Europaudvalget 2019-20
KOM (2018) 0324
Offentligt
2266872_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 21343
Europapolitisk kontor
23. oktober 2020
EUU KOM (2018) 0324
svar på spørgsmål 2 fra Eva Kjer
Hansen stillet den 29. september 2020 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Ministeren bedes give eksempler på, hvilke brud på retsstatsprincippet, der
kan udløse tilbageholdelse af landbrugsmidler fra EU’s budget, såfremt
forordningen om beskyttelse af Unionens budget i tilfælde af
generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår
retsstatsprincippet vedtages?
Svar
Kommissionens forslag har til formål at beskytte EU’s budget og
finansielle interesser mod risici som følge af såkaldte ”generaliserede
mangler” på retsstatsområdet i et medlemsland.
Overordnet indebærer forslaget, at det bliver muligt at suspendere
adgangen til EU-midler, hvis to betingelser er opfyldt: For det første, at
der konstateres problemer med retsstatsprincippet i et medlemsland, og
for det andet, at de problemer påvirker
eller risikerer at påvirke
gennemførslen af programmer og instrumenter
finansieret af EU’s budget.
For en nærmere gennemgang af betingelserne henvises til besvarelsen af
spørgsmål 1 ad KOM (2018) 0324 af 8. oktober 2019.
Såfremt forslaget blev vedtaget uden ændringer, ville det være op til
Kommissionen at vurdere, om betingelserne var opfyldt i konkrete
tilfælde. Det kunne f.eks. være fordi, der ikke i tilstrækkeligt omfang føres
sager om svig med EU-midler ved uafhængige domstole i
medlemslandene. I et sådant tænkt eksempel kunne manglerne teoretisk
indebære konsekvenser, fx ift. midler på landbrugsområdet
eller fra EU’s
kom (2018) 0324 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke brud på retsstatsprincippet, der kan udløse tilbageholdelse af landbrugsmidler fra EU’s budget, til udenrigsministeren
2
Regionalfond og Socialfond, såfremt manglerne i øvrigt ud fra en konkret
vurdering opfyldte betingelserne herfor.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 13. oktober 2020 fik
formandskabet imidlertid et snævert flertal til at indlede forhandlinger med
Europa-Parlamentet om en justeret version af forslaget. Danmark og en
række ligesindede lande kunne ikke støtte mandatet, da vi gerne havde set
en endnu stærkere retsstatsmekanisme. Der var også to lande, der ikke
kunne støtte mandatet, fordi de omvendt syntes, at forslaget gik for vidt.
Mandatteksten har svækket betingelserne for mekanismen, så tærsklen for
at kunne anvende mekanismen nu er højere end i Kommissionens forslag.
Der pågår nu forhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet om
forslaget, som politisk er knyttet til den samlede
pakke vedrørende EU’s
flerårige budget for 2021-2027 samt genopretningsmidlerne.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod