik som et led i at overholde de kommende CO2-standarder for tunge gods-
køretøjer. Endelig er moratoriet i strid med innovationsprincippet og princip-
Side 2/9
kom (2018) 0275 - Bilag 2: Samlenotat om tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodynamisk ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
2001079_0003.png
perne om bedre regulering, da det hindrer udviklingen af nye teknologier eller
principper.
I betragtning af den nuværende situation og af, at CO2-emissioner fra vejtrans-
port udgør en fjerdedel af alle CO2-emissioner i EU, og at emissioner fra vej-
transport forventes at stige med 6 % i perioden 2015-2030, finder Kommissio-
nen derfor, at fordelene ved forlængede førerhuse bør give resultater hurtigst
muligt.
Forslaget til ændringen af direktivet har sammenhæng med Kommissionens
forslag om CO2-standarder for tunge godskøretøjer, som er fremsat som del af
Mobilitetspakke III, og hvori betydningen af aerodynamiske førerhuse særlig
bliver understreget. En overholdelse af de fremtidige CO2-emissionsstandarder
for tunge godskøretøjer vil kræve anvendelse af forskellige teknologier til for-
bedring af energieffektiviteten, hvoriblandt indførelsen af aerodynamiske fø-
rerhuse er den mest effektive foranstaltning til at mindske luftmodstanden.
Forslaget skal også ses i sammenhæng med Kommissionens arbejde med færd-
selssikkerheden, især for bløde trafikanter. Forslaget har således en sammen-
hæng med Kommissionens forslag af 17. maj 2018 om forordning om krav til
typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer for så vidt
angår deres generelle sikkerhed og beskyttelsen af køretøjspassagerer og bløde
trafikanter.
Det skal bemærkes, at forslaget til ændring af direktiv 96/53/EF alene vedrører
muligheden for kørsel med længere lastbiler med sikre og aerodynamiske fø-
rerhuse. De tekniske krav til lastbilers længde er reguleret ved Kommissionens
forordning (EU) nr. 1230/2012, som ændret ved forordning (EU) nr. 2017/1151.
Den fulde effekt af mulighed for kørsel med længere førerhuse afhænger såle-
des af, at forordning nr. 1230/2012, som ændret ved forordning (EU) nr.
2017/1151, ændres tilsvarende.
Dette arbejde pågår i Kommissionen.
Forslaget er fremsat efter traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmå-
de (TEUF) artikel 91, stk. 1.
Side 3/9
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at det treårige moratorium ophæves, og at de længere
førerhuse kan godkendes fire måneder efter ikrafttrædelse af den foreslåede
afgørelse.
Formålet med forslaget er at fremme anvendelse af lastbilsførerhuse med af-
rundet og aerodynamisk form med henblik på at reducere lastbilers brænd-
stofforbrug og forbedre trafiksikkerheden.
Kommissionen foreslår derfor at afkorte fristen for gennemførelsen af artikel
9a, stk. 1, i direktiv 95/53/EF. Det anføres, at den foreslåede nye formulering af
artikel 9a, stk. 3, stadig vil give medlemsstaterne tilstrækkelig tid til at træffe de
nødvendige foranstaltninger.
kom (2018) 0275 - Bilag 2: Samlenotat om tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodynamisk ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
2001079_0004.png
I den forbindelse er der taget højde for den tid, der er nødvendig for vedtagel-
sen af den foreslåede afgørelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en endelig betænkning fra Europa-Parlamentet.
Forslaget bliver behandlet i Udvalget for Transport og Turisme (TRAN). Udkast
til betænkning er udarbejdet den 26. september 2018. Karima Delli (FR) fra
den politiske gruppe De Grønne er udpeget som ordfører for betænkningen.
Ordføreren foreslog oprindeligt i udkastet til betænkning, at Kommissionens
forslag bliver vedtaget uden ændringer. Der er dog den 27. november 2018 ble-
vet stillet tre ændringsforslag til forslaget, herunder af særlig relevans et forslag
om at udskyde forslagets anvendelsesdato på fire måneder til otte måneder
efter forslagets ikrafttrædelse.
Det forventes, at afstemningen i udvalget vil finde sted den 22. januar 2019.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er begrænset til at tilpasse den frist, der er fastsat i artikel 9a, stk. 3, i
direktiv 96/53/EF. Sådanne tilpasninger kan kun foretages af Unionen selv.
Nærhedsprincippet vurderes overholdt.
Side 4/9
6. Gældende dansk ret
Rådets direktiv 96/53/EF af 25. juli 1996 som ændret ved direktiv (EU)
2015/719 af 29. april 2015 er implementeret ved:
-
-
Bekendtgørelse nr. 1497 af 01/12/2016 om køretøjers største bredde,
længde, højde, vægt og akseltryk.
Bekendtgørelse nr. 1595 af 15/12/2016 om detailforskrifter for køretø-
jers indretning og udstyr, med senere ændringer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det forventes, at der vil skulle ske en
tilpasning af national ret med hen-
blik på en henvisning til den foreslåede afgørelse i national ret som
følge
af ændringen af direktivet. I forbindelse med Kommissionens eventuelle
vedtagelse af nye, specifikke krav til lastbilers førerhuse vil regeringen analyse-
re behovet for ændringer yderligere.
Statsfinansielle konsekvenser
Der er på nuværende tidspunkt ikke foretaget en analyse af de statsfinansielle
konsekvenser af forslaget, men forslaget forventes at medvirke til en forbedring
kom (2018) 0275 - Bilag 2: Samlenotat om tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodynamisk ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
2001079_0005.png
af lastbilers energieffektivitet og dermed reduktion af brændstofforbruget og
det tilknyttede afgiftsprovenu.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at reducere udslippet af drivhusgasser fra transportsekto-
ren, og at reducere antallet
og konsekvenserne
af uheld med lastbiler. Beg-
ge dele forventes at have positive samfundsmæssige konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Danmark har ingen lastbilsfabrikation, som kan forventes at blive berørt.
Forslaget forventes samlet set at give et positivt bidrag til den danske trans-
portsektor, idet denne forventes at få lavere brændstofudgifter. Modsat må der
forventes højere indkøbspriser på nye lastbiler, hvilket vil medføre forøget be-
lastning for transporterhvervet. Forslaget forventes ikke at medføre admini-
strative konsekvenser for Danmark. En nærmere analyse af de økonomiske
erhvervsøkonomiske konsekvenser må afvente Kommissionens endelige krav
til lange førerhuse.
Side 5/9
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
Transport, Bygning og Bolig med frist for bemærkninger den 4. juni 2018 kl.
12.00. Der er modtaget høringssvar fra DI Transport, Dansk Erhverv, Dansk
Erhverv på vegne af Specialforeningen for Logistik og Distribution, ITD Bran-
cheorganisation for den danske vejgodstransport, DTL Danske Vognmænd og
Erhvervsflyvningens Sammenslutning. De indkomne bemærkninger er indsat
nedenfor.
DI Transport
”DI Transport har fået ovennævnte forslag i høring og har på den baggrund
følgende
bemærkninger til forslaget.
DI
Transport er positive over for forslaget, der fremrykker for mulighederne for
bedre aerodynamik for lastbiler, øger udsyn for føreren og forbedrede
sikkerhedsforanstaltninger for andre brugere af trafikken såvel som for føreren.
Endvidere støtter DI Transport de energi- og klimamæssige fordele forslaget
medfører.”
Dansk Erhverv
”Dansk Erhverv har modtaget ministeriets høring af 18. maj 2018 vedrørende
ovennævnte
og har følgende bemærkning hertil.
kom (2018) 0275 - Bilag 2: Samlenotat om tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodynamisk ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
2001079_0006.png
Dansk Erhverv støtter forslaget om et forkortet moratorium for introduktionen
af aerodynamiske kabiner, da dette vil have en gavnlig effekt på miljøet gennem
laver brændstofforbrug dermed emission.”
Specialforeningen for Logistik og Distribution
”På vegne af SLD
- Specialforeningen for Logistik og Distribution, der tæller 15
af de største danske transport-, logistik- og distributionsvirksomheder inden
for vejgodstransportområdet, og som sekretariatsbetjenes i Dansk Erhverv, skal
jeg hermed gøre opmærksom på, at SLD støtter de af Dansk Erhverv fremsatte
bemærkninger i forbindelse med høringen vedr. EU-Kommissionens forslag til
ændring af direktiv om maksimal længde af kabiner.”
ITD Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Side 6/9
ITD kvitterer for fremsendte forslag og muligheden for at afgive bemærknin-
ger hertil. Med baggrund i den korte høringsfrist tager vi forbehold for eventu-
elle yderligere bemærkninger efter uddybende granskning af forslaget. ITD har
følgende bemærkninger til forslaget:
Generelle bemærkninger
For at forbedre energieffektiviteten, særlig for så vidt angår førerhusenes aero-
dynamiske ydeevne samt trafiksikkerheden (bedre udsyn for chaufføren og
frontdesign der er mindre ”aggressivt” over for bløde trafikanter), blev der ved
seneste revision af vægt- og dimensionsdirektivet ((EU) 2015/719) givet mulig-
hed for større tilladte længder for biler/vogntog.
Forud for markedsføringen skal de omhandlede køretøjer godkendes i overens-
stemmelse med reglerne om typegodkendelse inden for rammerne af direktiv
2007/46/EF, som er ved at blive tilpasset efter de nye bestemmelser.
Dette sker ved at udvikle de tekniske krav i forbindelse med typegodkendelse af
køretøjer under hensyntagen til bilernes/vogntogenes aerodynamiske ydeevne,
hensynet til bløde trafikanter, reduktion af andre trafikanters tings- eller per-
sonskader i tilfælde af sammenstød, forbedring af udsynet for førerne, sikker-
hed og komfort for førerne med videre.
I det gældende direktiv findes et treårigt ”moratorium” for implementering af
nye førerhusdesign. Kommissionen vurderer, at denne udskydelse er unødven-
dig og blot vil forsinke implementeringen af nye design og teknologier. Set i
lyset af bestræbelserne på at reducere sektorens CO2-udledning, ønsker Kom-
missionen derfor at give mulighed for straks at markedsføre (længere) køretø-
jer/vogntog, der opfylder de nye bestemmelser. I praksis fire måneder efter
ikrafttrædelse af nærværende forslag.
Med baggrund i det tiltagende fokus på transportsektorens CO2-udledning og
behov for reduktion af samme støtter ITD intentionen i Kommissionens for-
slag. Der synes ikke at være nogen grund til at udskyde implementeringen af
kom (2018) 0275 - Bilag 2: Samlenotat om tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodynamisk ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
2001079_0007.png
nye innovative teknologier og design, der kan medvirke til reduceret CO2-
udledning/ brændstofbesparelse.
Hvad angår trafiksikkerhedsaspektet, støtter ITD ethvert tiltag, der kan reduce-
re andre trafikanters tings- eller personskader i tilfælde af sammenstød, for-
bedring af udsynet for førerne, sikkerhed og komfort for førerne.
Vi understreger dog, hvad angår forbedring af udsynet for førerne, at det er
vigtigt, at ændringer af selve førerhusdesignet ses som et af flere tiltag, der kan
medvirke til øget sikkerhed. For eksempel vil lave førerhuse, der giver fordele
som bedre udsyn i bytrafik, ofte have modsat effekt ved kørsel på motorvej,
hvor den lavere førerposition reducerer udsynet frem i trafikken.
Sammenholdt med den hastige udvikling af ADAS (førerassistentsystemer)
herunder fodgænger- og cyklistdetektering er det derfor afgørende, at der fort-
sat er mulighed for at vælge løsninger, der passer til det aktuelle behov og kør-
selsmønster.
Bemærkninger til de enkelte paragrafforslag
Side 7/9
I forbindelse med revisionen ((EU) 2015/719) af vægt- og dimensionsdirektivet
(96/53/EF) blev der indsat et moratorium (udskydelse) af ikrafttrædelsen på
tre år:
Artikel 9a, stk. 3:
”Stk. 1 finder
anvendelse fra tre år efter datoen for gennemførelsen eller an-
vendelsen af de nødvendige ændringer af de i stk. 2 omhandlede instrumen-
ter, alt efter hvad der er relevant.”
Det foreslås, at anvendelsesdatoen ændres til fire måneder efter ikrafttrædelse.
ITD støtter dette forslag.
ITD står gerne til rådighed for uddybende eller eventuel yderligere dialog, hvis
ønsket.”
DTL Danske Vognmænd
”DTL-Danske
Vognmænd ser positivt på forslaget om tilbagevenden til længere
førerhuse som både vil have en gavnlig effektiv på såvel trafiksikkerheden med
sigte på at få nedbragt antallet af ulykker, dræbte og tilskadekomne og et lave-
rer brændstofforbrug der vil føre til et lavere udslip.
Vi vil samtidig gerne gøre opmærksom på, at udarbejdelse af nye krav til fører-
huse bør ske i respekt for at førerhuset for mange chauffører og vognmænd ikke
bare er deres arbejdsplads, men samtidig også tjener som rummet hvor der
både hviles og overnattes i længere tid. Man bør derfor undgå at nye krav til
førerhuse medfører at komfortniveauet reduceres til ugunst for arbejdsmiljøet.
kom (2018) 0275 - Bilag 2: Samlenotat om tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodynamisk ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
2001079_0008.png
Det er allerede i dag meget svært at rekruttere nye medarbejdere til at arbejde i
transportbranchen og derfor er der ikke plads til en forringelse af vilkårene.
Det er vigtigt at alle aspekter overvejes, når man søger at forbedre førerhusene.
Ved indførslen af City Safe Windows har man f.eks. skabt problemer med at
rense ruden for regnvand, fordi man ikke kan køre det store vindue op eller
ned.
Ligeledes har vi hos DTL-Danske Vognmænd noteret os, at forslaget skal gælde
fremadrettet for nye køretøjer, hvorfor vi ikke skal undlade at udtrykke vores
bekymring for, at indkøbspriserne på nye lastvogne vil stige uforholdsmæssigt
meget ved krav om for hurtig implementering af nye førerhustyper. Når der
udvikles førerhuse til moderne lastvogne er der tale om milliardinvesteringer,
som afskrives over en årrække ofte på en snes år. (Volvos første FH- førerhus
blev introduceret i 1993 og afløst i 2013)”
Erhvervsflyvningens sammenslutning
”Erhvervsflyvningens Sammenslutning
(ES) takker for muligheden for at delta-
ge i denne høring om forslag til ændring af direktiv om maksimal længde af
kabiner.
Emnet ligger imidlertid udenfor ES ressort område.
ES har derfor ikke bemærkninger til høringen.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag har været drøftet på en række arbejdsgruppemøder i
Rådet. På arbejdsgruppemøderne har der været en præsentation af forslaget
samt to gennemgange af forslaget.
Generelt er flere medlemsstater positive over for intentionen bag forslaget, der
har miljømæssige formål og øger trafiksikkerheden.
En gruppe af større lande støtter intentionen bag forslaget, men de er samtidig
skeptiske over for en kort tidsfrist for producenterne til at omstille sig og øn-
sker på den baggrund længere tid end fire måneder til, at reglerne skal finde
anvendelse.
Side 8/9
10. Regeringens generelle holdning
Danmark var en af forslagsstillerne, da muligheden for lange førerhuse blev
vedtaget, og Danmark har ingen interesse i et treårigt moratorium. Regeringen
anser det for særdeles uheldigt, at ændringsmulighederne i forhold til de nye
typer af førerhuse blev udsat. Regeringen er derfor positivt indstillet over for
forslaget. Udover de miljømæssige fordele er regeringen også meget opmærk-
som på de fordele for færdselssikkerheden ved forbedring af udsyn, især for
bløde trafikanter.
kom (2018) 0275 - Bilag 2: Samlenotat om tilladte længder i tilfælde af førerhuse med forbedret aerodynamisk ydeevne, energieffektivitet og sikkerhed
2001079_0009.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er oversendt grund- og nærhedsnotat den 29. juni 2018.
Side 9/9